جستجو در بیتفا
  • آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال (Wallet)
  • کیف پول‌ نرم افزاری ارز دیجیتال
  • کیف پول موبایل
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول تحت وب
  • کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال
  • کیف پول صرافی
  • مزایا کیف پول صرافی چیست؟
  • معایب کیف پول صرافی چیست؟
  • کیف پول کاغذی
معرفی انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

معرفی انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
۶ دقیقه
۱
۳۵۲
توسط :
کامیار جعفریان

اگر در صنعت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردید و یا قصد سرمایه‌گذاری دارید، احتمالا با دغدغه‌ای نحوه ذخیره سازی دارایی‌های خود مواجه هستید. اگر تازه کار وارد هستید در این بازار احتملاً مدام این سوالات در ذهن شما تکرار می‌شود که دارایی‌های خود را در کجا نگه‌داری کنم؟ بین انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال کدام مناسب‌تر است؟ کیف پول دیجیتالی بستری است که امکان ذخیره‌سازی دارایی‌های کریپتویی را برای شما فراهم می‌کند. کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هر کدام از امنیت و کارایی متفاوتی برخوردار هستند.

در ادامه این مقاله از سایت بیتفا همراه باشید تا انواع کیف‌ پول‌های رمزارز را معرفی کنیم و به سوالات شکل گرفته در ذهن شما پاسخ دهیم.

 

آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال (Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال مکانی است که شما می‌توانید بیت کوین، اتریوم و دیگز ارزهای دیجیتال معتبر دنیا را در آن ذخیره کنید. این کیف‌ پول‌ها امکان ذخیره سازی و انتقالات رمز ارزها را برای شما فراهم می‌کند. به این کیف پول‌های دیجیتالی Wallet نیز می‌گویند. به طور کلی چند مدل مختلف از کیف پول دیجیتال در دنیا وجود دارد که در ادامه مقاله به توضیح درباره انواع آن‌ها خواهیم پرداخت. پرمخاطب‌ترین نوع Walletها در حال حاضر نسخه‌های نرم‌افزاری است اما کلیه این کیف پول‌ها امکان اعتبار سنجی و ثبت و تایید تراکنش‌ها را برای شما فراهم می‌سازند. توجه داشته باشید که داشتن امنیت بالا، تعداد ارزهای پشتیبانی شده و هزینه تراکنش‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد بودن یک کیف پول ارز دیجیتال است. در مقاله بهترین کیف پول ارز دیجیتال تمامی این مطالب به شکل کامل بررسی شده است.

در ادامه به بررسی انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم تا به بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال پی ببرید!

 

کیف پول‌ نرم افزاری ارز دیجیتال

معمولا اکثر افرادی که تراکنش‌های زیادی در روز دارند، از بین انواع کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال نسخه‌های نرم افزاری را انتخاب می‌کنند. دلیل آن ساده بودن برای استفاده، رایگان بودن و سریع انجام شدن کلیه نقل و انتقالات است. به طور کلی Walletهای نرم افزاری در دو نوع سازگار با موبایل و سازگار با کامپیوتر هستند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی کامل هر دو نوع از کیف پول‌ ارز دیجیتال نرم افزاری پرداخته‌ایم.

 

کیف پول موبایل

این Walletها در گوشی شما در قالب اپلیکیشن قابلیت نصب دارند. استفاده و نصب این کیف پول‌ها نیز بسیار ساده و آسان است. استفاده و دسترسی ساده، باعث به وجود آمدن معایبی نیز در والت‌های موبایلی شده است. بزرگترین ضعف در این Walletها آنلاین بودن آن‌هاست که احتمال هک را بالا می‌برد. ناگفته نماند که امروزه کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم افزاری در حال توسعه و بالاتر بردن امنیت خود هستند. اگر موارد مهم برای بالاتر بردن امنیت کیف پول خود را رعایت کنید احتمال هک کیف پول نزدیک به صفر خواهد بود.

در حال حاضر پرطرفدارترین کیف پول موبایلی تراست ولت (Trust Wallet) است و دلیل آن چند زنجیره‌ای بودن و امنیت بالا در این کیف پول است. کیف پول نرم افزاری سیف پل نیز از دیگر کیف پول‌های دارای اعتبار برای گوشی‌های هوشمند است.

برای کار با کیف پول تراست والت پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش کیف پول TrustWallet را مطالعه کنید.

بهترین کیف پول نرم افزاری

 

کیف پول دسکتاپ

این Walletها بر روی کامپیوتر و لپتاپ شما نصب می‌شوند و اکثر آن‌ها با هر سه سیستم عاملی از جمله Windows , MacOs و Linux سازگاری دارند. استفاده از این نوع کیف پول نیز ساده و آسان است اما به سادگی کیف پول موبایلی نیست. از جمله Walletهای معتبر کامپیوترها می‌توان به کیف پول Exodus و کیف پول Atomic wallet اشاره کرد. به طور کلی کیف پول‌ ارز دیجیتال کامپیوتری به نظر برخی کاربران امنیت بیشتری نسبت به Walletهای موبایلی دارد.

 

کیف پول تحت وب

کیف پول ارز دیجیتال تحت وب نیاز به داشتن برنامه یا اپلیکیشن خاصی در کامپیوتر ندارد و به دلیل ساده بودن نحوه استفاده طرفداران زیادی پیدا کرده است. تنها با دانلود افزونه (Extention) این والت‌ها بر روی مرورگر خود (مانند کروم) می‌توانید برای یکبار داخل کیف‌ پول مورد نظر ثبت‌ نام کرده و برای همیشه از خدمات آن استفاده کنید. از جمله Walletهای معروف تحت وب می‌توان به کیف پول متامسک، فانتوم (Phantom) والت، Braavos Wallet و نسخه افزونه تراست والت اشاره کرد. ناگفته نماند که امروزه بیشترین رقابت بین  Braavos Wallet و Metamask وجود دارد.

برای کار با کیف پول متامسک پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش کیف پول Metamask را مطالعه کنید.

کیف پول‌های تحت وب

این نوع کیف پول برای کار در پلتفرم‌های مرتبط با توکن غیر مثلی (NFT)، بازی‌های بلاکچینی و استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز و Bridgeها کاربرد زیادی دارد.

 

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

کیف‌ پول‌های سخت افزاری امن‌ترین نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند. در این Walletها داده‌های امنیتی به صورت آفالاین داخل خود دستگاه شما ذخیره می‌شوند. به دلیل امنیت بالای آن‌ها، امروزه اکثر هولدرها و سرمایه‌گذاران بزرگ از کیف پول سخت افزاری استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر شرکت‌های تولید کننده Walletهای سخت افزاری ارز دیجیتال، اقدام به توسعه و بروزرسانی بیشتر کرده‌اند.

به زبان ساده‌تر امروزه برخی Walletهای سخت افزاری جدید، قابلیت اضافه کردن توکن‌های غیر مثلی (NFT) یا حتی استیک کردن ارزهای دیجیتال را دارند. اگر توکن غیر مثلی خریداری شده، بر بستر شبکه‌های معتبر مانند اتریوم، بایننس امارت چین و ... باشد کلیه NFTهای شما قابل نمایش در Walletهای سخت افزاری است.

در دو سال اخیر نیز اکثر این شرکت‌ها اقدام به کوچک‌تر کردن اندازه دستگاه‌ها و بهبود رابط کاربری کردند. این مسئله باعث شده تا استفاده از کیف‌ پول دیجیتال سخت افزاری راحت‌تر شود. کیف پول دیجیتال نرم افزاری و تحت وب، برای امنیت بیشتر دارایی‌های شما به این دستگاه‌ها متصل می‌شوند و شما می‌توانید از امنیت دارایی خود اطمینان بیشتر داشته باشید. از شرکت‌های معروف در زمینه تولید Walletهای سخت افزاری می‌توان به Trezor , Ledger Nano, Coolwallet و SafePal اشاره کرد.

یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری کیف پول کول والت پرو است. برای آموزش آن پیشنهاد می‌کنم مقاله "آموزش کار با کیف پول کول والت پرو" را از سایت بیتفا مطالعه کنید.

 

کیف پول صرافی

کیف‌ پول صرافی نسخه‌ای از کیف پول دیجیتال است که در قالب یک سرویس آنلاین توسط صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه داده می‌شوند. این قابلیت صرافی‌ها مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد که باید حتما به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم. در ادامه مقاله به تمامی مزایا و معایب اصلی این Walletها پرداخته‌ایم.

 

مزایا کیف پول صرافی چیست؟

دسترسی آسان و سریع به بازارهای جهانی ارز دیجیتال مهم‌ترین مزیت یک کیف پول دیجیتال صرافی است. این قابلیت به شما امکانی می‌دهد تا بتوانید در هر زمان و مکانی اقدام به انجام معاملات یا ترید کنید. به کمک این کیف‌ها دیگر لازم نیست تا شما برای هربار ترید کردن مجبور باشید دارایی‌های خود را دوباره به صرافی منتقل کنید.

 

معایب کیف پول صرافی چیست؟

از مهم‌ترین معایب این Walletها باید به ریسک‌های امنیتی اشاره داشت. در کیف پول‌های صرافی مالکیت دارایی در دستان شما نیست و خود صرافی والم اصلی دارایی است. در صورتی که یک صرافی خدمات خود را متوقف کند، ممکن است دسترسی شما به دارایی خود از دست برود. به همین دلیل توصیه می‌شود صرفاً بخشی از دارایی که به صورت روزانه ترید می‌کنید را داخت صرافی نگهداری کنید. باخی دارایی خود را در کیف پول‌های شخصی (نرم افزاری یا سخت افزاری) نگهداری کنید.

به طور مثال ممکن است بنا بر هر دلیلی سیاست‌های یک صرافی تغییر پیدا کند و دیگر قادر به همکاری با برخی کشورها نباشد. این مسئله می‌تواند باعث بلوکه شدن دارایی برخی از کاربران شود. البته اکثر صرافی‌ها قبل از تغییر سیاست‌های خود پیامی عمومی به تمامی مخاطبان ارسال می‌کنند. صرافی Mexc در حال حاضر از جمله پلتفرم‌های معاملاتی محسوب می‌شود که کاربران ایرانی می‌توانند داخل آن با اطمینان بیشتری ترید کنند. توجه داشته باشید که در بیشتر کیف پول‌های نرم افزاری و برخی از کیف پول‌های صرافی‌ها می‌توانید برای هر ارز یک کیف پول جداگانه داشته باشید. به طور مثال شما می‌توانید یک نرم افزار مخصوص برای کیف پول بیت کوین داشته باشید. یا به طور مثال یک کیف پول تتر جداگانه داشته باشید. 

معایب کیف پول صرافی

 

کیف پول کاغذی

کیف‌ پول کاغذی آدرس کیف پول شما را تبدیل به QRCode می‌کند. به طور مثال با استفاده از وبسایت‌هایی مانند Bitaddress.org و Bitcoinpaperwallet.com  می‌توانید برای خود آدرس کیف پول بیت کوین درست کنید. البته این امکان نیز وجود دارد که در آینده نزدیک کیف پول‌های نرم افزاری به صورت مستقل این قابلیت را برای شما فراهم کنند. یک کیف پول کاغذی برای افرادی طراحی شده است که علاقه زیادی به دنیای اینترنت و تکنولوژی ندارند. تنها مزیت این کیف پول‌ها در بخش امنیت است. درواقع شما با استفاده از کاغذ دسترسی آنلاینی ندارید و این موضوع امنیت دارایی شما را افزایش می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد