جستجو در بیتفا
  • کاهش درآمد ماینرها و کاهش هش قیمتی
  • درآمد ماینرها اکنون چقدر است؟
  • کاهش درآمد کمپانی‌های استخراج بیت کوین چه پیامدهایی دارد؟
  • جمع بندی
کاهش بی سابقه درآمد ماینرها؛ آیا فروش گسترده بیت کوین در راه است؟

کاهش بی سابقه درآمد ماینرها؛ آیا فروش گسترده بیت کوین در راه است؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
۴ دقیقه
۰
۵۶۱
توسط :
مبین رزمخواه

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد درآمد ماینرها که با شاخص هش قیمتی (Hash Price) شناخته می‌شود، کاهش چشمگیری پیدا کرده و به سطوحی رسیده که از زمان فروپاشی FTX در نوامبر 2022 مشاهده نشده بود. این در حالی است که هش ریت (Hash Rate) شبکه بیت کوین به بالاترین حد خود رسیده و سختی استخراج را افزایش داده است. فعالان صنعت استخراج بیت کوین نقش بسیار مهمی در اتفاقات بازار کریپتو دارند و طبیعتاً کاهش سود آن‌ها نیز می‌تواند روی کل این صنعت تأثیرگذار باشد. آیا ماینرها دوباره دست به فروش گسترده بیت کوین‌هایشان می‌زنند؟ پیامدهای کم شدن درآمد استخراج کنندگان چیست؟ در این مقاله سعی داریم به موضوع کاهش درآمد ماینرها بپردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

کاهش درآمد ماینرها و کاهش هش قیمتی

در طول هفته گذشته هش ریت شبکه بیت کوین بالای 414 اگزاهش بر ثانیه (EH/s) قرار داشت و در 18 آگوست نیز یک رکورد جدید برای این شاخص به ثبت رسید. هرچه هش ریت شبکه بالاتر باشد، نشان دهنده تلاش بیشتر ماینرها برای دریافت پاداش استخراج بلوک است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت Blockchain.com، از ابتدای سال 2023 تا کنون هش ریت شبکه بیت کوین حدود 54 درصد بیشتر شده و در مقایسه با 12 ماه پیش نیز 84 درصد رشد داشته است.

با این وجود، در حالی که امنیت شبکه بیت کوین خوب و پایدار است، ماینرها مشکلات زیادی دارند. درآمد آن‌ها کاهش بسیار زیادی پیدا کرده و به میزانی رسیده که آخرین بار در نوامبر 2022 و زمانی که بیت کوین در کف چرخه نزولی خود و قیمت 16500 دلار قرار داشت.

 

درآمد ماینرها اکنون چقدر است؟

طبق اطلاعاتی که توسط پلتفرم HashPriceIndex منتشر شده، درآمد روزانه کمپانی‌های استخراج بیت کوین در حال حاضر تنها 0.060 دلار به ازای هر تراهش در ثانیه است. این رقم تقریباً معادل نصف درآمد ماینرها در اوایل ماه می و زمان رونق گرفتن اردینال‌های بیت کوین (BTC Ordinals) است.

به عقیده کارشناسان این حوزه، تولید دستگاه‌هایی که بتوانند بازدهی بالاتری داشته باشند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد ولی برای بهتر شدن شرایط استخراج کنندگان و با قرار داشتن هش ریت در چنین درصدهایی، نیاز است که قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند.

شاخص هش قیمتی نشان دهنده این است که به ازای تراهش در سختی شبکه بیت کوین، چه میزان درآمد نصیب ماینرها می‌شود. در تصویر پایین می‌توانید نمودار مرتبط با آن را مشاهده کنید.

هش قیمتی و هش ریت

در ادامه این مقاله پیامدهای کاهش درآمد شرکت‌های استخراج کننده بیت کوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

کاهش درآمد کمپانی‌های استخراج بیت کوین چه پیامدهایی دارد؟

نکته مهمی که در گزارش‌ها به آن اشاره شده این است که ماینرهای بیت کوین در 3 ماهه دوم امسال به سود حاصل از فروش بیت کوین‌هایشان نیاز داشتند تا بتوانند دوران نزولی بازار را پشت سر بگذارند. در گزارش بلومبرگ آمده است که 12 کمپانی بزرگ استخراج بیت کوین در 3 ماهه دوم سال 2023 حدود 440 میلیون دلار از طریق فروش سهام خود درآمد به دست آورده‌اند.

همچنین یک کارشناس صنعت استخراج ارزهای دیجیتال عنوان کرد، ماینرهای بزرگ بیت کوین با افزایش سختی استخراج تلاش می‌کنند تا سهم سهام‌داران خود از درآمد به دست آمده از طریق استخراج بیت کوین را کاهش دهند. این اتفاق اگر ادامه‌دار شود می‌تواند ضربه بزرگی به صنعت استخراج وارد کند. در تصویر پایین می‌توانید نمودار مقایسه هش ریت با قیمت بیت کوین در زمان‌های مختلف را مشاهده کنید.

هش ریت و قیمت بیت کوین 

همچنین باید به این مسئله توجه داشت که رویداد هاوینگ بیت کوین نزدیک است و اگر بیت کوین در چنین قیمت‌هایی باقی بماند، فعالان حوزه استخراج بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار با مشکلات بسیار شدیدی مواجه خواهند شد. به مشکل خوردن ماینرها باعث می‌شود تا به جای ذخیره بیت کوین، به صورت مرتب به فروش آن دست بزنند و ایجاد موج فروش در بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار به نفع هیچ یک از فعالان حوزه کریپتو نیست.

 

جمع بندی

صنعت استخراج بیت کوین از بدو پیدایش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. مسائل محیط زیستی، مدیریت انرژی مصرفی و همچنین چالش‌های قانونی که برای این صنعت ایجاد شده از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بوده که ماینرها توانسته‌اند تا کنون از پس آن بر بیایند. اما اکنون شرایط کمی پیچیده شده، آن‌ها تجهیزات لازم را دارند، مشکلات قانونی و محیط زیستی خود را حل کرده‌اند؛ اما به علت ارزش پایین بیت کوین درآمد چندانی نصیب آن‌ها نمی‌شود. حال باید دید در ماه‌های آینده که به رویداد هاوینگ نزدیک می‌شویم، آیا شرایط بازار به نحوی تغییر پیدا خواهد کرد که استخراج کنندگان بیت کوین بتوانند دوباره بازدهی لازم را پیدا کنند و یا شرایط ماینرها از این هم بدتر خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد