جستجو در بیتفا
  • بررسی کامل پلتفرم‌های مختلف برای اجرای سازوکار پل میان-زنجیره‌ای
  • پیام‌های حاکمیتی
  • چالش‌های پل میان-زنجیره‌ای
  •  
  • کمیته ارزیابی
اجرای پل میان-زنجیره‌ای Uniswap به پروتکل‌های Wormhole و Axelar

اجرای پل میان-زنجیره‌ای Uniswap به پروتکل‌های Wormhole و Axelar

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
۴ دقیقه
۲
۳۵۳
توسط :
مبین رزمخواه

صرافی غیر متمرکز Uniswap در روز پنجشنبه یک مقاله تحلیلی کامل از بررسی پروتکل‌های پل میان-زنجیره‌ای محبوب را منتشر کرد و در آن به این نتیجه رسید که از خدمات Wormhole و Axelar برای استقرار قراردادهای غیر اتریومی خود استفاده کند. پل زدن Uniswap به پروتکل‌های Wormhole و Axelar باعث گسترده‌تر شدن هر چه بیشتر خدمات بزرگ‌ترین صرافی غیر متمرکز بازار ارزهای دیجیتال خواهد شد. Uniswap اکنون در تلاش است تا یکی از پر چالش‌ترین مکانیزم‌‌های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال را در پلتفرم خود ادغام کند. به همین منظور بنیاد Uniswap سازوکار جدیدی برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته است تا مشکلات این حوزه را تا حد امکان کاهش دهد.

 

بررسی کامل پلتفرم‌های مختلف برای اجرای سازوکار پل میان-زنجیره‌ای

کمیته ارزیابی پل میان-زنجیره‌ای بنیاد Uniswap گزارش خود که در آن پلتفرم‌های Wormhole، Celer، DeBridge، LayerZero، Axelar و Multichain را مورد ارزیابی قرار داده بود منتشر کرد. در این متن پلتفرم‌های مذکور بر اساس توانایی آن‌ها در تسهیل خدمات میان‌زنجیره‌ای بررسی شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، Wormhole و Axelar (که به زودی آپدیت پروتکل چند امضایی خود را منتشر می‌کنند) توانستند تاییدیه‌های لازم را برای استفاده در همه قراردادهای میان-زنجیره‌ای دریافت کنند. همچنین در آن متن توصیه شده است که ارتقای LayerZero نیز برای این پل‌ها در آینده اجرایی شود.

در قسمتی از گزارش مذکور مطرح شد بنیاد Uniswap به این نتیجه رسیده است که پل‌های Wormhole و Axelar در حال حاضر برای استفاده توسط DAO به منظور مدیریت پیام‌های حاکمیتی و استقرار پل میان-زنجیره‌ای در آینده مناسب هستند. با این حال Uniswap به جامعه کاربرانش توصیه می‌کند که هم این پلتفرم‌ها و هم سایر ارائه‌دهندگان پل را به‌طور مداوم بررسی کنند.

 

پیام‌های حاکمیتی

بر اساس این گزارش، اصلی‌ترین مورد استفاده از پل میان-زنجیره‌ای Uniswap DAO، توانایی ارسال و اجرای پیام‌های حاکمیتی از اتریوم به زنجیره‌های دیگر است. پیشنهادهای حاکمیتی برای استقرار قراردادهای Uniswap تحت یک فرآیند رای گیری رسمی در شبکه اتریوم به اجرا در می‌آیند. به روز رسانی با هدف استقرار چنین قراردادهایی در زنجیره‌های دیگر از طریق یک پروتکل پیام رسان میان‌-زنجیره‌ای ارسال و اجرایی می‌شود. همچنین به این نکته هم اشاره شد پل‌هایی که در حال حاضر برای نیازهای حاکمیتی زنجیره‌ای Uniswap نامناسب تلقی شده‌اند، ممکن است همچنان الزامات پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی دیگر را برآورده کنند.

پل‌های میان-زنجیره‌ای ثابت کرده‌اند که پاشنه آشیل صنعت وب 3.0 هستند. پروتکل‌هایی که از این مکانیزم استفاده می‌کنند در سال 2022 میلیاردها دلار را در حمله‌های هکری از دست دادند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Rekt، چهار مورد از پنج هک پرهزینه صنعت DeFi با سوء استفاده از این پل‌ها رخ داده و مجموعاً بیش از 2.1 میلیارد دلار دارایی دیجیتال از این طریق به سرقت رفته است. همین مسئله باعث شده است تا Uniswap تدابیر امنیتی جدیدی را برای استفاده از پل‌های میان-زنجیره‌ای به کار بگیرد.

 

چالش‌های پل میان-زنجیره‌ای

گفت و گو و تبادل نظر در جامعه Uniswap در مورد خطرات و مزایای پروتکل‌های میان-زنجیره‌ای مختلف به عنوان یک موضوع مهم در ماه دسامبر و پس از پیشنهاد استقرار Uniswap v3 در زنجیره BNB مطرح شد. در مباحث مربوط به این پیشنهاد که در انجمن Uniswap و با مشارکت تیم‌های بررسی کننده پل‌های میان-زنجیره‌ای برگزار شد، در بیش از 100 پست به صورت مفصل در مورد هزینه‌ها و مزایای پروتکل‌های مختلف فعال در این حوزه بحث و تبادل نظر شد.

طبق اعلام Uniswap، گفت و گوهای صورت گرفته مشخص کرد که پیام‌های میان-زنجیره‌ای و پروتکل‌های دارای قابلیت پل زدن این صرافی را قادر می‌سازد تا وارد فضای طراحی نوپا و فناورانه شود. همچنین به این نکته هم اشاره شد این انتظار غیرمنطقی است که توقع داشته باشیم اکثر کاربران Uniswap، پیچیدگی تمامی راه‌حل‌های پل میان-زنجیره‌ای را درک کنند.

 

 

Uniswap

 

کمیته ارزیابی

بنیاد Uniswap اعلام کرد با ایجاد کمیته ارزیابی پل‌های میان-زنجیره‌ای در تلاش است تا از نمایندگان حاکمیتی و جامعه Uniswap به منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد پروتکل‌های موجود در زمینه پل‌های میان-زنجیره‌ای حمایت کند. این کمیته شش پل میان-زنجیره‌ای را به منظور سنجش توانایی آن‌ها در تضمین ایمنی، اجرای بدون مشکل و مقاومت در برابر سانسور ارزیابی کرد. در این گزارش بیش از 130 سوال برای ارزیابی هر پروتکل طراحی شده بود.

این کمیته همچنین عنوان کرد به دلیل اینکه هنوز نگرانی‌هایی در مورد مکانیزم‌ها و تضمین امنیتی پروتکل‌های Celer و DeBridge وجود دارد، این دو پروتکل را در آینده مورد بررسی دقیق‌تری قرار خواهد داد. در این گزارش پروتکل Multichain به دلیل شفافیت ضعیف و فقدان عوامل بازدارنده برای جلوگیری از تبانی اعتبارسنجی مورد انتقاد قرار قرار گرفت و با این اوصاف امکان همکاری Uniswap با آن در آینده نیز وجود نخواهد داشت.

صرافی Uniswap بیشترین حجم معاملات در دنیای صرافی‌های غیر متمرکز را به خود اختصاص داده است. همچنین به تازگی کدهای نسخه چهارم آن هم منتشر شد که نشان دهنده روند رو به رشد این صرافی است. Uniswap تا کنون جامعه کاربران پویایی داشته است که در بسیاری از اتفاقات و آپدیت‌های رخ داده در این پلتفرم مشارکت فعالی داشته‌اند. پل میان-زنجیره‌ای Uniswap به Wormhole و Axelar فرصت‌های بزرگی برای این صرافی و گسترش کاربرانش به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد نقش کاربران، متخصصان کریپتو و فعالان بازار در صرافی بزرگ Uniswap روز به روز بیشتر خواهد شد و با اتفاقات رخ داده، آینده بسیار روشنی در انتظار این صرافی است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد