جستجو در بیتفا
  • تحلیل آنچین (on-chain) چیست؟
  • اطلاعات آنچین (on-chain) چیست؟
  • تحلیل on-chain
  • بیت کوین و تحلیل آنچین
  • تحلیل آنچین و ترید
  •  شاخص‌های مهم آنچین
  • شاخص MVRV
  • شاخص NVT
  • وبسایت‌هایی که اطلاعات آنچین ارائه میدهند
  • سایت IntoTheBlock
  • سایت Glassnode
  • سایت CryptoQuant
  • محدودیت‌های تحلیل آنچین
  • جمع بندی
تحلیل درون زنجیره‌ای یا آنچین (on-chain)  چیست؟

تحلیل درون زنجیره‌ای یا آنچین (on-chain) چیست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
۱۲ دقیقه
۳
۵۸۱
توسط :
بهرام یوسفی

با توجه به اینکه ذات شبکه‌های بلاکچینی بگونه‌ای است که شما تمامی تراکنش‌های انجام شده در آنها را میتوانید مشاهده نمایید، بنابراین برخلاف سیستم‌های متمرکز سنتی هیچ تراکنش و اطلاعاتی پوشیده نیست و تمامی داده‌ها بصورت کاملا شفاف در بستر‌های بلاکچینی قابل رصد کردن هستند. افرادی که با شبکه‌های بلاکچینی در ارتباط هستند را میتوان به کاربران و نود‌ها تقسیم بندی کرد. نود‌ها مسئولیت تایید کردن تراکنش‌ها را برعهده داشته و بابت این کار از شبکه بلاکچین پاداش دریافت میکنند. کاربران عادی افرادی هستند که تراکنش‌هایی را در شبکه بنا به نیاز خود انجام میدهند. بستر‌های بلاکچینی این امکان را در اختیار کاربران خود قرار میدهند که بتوانند براحتی تمامی تراکنش‌های شبکه را ردیابی کرده و از اتفاقاتی که در بلاکچین رخ میدهد خبر دار شوند. این اطلاعات که بیانگر رفتار کاربران درون شبکه بلاکچینی است در صورتی که به درستی تحلیل شود میتواند اطلاعات مفید و سودمندی را در اختیار کاربران و معامله گران رمز ارزها قرار دهد. تحلیل درون زنجیره‌ای یا آنچین در واقع به همین موضوع اشاره دارد و با توجه به شاخص‌های مختلفی که از درون این اطلاعات داخل زنجیره بلوک استخراج میشود، دید بهتری از شرایط بازار در اختیار معامله گران قرار میدهد.

 

تحلیل آنچین (on-chain) چیست؟

همانطور که میدانید تحلیل‌های مختلفی برای بررسی و درک بهتر شرایط بازار وجود دارد. تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هر کدام اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل بهتر بازار در اختیار معامله گرها و سرمایه گذاران قرار میدهند. تحلیل آنچین با استفاده از اطلاعاتی که شاخص‌های موجود در آن در اختیار کاربران قرار میدهد به معامله گران در درک بهتر بازار کمک میکند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که همانند دیگر تحلیل‌های موجود همانند تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال همواره باید از برآیند تمامی شاخص‌های مهم در تصمیم گیری برای معامله استفاده نمود. بنابراین تحلیل آنچین را در کنار دیگر تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال بصورت کمکی میتوان استفاده نمود.

 

اطلاعات آنچین (on-chain) چیست؟

معنای واژه آنچین (on-chain) یعنی درون زنجیره بلوک و اطلاعاتی که درون زنجیره بلوک قرار دارند را اطلاعات آنچین میگوییم. با توجه به اینکه تمامی اطلاعات در بسترهای بلاکچینی در بلاک‌هایی که این بلاک‌ها همانند زنجیر به هم متصل هستند ثبت میشود بنابراین این اطلاعات در واقع همه تراکنش‌ها و داده‌های اطلاعاتی و کلیه رفتارهایی که کاربران مختلف از این بلاکچین استفاده نموده‌اند را شامل میشود.

 

تحلیل on-chain

با توجه به اینکه تمامی اطلاعات و داده‌هایی که در بستر بلاکچین ذخیره میشوند قابل رصد کردن هستند بنابراین با بررسی و تحلیل درست این اطلاعات درون شبکه میتوان به رفتاری که دیگر کاربران نسبت به بازار دارند پی برد و از این اطلاعات در معاملات خود استفاده نمود.

 

بیت کوین و تحلیل آنچین

شبکه بیت کوین و فورک‌های آن مانند لایت کوین از سیستم حسابداری خاصی با استفاده از مدل UTXO (خروجی خرج نشده تراکنش) استفاده مینمایند. با توجه به قدمت بیت کوین و محبوبیت آن اطلاعات آنچین قدیمی تر و مفید تری در شبکه بلاکچین برای آن موجود است. لازم به ذکر است که بسیاری از شاخص‌های آنچین موجود بر مبنای UTXO (خروجی خرج نشده تراکنش) محاسبه میشوند و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار میدهد.

 

تحلیل آنچین و ترید

با توجه به اینکه تحلیل داده‌های آنچین اطلاعات مفیدی را از چگونگی گردش سرمایه در بازار در اختیار کاربران قرار میدهد میتواند در پیش بینی قیمت رمز ارزها به معامله گران کمک شایان توجهی را داشته باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که تحلیل آنچین را در تمامی بازه‌های زمانی نمیتوان برای تصمیم گیری برای ترید بکار گرفت. بنابراین استفاده از تحلیل آنچین در کنار دیگر تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال میتواند سودمند باشد.

 

 شاخص‌های مهم آنچین

یکی از مواردی که باید در استفاده از تحلیل‌های آنچین به آن توجه داشته باشیم استفاده از شاخص‌های مهم در موقعیت‌های مناسب است. البته برخی از این شاخص‌ها با توجه به اینکه درک بهتری از روند بازار به ما میدهند و اطلاعات مناسبی را در تخمین قیمت واقعی در اختیار ما قرار میدهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره میکنیم.

 

شاخص MVRV

یکی از شاخص‌های آنچین مهمی که به ما در تخمین قیمت واقعی بیت کوین کمک میکند شاخص MVRV است. این شاخص از مقایسه ارزش بازار (market cap) و ارزش واقعی بازار (realized cap) بدست می‌آید. در واقع در صورت کسر ارزش بازار و در مخرج کسر ارزش واقعی بازار را نوشته و عدد حاصل بیانگر شاخص MVRV است. اگر عدد بدست آمده که همان MVRV است بالای  3.7 باشد بیانگر این واقعیت است که قیمت دارای حباب بوده و احتمال بازگشت قیمت به سطوح پایین تر وجود دارد.اگر MVRV عددی پایین تر از 1 را نمایش دهد نمایانگر این است بیت کوین احتمالا در کف قیمتی خود قرار داشته و موقعیت خرید مناسبی برای ما وجود دارد.

آنچین

شاخص NVT

یکی دیگر از شاخص‌های مهم آنچین شاخص NVT است. از تقسیم مارکت کپ بیت کوین بر حجم جابجا شده در تمامی تراکنش‌ها رو‌ی شبکه بیت کوین که در یک بازه زمانی خاص صورت گرفته است شاخص NVT حاصل میشود. بنابراین این شاخص نیز اطلاعات خوبی از میزان حباب موجود در بازار را در اختیار کاربران قرار میدهد. هر چه این شاخص بیشتر باشد نشانگر وجود حباب قیمتی در بیت کوین خواهد بود و هر چه این شاخص کوچکتر باشد نمایانگر نزدیکی قیمت بیت کوین به کف‌های قیمتی است.

آنچین

وبسایت‌هایی که اطلاعات آنچین ارائه میدهند

با توجه به اینکه تحلیل درون زنجیره‌ای یا آنچین اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار میدهد و برای تحلیل بازار ابزار‌های مناسبی را ارائه میدهند این سوال مطرح میشود که از کجا میتوان این اطلاعات را بدست آورد؟ سایت‌های مختلفی وجود دارند که شاخص‌های متنوع آنچین را در اختیار کاربران قرار میدهند که برخی از آنها برای اینکه اطلاعات بروز تری را به شما ارائه دهند مبلغی را بابت هزینه اشتراک از شما دریافت میکنند. در ادامه به معرفی تعدادی از این سایت‌ها میپردازیم.

 

سایت IntoTheBlock

سایت تحلیلی داده‌های آنچین IntoTheBlock از سایت‌های مطرح و معروفی است که اطلاعات تحلیلی مفیدی را از شاخص‌های مختلف آنچین در اختیار کاربران قرار میدهد. برخی از اطلاعات و شاخص‌ها را در این سایت میتوانید بصورت رایگان دریافت نموده و از آنها استفاده نمایید.

سایت Glassnode

یکی از سایت‌هایی که از اعتبار خاصی در تحلیل داده‌های آنچین برخوردار است سایت Glassnode است. شما در این سایت میتوانید نمودار‌های مختلفی را که قیمت بیت کوین در بازه‌های زمانی مختلف را با شاخص‌های مختلف آنچین مقایسه میکند مشاهده نمایید. این سایت هفته نامه‌ای آموزشی تحلیلی دارد که در آن برخی از شاخص‌های آنچین را با روند هفتگی قیمت بیت کوین مقایسه نموده و اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

سایت CryptoQuant

سایت CryptoQuant از دیگر سایت‌هایی است که اطلاعات مربوط به داده‌های درون زنجیره‌ای یا آنچین را در اختیار کاربران قرار میدهد. همانند دیگر سایت‌های تحلیل آنچین در این سایت شما میتوانید اطلاعات کاملی را از شاخص‌های مختلفی که در تحلیل آنچین وجود دارد بدست آورید. شما با ثبت نام در این سایت میتوانید به بسیاری از تحلیل‌ها و شاخص‌های اطلاعات درون شبکه‌ای دسترسی داشته باشید. از دیگر مزیت‌های این سایت راهنمای آموزشی شاخص‌های آنچین است که این امکان را به شما میدهد که آن را به زبان فارسی مشاهده کرده و از آن استفاده نمایید.

 

محدودیت‌های تحلیل آنچین

با وجود اینکه تحلیل داده‌های آنچین کمک خوبی برای درک بهتر بازار به تریدر‌ها و سرمایه گذاران میدهد اما کاستی‌ها و محدودیت‌هایی نیز دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.

  • یکی از مواردی که در تحلیل شاخص‌های آنچین استفاده میشود مقایسه تاثیر آن شاخص و قیمت رمز ارز است . با توجه به عمر کم رمز ارزها و اطلاعات تاریخی محدود، این تفسیر‌ها و تعبیرها ممکن است در آینده تغییر کند.
  • بکار گیری راهکار‌های افزایش مقیاس پذیری برای بیت کوین که در شبکه لایتنینگ ارائه میشود و نیز راهکارهای لایه دو  در شبکه اتریوم با توجه به اینکه از شفافیت کمتری برخوردار هستند میتوانند حجم تراکنش در لایه اصلی را تحت تاثیر قرار داده و از شفافیت داده‌های آنچین لایه یک بکاهند.
  • از دیگر محدودیت‌هایی که تحلیل آنچین دارد مربوط به تریدر‌هایی میشود که در بازه‌های زمانی کوتاه معامله میکنند. با توجه به اینکه استفاده از داده‌های آنچین در بازه‌های زمانی بلند مدت تر بهتر جواب میدهد، بنابراین برای افرادی که در بازه‌های کوتاه معامله میکنند این داده‌ها استفاده کمتری دارد.

 

جمع بندی

تحلیل اطلاعات درون زنجیره‌ای یا آنچین یکی از روش‌های بررسی و ارزیابی بازار است که در کنار تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال میتواند اطلاعات سودمندی را در اختیار تریدر‌ها و سرمایه گذاران قرار دهد. با توجه به اینکه تمامی تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت میشود بنابراین تحلیل این تراکنش‌ها از جنبه‌های مختلف میتواند در درک بهتر بازار به ما کمک کند. سایت‌های مختلفی این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهند که برخی از آنها این تحلیل‌ها را بصورت رایگان ارائه میدهند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد