جستجو در بیتفا
  • معرفی روش جدید ایجاد NFT در شبکه اتریوم
  •  
  • استفاده خلاقانه از اطلاعات قراردادهای هوشمند
راه اندازی 30 هزار کتیبه تحت عنوان Ethscriptions در شبکه اتریوم

راه اندازی 30 هزار کتیبه تحت عنوان Ethscriptions در شبکه اتریوم

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
۳ دقیقه
۳
۶۰۹
توسط :
مبین رزمخواه

پس از موفقیت پروژه کتیبه‌های بیت کوین که با عنوان Bitcoin Ordinals به شهرت رسید؛ اکنون با الهام از آن طرح، کتیبه‌های جدیدی در شبکه اتریوم تحت عنوان Ethscriptions راه‌اندازی شده است. اجرای Ethscriptions در شبکه اتریوم با هدف ساده‌تر کردن مینت (تولید) توکن‌های NFT صورت می‌گیرد. البته در شبکه اتریوم راه‌های زیادی برای ایجاد NFT وجود دارد و باید بررسی کرد که این پروتکل جدید چه مکانیزم تازه‌ای را به سازوکار موجود اضافه خواهد کرد.

 

معرفی روش جدید ایجاد NFT در شبکه اتریوم

با راه‌اندازی این پروتکل جدید، کاربران اتریوم می‌توانند برای ایجاد توکن‌های NFT و سایر دارایی‌های دیجیتال در بلاکچین از روش تازه‌ای استفاده کنند. این پروتکل که با نام «Ethscriptions» فعالیت خود را در 17 ژوئن آغاز کرد، با الهام از پروتکل Ordinals بیت‌کوین دارایی‌ها را تحت عنوان کتیبه‌ها (Inscriptions) در بلاکچین شناسایی و ذخیره می‌کند.

پروتکل Ethscriptions توسط یکی از بنیان گذاران وبسایت موسیقی Genius.com، تام لمن، طراحی و توسعه داده شده است. او که با نام Middlemarch در توییتر فعالیت می‌کند در 17 ژوئن با توییتی این پروژه را یک موفقیت بزرگ خواند؛ چرا که در 18 ساعت اولیه اجرای این پروتکل، حدود 30 هزار Ethscription منحصر به فرد روی آن ایجاد شد که نشان دهنده استقبال بالای کاربران بازار NFT از این نوآوری است.

کاربران پروتکل Ethscriptions در حال حاضر تنها قابلیت ایجاد کتیبه‌های تصویری را دارند اما طبق گفته‌های لمن، در آینده آپلود انواع فایل‌های مختلف در این بستر پشتیبانی خواهد شد. اکنون کاربران می‌توانند هر تصویری که سایزش کمتر از 96 کیلوبایت باشد را در این پروتکل به صورت کتیبه ایجاد کنند. اولین پروژه این پلتفرم با نام Ethereum Punks توسط لمن راه‌اندازی شد که واکنش مثبت افراد فعال در این حوزه را به همراه داشت و کاربران تمامی 10 هزار دارایی ایجاد شده را به سرعت ازآن خود کردند!

 Ethscriptions

 

استفاده خلاقانه از اطلاعات قراردادهای هوشمند

طبق اطلاعاتی که توسط لمن در مورد این کتیبه‌ها به اشتراک گذاشته شده است، Ethscriptions از داده‌های موجود در قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم (Call Data) استفاده می‌کند تا در مقایسه با روش‌های مرسوم ایجاد NFT که مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند، بتواند هزینه‌های مینت توکن‌ها را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش غیر متمرکز بودن در بازار NFTها شود. این دو ویژگی شاید انقلاب تازه‌ای در صنعت NFTها ایجاد نکند، اما می‌تواند نشان دهنده خلاقیت توسعه دهندگان Ethscriptions باشد.

همچنین عنوان شده است که برای اطمینان از منحصر به فرد بودن کتیبه‌های این پروتکل، هیچ Ethscription در شبکه نمی‌تواند تراکنش و محتوای یکسانی داشته باشد. انتقال کتیبه‌ها هم تنها زمانی اتفاق می‌افتد که داده‌های ورودی تراکنش هش یک Ethscription معتبر باشد و فرستنده تراکنش به عنوان مالک کتیبه شناسایی و تایید شود. در سایت ethscriptions.com می‌توانید تمامی Ethscriptionهای ایجاد شده را مشاهده کنید و آن‌ها را بر اساس آدرس مرور کنید. علاوه بر این مطرح می‌شود که این سایت ایجاد کتیبه‌ها در شبکه اتریوم را ساده‌تر خواهد کرد. تا کنون تعداد بالایی از این کتیبه‌ها در این بستر ایجاد شده و Ethscriptionها  را می‌توانید در بازار بزرگ Opensea نیز پیدا کنید.

حدود 6 ماه قبل اولین کتیبه‌ها در شبکه بیت کوین معرفی و راه‌اندازی شدند. از آن زمان تا کنون نظرات مختلفی درباره آن‌ها بین کاربران کریپتویی منتشر شد. عده‌ای معتقد بودند که ایجاد Ordinals در شبکه بیت کوین از هدف اصلی ساتوشی فاصله دارد، اما برخی هم معتقد بودند که این کار باعث شده است تا بیت کوین با روشی تازه به کاربران جدید معرفی شود. به هر حال پروژه Ordinals بیت کوین توانست محبوبیت زیادی در بین کاربران کریپتو به دست بیاورد و تا کنون بیش از 10 میلیون کتیبه مختلف در آن ایجاد شده است. حال راه اندازی Ethscriptions نیز به نظر در همان راستا و با ابتکاری جدید صورت گرفته است که در همین ابتدای کار با بازخورد خوبی از طرف کاربران مواجه شد. اکنون باید دید Ethscriptions در آینده می‌تواند دستاوردهای بزرگ‌تری هم داشته باشد یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد