جستجو در بیتفا
  • شبکه لایه دو metis راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری اتریوم
  • تفاوت بلاکچین متیس با سایر شبکه‌های لایه دو
  • شبکه لایه دو metis از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
  • پل NFT در شبکه Matis
  • چارچوب شبکه لایه دو metis برای سازمان‌های خودگران و غیرمتمرکز
  • پلتفرم میان‌افزاری پالیس (Polis)
  • ارز دیجیتال metis چیست؟
  • مقایسه شبکه متیس با رقبای خود
  • آیا ترید در شبکه Metis می‌تواند برای معامله‌گران Dex-Trading جذاب باشد؟
شبکه لایه دو metis چیست؟ معرفی ارز دیجیتال metis

شبکه لایه دو metis چیست؟ معرفی ارز دیجیتال metis

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
۶ دقیقه
۵
۱,۸۰۹
توسط :
تیم بیتفا

مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم مدت‌ها است که ذهن توسعه‌دهندگان و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده و به این خاطر، راهکارهای مختلف زیادی برای حل آن ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم شبکه لایه دو metis (متیس) را بررسی کنیم، شبکه‌ای که برای حل این مشکل توسط ناتالیا آملین (Natalia Ameline)، مادر ویتالیک بوترین، راه‌اندازی شده و سروصدای زیادی ایجاد کرده است.

 

شبکه لایه دو metis راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری اتریوم

شبکه لایه دو metis یکی از چندین پروژه‌‌ای است که برای حل مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم راه‌اندازی‌ شده‌اند. راه‌حل‌های لایه دو برای کاهش ترافیک، افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و کاهش کارمزد بلاکچین اتریوم، تراکنش‌های آن را در خارج از این بلاکچین پردازش می‌کنند و سپس خروجی‌های به‌دست‌آمده را به آن ارسال می‌کنند. 

بلاکچین اتریوم تنها حدود ۱۳ تا ۱۴ تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کند و کاربران برای استفاده از آن باید هزینه زیادی پرداخت کنند. نوع تراکنش‌ها برای مثال تراکنشی که توکن‌های ERC20 را انتقال می‌دهد یا تراکنشی که یک توکن غیرمثلی (NFT) ضرب می‌کند، می‌توانند متفاوت باشند و کارمزد آن‌ها با توجه به قدرت محاسباتی موردنیاز و تعداد معامله‌گرانی که به‌طور هم‌زمان از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند، فرق دارد. 

در نتیجه، وقتی تقاضای معامله‌گران افزایش می‌یابد، بلاکچین اتریوم کندتر و پر هزینه‌تر می‌شود. اما شبکه‌های لایه دومی مثل شبکه لایه دو metis بخشی از تراکنش‌ها را از شبکه اتریوم گرفته و در شبکه خود پردازش می‌کنند، در نتیجه کارایی، حجم و امنیت بلاکچین لایه اول (اتریوم) را افزایش می‌دهند و کارمزد و فشار آن را کم می‌کنند.

 

تفاوت بلاکچین متیس با سایر شبکه‌های لایه دو

شبکه لایه دو metis به‌عنوان یک راهکار لایه دو تراکنش‌های اتریومی را در خارج از زنجیره اصلی آن پردازش می‌کند و سپس، نتایج به‌دست‌آمده را در شبکه اصلی اتریوم ادغام می‌کند. متیس از راهکار رول آپ‌های خوشبینانه برای پردازش و سپس ادغام داده‌ها استفاده می‌کند، راهکاری که نمونه آن در شبکه‌های محبوب آربیتروم و آپتیمیزم نیز استفاده می‌شود.

رول‌آپ‌های خوشبینانه نسل جدیدی از راهکارهای افزایش مقیاس‌پذیری لایه دو هستند که مزیت‌های زیادی دارند. رول‌آپ‌های دانش صفر به‌خاطر لایه‌های متوالی که برای اعتبارسنج‌ها در نظر گرفته‌اند، به امنیت بیشتری نیاز دارند. لایه‌های مذکور برای جلوگیری از تراکنش‌های تقلبی راه‌اندازی شده‌اند؛ اما از آنجا که متوالی هستند، وقتی حجم تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، ممکن است مسدود شوند و با مشکلاتی مثل شبکه اصلی اتریوم مواجه گردند.

رنجرها (Ranger) در بلاکچین متیس اعتبارسنج‌هایی هستند که به همگام‌سازی الگوریتم‌های استیکینگ و تأیید تراکنش‌ها کمک می‌کنند. در این راهکار، به صورت خوشبینانه فرض بر این است که همه تراکنش‌ها درست هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به این ترتیب، شبکه متیس مشکل توان عملیاتی اتریوم را با الگوریتم اجماع اثبات سهام حل می‌کند و سرعت پردازش تراکنش‌های آن را افزایش می‌دهد. زمان ایجاد بلاک در این شبکه کم‌‌تر از دو ثانیه است و کارمزد تراکنش‌های آن نیز به ۱ یک سنت می‌رسد.

رول آپ خوشبینانه در شبکه متیس

با این وجود، شبکه لایه دو metis فقط راه‌حلی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم نیست. بلاکچین متیس از بخش‌های دیگری نیز تشکیل شده است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

شبکه لایه دو metis از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

همان‌طور که گفته شد، شبکه متیس یک راهکار لایه دو است که محصولات متفاوتی را در بالای شبکه اصلی خود به اسم آندرومدا (Andromeda) راه‌اندازی کرده است. متیس علاوه بر مقیاس‌پذیری خود، چند محصول دیگر را نیز ارائه کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

پل NFT در شبکه Matis

پل NFT بلاکچین متیس به شبکه اصلی اتریوم وصل شده است و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا توکن‌های غیرمثلی خود را در متیس ضرب یا ایجاد کنند و بعد از ارسال آن‌ها به شبکه اصلی اتریوم، توکن‌های خود را در بازارهایی مثل اوپن‌سی به فروش برسانند. متیس حتی بازار NFT و مجموعه توکن‌های غیرمثلی خود را راه‌اندازی کرده و با ادغام با پروتکل «InterPlanetary File System» امکان ذخیره آن‌ها را برای کاربرانش فراهم کرده است.

 

چارچوب شبکه لایه دو metis برای سازمان‌های خودگران و غیرمتمرکز

متیس یک چارچوب فنی برای سازمان‌های خودگردان و غیرمتمرکز ایجاد کرده و آن را «DAC» نامیده است. این چارچوب برای حل مشکلات حاکمیتی، مدیریت سازمان و هم‌سویی انگیزه‌ها طراحی شده است و شهرت زیادی برای بلاکچین متیس به ارمغان آورده است. متیس با ارائه این چارچوب قصد دارد کسب‌وکارهای کاملاً کارآمدی راه‌اندازی کند که مانند شرکت‌های متمرکز فعلی اما به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند. DACها از اصول حاکمیتی و رأی‌گیری سنتیِ سازمان‌های خودگران و غیرمتمرکز استفاده نمی‌کنند و می‌توانند وظایفی مثل پرداخت حقوق و دستمزد، مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات را نیز انجام دهند.

بلاکچین metis

 

پلتفرم میان‌افزاری پالیس (Polis)

پالیس یک برنامه مدیریت میان‌افزاری است که انتقال اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به شبکه لایه دو metis را آسان می‌کند. وقتی این پلتفرم به‌طور کامل راه‌اندازی شود، به توسعه‌دهندگان فعال در بازار رمزارزها اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی در زمینه بلاکچین یا قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی‌شده در پالیس دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه یک کیف پول مخصوص برای استیک یا سهام‌گذاری ارز دیجیتال metis نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در آینده، کاربران می‌توانند از تاریخچه کیف پول خود برای کسب اعتبار استفاده کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، افرادی که ارز دیجیتال یا توکن غیرمثلی بیشتری داشته باشند، قدرت بیشتری برای رأی‌دهی خواهند داشت.

 

ارز دیجیتال metis چیست؟

ارز دیجیتال metis

توکن metis نقش‌های مختلفی در اکوسیستم متیس دارد و بخش مهمی از آن محسوب می‌شود. وقتی بلاکچین متیس تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را برای پردازش به شبکه آندرومدا می‌فرستد، رنجرها باید مطمئن شوند که تراکنش‌های مذکور معتبر هستند و تقلبی نیستند. این رنجرها باید ارزهای متیس را استیک و قفل کنند تا بتوانند چنین مسئولیتی را انجام دهند. اگر آن‌ها یک تراکنش تقلبی را تایید کنند و اختلالی در روند شبکه ایجاد کنند، توکن‌های استیک‌شده خود را به‌عنوان جریمه از دست خواهند. در مقابل اگر به‌درستی وظیفه خود را انجام دهند، پاداش کسب می‌کنند.

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از ارز دیجیتال metis کارمزدهای موجود در شبکه آندرومدا را پرداخت کنند. شبکه لایه دو metis طرحی به نام بیلدر ماینینگ (Builder Mining) را نیز راه‌اندازی کرده است که به اعضای DACها برای هر تراکنشی که در شبکه آندرومدا انجام می‌دهند، پاداشی در قالب توکن متیس می‌دهد.

 

مقایسه شبکه متیس با رقبای خود

با توجه به داده‌های پلتفرم L2Beat شبکه متیس یک Optimistic Chain به حساب می‌آید و از راه‌کار Optimistic Rollups استفاده می‌کند، در نتیجه اصلی‌ترین رقبای آن آربیتروم و آپتیمیزم هستند. شبکه آربیتروم عملکرد خیلی خوبی در چند ماه گذشته داشته است، در زمان نگارش این مقاله بیش از 2.35 میلیارد دلار نقدینگی قفل شده (TVL) دارد و در ماه فروردین بیشتر تعداد تراکنش‌ را در میان تمام شبکه‌های بلاکچینی پردازش کرده است. شبکه آپتیمیزم نیز نزدیک به یک میلیارد دلار TVL دارد و از این نظر در رتبه 6 ام شبکه‌های بلاکچینی قرار دارد. اما متیس هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد و تنها حدود 50 میلیون دلار نقدینگی قفل شده دارد، بر این بستر 36 اپلیکیشن غیر متمرکز (Dapp) راه‌اندازی شده است که پرکاربردترین آن‌ها صرافی غیر متمرکز Hermes است.

در هفته‌های گذشته شبکه Metis عملکرد نسبتاً خوبی داشته است و توجه کاربران نسبت به این شبکه در حال افزایش است، اگر این روند به همین صورت ادامه دار باشد می‌توانید انتظار داشته باشیم لایه دو متیس نیز همانند رقبای اصلی خود به یکی از شبکه‌های پر کاربرد در حوزه بلاکچین تبدیل شود.

 

آیا ترید در شبکه Metis می‌تواند برای معامله‌گران Dex-Trading جذاب باشد؟

در سبک دکس تریدینگ معامله‌گران در هر اکوسیستمی که توجهات بر روی آن بالا باشد می‌توانند معامله کرده و کسب سود کنند. در این سبک معامله‌گران به اکوسیستم خاصی برای مثال اتریوم وابسته نیستند و در هر اکوسیستمی که شرایط رو به رشدی وجود داشته باشد و توجه‌ها به آن جذب شود، می‌توانند از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنند. شبکه Metis و اکوسیستم آن رو به رشد است و با توجه به هزینه پایین کارمزدها، به نظر می‌تواند در آینده به بستری مناسب برای معاملات DEX تبدیل شود؛ به معامله گران دکس تریدینگ توصیه می‌شود توکن‌های ایجاد شده بر این بستر را نیز زیر نظر داشته باشند!

 

برای آشنایی با سبک نوین معاملاتی "DEX-Trading" بر روی این لینک کلیک کنید


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۲۰:۱۱
انور
واقعا این مطالب برای من خیلی جالب بودوممنونم بابت اموزشهای جالبتون
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
نظر لطف شماست
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۸:۴۹
سیروان امینی
با سلام و ارادت و خسته نباشید لطفاً کانترکت آدرس ارز رو بگید ،
پاسخ

 
تیم پشتیبانی
سلام با همین اسم در صرافی های متمرکز قابل معامله است