جستجو در بیتفا
  • درباره شرکت لجر
  • معرفی کیف پول لجر نانو ایکس
  • مزایا و معایب کیف پول لجر نانو ایکس
  • مزایای کیف پول لجر نانو ایکس
  • معایب کیف پول لجر نانو ایکس
  • امنیت کیف پول ledger nano X
  • راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس
  • تنظیم پین کد و عبارت seed
  • استفاده از Ledger Live
  • آموزش لجر نانو ایکس
  • اضافه کردن ارز دیجیتال جدید
  • ارسال و دریافت ارز دیجیتال
  • پشتیبانی از فول نود توسط لجر نانو ایکس
  • قابلیت کوین کنترل  (Coin Control)
  • مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر
  • مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر امنیت
  • مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر حافظه داخلی
  • مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر سرعت
  • لجر نانو ایکس جعبه سیاه شما برای نگهداری دارایی‌ها خواهد بود
اشتراک گذاری
لجر نانو ایکس - آموزش کار با کیف پول Ledger Nano X

لجر نانو ایکس - آموزش کار با کیف پول Ledger Nano X

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۱۲ دقیقه
۰
۲۸۹
توسط :
ساغر ارژندی

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی طرفداران خیلی زیادی دارد. آنچه که به شدت در این بازار مطرح شده بحث امنیت دارایی‌ها و اطلاعات شخصی است. برای نگهداری ارزهای دیجیتال، از کیف پول‌های رمزنگاری شده استفاده می‌شود. این کیف پول‌ها از نوع سخت افزاری و نرم افزاری هستند و هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. در میان امن ترین کیف پول ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سخت افزاری هستند. یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری، لجر نانو ایکس نام دارد. اما آیا لجر نانو ایکس برای همه کاربران کیف پول خوبی است؟ در این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

درباره شرکت لجر

شرکت فرانسوی لجر به عنوان نخستین تولید کننده کیف پول‌های سخت افزاری، با ایجاد سیستم های امنیتی بالا و کارایی ساده، توانسته است جایگاه ویژه ای در دنیای کریپتوکارنسی را برای خود ایجاد کند. کیف پول لجر نانو ایکس به صورت تخصصی برای استفاده همه افراد از مبتدی تا کاربران حرفه ای طراحی شده است. شرکت لجر با همکاری متخصصان خود، تغییرات زیادی در محصولات خود در سال ۲۰۲۲ ایجاد کرد. این تغییرات با سرعت بالایی اجرا شده و در هفته دوم ژانویه 2022، محصول جدید لجر نانو ایکس با تغییرات ظاهری جدید به بازار عرضه شد.

کیف پول ledger nano X، نتیجه تجربیات سالها تولید شرکت لجر در زمینه کیف پول های سخت افزاری است. این محصول بهبودهای بسیاری را نسبت به نسخه‌های گذشته ارائه داده و مشکلاتی که در اواخر سال 2021 بروز کرده بودند را برطرف کرد. لجر نانو ایکس جدید با کاور مشکی رنگ و لوگوی جدید به بازار عرضه شد.

درباره شرکت لجر

 

معرفی کیف پول لجر نانو ایکس

در حال حاضر، شرکت لجر با معرفی دو کیف پول سخت‌افزاری، یعنی لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس، وارد بازار شده است. این دو کیف پول از استانداردهای امنیتی یکسانی برخوردار هستند. لجر نانو اس محصول قدیمی این شرکت است. این کیف پول سخت‌افزاری محدودیت‌های در حافظه خود دارد و تنها تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال را فهرست می‌کند. با هدف رفع این محدودیت‌ها، شرکت لجر کیف پول سخت‌افزاری جدید به نام لجر نانو ایکس را معرفی کرد.

کیف پول ledger nano X نسبت به نسخه قبلی، یعنی نانو اس، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. این کیف پول سریع‌تر عمل می‌کند، دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تری است، از طریق اتصال بی‌سیم کار می‌کند و قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری از ارزهای دیجیتال را دارد. هرچند کیف پول ledger nano X با قیمت ۱۱۹ دلار نسبت به لجر نانو اس که ۵۹ دلار است، قیمت بالاتری دارد، اما با ویژگی‌ها و امکانات به‌روز شده خود، توجیه قابل قبولی برای افراد حرفه‌ای و علاقمندان به ارزهای دیجیتال برای پرداخت پول بیشتر ایجاد کرده است.

 

مزایا و معایب کیف پول لجر نانو ایکس

کیف پول ledger nano X با ویژگی‌های متنوعی ارائه شده است که در ادامه به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. این کیف پول به بلوتوث مجهز شده است که نسبت به نسخه قبلی یعنی لجر نانو اس، استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. صفحه‌نمایش بزرگ‌تر لجر نانو ایکس، تجربه کار با آن را بسیار آسان‌تر می‌سازد. اما همانند هر کیف پول‌های ارز دیجیتال دیگر، کیف پول ledger nano X نیز مزایا و معایب خود را دارد.

مزایای کیف پول لجر نانو ایکس

برخی از مزایای کیف پول لجر نانو ایکس به شرح زیر هستند:

  • پشتیبانی از بیش از ۱۳۰۰ ارز دیجیتال: لجر نانو ایکس قابلیت پشتیبانی از بیش از ۱۳۰۰ ارز دیجیتال را دارد که این امکان را به کاربران می‌دهد تا انواع مختلف ارزهای دیجیتال را در آن نگهداری کنند.
  • بلوتوث: وجود بلوتوث در لجر نانو ایکس امکان اتصال آسان با دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • پشتیبانی از تمامی سیستم‌عامل‌ها: این کیف پول از تمامی سیستم‌عامل‌های اصلی دسکتاپ و موبایل پشتیبانی می‌کند، که این امکان را به کاربران می‌دهد با هر دستگاهی از آن استفاده کنند.
  • ذخیره کلیدهای خصوصی در تراشه: کلیدهای خصوصی در تراشه کیف پول لجر نانو ایکس ذخیره می‌شوند که باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران می‌شود.
  • پشتیبانی از حداکثر ۱۰۰ برنامه: می‌توانید حداکثر ۱۰۰ برنامه مانند پلتفرم‌های بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را روی این کیف پول نصب کنید.

معایب کیف پول لجر نانو ایکس

برخی از معایب کیف پول لجر نانو ایکس به شرح زیر هستند:

  • قیمت نسبتاً گران: کیف پول ledger nano X با قیمت بالا نسبت به برخی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌تر است.
  • محدودیت تعداد برنامه: این کیف پول تنها امکان نصب حداکثر ۱۰۰ برنامه را فراهم می‌کند که ممکن است برای کاربران فعال محدودیت‌هایی ایجاد کند.
  • بلوتوث آن فقط با اپلیکیشن موبایل سازگار است: قابلیت بلوتوث در این کیف پول فقط با اپلیکیشن موبایل سازگار است و از دسکتاپ پشتیبانی نمی‌کند.

مزایا و معایب کیف پول لجر نانو ایکس

 

امنیت کیف پول ledger nano X

کیف پول لجر نانو ایکس با استفاده از اقدامات امنیتی گسترده، از اطلاعات کاربران محافظت می‌کند. این کیف پول از سیستم‌عامل به نام BOLOS استفاده می‌کند، که توسط شرکت لجر ایجاد شده و تنها شرکتی است که این سیستم‌عامل را ارائه می‌دهد. در این کیف پول، کلیدهای خصوصی کاربران در ایمن‌ترین تراشه موجود در بازار ذخیره می‌شوند. برای دسترسی به کیف پول سخت‌افزاری، نیاز به وارد کردن پین کد است و تراکنش‌ها و تغییرات در تنظیمات با فشار دادن دو دکمه فیزیکی روی کیف پول تأیید می‌شوند.

لجر نانو ایکس امکان ایجاد یک کلمه عبور اضافی را برای کاربران فراهم کرده است، همچنین به وسیله این ویژگی می‌توان یک حساب جداگانه را در کیف پول ایجاد کرد. این امکان به کاربران این اطمینان را می‌دهد که حتی اگر پین آن‌ها در معرض خطر قرار گیرد، دسترسی به حساب‌ها و دارایی‌هایی که با کلمه عبور اضافی ذخیره شده‌اند، امکان‌پذیر نخواهد بود. به علاوه، کیف پول لجر نانو ایکس از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای بهره می‌برد که این امر به افزایش ایمنی و حفاظت اطلاعات از دسترس هکرها و کلاه‌برداران کمک می‌کند. این کیف پول از سیستم‌عامل‌های کامپیوتری ۶۴ بیتی ویندوز ۸ و بالاتر، macOS ۱۰.۸ و لینوکس پشتیبانی می‌کند.

همچنین، این کیف پول از طریق بلوتوث به گوشی‌های دارای اندروید ۷ به بالا یا iOS ۹ و بالاتر متصل شده و تمام ارتباطات با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی Ledger Live انجام می‌شود. این نرم‌افزار ویژگی‌های مختلفی از جمله ردیابی دارایی‌ها و امکان خرید ارز دیجیتال را در برخی از حوزه‌های قضایی دارد.

 

راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

فرآیند راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس مشابه اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری بوده و بسیار آسان و بدون دردسر است. این دستگاه کوچک و شبیه به یک فلش USB با یک دفترچه حاوی دستورالعمل‌ها، سه کارت عبارت اولیه و یک کابل USB-C به USB-A ارائه می‌شود. برای راه اندازی این کیف پول ابتدا، دکمه سمت چپ صفحه را فشار داده و در صورت نیاز دستگاه را به شارژر متصل کنید.

تنظیم پین کد و عبارت seed

در این مرحله با تنظیمات خود دستگاه، آن را تنظیم کرده و اولین کیف پول خود را ایجاد و عبارت seed خود را نوشته و ذخیره کنید. این عبارت به منظور بازیابی دسترسی به دارایی‌ها در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس، لجر از شما درخواست می‌کند که یک کد پین تنظیم کنید که این مرحله بسیار حیاتی است؛ زیرا اگر کسی به دستگاه فیزیکی و پین شما دسترسی پیدا کند، ممکن است سرمایه شما به خطر بیفتد. همچنین، امکان افزودن یک عبارت عبور اضافه نیز وجود دارد تا امنیت بیشتری فراهم شود.

استفاده از Ledger Live

پس از راه‌اندازی، می‌توانید کیف پول را به نرم‌افزار Ledger Live در کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کرده و یا از طریق بلوتوث به برنامه موبایل Ledger Live متصل شوید. کیف پول ledger nano X، بر خلاف نسخه نانو اس که تعداد برنامه‌های قابل نصب را محدود می‌کند، این محدودیت را ندارد و شما می‌توانید تا صد برنامه را به‌طور هم‌زمان روی آن نصب کنید. هر ارز دیجیتال نیاز به یک اپلیکیشن دارد تا بتوانید تراکنش‌ها را انجام دهید و این اپلیکیشن‌ها با بلاکچین‌های مختلف ارتباط دارند. در صورتی که بلاکچین ارز دیجیتال با بلاکچین‌های دیگری یکسان باشد، کار با کیف پول آسان‌تر خواهد بود.

راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

 

آموزش لجر نانو ایکس

کار با کیف پول لجر مدل نانو ایکس فرایند سخت و پیچیده‌ای ندارد. در این بخش قصد داریم با آموزش لجر نانو ایکس کار با این کیف پول را برای شما آسان‌تر کنیم.

اضافه کردن ارز دیجیتال جدید

یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش لجر نانو ایکس، اضافه کردن ارز دیجیتال به این کیف پول است. هر بار که می‌خواهید ارز دیجیتال جدیدی را به لیست خود اضافه کنید، ملزم به نصب اپلیکیشن مخصوص آن هستید. پس از آن قادر به ایجاد یک حساب جدید برای این ارز خواهید بود.

ارسال و دریافت ارز دیجیتال

قسمت مهم دیگری که در آموزش لجر نانو ایکس باید به آن بپردازیم، ارسال و دریافت ارز دیجیتال است. اگر به نام یک ارز دیجیتال در فهرست گزینه‌های مرتبط با دریافت و ارسال آن لمس کنید، گزینه‌های "Send Funds" و "Receive Funds" ظاهر می‌شوند. همچنین، گزینه "Exchange" به شما این امکان را می‌دهد که از طریق اپلیکیشن لجر لایو ارزهای دیجیتال را با یکدیگر (البته به شکل محدود) مبادله کنید.

برای دریافت ارز دیجیتال، گزینه "Receive Funds" را انتخاب کنید. در این مرحله، آدرس عمومی شما برای این ارز دیجیتال به همراه کد QR آن نمایش داده می‌شود. آدرس را کپی کرده و در اختیار فرستنده قرار دهید.

برای ارسال ارز دیجیتال، گزینه "Send" را انتخاب کرده و پس از تعیین آدرس مقصد و میزان ارسال، تراکنش را روی کیف پول تایید کنید. به عبارت دیگر، قبل از انجام تراکنش، آدرس مقصد و میزان انتقال روی صفحه نمایش کیف پول شما نشان داده می‌شود و تایید این اطلاعات (با لمس هر دو دکمه) برای نهایی شدن عملیات الزامی است. در کیف پول لجر نانو ایکس (دستگاه خود)، شما باید تمام آدرس‌ها را تایید کنید. این اقدام به دلیل اطمینان از عدم هک شدن گوشی هوشمند شما انجام می‌شود.

لجر نانو ایکس قابلیت مدیریت همزمان 100 ارز دیجیتال را دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به جابجایی بین دستگاه‌ها، دارایی‌های مختلف خود را مدیریت کنند. همچنین، با 24 عبارت کلیدی اختصاصی که لجر به شما ارائه می‌دهد، می‌توانید از اطلاعات خود بک آپ گرفته و در صورت نیاز دارایی‌هایتان را بازیابی کنید.

پشتیبانی از فول نود توسط لجر نانو ایکس

از طریق نرم افزار Satstack، قابلیت پشتیبانی از فول نود (Full Node) به این کیف پول شده است. این قابلیت به افراد اجازه می‌دهد تا فول نود خود را به کیف پول لجر لایو، نرم افزار کیف پول بومی لجر نانو ایکس والت، متصل کنند. با این اتصال، نیاز به استفاده از نودهای ارائه شده توسط شرکت لجر و افشای اطلاعاتی همچون آدرس عمومی، موجودی و فعالیت‌های داخل بلاک چین مانند نقل و انتقالات، از میان می‌رود. برای استفاده از این برنامه، شما باید توانایی کار با محیط متنی را داشته باشید، به این معنا که یک رابط کاربری گرافیکی ساده و واضح وجود ندارد.

قابلیت کوین کنترل  (Coin Control)

بخش مهم دیگر برای آموزش لجر نانو ایکس، استفاده از قابلیت کوین کنترل کیف پول است. کوین کنترل به شما این امکان را می‌دهد که UTXOها (Unspent Transaction Outputs) را انتخاب کنید. UTXOها به مقدار ارز دیجیتالی اشاره دارند که پس از انجام یک تراکنش باقی می‌ماند. شما می‌توانید از بین الگوهای LIFO (آخرین ورود، اولین خروج) و FIFO (اولین ورود، اولین خروج) انتخاب کنید. هرچند که در برخی نقاط جهان این امر دارای تبعات مالیاتی است، اما برخی افراد این روش را برای افزایش امنیت به کار می‌گیرند. اگر در یک UTXO مقدار کمی بیت کوین دارید، می‌توانید از خرج کردن آن جلوگیری کنید. این اقدام منجر به جلوگیری از ردیابی توسط دیگران به واسطه حمله Dusting Attack می‌شود.

 

مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر

یکی از ویژگی‌های بارز لجر نانو ایکس نسبت به نسخه قبلی‌اش، لجر نانو اس، قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث است. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی و بدون نیاز به کابل، از گوشی هوشمند خود با ولت ارتباط برقرار کنند. صفحه نمایش بزرگتر نیز یکی از ویژگی‌های جدید لجر نانو ایکس است که تجربه استفاده را برای کاربران بهبود می‌بخشد. این صفحه نمایش به شما امکان می‌دهد با دقت بیشتری اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مدیریت دارایی‌هایتان را مشاهده کنید.

کیف پول ledger nano X با طراحی شکیل‌تر و مدرن‌تری به بازار عرضه شد. در این مدل، دو دکمه به جای بالای بدنه قرار گرفته‌اند و به سمت چپ و راست دستگاه منتقل شده‌اند. صفحه نمایش نیز بزرگتر شده و شکل ظاهری به طور کلی مدرن‌تری دارد. اگرچه لجر نانو ایکس با طراحی خود شاید برخی افراد را جذب کند، اگر یک طراحی کلاسیک را بیشتر می‌پسندید، لجر نانو اس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مدل نانو اس پلاس از طراحی شیک و با کیفیتی برخوردار بوده و در عین سادگی، زیبا طراحی شده است.

راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

 

مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر امنیت

در مورد امنیت، هر سه مدل لجر نانو اس، لجر نانو اس پلاس و لجر نانو ایکس دارای دو بخش امنیتی مهم به نام‌های MCU و SE (عنصر امنیتی) هستند. تراشه‌های امنیتی مدل ایکس جدیدتر هستند. همچنین در مدل‌های جدیدتر اس نیز از تراشه‌های امنیتی سری جدید استفاده می‌شود. در مورد تعداد ارزهای پشتیبانی شده، هر سه کیف پول لجر نانو تمام ارزها و توکن‌های موجود در برنامه لجر لایو را پشتیبانی می‌کنند و هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. تفاوت اصلی در حافظه داخلی آن‌ها است.

مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر حافظه داخلی

لجر نانو اس با 160 کیلوبایت فضا، پس از نصب 3 یا 4 اپلیکیشن، حافظه آن پر می‌شود و نیاز به حذف اپلیکیشن‌های قبلی دارد. در حالی که لجر نانو ایکس تا 1.8 مگابایت فضا را پشتیبانی می‌کند و حدود 100 اپلیکیشن را می‌توان در آن نصب کرد. همچنین لجر نانو اس پلاس حدود 1.6 مگابایت حافظه دارد.

مقایسه کیف پول ledger nano X با دیگر کیف پول‌های لجر از نظر سرعت

یکی از تفاوت‌های اصلی میان نانو ایکس و نانو اس سرعت است. نانو ایکس با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و سرعت بالاتر، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. این دستگاه همچنین امکان مشاهده کل آدرس‌های بیت کوین یا اتریوم را در مراحل تایید دریافت یا ارسال ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

 

لجر نانو ایکس جعبه سیاه شما برای نگهداری دارایی‌ها خواهد بود

لجر نانو ایکس، کیف پول سخت افزاری با ویژگی‌ها و امکاناتی منحصر به فرد است که در نمایشگاه CES سال 2019 معرفی شد. این ولت سخت افزاری برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، امکاناتی جذاب و پیشرفته را ارائه می‌دهد. لجر نانو ایکس با ترکیب ویژگی‌های پیشرفته، امنیت بالا و قابلیت مدیریت ارزهای دیجیتال، یک گزینه مناسب برای کاربران حرفه‌ای و علاقمند به امنیت و کنترل بیشتر است.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد