جستجو در بیتفا
  • استیبل کوین USDD چیست؟
  • تشابه و تفاوت‌های استیبل کوین USDD و UST
  • بنیان گذار استیبل کوین USDD
  • الگوریتم عملکرد USDD
  • کاهش قیمت USDD به کمتر از یک دلار
  • افزایش قیمت USDD به بیش از یک دلار
  • نقش Super Representatives در USDD
  • چگونه می‌توان USDD  را خریداری کرد؟
  • استیکینگ کردن USDD
  • جمع بندی
استیبل کوین USDD  چیست؟

استیبل کوین USDD چیست؟

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
۹ دقیقه
۰
۷۳۰
توسط :
فاطمه بادیپا

بازار رمز ارزهای همواره دارای نوسانات مختلفی می‌باشد و برحسب عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و مسائل سیاسی ممکن است ارزش آن‌ها افزایش و یا حتی کاهش یابد. مطابق با این شرایط ایجاد شده بسیاری از تریدر‌ها ممکن است متحمل سود یا ضرر مالی بالایی شوند. با این تفاسیر بسیاری از مردم معمولی که شناسایی عمیقی از بازار رمز ارزها ندارند ممکن است تمایلی به فعالیت در این حوزه نداشته باشند. جهت رفع این مشکل رمز ارزهایی تحت عنوان استیبل کوین‌ها طراحی شدند؛ این کوین‌ها دارای پشتوانه مالی هستند، بنابراین نوسانات ارزی در میان آن‌ها خیلی چشمگیر نمی‌باشد. یکی از این استیبل کوین‌ها USDD می‌باشد که البته استیبل کوین USDD یک استیبل کوین الگوریتمی می‌باشد. جاستین سان بنیانگذار ترون، ادعا می کند که USDD درصد سود سالانه 30% را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد!

با بیتفا همراه باشید تا شما را با رمز ارز USDD، پشتوانه آن و معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در آن آشنا کنیم.

پشتوانه USDD

 

استیبل کوین USDD چیست؟

USDD یک استیبل کوین با پشتوانه ترون می‌باشد که در تاریخ 5 مه 2022 راه اندازی شده است و در حال حاضر این توکن به روی بستر بلاکچین‌های ترون، اتریوم و بایننس چین راه‌اندازی شده و فعالیت دارد. از آنجایی که این رمزارز به تازگی شروع به فعالیت کرده است، بنابراین قدمت زیادی ندارد و از آنجایی که الگوریتم آن مطابق با الگوریتم استیبل کوین شکست خورده UST می‌باشد، جای تردید و نگرانی را برای کاربران ایجاد کرده است. اما بهتر است بگوییم با اینکه این توکن تازه راه‌اندازی و وارد بازار شده است ولی فعالیت آن در بستر بلاکچین ترون و بلاکچین‌های دیگر می‌باشد و این موضوع تا حدودی باعث کاهش نگرانی‌های مرتبط با پشتوانه آن می‌شود. برای مثال بلاکچین ترون که در سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف آن فعالیت در حوزه آسیا بود، از آن زمان تاکنون نه تنها در آسیا بلکه در سراسر جهان فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است. 
USDD با نسبت 1:1 به دلار آمریکا ارزش گذاری می‌شود، به این معنی که USDD ارزش خود را با نرخ مبادله ثابت با دلار آمریکا حفظ می‌کند، به نحوی که 1 USDD همیشه معادل 1 دلار می‌باشد. با این حال، USDD به‌عنوان یک استیبل کوین الگوریتمی، شباهت‌های زیادی با UST دارد.

 

تشابه و تفاوت‌های استیبل کوین USDD و UST

دلیل اینکه استیبل کوین USDD مشابه UST در نظر گرفته می‌شود این است که هر دو آن‌ها، استیبل کوین‌های الگوریتمی هستند، یعنی نحوه عملکرد هر دو مشابه می‌باشد که با حفظ ثبات قیمت از طریق الگوریتم‌ها و همچنین قراردادهای هوشمندی که قادر به مدیریت تعداد توکن‌های در گردش هستند، کار می‌کنند. سیستم استیبل کوین الگوریتمی، تعداد کل توکن‌های موجود را زمانی که قیمت به کمتر از مقدار دلخواه خود می‌رسد، کاهش می‌دهد و در حالتی که که قیمت توکن بالاتر از قیمت ترجیحی باشد، توکن‌های بیشتری در گردش قرار می‌گیرند تا ارزش استیبل کوین به اندازه کافی تغییر کند تا به قیمت 1 دلار کاهش یابد. هدف استفاده از یک استیبل کوین الگوریتمی، کنترل بیشتر بر عرضه و تقاضای یک سکه و مدیریت غیرمتمرکز آن می‌باشد. همچنین می‌توان گفت که هر دو آن‌ها وابسته به دلار آمریکا هستند و فعالیت خود را بر اساس آن پیش می‌برند (البته UST در حفظ قیمت خود موفق نبوده و یک استیبل کوین شکست خورده است).
USDD استیبل کوین الگوریتمی شبکه ترون است که با استفاده از قراردادها و الگوریتم‌های هوشمند، ثبات قیمتی این توکن را حفظ می‌کند. UST نیز یک استیبل کوین الگوریتمی بلاکچین ترا است و از مکانیسم مشابهی برای ثبات قیمت استفاده می‌کند.

جاستین سان بنیانگذار ترون

 

بنیان گذار استیبل کوین USDD

جاستین سان بنیانگذار ترون، یک مدیر اجرایی و کارآفرین تجاری می‌باشد که به دلیل توسعه بلاکچین ترون به عنوان یک اکوسیستم بلاکچینی به یک شخصیت معروف در جهان تبدیل شده است. او در ابتدا با هدف ساخت یک بلاکچین جهت فهالیت آن در آسیا شروع به کار کرد، اما مدتی بعد به دلیل کارمزذهای پایین، این بلاکچین بسیار شناخته و کاربردی شد و از این طریق آقای جاستین سان به یک چهره معروف تبدیل شد. او همچنین مدیرعامل پرئژه بلاکچینی اشتراک فایل معروف به BitTorrent می‌باشد. آقای جاستین سان در سال 2017 جایگاه 30 را از یک لیست 30 نفره افراد موفق در وبسایت Forbes برای آسیا و چین کسب کرده است. شاید برای شما جالب باشد که آقای سان تحصیل کرده رشته هنر در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در سال 2013 بوده است اما اکنون ایشان به عنوان یک چهره کلیدی در صنعت کریپتو کارنسی شناخته می‌شود. البته طی فعالیت جاستین سان در عملکردهای عجیب او جهت تبلیغ بلاکچین ترون و برند شخصی خود کار‌های جنجالی انجام داده است که صرفاً باعث ناامیدی سرمایه گذاران این بلاکچین از نحوه مدیریت و ارائه آن در فضای کریپتو شده است. 
هنگامی که این استیبل کوین برای اولین بار در اواخر آوریل معرفی شد، بسیاری از دارندگان کریپتو ادعا کردند که استیبل کوین USDD کپی استیبل کوین UST می‌باشد. علی‌رغم این ادعاها، دو کوون، بنیانگذار ترا، اعلام کرده است که از این ابتکار استقبال می‌کند و احتمال داده است که امکان ایجاد مشارکت در میان آن‌ها در آینده وجود داشته باشد.

 

الگوریتم عملکرد USDD

استیبل کوین USDD جهت حفظ و برابری قیمت خود با دلار آمریکا متعهد است تا فرآیندهایی را در پیش بگیرد تا مانع افزایش یا کاهش و اختلال در قیمت آن باشد و برای اینکار از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. برای مثال زمانی که قیمت آن از قیمت دلار افزایش یابد شرایطی را در نظر می‌گیرد تا تقاضا برای USDD کمتر از عرضه آن باشد تا در نتیجه ارزش این ارز به 1 دلار باز گردد. پروتکل USDD به کاربران اجازه می دهد تا به طور موقت به میزان یک دلار ترون را با یک USDD مبادله کنند تا قیمت را به 1 دلار برگردانند. 

 

کاهش قیمت USDD به کمتر از یک دلار

فرض کنید شرایط بازار به گونه‌ای است که قیمت USDD از قیمت دلار کمتر ‌باشد، در این وضعیت شما می‌توانید یک USDD به قیمت کمتر از یک دلار را خریداری کنید، حال شما یک USDD دارید که به لحاظ ارزشی می‌توانید آن را به معادل یک دلار ترون تبدیل کنید، در این صورت شما معادل یک دلار ترون دارید و به مقدار اختلاف قیمت دلار با USDD سود کرده‌اید و با تبدیل USDD به ترون یک USDD را سوزانده‌اید و باعث کاهش USDD و افزایش تقاضای آن شده‌اید؛ این تقاضا باعث رشد مجدد قیمت USDD می‌شود.

افزایش قیمت USDD به بیش از یک دلار

در صورتی که قیمت USDD نسبت به دلار افزایش یابد، بسیاری از کاربران می‌توانند معادل یک دلار ترون را خریداری کنند و آن را به USDD تبدیل کنند، در این حالت با توجه به اختلاف قیمتی که میان یک دلار دلار ترون و USDD وجود دارد، کاربران سود می‌کنند. در این حالت عرضه USDD افزایش می‌یابد و مطابق با قوانین عرضه و تقاضا، طبیعتاً قیمت USDD کاهش می‌یابد تا به یک دلار برسد و مطابق قیمت یک دلار آمریکا باشد.

 

نقش Super Representatives در USDD

Super Representatives اعتبارسنج‌ها (Validator) و یا همان تولید کنندگان بلاک در شبکه بلاکچینی ترون می‌باشند که از طریق رای گیری انتخاب می‌شوند. SR ها می‌توانند صرف نظر از تقاضای بازار نسبت به قیمت USDD رای دهند که 1 دلار باشد. البته شنیده شده که جاستین سان در گذشته به دستکاری Super Representatives معروف بود است و در فعالیت و نوع انتخابات دخالت‌هایی داشته است و همین موضوع باعث ایجاد مخالفت‌های بسیاری شده است. 
تولیدکنندگان بلاک در شبکه ترون SR نیز نامیده می‌شوند، این افراد با رای گیری انتخاب می شوند. هر حساب کاربری می تواند با پرداخت 9999 ترون برای کاندید شدن  SR درخواست دهد و سپس در انتخابات شرکت کند. هر حسابی می‌تواند به نامزدهای SR رای دهد و 27 کاندیدای برتر که بیشترین آرا را داشته باشند، SR می‌شوند.  SRباید یک گره ترون را اجرا کند تا در تولید بلاک شرکت کند و در ادامه پاداش و جوایز دریافت خواهد کرد. رای دهندگانی که به SR رای می‌دهند، جوایزی را جهت این عملکرد خود دریافت خواهند کرد. نامزدهای SR در رتبه های 28 تا 127 نیز شرکای SR نامیده می شوند. شرکای SRدر معاملات مربوط به تولید بلاک و بسته بندی شرکت نمی‌کنند، اما پاداش رای دریافت خواهند کرد. 
در واقع این SR ها  به عنوان یک اوراکل قیمتی برای USDD هستند. برای انجام این کار آن‌ها در مورد قیمتی که USDD باید به آن برسد رای گیری می‌کنند. چون این افراد مقدار بسیار زیادی ترون استیک کرده‌اند و برای جلوگیری از ضرر مالی خود هم که شده تمام تلاش خود را می‌کنند تا قیمت توکن‌های USDD را به صورت دقیق تعیین کنند.

 

چگونه می‌توان USDD  را خریداری کرد؟

اگر قصد سرمایه گذاری به روی استیبل کوین USDD را دارید، می‌توانید این کار را روی طیف گسترده‌ای از بازارهای مختلف ارزهای دیجیتال انجام دهید. از صرافی‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنید می‌توان به صرافی‌های Bybit، Gate.io، Poloniex، KuCoin و Huobi Global اشاره کرد.
اولین قدم برای خرید در صرافی‌هایی مانند Bybit، ایجاد یک حساب کاربری می‌باشد. شما می‌توانید این کار را تنها در چند دقیقه انجام دهید، به شرطی که یک آدرس ایمیل داشته باشید؛ هنگامی که حساب شما راه اندازی شد، می‌توانید ارزدیجیتال خود را خریداری کنید. بنابراین می‌توانید از این دارایی های رمزنگاری شده برای خرید USDD در پلتفرم استفاده کنید.

خرید استیبل کوین USDD

 

استیکینگ کردن USDD

در بازار رمز ارز‌ها استیکینگ به معنای ذخیره دارایی فرد می‌باشد که طی مدتی قفل می‌شود و در عوض سهام آن‌ها طی اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی پروتکل بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ازای آن فرد استیک کننده پاداش دریافت می‌کند. جاستین سان بنیانگذار USDD معتقد است که با استیک کردن در این رمز ارز هر فردی می‌تواند سود سالیانه 30 % دریافت کند. پلتفرم‌های Ellipsis و Sunswap اولین پلتفرم‌هایی بوده‌اند که از استیک USDD پشتیبانی ‌کردند. 

 

جمع بندی

جاستین سان بنیانگذار USDD ادعا می‌کند، توکن USDD 30% درصد سود سالانه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. ممکن است در ابتدا سرمایه گذاری و دریافت سود %30، پیشنهاد وسوسه کننده ای باشد. اما باید بگوییم که در طولانی مدت سرمایه گذاری در این حوزه ارز رمز‌ها نمی‌تواند کاری با ارزش و سودآور باشد. برای مثال رمز ارز UST هم برای کاربران استیک کننده خود سود حدود %20 سالیانه را در نظر گرفته بود اما در نهایت پروژه آن‌ها با شکست مواجه شد. اکنون که با استیبل کوین  USDD، نحوه خرید، نحوه استیک کردن و غیره آشنا شدید می‌توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد