جستجو در بیتفا
  • اشتباهات افراد تازه کار در دنیای کریپتو
  • خرید در سقف قیمت و فروش در کف قیمت:
  • فومو (FOMO)
  • فاد (FUD)
  • پیروی از نظرات یک طرفه:
  • نداشتن برنامه معاملاتی
  • امنیت پایین
  • نداشتن اطلاعات پایه در رابطه با آنالیز بازار
  • نداشتن سبد سرمایه گذاری متنوع یا سرمایه گذاری در کوین‌های بسیار زیاد:
  • سرمایه گذاری پولی که توان از دست دادن آن را ندارید
  • جمع‌بندی
7 اشتباه رایج افراد در دنیای کریپتوکارنسی

7 اشتباه رایج افراد در دنیای کریپتوکارنسی

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
۵
۵۴۲
توسط :
مینا بشیری

بیت کوین و اتریوم بالاترین قیمت تاریخی خود را ثبت کردند، توییت‌های ایلان ماسک و تسلا در رابطه با بیت کوین و دوج کوین، و داستان‌های متعددی در مورد افراد بسیاری که به لطف کریپتو پول زیادی به جیب زده‌اند (یا از دست داده اند). همه‌ این‌ها باعث شده افراد بیشتری به سرمایه گذاری در بازار کریپتو علاقه‌مند شوند. اخیرا قیمت‌ها اندکی کاهش یافته و به نظر می‌رسد بازار دچاد بلاتکلیفی شده است اما با این حال هنوز هم بازار رمزارز‌ها یک موضوع داغ است. البته این بازار برای افراد تازه کار ممکن است کمی پیچیده و گیج کننده باشد. فردی تعریف بسیار جالبی از دنیای کریپتو ارائه داده است: "کریپتو ترکیبی از تمام مسائل در مورد دنیای مالی و کامپیوتر است که شما نمی‌دانید. " اغلب افراد تازه وارد اشتباهات مشابهی مرتکب می‌شوند. در ادامه به بررسی اشتباهات افراد در کریپتوکارنسی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

اشتباهات افراد تازه کار در دنیای کریپتو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم معمولا افراد تازه وارد به دنیای کریپتو اشتباهات مشابهی انجام می‌دهند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

  1. خرید در سقف قیمت و فروش در کف قیمت:

این موضوع ساده‌ترین اشتباهی است که می‌تواند منجر به ورشکستگی شما شود. بازار کریپتو بازاری پر نوسان با سود بسیار در عین حال ریسک بالا می‌باشد. اگرچه تعیین مناسب‌ترین زمان خرید و یا فروش تقریبا غیر ممکن است با این حال الگو‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان سود خود را افزایش و میزان ضرر را نیز به حداقل برسانید.

در ادامه به توضیح دو اصطلاح رایج می‌پردازیم که اغلب افراد درگیر آن می‌شوند:

فومو (FOMO)

فومو به معنی ترس از دست دادن سود یا به عبارتی دیگر خرید در سقف قیمتی است. اگر صادق باشیم، همه‌ ما در این موقعیت قرار گرفته‌ایم. برای مثال پروژه‌ای رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است و شما از این فرصت جا مانده‌اید و برای از دست ندادن سود احتمالی و فرصت بعدی به سرعت اقدام به خرید می‌کنید. حقیقت این است که بعد از هر رشد قیمتی یک اصلاح وجود دارد و شما زمانی اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اید که پروژه به اصطلاح پامپ شده است. در این زمان احتمال از دست دادن سرمایه بسیار بیشتر است زیرا سرمایه گذاران قبل از شما در حال برداشت سود خود هستند. به علاوه زمانی که پروژه‌ای پامپ می‌شود، وارد معامله شدن سخت‌تر است مخصوصا اگر بخواهید این کار را از طریق صرافی‌های غیر متمکز نظیر یونی سواپ انجام دهید. ممکن است پول بسیاری در کارمز گس اتریوم از دهید یا حتی تراکنش‌های ناموفق داشته باشید.

فاد (FUD)

این اصطلاح سر نام کلمه‌های ترس، عدم قطعیت و شک یا به عبارتی فروش با قیمت پایین است. مطمئنا مشاهده سرمایه‌ای که بیشتر و بیشتر در رنگ قرمز فرو می‌رود بسیار ناامید کننده است و زمانی که ارزش یک کوین همواره در حال کاهش است، فروختن و خلاص شدن از آن بسیار وسوسه انگیز است. نکته اینجاست که اگر یک پروژه، پروژه‌ای قوی باشد پس از مدتی حتما به ارزش واقعی خود برمی‌گردد اگرچه این کار کمی اعصاب خرد کن است اما مطمئنا فروش کوین‌ها و مشاهده رشد قیمت آن‌ها پس از چند روز یا هفته آخرین کاری است که بخواهید انجام دهید. توجه داشته باشید تنها زمانی متحمل ضرر می‌شوید که کوین‌های خود را بفروشید در غیر این صورت تمامی اینها تنها اعداری بر صفحه نمایش هستند.

 

  1. پیروی از نظرات یک طرفه:

چطوری به بازار کریپتو علاقه‌مند شدید؟ از چه منابعی استفاده کردید؟ دوستان، توییتر، یوتیوب، رددیت؟ صرف نظر از اینکه  چقدر منابع اطلاعاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید قوی است، بهتر است برای داشتن تصویر بهتری از شرایط بازار، کانال‌های خبری متعددی را زیر نظر داشته باشید.

بهتر است اخبار را دنبال کنید اما چشم بسته تمامی آن‌ها را قبول نکنید. سعی کنید همواره به دنبال یادگیری باشید تا بتوانید نظرات خود را نیز اعمال کنید. اگر تنها یک منبع اطلاعاتی داشته باشید انجام این کار دشوار است. به این دلیل که چیزی که سرمایه گذاری خوبی برای فردی است ممکن است برای شما مناسب نباشد. تحمل ریسک، نقطه ورود یا اهداف و انتظارات متفاوت از سرمایه گذاری برای افراد مختلف متفاوت است که این امر می‌تواند منجر به اشتباه رایج بعدی شود.

 

  1. نداشتن برنامه معاملاتی

حاضرید چقدر سرمایه گذاری انجام دهید؟ قادر به تحمل چه میزان ریسک هستید؟ چه زمانی سود خود را از معامله خارج می‌کنید؟ آیا به سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت علاقه‌مند هستید یا بلند مدت؟

تمامی سوالات پرسیده شده از اهمیت بالایی برخوردار است و پاسخ شما باید بر اساس استراتژی سرمایه گذاریتان باشد. برای مثال اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت در بیت کوین را دارید، میزان سرمایه گذاری شما اهمیت ندارد و مطمئنا در آینده از این سرمایه گذاری سود دریافت می‌کنید زیرا روند کلی بیت کوین صعودی است. از طرفی دیگر، با سرمایه گذاری در آلت کوین‌ها ممکن است سود بیشتری دریافت کنید اما اگر در سقف قیمت وارد شوید، ممکن است لازم باشد زمان طولانی برای دریافت سود منتظر بمانید. البته اگر اتفاق بیفتد.

 

  1. امنیت پایینامنیت پایین

صحبت درمورد امنیت در کریپتو اگرچه هیجان انگیز نیست اما از اهمیت بالایی برخوردار است. هیچ نهاد قانون گذاری در کریپتو وجود ندارد و اگر خطایی رخ دهد دسترسی دوباره به کوین‌های از دست رفته تقریبا غیرممکن است.

  • شبکه‌های اجتماعی پر از پروفایل‌های فیک افراد تاثیرگذار در دنیای کریپتو است. به همین دلیل مراقب کلاهبرداران در یوتیوب، توییتر، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی باشید. این افراد معمولا وعده سود‌های کلان می‌دهند. اگر کسی از شما درخواست واریز کوین داشت، فرار کنید. اگرچه این موضوع بسیار واضح است اما افرار بسیاری دارایی‌های خود را از این طریق از دست داده‌اند.
  • مالک واقعی دارایی‌های خود بودن دردسر‌های خود را نیز دارد. همیشه مراقب کلید خصوصی، پسورد و عبارات بازیابی خود باشید و هیچگاه آن‌ها را در کامپیوتر، تلفن همراه، ایمیل و یا فضای ذخیره سازی ابری ذخیره نکنید بجای این کار، آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کرده و در جایی امن نگهداری کنید.
  • استفاده از قابلیت تایید هویت دو عاملی در هر صرافی یا کیف پولی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند یک ضرورت است. به علاوه اگر سرمایه قابل توجهی را هولد می‌کنید بهتر است آن را در یک کیف پول سخت افزاری ذخیره کنید.

 

  1. نداشتن اطلاعات پایه در رابطه با آنالیز بازار

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که حالا که بیت کوین بیش از 30 هزار دلار و اتریوم بیش از 3 هزار دلار قیمت دارد اگر کاردانو و ریپل نیز به قیمت‌های مشابهی برسند چه می‌شود؟ به این صورت که اگر اکنون سرمایه گذاری کنید می‌توانید در عرض چند سال 1000 برابر سود کنید. قطعا نه.

همانطور که متوجه شدید قیمت در این زمینه تا حد بسیاری بی ربط است. چیزی که مهم است ارزش بازار است. به عنوان مثال، اگر قیمت کاردانو را 1.5 دلار و ارزش بازار آن را 50 میلیارد دلار در نظر بگیریم، برای اینکه قیمت کاردانو به 100 دلار برسد باید قیمت آن بیش از 60 برابر افزایش یابد. به عبارتی ارزش بازار کاردانو باید 3 تریلیون دلار شود. توجه داشته باشید که در زمان نگارش این مقاله ارزش کل بازار کریپتو 1.6 تریلیون دلار است که سهم بیت کوین 700 میلیار دلار است. بنابراین، برای اینکه قیمت کاردانو به 100 دلار برسد، باید تقریبا دوبرابر کل بازار کریپتو یا بیش از 4 برابر بیشتر از بیت کوین ارزش داشته باشد. این مثال صرفا برای نشان دادن این است که چقدر پول لازم است تا قیمت کاردانو به 100 دلار برسد. چه برسد به 1000 دلار یا بیشتر.

اگر به دنبال کوین یا توکنی هستید که پتانسیل افزایش 50 تا 100 برابری را داشته باشد، باید به دنبال کوینی با ارزش بازار بسیار پایین حدود 10 تا 20 میلیون دلار باشید. Coingecko و Coinmarketcap دو وب سایت عالی برای مقایسه‌ قیمت کوین‌های مختلف، ارزش بازار، حجم معاملات و غیره هستند.

 

  1. نداشتن سبد سرمایه گذاری متنوع یا سرمایه گذاری در کوین‌های بسیار زیاد:

این موضوع کمی پیچیده است زیرا محتوای سبد سرمایه گذاری شما باید متناسب با اهداف شما باشد. برای مثال اگر می‌خواهید کوین‌های نسبتا ایمن برای سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید تقریبا می‌توانید فقط بیت کوین و شاید اتریوم و یا کاردانو داشته باشید.

در مقابل اگر روی آلت کوین‌های پر ریسک‌تر سرمایه گذاری می‌کنید معقول است با تقسیم سرمایه خود در پروژه‌های بیشتر ریسک خود را کاهش دهید.

 

  1. سرمایه گذاری پولی که توان از دست دادن آن را نداریدسرمایه گذاری پولی که توانایی از دست دادن آن را ندارید

اگرچه این موضوع کاملا بدیهی است با این حال باز هم لازم است به آن اشاره می‌کنیم. شما تنها باید مبلغی را در بازار کریپتو سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. البته کسی خواهان از دست دادن سرمایه خود نیست اما باید بدانید که بازار رمزارز‌ها بازاری به شدت نوسانی است و طرف دیگر سود‌های کلان، ضرر‌های سنگین است. هرچه ارزش بازار پایین‌تر باشد نوسان ریسک افزایش می‌یابد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج افراد تازه وارد در حوزه کریپتوکارنسی پرداختیم. برای فعالیت در این بازار لازم است همواره در حال افزایش سطح آگاهی و دانش باشیم زیرا با افزایش آگاهی احتمال اشتباه و خطا کاهش می‌یابد. افراد بسیاری صرفا به دلیل کسب سود‌های کلان بدون آگاهی و اطلاعات کافی وارد این بازار شده و ضررهای سنگینی را متحمل شده اند. پس قبل از شروع هر گونه فعالیت در این حوزه حتما اطلاعات لازم را از منابع مطمئن دریافت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ۲۰:۵۷
میثم
نکات خیلی خوبی بود، ممنون?? توجه کردید کسی زیر پستهای بیتفا کامنت نمیزاره، فقط منم که کامنت میزارم، خب بهم انگیزه بدید، یه جایزه ای بدید، تشویق بشم به ادامه کارم دیگه???
پاسخ