جستجو در بیتفا
  • آیا فعالیت در صرافی‌های غیر متمرکز دارای ریسک نیست؟
  • هدف اصلی سبک معاملاتی دکس تریدینگ چیست؟
  • دکس تریدینگ چگونه از ریسک‌های موجود جلوگیری می‌کند؟
  • بررسی امنیت توکن در Dex Trading
  • مدیریت ریسک و سرمایه در دکس تریدینگ
  • در بازارهای مالی چه کسانی سود می‌کنند؟
  • دکس تریدینگ یک روش معاملاتی است نه سرمایه گذاری
  • اقدامات بیتفا در جهت افزایش آگاه سازی چه بوده است؟
  • تضمین موفقیت دوره دکس تریدینگ
  • چرا بیتفا تمرکز خود را بر روی صرافی‌های غیر متمرکز قرار داده است؟
  • بیتفا از هر انتقاد کارسازی استقبال می‎‌کند
اشتراک گذاری
اعلامیه بیتفا در جهت آگاه سازی بیشتر در رابطه با دکس تریدینگ

اعلامیه بیتفا در جهت آگاه سازی بیشتر در رابطه با دکس تریدینگ

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
۱۲ دقیقه
۱
۴۵۴
توسط :
تیم بیتفا

شاید هنوز سبک معاملاتی دکس تریدینگ برای خیلی از کاربران شفافیت لازم را نداشته باشد و دلیل این موضوع در قدم اول جدید بودن این سبک معاملاتی و در قدم دوم اتفاقات پر حاشیه‌ای است که در سال‌های گذشته در حوزه صرافی‌های غیر متمرکز پیش آمده است. وظیفه مجموعه بیتفا ایجاد شفافیت و آگاهی سازی برای دکس تریدینگ است و همانطور که در ماه‌های گذشته نیز در این راستا تلاش داشتیم در آینده نیز توجه خیلی ویژه‌تری به آن خواهیم داشت.

در این مقاله در راستای رفع ابهامات موجود قصد داریم آگاه سازی بیشتری در رابطه با سبک معاملاتی دکس تریدینگ داشته باشیم و مجدداً تعدادی نکته مهم را شفاف‌تر بازگو کنیم.

 

آیا فعالیت در صرافی‌های غیر متمرکز دارای ریسک نیست؟

مجموعه بیتفا در کنار نشان دادن جذابیت‌های معامله در صرافی‌های غیر متمرکز همواره به ریسک‌ها موجود در آن نیز اشاره مستقیم داشته است؛ در اولین قدم از آگاه سازی قصد داریم شفاف‌تر از قبل به این موضوع بپردازیم. معامله کردن در هر بازاری دارای ریسک است و ریسک بشدت بالای بازار رمز ارزها نیز به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. هر کاربری که وارد این بازار می‌شود، باید بر این موضوع آگاه باشد در حالی که وارد یک بازار پر پتانسیل و جذاب شده است اما این بازار یکی از پر ریسک‌ترین بازارهای موجود است.

در صرافی‌های غیر متمرکز حتی توکن‌هایی با ریسک بالاتر لیست می‌شوند و به دلیل عدم نظارت بر لیست شدن توکن‌ها، احتمال وجود توکن‌های پر ریسک در این فضا بالاست. مجموعه بیتفا همواره به این موضوع اشاره داشته و دارد که فعالیت در این بازار، مخصوصاً فعالیت در صرافی‌های غیر متمرکز در کنار جذابیت‌های بالا ریسک بالایی نیز دارد. هرچقدر جذابیت یک بازار بالاتر باشد، در نتیجه ریسک آن نیز باید بالاتر باشد.

پس فعالیت در صرافی‌های غیر متمرکز در کنار فرصت‌های جذاب، ریسک‌های بالایی نیز دارد و اتفاقاً سبک معاملاتی دکس تریدینگ با دیدگاه مدیریت همین ریسک‌های ذکر شده توسعه یافته است.

 

هدف اصلی سبک معاملاتی دکس تریدینگ چیست؟

صرافی‌های غیر متمرکز پر از فرصت‌های جذاب و البته پر از تله‌های کلاهبرداری هستند. مجموعه بیتفا سبک معاملاتی دکس تریدینگ را با هدف استفاده از این فرصت‌های جذاب و البته در کنار آن جلوگیری از درگیر شدن سرمایه معامله‌گران با تله‌های موجود در این فضا توسعه داده است. در حالی که اخطار دادن در رابطه با ریسک‌های موجود در فضای غیر متمرکز کاری بسیار شایسته و وظیفه تمام آموزشگاه‌ها و رسانه‌های فعال در این حوزه است؛ اما در نظر داشته باشیم وظیفه اصلی آموزش دادن نحوه جلوگیری از درگیر شدن با این خطرات است.

ما سبک دکس تریدینگ را با این چارچوب توسعه دادیم تا معامله‌گر این سبک در قدم اول بتواند ریسک‌های موجود را شناسایی کند، از امنیت توکن مورد نظر اطمینان حاصل کند و سپس به دنبال استفاده از فرصت‌های درآمدی از این حوزه باشد. آموزش جلوگیری از درگیر شدن سرمایه معامله‌گران با توکن‌های اسکم و آموزش استفاده از فرصت‌های معاملاتی جذاب حوزه صرافی‌های غیر متمرکز، دو رسالت اصلی مجموعه بیتفا در توسعه سبک معاملاتی دکس تریدینگ بوده است.

 

دکس تریدینگ چگونه از ریسک‌های موجود جلوگیری می‌کند؟

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره کردیم یکی از اهداف اصلی دکس تریدینگ جلوگیری از درگیر شدن معامله‌گران با توکن‌ها کلاهبرداری است. اما این تنها یک شعار نیست؛ بیتفا در توسعه این سبک دو راهکار قاطع یعنی بررسی "امنیت توکن" و "رعایت مدیریت سرمایه" برای جلوگیری از این ریسک بزرگ قرار داده است. در ادامه به معرفی و بررسی دقیق هر کدام خواهیم پرداخت.

 

بررسی امنیت توکن در Dex Trading

توکن‌هایی که در بازار کریپتو ایجاد می‌شوند درواقع کدهای برنامه نویسی شده هستند و ممکن است توابعی در قطعه کد خود داشته باشند که ریسک‌هایی ایجاد کند. برای مثال توسعه دهنده یک توکن می‌تواند با قرار دادن تابع Blacklist در قطعه کد توکن خود، امکان فروش توکن را برای برخی از آدرس‌ها (حتی تمامی آن‌ها) محدود کند. از دیگر توابع پر ریسک می‌توان به Balance Modifiable که امکان تغییر مقدار توکن موجود در آدرس شما را به توسعه دهنده توکن می‌دهد، تابع Personal Tax Modifiable که امکان تغییر اسلیپیج (حتی رساندن به مقداری که توکن قابل فروش نباشد) را به توسعه دهنده می‌دهد، تابع Proxy Contract که امکان تغییرات گسترده در توکن مورد نظر را فراهم می‌کند و تعدادی تابع دیگر اشاره کنیم (موارد مهم حتی در دوره رایگان بیتفا نیز بررسی شده است).

امنیت توکن در دکس تریدینگ

در سبک معاملاتی Dex trading یاد میگیریم چگونه این توابع را شناسایی و از آن‌ها دوری کنیم. یک دکس تریدر در قدم اول یاد می‌گیرد تا توانایی بررسی توابع خطرناک توکن مد نظر را داشته باشد؛ در صورتی که توکن یکی از توابع خطرناک را داشت، از معامله کردن آن صرف نظر می‌کند اما در غیر این صورت و با اطمینان حاصل کردن از امنیت توکن، به تحلیل و بررسی بیشتر آن می‌پردازد.

مجموعه بیتفا به عنوان اولین مجموعه، به آموزش گسترده این مباحث پرداخته است و همواره تاکید بشدت بالایی به بررسی امنیت توکن داشته و دارد. آموزش دادن این مبحث در دوره دکس تریدینگ بخش زیادی از خطرات موجود در صرافی‌های غیر متمرکز را از بین می‌برد.

 

مدیریت ریسک و سرمایه در دکس تریدینگ

فعال شدن حد ضرر و ضرر کردن در یک معامله بخش جدایی ناپذیر در دنیای معامله‌گری است؛ یک سبک و یا استراتژی تحلیلی هر چقدر هم بهینه باشد، باز احتمال خطا و ضرر دارد. سبک دکس تریدینگ نیز از این موضوع مستثنا نیست و ضرر کردن در یک معامله بخشی از این سبک معاملاتی است. اما ضرر کردن باید مدیریت شده باشد؛ ضرر کردن در یک معامله چیز غیرعادی نیست، اما نباید با ضرر در تنها یک معامله کل سرمایه معامله‌گر درگیر شود.

مدیریت ریسک و سرمایه به معامله‌گر کمک می‌کند تا معامله خود را به نحوی مدیریت کند تا در بدترین شرایط نیز کل سرمایه درگیر نشود. ما در سبک معاملاتی دکس تریدینگ سرمایه خود را به نحوی مدیریت می‌کنیم تا با متضرر شدن در یک معامله، ضربه سنگینی به کل سرمایه وارد نشود و امکان جبران این ضرر طی معاملات بعدی فراهم باشد. بیتفا تاکید بشدت بالایی بر روی مدیریت سرمایه دارد و حتی در دوره جامع دکس تریدینگ یک سرفصل جداگانه برای این موضوع در نظر گرفته است.

مدیریت سرمایه در دکس تریدینگ

شرط موفقیت در هر سبک معاملاتی از جمله دکس تریدینگ، مدیریت کردن ریسک و میزان سرمایه درگیر در هر معامله است و در بازار پر ریسک کریپتو مخصوصاً فضای صرافی‌های غیر متمرکز، این موضوع اهمیت بشدت بالایی دارد. توجه داشته باشید بر خلاف امنیت توکن؛ مدیریت سرمایه ابزار جدیدی که تنها در دکس تریدینگ وجود داشته باشد نیست و در هر نوع استراتژی معاملاتی وجود دارد. (برای آگاه سازی هر چه بیشتر، مباحث مدیریت سرمایه حتی در دوره رایگان دکس تریدینگ نیز آموزش داده شده است)

 

در بازارهای مالی چه کسانی سود می‌کنند؟

بازارهای مالی پر از نوسان هستند و کسانی می‌توانند در این بازارها سود کنند که بتوانند سوار موج صعودی شده، به موقع وارد یک ترند شوند و به موقع از آن خارج شوند. به نمودار زیر دقت کنید؛ تصویر زیر نمودار قیمتی ارز Dot است، پروژه‌ای که توسط همبنیان گذار شبکه اتریوم طراحی شده بود، وایت پیپر تکمیلی داشت، کامیونیتی بزرگی تشکیل داده بود و در چرخه صعودی بازار توسط اکثر تحلیل‌گران فاندامنتال حمایت میشد.

این ارز ابتدا یک روند صعودی شروع کرد، شاهد بیش از 1400 درصد رشد بود و سپس طی روند ریزشی بیش از 92 درصد افت قیمت را تجربه کرد؛ اما آیا این ارز اسکم بوده است؟

نمودار ارز DOT

فردی که در محدوده A به این رمزارز ورود و در محدوده B از آن خارج شده است، دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارد و به نظرش پولکادات بهترین پروژه است. اما برای فردی که در مجدوده B آن را خریداری کرده و تا محدوده C هنوز از آن خارج نشده است، این رمزارز فرقی با یک ارز اسکم (فارغ از آن که چه فناوری‌هایی پشت پروژه قرار دارد) ندارد.

گزینه بعدی ارز سولانا ملقب به قاتل اتریوم است؛ در چرخه صعودی بازار کریپتو تقریباً تمام تحلیلگران فاندامنتال، بلاکچین سولانا را انقلابی در بحث مقیاس‌پذیری می‌نامیدند. پروژه وایت پیپر خیلی تکمیلی دارد، سرمایه‌گذاران بزرگی پشت این پروژه بودند، از نظر کامیونیتی بشدت قوی بود و تقریباً کل بازار کریپتو آن را می‌شناختند. اما چرا اکنون شاهد ریزش بیش از 94 درصدی از آن هستیم؟ چه کسانی توانست از این ارز سود کسب کنند و چه کسانی متضرر شدن؟

نمودار ارز sol

افرادی توانستند با این ارز سود کسب کنند که به موقع سوار بر موج صعودی آن شدند و از ترند آن استفاده کردند؛ ترندی که کاربران کریپتو با تعریف از مقیاس‌پذیری شبکه آن ایجاد می‌کردند و همین موضوع باعث افزایش تقاضا و رشد قیمتی آن میشد.

پس نوسانات قیمت ماهیت بازارهای مالی هستند؛ از آن‌جایی که بازار کریپتو عمق کمتری نسبت به اکثر بازارها دارد، نوسانات این بازار شدت بیشتری دارند. بازار توکن‌های صرافی‌های غیر متمرکز حتی عمق نقدینگی بسیار کمتری دارد و گاهی این نوسانات در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شود؛ عمق پایین این بازار باعث نوسانات بیشتر در آن می‌شود.

اما در نهایت باید قبول کرد اگر به دنبال کسب سود از بازارهای مالی هستیم باید به دنبال ترندها و نوسانات صعودی باشیم. توانایی شناسایی و سوار شدن بر موج صعودی است که باعث کسب سود می‌شود و این موضوع فرق بسیار بزرگی با پامپ و دامپ دارد!!

 

دکس تریدینگ یک روش معاملاتی است نه سرمایه گذاری

سبک معاملاتی دکس تریدینگ بر پایه شناسایی، معامله کردن و کسب سود از ترندهای موجود و توکن‌هایی با روند صعودی توسعه یافته است. همانطور که از نام Dex Trading مشخص است (Trading به معنای معامله کردن است) این سبک صرفاً بر پایه معامله کردن طراحی شده است و عمدتاً در راستای شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری بلندمدت نیست. در این سبک معاملاتی، معامله‌گر عموماً دیدگاه بلندمدت بر روی توکن‌ها ندارد و هدف اصلی صرفاً گرفتن سود از ترندها و روندهای صعودی توکن هاست.

در واقع یکی از لازمه‌های گرفتن سود با سبک معاملاتی دکس تریدینگ عدم خواب پول است. به این منظور که اگر معامله‌گر به دنبال کسب سود است نباید سرمایه خود را برای مدت زیادی درگیر یک معامله کند. ما در سبک معاملاتی دکس تریدینگ یک معامله را معمولاً از چند ساعت الی یک روز تا نهایتاً 5 تا 7 روز باز نگه میداریم.

پس ما در دکس تریدینگ به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت بر روی یک توکن نیستیم. نوسان قیمتی که یک توکن پس از اتمام روند صعودی خود و هایپ موجود بر آن تجربه می‌کند، هیچ اهمیتی برای دکس تریدری که قبلاً سود خود را از روند صعودی آن توکن کسب کرده است ندارد!

 

اقدامات بیتفا در جهت افزایش آگاه سازی چه بوده است؟

مجموعه بیتفا از اولین روز تاسیس تا به حال در کنار اهداف درآمدزایی خود، یک رسالت اصلی در جهت آگاه سازی جامعه ایرانی در رابطه با بازار رمز ارزها در پی داشته است و در این راستا همواره در سایت و رسانه‌های خود در حال انتشار مطالب آموزشی و معرفی رایگان فرصت‌های برتر (ایردراپ - معامله) بوده است. بزرگ‌ترین اقدام بیتفا در جهت آگاه سازی انتشار دوره رایگان دکس تریدینگ بوده است. ما در آپدیتی که ماه گذشته برای دوره رایگان خود داشتیم بحث‌های امنیت توکن، مدیریت سرمایه، مانیتورینگ و... را نیز به این دوره اضافه کردیم؛ در واقع در این دوره رایگان حتی بخش‌هایی از مباحث اصلی دوره جامع دکس تریدینگ را نیز آموزش دادیم که طبیعتاً خلاف دیدگاه مارکتینگ است!

هدف اصلی از این کار صرفاً افزایش آگاهی کاربران ایرانی نسبت به ریسک‎های موجود و یادگیری نحوه جلوگیری از ضررها و کلاهبرداری‌های احتمالی بوده است و می‌توان گفت یک قدم بسیار بزرگ در راستای آگاه سازی به حساب می‌آید.

دوره رایگان دکس تریدینگ

 

تضمین موفقیت دوره دکس تریدینگ

یکی از مواردی که شاید بیتفا در شفاف سازی آن تا حدودی کوتاهی کرده و باعث برداشت اشتباه برخی رسانه‌ها شده است، تضمین موفقیت دوره دکس تریدینگ است. دوره بیتفا تضمین موفقیت دارد؛ اما بر خلاف برداشت برخی از رسانه‌ها و کاربران، این تضمین در جهت ایجاد هیجان در کاربر و رویا فروشی انجام نشده است. مجموعه بیتفا بیشتر از یک سال است که بر روی توسعه و بهینه‌سازی هرچه بیشتر سبک معاملاتی دکس تریدینگ شده فعالیت می‌کند و به یک اطمینان به نسبت بالا بر روی محصول خود رسیده است.

با توجه به این موضوع بیتفا تضمین می‌کند اگر دانشجویی با توجه به آموزش‌ها و توصیه‌های Coach نتواند در بازه زمانی مشخص (سه ماه) به نتیجه مد نظر برسد، تمام وجه پرداخت شده بابت آموزش به دانشجو بازگردانده می‌شود. (تعداد محدودی از دانشجوها که به هر دلیل به نتیجه نرسیدند، تمامی وجه پرداخت شده را دریافت کردند و شواهد آن نیز موجود داشت)

در حوزه آموزش رمز ارزها کمتر مجموعه‌ای می‌تواند چنین خدمات مثبتی ارائه دهد. ضمانت موفقیت بیتفا علاوه بر آن که موردی قابل انتقاد نیست، درواقع یک مزیت قابل تحسین نیز به حساب می‌آید!

 

چرا بیتفا تمرکز خود را بر روی صرافی‌های غیر متمرکز قرار داده است؟

فناوری بلاکچین و در ادامه بازار کریپتو ماهیت غیر متمرکز دارند و در این بازار خواه ناخواه شاهد حرکت به سمت تمرکز زدایی و استفاده از سرویس‌های غیر متمرکز هستیم. در سال گذشته شاهد عملکرد ضعیف صرافی‌های متمرکز بودیم و این موضوع نشان دهنده ضعف زیرساخت‌های سرویس‌های متمرکز است. اکثر سازمان‌های معتبر فعال در این حوزه (چه داخلی چه خارجی) در حال ایجاد زیرساخت‌های غیر متمرکز و یا استفاده از آن‌ها هستند. شاهد توسعه پروژه‌های قدرتمند با تمرکز بر روی صرافی‌های غیر متمرکز (از جمله شبکه SEI و یا پلتفرم Arkham) هستیم. کاربران بازار رمز ارزها در حال حرکت به سمت صرافی‌های غیر متمرکز هستند و شواهد آن کاملاً ملموس است.

مجموعه بیتفا از اوایل سال 1401 با هدف استفاده حداکثری از مزایا فناوری بلاکچین، پیشرو بودن در فضای غیرمتمرکز و استفاده از فرصت‌های پر پتانسیل این حوزه، تمرکز خود را بر روی دکس قرار داد و در ادامه آن سبک معاملاتی دکس تریدینگ را توسعه داد.

یکی دیگر از اهداف اصلی توسعه سبک معاملاتی دکس تریدینگ، ایجاد آگاهی و آموزش‌های لازم برای کاربران بوده است. آموزش‌هایی که بتواند زیرساخت لازم برای مقابله با سواستفاده‌ها و کلاهبرداری‌های موجود در فضای صرافی‌های غیر متمرکز (برای مثال کانال‌های پامپ و دامپ) را ایجاد کند؛ سو استفاده‌هایی که قبلاً نیز در این بازار بارها شاهد آن بودیم.

 

بیتفا از هر انتقاد کارسازی استقبال می‌کند

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد یکی از اهداف و رسالت‌های مجموعه بیتفا ارائه آموزش و ایجاد آگاه سازی برای کاربران بازار رمز ارزهاست. هر کاربر و یا حتی رسانه معتبری انتقادی کارساز از مجموعه بیتفا و یا سبک دکس تریدینگ داشته باشد مجموعه بیتفا از آن استقبال و در جهت بهبود خدمات تلاش خواهد کرد. نقد و بررسی مجموعه میهن بلاکچین در رابطه با دکس تریدینگ بیتفا باعث شد به این نکته پی ببریم که دکس تریدینگ هنوز کاملاً شفاف سازی نشده بود و ابهاماتی در رابطه با آن وجود دارد؛ در نتیجه در این مقاله برای شفاف سازی بیشتر آن اقدام کردیم. (یکی از اصلی‌ترین دلایل نگارش این مطلب همین موضوع بوده است)

اگر نظر یا پیشنهاد در رابطه با این سبک معاملاتی و یا تجربه‌ای از آن دارید خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد