جستجو در بیتفا
  • فعلا خبری از کاهش نرخ بهره نیست
  • واکنش بیت کوین و بازار سهام چه بود؟
  • نرخ بهره چه زمانی کاهش خواهد یافت؟
نرخ بهره آمریکا ثابت ماند؛ فعلا خبری از کاهش نرخ بهره نیست

نرخ بهره آمریکا ثابت ماند؛ فعلا خبری از کاهش نرخ بهره نیست

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
۲ دقیقه
۰
۲۷۳
توسط :
علی ابراهیمی

شب گذشته نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) برگزار شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نرخ بهره ثابت ماند. در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت نرخ بهره در ماه مارچ بالاخره از اوج ۲۳ ساله خود کاهش یابد، فدرال رزرو اعلام کرد تا زمانی که از کاهش بیشتر تورم اطمینان حاصل نکند، این نرخ را کاهش نخواهد داد.

فعلا خبری از کاهش نرخ بهره نیست

فدرال رزرو آمریکا در بیانیه‌ای پس از نشست FOMC خاطرنشان کرد در وضعیت کنونی فعلا بعید است نرخ بهره را کاهش دهد. در این بیانیه آمده است:

کمیته تا زمانی که اطمینان بیشتری از حرکت پایدار تورم به سمت هدف ۲٪ پیدا نکند، کاهش دامنه هدف نرخ بهره را مناسب نمی‌بیند.

پیش از این سرمایه‌گذاران انتظار داشتند فدرال رزرو در نهایت نرخ بهره را در ماه مارچ کاهش دهد. اتفاقی که به رشد قیمت بازار سهام و بازار رمزارزها در سال جدید میلادی منجر شده بود.

جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه شب گذشته با پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره از اوایل ماه مارچ مخالفت کرد و در این رابطه گفت:

من فکر نمی‌کنم تا جلسه ماه مارچ کمیته بازار آزاد به سطحی از اطمینان برسد که نرخ بهره را کاهش دهد.

برخلاف این اظهارات هاوکیش، پاول در این جلسه خاطرنشان کرد با توجه به رشد اقتصادی و بهبود وضعیت آمار مشاغل آمریکا، تقریبا همه سیاست‌گذاران فدرال رزرو معتقدند در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره کاهش خواهد یافت. وی افزود:

احساس می‌کنیم تورم در حال کاهش است، رشد اقتصادی خوبی را تجربه کردیم و بازار کار نیز قوی بوده است. آنچه که در تلاشیم انجام دهیم این است که زمانی که مطمئنیم تورم به ۲٪ برمی‌گردد را تشخیص دهیم تا بتوانیم نرخ بهره را کاهش دهیم.

رییس فدرال رزرو معتقد است رشد اقتصادی اخیر پیروزی زودهنگام است و هنوز تورم در سطوح بالایی قرار دارد و مسیر پیش رو نامشخص است. به همین خاطر بعید است فعلا نرخ بهره از اوج ۲۳ ساله خود کاهش پیدا کند.

بانک مرکزی آمریکا از ماه جولای سال ۲۰۲۳ تاکنون نرخ بهره را بین ۵.۲۵٪-۵.۵۰٪ ثابت نگه داشته است و به دنبال آن است تا از رکود اقتصادی جلوگیری کرده و به سمت فرود نرم (Soft landing) حرکت کند.

پاول در این کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد کاهش زودهنگام نرخ بهره می‌تواند روند ریزشی تورم را معکوس کند. در سمت دیگر کاهش دیرهنگام این نرخ به اقتصاد ضربه می‌زند.

واکنش بیت کوین و بازار سهام چه بود؟

در حالی که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند نرخ بهره در نشست شب گذشته ثابت بماند، اظهارات هاوکیش فدرال رزرو و جروم پاول مبنی بر عدم کاهش نرخ بهره در ماه مارچ بازار دارایی‌های پرریسک از جمله بیت کوین و سهام را به رنگ قرمز درآورد.

به دنبال این خبر، شاخص نزدک و S&P 500 به ترتیب ۲.۲٪ و ۱.۶٪ کاهش یافتند. قیمت بیت کوین نیز از اوج ۴۳٬۷۰۰ دلاری خود بیش از ۲.۳٪ فاصله گرفت و به ۴۲٬۳۰۰ دلار سقوط کرد. قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز با ریزش قیمت بیت کوین کاهش یافت.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه

داده‌های وب‌سایت کوین گلس نشان می‌دهد به دنبال کاهش غیرمنتظره قیمت بیت کوین، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از قراردادهای فیوچرز معامله‌گران لیکویید شده است.

نرخ بهره چه زمانی کاهش خواهد یافت؟

اظهارات هاوکیش پاول نشان می‌دهد احتمالا تا اواخر نیمه دوم سال ۲۰۲۴ نرخ بهره در سطوح کنونی ثابت خواهد ماند. با توجه به داده‌های ابزار فد واچ گروه CME، پیش از جلسه شب گذشته ۶۵٪ احتمال می‌رفت نرخ بهره تا ماه مارچ کاهش یابد اما اکنون این احتمال به ۳۵.۵٪ کاهش یافته است.

احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارچ

در همین حال، فعالان بازارهای مالی معتقدند به احتمال ۶۱.۸٪ فدرال رزرو روند کاهشی نرخ بهره را از ماه می آغاز می‌کند.

کاهش نرخ بهره هزینه‌های مرتبط با استقراض را کاهش داده و تقاضای مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد، در نتیجه در صورت ثابت ماندن سایر متغیرها، شاهد رشد اقتصادی بیشتر خواهیم بود. در همین حال کاهش این نرخ اغلب سرمایه‌گذاران را به سراغ دارایی‌های پرریسک از جمله بیت کوین و سهام سوق می‌دهد که می‌تواند به افزایش قیمت این دارایی‌ها منجر شود.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد