جستجو در بیتفا
  • راه‌اندازی پروتکل CCIP شبکه چین لینک
  • پروتکل CCIP چیست؟
  • اهداف و کاربردهای CCIP چیست؟
  • چه مؤسسات و شبکه‌هایی از پروتکل CCIP چین لینک پشتیبانی می‌کنند؟
  • جمع بندی
راه اندازی پروتکل CCIP شبکه چین لینک با هدف اتصال سیستم‌های بانکی سنتی به بلاکچین

راه اندازی پروتکل CCIP شبکه چین لینک با هدف اتصال سیستم‌های بانکی سنتی به بلاکچین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
۵ دقیقه
۲
۳۲۹
توسط :
مبین رزمخواه

شرکت Chainlink Labs که مسئولیت پشتیبانی و توسعه شبکه چین لینک را بر عهده دارد، اعلام کرد که به منظور افزایش تعامل و ارتباط با شرکت‌های مالی سنتی و همچنین سیستم‌های بانکی، یک پروتکل میان زنجیره‌ای (Cross-chain) را راه اندازی کرده است. گفته می‌شود با استفاده از این پروتکل جدید که CCIP نام گذاری شده، می‌توان ارتباط گسترده‌ای بین بلاکچین‌های عمومی و خصوصی ایجاد کرد و با این روش کاربران می‌توانند به خدمات بیشتری به صورت یکپارچه دسترسی پیدا کنند. در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتر خبر راه اندازی پروتکل CCIP شبکه چین لینک بیشتر آشنا می‌شویم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

راه‌اندازی پروتکل CCIP شبکه چین لینک

شبکه چین لینک در آخرین به‌روزرسانی وبلاگ خود اعلام کرد که قصد دارد با راه اندازی یک پروتکل تعاملی میان زنجیره‌ای (CCIP)، سیستم سنتی مالی و بانکداری جهانی را با استفاده از فناوری بلاکچین به یکدیگر متصل کند. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، سایر نهادهای مالی دولتی و خصوصی که روی بلاکچین پیاده‌سازی شده‌اند نیز می‌توانند در پروتکل جدید چین لینک فعالیت کنند.

بر اساس ادعای توسعه دهندگان این پروژه، عملکرد پروتکل CCIP مشابه با پروتکل TCP/IP در مورد شبکه بین‌المللی اینترنت خواهد بود. شاید چنین ادعایی اغراق زیادی را در پی داشته باشد؛ اما اگر اهداف این پروژه محقق شود، می‌توان انتظار داشت که اتفاقات بزرگی را در دنیای بلاکچین رقم بزند.

بر اساس پست رسمی وبلاگ چین لینک، کمال الموجاهد (Kemal El Moujahid)، مدیر ارشد محصول شرکت Chainlink Labs عنوان کرد پروتکل تعامل میان زنجیره‌ای (CCIP) در حال حاضر برای شبکه‌های اتریوم، آوالانچ، پالیگان، آربیتروم و آپتیمیزم راه‌اندازی شده است. طبق اطلاعاتی که توسط تیم چین لینک منتشر شد، توسعه دهندگان این شبکه‌ها در تاریخ 20 جولای به شبکه‌های آزمایشی پروتکل CCIP دسترسی خواهند داشت. در ادامه بیشتر با پروتکل CCIP آشنا می‌شویم.

 

پروتکل CCIP چیست؟

اطلاعات منتشر شده توسط چین لینک نشان می‌دهد که CCIP یک پروتکل با قابلیت همکاری متقابل است که برای شرکت‌های مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا پول و داده‌ها را بین بلاکچین‌های عمومی و خصوصی به صورت یکپارچه منتقل کنند. به عبارت دیگر، این پروتکل ارتباط بین سرورهای شرکت‌های غیر بلاکچینی و شبکه‌های بلاکچینی را آسان‌تر می‌کند و تعاملات آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

پروتکل CCIP از شبکه تبادل اطلاعات مالی سوئیفت استفاده می‌کند. این شبکه در حال حاضر توسط بیش از ۱۱ هزار بانک در سراسر جهان برای تسهیل امور پرداخت و انجام تراکنش‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. طبق آمار موجود، در سال 2021 شبکه سوئیفت توانست حدود 1.8 کوادریلیون دلار از تراکنش‌های بیش از 11 هزار بانک را مورد پردازش قرار دهد. در ادامه در مورد اهداف و کاربردهای این پروژه اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم.

پروتکل CCIP

 

اهداف و کاربردهای CCIP چیست؟

طبق اظهارات سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، بنیان‌گذار و مدیرعامل چین لینک، از جمله اهداف اصلی CCIP ایجاد پلی بین دنیای درون زنجیره‌ای و بیرون از زنجیره‌ای است. ارتباط صنعت بلاکچین با سایر بخش‌های مالی می‌تواند کارایی هر دو بخش را تا اندازه زیادی ارتقا دهد و استفاده از آن نیز برای کاربران بسیار ساده‌تر خواهد شد.

او در صحبت‌هایش گفت همان‌طور که استانداردهای کلیدی TCP/IP به صورت یک پازل و قدم به قدم اینترنتی که اکنون ما می‌شناسیم را ایجاد کردند، چین لینک نیز قصد دارد با ایجاد یک چشم انداز، بلاکچین‌های عمومی که به صورت جدا از هم فعالیت می‌کنند را به اکوسیستم بانکی ارتباط دهد تا بتواند به نوعی یک شبکه یکپارچه مالی بین‌المللی ایجاد کند.

به اعتقاد نظروف، وجود یک سیستم ارتباط دهنده که بتواند پول و داده‌ها را به صورت یکپارچه بین شبکه‌های مختلف جا‌به‌جا کند یک قابلیت و مسئله مهم برای فعالان حوزه بلاکچین است. در ادامه تعدادی از مؤسسات مالی و شبکه‌های بلاکچینی که از این پروتکل جدید استفاده خواهند کرد را نام می‌بریم.

 

چه مؤسسات و شبکه‌هایی از پروتکل CCIP چین لینک پشتیبانی می‌کنند؟

طبق اطلاعاتی که توسط چین لینک منتشر شد، از جمله مؤسسات مالی که در حال بررسی استفاده از پروتکل تعامل بین ‌زنجیره‌ای این شرکت هستند می‌توان به BNY Mellon، BNP Paribas، Citi، گروه بانکی استرالیا و نیوزلند، Clearstream، Euroclear و Lloyds Banking Group اشاره کرد.

پروتکل CCIP چین لینک

همچنین گفته شده است که علاوه بر 5 بلاکچینی که از CCIP استفاده می‌کنند، پروتکل غیر متمرکز آوه (AAVE) نیز قرار است به جمع استفاده کنندگان از این راهکار جدید بپیوندد. علاوه بر این اعلام شده است که پروتکل Synthetix نیز در شبکه اصلی این پروتکل کراس چین راه اندازی شده و برای آغاز فعالیت آماده است.

 

جمع بندی

شبکه چین لینک از ابتدای پیدایش توسعه بسیار منظمی را طی کرده و مرحله به مرحله کارایی و امکانات خود را گسترش داده است. در حال حاضر پروتکل CCIP این قابلیت را دارد تا یک انقلاب بزرگ مالی را در سطح جهانی ایجاد کند. استفاده از بلاکچین در تراکنش‌های مالی مسئله‌ای است که بسیاری از کارشناسان اقتصاد روی آن تأکید دارند و اکنون اگر این اتفاق در فاز اجرایی بدون مشکل ایجاد شود، تحولات مالی زیادی را در دنیا ایجاد می‌کند. پس از انتشار اخبار مرتبط با این پروتکل توکن بومی شبکه چین لینک (LINK) حدود 6 درصد رشد را تجربه کرد. حال باید دید شبکه چین لینک می‌تواند با توسعه دادن پروتکل CCIP خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد