جستجو در بیتفا
  • افزایش علاقه سرمایه گذاران چینی به بیت کوین
  • بررسی وضعیت اقتصادی چین 2023
  • راهکار دولت چین برای حل مشکلات اقتصادی
  • تاثیر شرایط اقتصادی بر سرمایه گذاران چین
  • موقعیت آربیتراژگیری در چین
  • بررسی علت هم جهت شدن نمودار Bitcoin و DYX
افزایش 5000 دلاری قیمت بیت کوین در چین

افزایش 5000 دلاری قیمت بیت کوین در چین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
۴ دقیقه
۳
۴۵۵
توسط :
تیم بیتفا

همانطور که هر دارایی در جایگاه‌های مختلف می‌تواند قیمتی متفاوت داشته باشد، قیمت ارزهای دیجیتال نیز گاهی ممکن است در صرافی‌ها و یا حتی کشورهای مختلف، متفاوت باشد. قیمت گذاری به مواردی مانند قوانین هر کشور، عرضه و تقاضا لحظه‌ای، شرایط خرید، فروش و انتقال دارایی‌ها و ... وابسته است و این موضوع همان دلیل افزایش 5000 دلاری قیمت بیت کوین در چین است. اما چه اتفاقی در کشور چین رخ داده است که باعث ایجاد این اختلاف قیمتی شده است؟ افزایش قیمت بیت کوین در چین، چگونه بر بازار رمز ارزها تاثیر گذاشته بوده است؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا نگاهی به اتفاقات رخ داده در کشور چین داشته باشیم، همچنین تاثیرات کلی آن بر بازار رمز ارزها را بررسی کنیم.

 

افزایش علاقه سرمایه گذاران چینی به بیت کوین

افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت می‌شود و تجربه ثابت کرده است در سال‌های گذشته بهترین راهکار برای مقابله با فشارهای اقتصادی استفاده از رمز ارزها و بیت کوین بوده است. طبق داده‌های موجود، در روزهای گذشته به دلیل برخی مشکلات و البته محدودیت‌های اقتصادی، سرمایه گذاران چینی شروع به انتقال دارایی خود به بازار رمز ارزها و بخصوص ارز بیت کوین کردند و همین موضوع باعث شده است تا تقاضا برای رمز ارزها افزایش شدیدی در کشور چین تجربه کند. افزایش شدید تقاضا و محدودیت‌های قانونی این کشور در کنار یکدیگر باعث افزایش علاقه سرمایه گذاران چینی به بیت کوین شده و است و در نتیجه قیمت بیت کوین در این کشور به 5000 دلار فراتر از قیمت جهانی رسیده است.

در ادامه به صورت کامل به دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

 

بررسی وضعیت اقتصادی چین 2023

بر اساس نمودار زیر شرایط اقتصادی چین مانند سال 2020 که در شرایط کرونایی قرار داشتیم، در وضعیت خوبی قرار ندارد. خیلی از اقتصاد ‌دان‌های بزرگ دنیا معتقدند که وضعیت چین هر روز بدتر خواهد شد. در نمودار می‌بینید که میزان رشد اقتصادی و صادرات در طول زمان کاهش یافته است، همچنین میزان قدرت خرید مردم یا همان شاخص CPI نیز کاهشی است؛ در واقع مردم در برابر پولی که دارند جنس کمتری می‌توانند بخرند. همچنین میزان بیکاری افراد جوان در این کشور بسیار افزایش یافته است. همان طور که مشاهده می‌کنید ارزش YUAN (واحد پولی چین) در ‌برابر دلار بسیار کاهش یافته است؛ این داده ها هشداری برای دولت چین است.

اقتصاد کشور چین

 

راهکار دولت چین برای حل مشکلات اقتصادی

بنابر شرایط بد اقتصادی، دولت چین قصد دارد که وام‌های جدیدی را از کشور‌های دیگر دریافت کند، اما قبل از آن باید ثابت کند که می‌تواند این وام‌ها را پس دهد تا کشورهای دیگر به خصوص بانک مرکزی جهانی ترقیب به ارائه وام شوند. همچنین قانون جدیدی برای جلوگیری از کاهش نقدینگی وضع شده که سرمایه گذاران چین اجازه خروج بالاتر از 50 میلیون دلار دارایی از کشور را ندارند و در این صورت تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند. از آنجایی که محدود سازی انتقال رمز ارزها کاری بشدت سخت است، به دلیل محدودیت انتقال دارایی از این کشور، شاهد افزایش علاقه سرمایه گذاران چینی به بیت کوین شده‌ایم.

 

تاثیر شرایط اقتصادی بر سرمایه گذاران چین

داده های آماری چین، نشان می‌دهد که مردم دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در بورس این کشور ندارند؛ به همین علت سرمایه گذاران  به خرید طلا و بیت کوین (طلای مجازی) روی آوردند و از آنجایی که خرید و فروش از صرافی ها در چین ممنوع است، تنها راه خرید بیت کوین از طریق P2P (Per To Per) و عموماً از طریق افراد خارج از کشور چین است که بیت کوین را به قیمت جهانی می‌توانند خرید کنند.

 

موقعیت آربیتراژگیری در چین

افزایش یکباره تقاضا باعث ایجاد اختلاف قیمتی می‌شود و نکته جالب اینجاست که ما یک موقعیت آربیتراژگیری (Arbitrage) در چین مشاهده می‌کنیم. به علت ممنوع بودن خرید و فروش از صرافی ها برای مردم چین، ارزش بیت کوین در کشور چین بسیار افزایش یافته است. آربیتراژ گیرهای چینی که به بازارهای جهانی دسترسی دارند از این موقعیت استفاده می‌کنند و بیت کوین را با قیمت جهانی از صرافی‌هایی مانند بایننس خریداری می‌کنند و در چین با قیمت بسیار بالاتر (البته به سختی) می‌فروشند. امروز قیمت بیت کوین در صرافی بایننس حدوداً 27 هزار دلار است در صورتی که در چین قیمت بیت کوین حدودا به 32 هزار دلار رسیده است. به عبارتی با آربیتراژ گیری، به ازای هر بیت کوین می‌توانند 5 هزار دلار سود کنند؛ همین دلیل باعث علاقه مندی مردم چین به سرمایه گذاری در بیت کوین شده است و خیلی از تحلیل‌گران دلیل Pump اخیر بازار را به این موضوع ربط می‌دهند.

 

بررسی علت هم جهت شدن نمودار Bitcoin و DYX

اما آمریکا در وضعیت عکس چین قرار دارد، اما همین موضوع کشور چین باعث شده که برخلاف انتظار، با اینکه نمودار قیمت دلار (U.S. Dollar Index) صعودی است و انتظار می رود که بیت کوین روند کاهشی داشته باشد، اما قیمت آن همچنان افزایشی است و در حال ادامه داد روند صعودی خود است. به طور واضحی علت این موضوع نقدینگی به وجود آمده توسط سرمایه گذاران چینی است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد