جستجو در بیتفا
  • طرح جدید بنیاد فانتوم برای اتصال به اتریوم
  • یک شبکه لایه دو با کارایی مانند یک پل
  • طرح جدید فانتوم با یک چالش جدی مواجه است!
  • جمع بندی
ایده جدید مدیرعامل بنیاد فانتوم برای اتصال به اتریوم!

ایده جدید مدیرعامل بنیاد فانتوم برای اتصال به اتریوم!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
۵ دقیقه
۱
۷۶۲
توسط :
مبین رزمخواه

در ماه گذشته شبکه سلو (Celo) طرح جدیدی را در جامعه خود طراحی و تصویب کرد تا بتواند بلاکچین لایه یک خود را با استفاده از رول آپ‌ها به یک بلاکچین لایه دو در شبکه اتریوم تبدیل کند. انتشار این طرح به قدری برای جامعه کریپتو جذاب بود که توانست قیمت توکن بومی شبکه سلو را 18 درصد افزایش دهد. اکنون بنیاد فانتوم نیز در ارائه طرحی مشابه عنوان کرده است که می‌خواهد بلاکچین خود را به اتریوم متصل کند. آیا این طرح می‌تواند باعث ایجاد یک روند صعودی در توکن بومی فانتوم یعنی رمز ارز اف تی ام (FTM) شود؟ مدیر عامل بنیاد فانتوم در این باره اطلاعات جدیدی منتشر کرده است که سعی داریم در این مقاله به آن بپردازیم. پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد طرح جدید اتصال فانتوم به اتریوم به دست بیاورید، تا انتهای این مقاله خبری با بیتفا همراه باشید.

 

طرح جدید بنیاد فانتوم برای اتصال به اتریوم

آندره کرونژ (Andre Cronje)، بنیان گذار و یکی از مهندسان توسعه دهنده بنیاد فانتوم، اعلام کرد که این بنیاد در حال بررسی طرحی است که شباهت‌های زیادی با طرح رول آپ‌های شبکه آپتیمیس دارد. کرونژ مهم‌ترین هدف طرح جدید بنیاد فانتوم را اتصال بلاکچین این شبکه به اتریوم عنوان می‌کند.

او درباره این موضوع توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌خوانیم:

"ما سازوکاری که در شبکه‌های آپتیمیس و آربیتروم رخ داده است را بررسی کردیم و تمامی مواردی که آن‌ها برای امنیت پل‌هایشان استفاده کرده‌اند را نیز مورد ارزیابی قرار دادیم. آیا ما در تلاش هستیم تا از دارایی‌ها به عنوان پلی برای شبکه خود استفاده کنیم؟ بله، مراحل تحقیقاتی این ایده در حال انجام است"

آقای کرونژ در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد که فانتوم این قابلیت را دارد تا از رول آپ‌های شبکه آپتیمیس استفاده کند و تاریخچه تمامی تراکنش‌های ثبت شده در بلاکچین اتریوم را در خود ثبت و ذخیره کند. اما این کار باعث می‌شود که بنیاد فانتوم مجبور شود گس فی مورد نیاز ثبت این تراکنش‌ها را به اتریوم بپردازد که خود یک باگ مهم برای چنین طرحی شناخته می‌شود. 

فانتوم

مدیر عامل بنیاد فانتوم اضافه کرد که پیاده سازی فناوری لایه 2 با این روش باعث می‌شود تا این شبکه به نقدینگی بیشتری از اکوسیستم اتریوم دسترسی پیدا کند. طرح پیشنهاد شده کرونژ، بیشتر مشابه یک پل بلاکچین است تا شبکه لایه دو، برای دانستن تفاوت آن‌ها در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

یک شبکه لایه دو با کارایی مانند یک پل

تا اینجا با توجه به توضیحات ارائه شده، متوجه شدیم که ایده جدید شبکه فانتوم بیشتر شبیه به یک شبکه لایه 2 است. اما کرونژ این‌گونه فکر نمی‌کند. او ترجیح می‌دهد طرح جدید خود را به نوعی یک زنجیره جانبی (Sidechain) معرفی کند و تکنولوژی رول آپ جدیدی که قرار است در شبکه فانتوم استفاده شود را مانند پلی بین دو شبکه اتریوم و فانتوم ببیند.

کمی پیچیده است اما به هر حال به نظر می‌رسد که کرونژ تلاش دارد تا یک کاربرد جدید را در دنیای بلاکچین تعریف و پیاده‌سازی کند. به عقیده کرونژ، اگر که این ایده جدید را تنها یک پل (Bridge) بنامیم، نمی‌توان ویژگی‌هایی که دارد را به صورت دقیق توضیح داد. زیرا شبکه لایه 2 تنها یک سایدچین است و این طرح قرار است فراتر از یک سایدچین عمل کند.

البته یک چالش جدی در طرح جدید فانتوم وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

طرح جدید فانتوم با یک چالش جدی مواجه است!

طراحی تازه‌ای که توسط مدیر عامل فانتوم طراحی شده یک نقص مهم دارد. درست است که طرح کرونژ  باعث افزایش امنیت دارایی‌ها می‌شود، اما در عین حال کاربرانی که دارایی‌هایشان را در این شبکه سهام گذاری کنند، تا مدتی به دارایی‌هایشان دسترسی نخواهند داشت. آن هم به این دلیل است که امکان دارد دارایی کاربران توسط مکانیزم‌های دیگر این شبکه مورد استفاده قرار گرفته و پل شده باشد!

در این طرح تنها زمانی کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را برداشت کنند که فعالیت شبکه به صورت کامل متوقف باشد! توجه داشته باشید که متوقف شدن و راه اندازی مجدد یک شبکه بلاکچینی آسیب‌های زیادی به دنبال دارد و می‌تواند اثرات بسیار بدی روی فعالیت جامعه کاربران آن داشته باشد.


جمع بندی

بنیاد فانتوم تا کنون توانسته بلاکچین خود را فعال و پویا نگه دارد و اکنون مدیر عامل آن امیدوار است تا با اتصال بلاکچین فانتوم به اتریوم، یکی از بزرگ‌ترین ارتقاهای این بنیاد را رقم بزند. اما توجه داشته باشید که ایده مطرح شده در این مقاله هنوز باگ‌های نسبتاً بزرگی دارد. معمولاً ایده‌های جدیدی که در دنیای بلاکچین مطرح می‌شود زمان زیادی می‌برد تا به طرحی قابل اجرا و بدون مشکل تبدیل شود. این ایده‌ها در مرحله اجرا نیز باید از تست‌های فراوانی عبور کنند تا بتوان آن‌ها را در شبکه اصلی بلاکچین (Main net) راه‌اندازی کرد. پس با اینکه ایده جذابی پشت این طرح قرار دارد، نمی‌توان انتظار داشت که اثر کوتاه مدت زیادی روی قیمت توکن بومی فانتوم یعنی FTM داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد