جستجو در بیتفا
  • قرارداد باز (Open Interest) چیست؟
  • تغییرات در قرارداد باز (Open Interest)
  • قرارداد باز (Open Interest) و حجم معاملات
  • اهمیت قرارداد باز (Open Interest)
  • قرارداد باز و قدرت روند
  •  قرار دادهای باز و تشخیص بازگشت روند
  • جمع بندی
آشنایی با قرارداد باز (Open Interest)

آشنایی با قرارداد باز (Open Interest)

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
۱۰ دقیقه
۴
۸۱۴
توسط :
بهرام یوسفی

مهم ترین مساله‌ای که هر تریدر در دنیای رمزارزها به دنبال آن است توانایی در پیش بینی چگونگی حرکت قیمتی و تغییرات مربوط به حرکت روند‌ها در بازه‌های زمانی مختلف است. با توجه به اینکه تغییرات قیمتی خاصیتی جدایی ناپذیر از  ذات بازار به حساب می‌آید بنابراین تریدری در این بازار موفق می‌باشد که بتواند حرکات قیمتی را بهتر از دیگران و جلوتر از دیگران پیش بینی نماید. برای پیش بینی قیمت یک رمز ارز مورد نظر عوامل زیادی را باید در نظر داشت. هرکدام از این عوامل با توجه به میزان اهمیت و میزان تاثیر گذاری آن بر روی قیمت، می‌تواند مورد توجه و بررسی تریدر ها قرار گیرد. هر چه شما به عنوان یک تریدر برای تحلیل بازار از ابزار‌هایی دقیق تر استفاده نمایید و از عوامل پر اهمیت تری برای تحلیل بازار استفاده نمایید، می‌توانید موقعیت‌های بهتری را برای ترید پیدا کرده و از آن کسب سود نمایید. یکی از عوامل تاثیر گذاری که یک تریدر در معاملات خود باید به آن توجه خاصی داشته باشد قراردادهای باز (Open Interest) است که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

 

قرارداد باز (Open Interest) چیست؟

برای اینکه بتوانیم با مفهوم قرارداد باز آشنا شویم در ابتدا ذهن شما  باید با مفهوم قرار داد در بازار‌های مالی مشتقات(derivative) بیشتر آشنا شود. مفهوم قرارداد باز در کلیه بازار‌های مشتقات (derivative) استفاده می‌شود. برای مثال شما وقتی در بازار مالی آتی (فیوچرز) معامله و خرید و فروش می‌کنید در واقع قرار داد آن را ایجاد و یا خرید و فروش می‌کنید. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که به مجموع این قراردادهای خرید و یا فروش که تسویه نشده‌اند، قرار داد باز یا تسویه نشده می‌گویند. حال اگر قرار دادی جدید ( خرید و یا فروش) توسط کاربران ایجاد شود، مجموع قرار دادهای باز افزایش یافته و برعکس اگر قرار دادی بسته شود( خرید یا فروش) مجموع قرار دادهای باز کاهش می‌یابد. از آنجایی که میزان قرار داد‌های باز نشانگر چگونگی پیش بینی تریدر‌ها از قیمت‌های آینده یک رمز ارز است بنابراین اطلاع از تعداد قرار دادهای باز موجود و نحوه تحلیل آن و آشنایی با تاثیرات آن در روند قیمت بازار برای تریدر‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

تغییرات در قرارداد باز (Open Interest)

نحوه تغییرات قراردادهای باز می‌تواند صعودی، نزولی یا بدون تغییر باشند. این تغییرات در قرار دادهای باز می‌توانند به ما در درک بهتر روند قیمتی آینده کمک کنند. زمانی که قرار دادهای جدیدی چه در خرید و چه در فروش توسط کاربران ایجاد شوند میزان قرار دادهای باز افزایش می‌یابد ولی اگر این قرار دادهای باز از شخصی به شخص دیگر منتقل شود یعنی خرید و فروش شوند در تعداد کل این قرار دادهای باز تغییری حاصل نمی‌شود. زمانیکه هر یک از این قرار دادهای باز بسته شوند این تعداد بسته شده از تعداد قرار دادهای باز ایجاد شده کم شده و در صورتی که قرار دادهای جدیدی ایجاد نشود می‌تواند روند تغییرات قرار دادهای باز به حالت نزولی درآید.

 

قرارداد باز (Open Interest) و حجم معاملات

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه تفاوتی بین قرار دادهای باز و حجم معاملات وجود دارد؟ در جواب به این نکته باید اشاره نمود که هر خرید و فروشی که در قرار دادهای باز صورت می‌گیرد به حجم معاملات افزوده می‌شود. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد تعداد قرار دادهای باز تنها زمانیکه قرار دادی جدید باز شود و یا قراردادی بسته شود تغییر می‌کند یعنی اگر قراردادی که همچنان باز است توسط کاربران خرید و فروش شود تا زمانیکه بسته نشده است، تعداد قرار دادهای باز را تغییر نخواهد داد در صورتیکه این خرید و فروش‌های قرار داد‌های باز موجب افزایش حجم معاملات می‌شود. در واقع ایجاد قرارداد و نیز تبادل این قراردادهای باز هر دو باعث افزایش حجم معاملات خواهند شد.

قراردادباز

اهمیت قرارداد باز (Open Interest)

با وجود اینکه مفهوم قراردادهای باز در بازار مشتقات تعریف می‌شود، تاثیر قرار دادهای باز را در تمامی بازار‌ها می‌توان مشاهده نمود. با توجه به اینکه افزایش در قراردادهای باز نشان دهنده ورود سرمایه به بازار و کاهش قرار دادهای باز نشان دهنده عدم توانایی تریدر‌ها در پیش بینی روند قیمتی بازار است این موضوع می‌تواند بر روی احساسات بازار و تصمیم گیری تریدر‌های دیگر در چگونگی انتخاب موقعیت‌های معاملاتی خود تاثیر گذار باشد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد ترکیب عوامل مختلف مخصوصا میزان حجم معاملات و روند قیمتی بازار است که با ترکیب این عوامل میتوان به احساسات موجود در بازار پی برد.

 

قرارداد باز و قدرت روند

یکی از کاربرد‌های مهمی که از تحلیل قرار دادهای باز حاصل می‌شود استفاده از آن در تحلیل قدرت روند است. در ادامه سعی می‌کنیم تا سناریو‌های مختلفی را در نظر گرفته و به چگونگی کاربرد قرار دادهای باز در تحلیل روند بازار بپردازیم. اگر تعداد قرار دادهای باز خرید افزایش یافته و همزمان قیمت هم افزایش پیدا کند نشان از ادامه روند صعودی موجود است. حال اگر تعداد قرار دادهای باز فروش افزایش یابد و همزمان نیز شاهد کاهش قیمت باشیم می‌توان انتظار از ادامه یافتن روند نزولی بازار داشت. حال ببینیم زمانی که قرار دادهای باز تغییری نکنند چه مفهومی را در بازار می‌تواند داشته باشد. برای توضیح این حالت وضعیتی را در نظر می‌گیریم که قراردادهای باز خرید تغییری نداشته باشند و از طرف دیگر قیمت رمز ارز مورد نظر بالا رود در این حالت می‌توان نتیجه گرفت که قراردادهای باز افزایش قیمت در بازار را تایید نمی‌کنند و می‌توان انتظار اصلاح قیمت را داشته باشیم. از طرفی دیگر زمانی که تغییری در قراردادهای فروش مشاهده نشود و از طرفی دیگر شاهد کاهش قیمت باشیم میتوان نتیجه گرفت که اطلاعات قراردادهای باز، روند کاهش قیمتی موجود را تایید نمی‌کند.

 

 قرار دادهای باز و تشخیص بازگشت روند

دو حالت دیگر  وجود دارد که به ما سر نخ‌هایی درباره احتمال برگشت روند را می‌دهند. در حالت نخست اگر روندی نزولی در قراردادهای باز خرید داشته باشیم و در عین حال شاهد روند صعودی قیمت باشیم با توجه به اینکه تریدر‌ها تمایلی به حفظ قرار داد خرید خود ندارند و قرار داد جدید خرید بیشتری نیز باز نمی‌کنند بنابراین احتمال تغییر جهت حرکت قیمت و یا کم شدن شتاب افزایشی قیمت با توجه به شرایط تاثیر گذار دیگر وجود دارد.

در حالت دوم اگر تعداد قراردادهای باز فروش نزولی باشد و از طرف دیگر نیز شاهد روند نزولی قیمت باشیم می‌توانیم احتمال تغییر روند قیمتی یا کاهش در سرعت نزولی قیمت را بدهیم. البته نکته‌ای که باید همواره در تحلیل‌های خود به آن توجه داشته باشیم این است که باید تمام جوانب مختلف و همه عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت را در نظر داشته باشیم و از برآیند عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت، در تحلیل خود استفاده نماییم.

 

جمع بندی

از مهم ترین توانایی‌هایی که یک تریدر می‌تواند برای موفق شدن در معاملات خود کسب نماید، آشنایی و کسب مهارت در استفاده از ابزار‌های مهم و کاربردی مختلف برای پیش بینی روند قیمتی بازار و نیز کسب مهارت در تحلیل درست و منطقی عوامل مختلف تاثیر گذار در بازار‌های مالی مختلف و مخصوصا در بازار پرنوسان رمز ارزها است. یکی از مواردی که بررسی آن می‌تواند کمک بزرگی به تریدرها در انجام معاملات خود داشته باشد، رصد و تحلیل قرار دادهای باز است. قرار دادهای باز به مجموع قرار دادهای خرید و فروش بسته نشده گفته می‌شود. قرار دادهای باز اهمیت زیادی در ارتباط با شناسایی احساسات حاکم بر بازار دارد. قراردادهای باز درواقع بیانگر تمایل تریدر‌ها از چگونگی روند آتی بازار است، بنابراین برای همه افرادی که می‌خواهند در بازارهای مالی مختلف فعالیت داشته باشند لازم است در کنار در نظر داشتن دیگر عوامل تاثیر گذار در روند بازار، نیم نگاهی هم به اطلاعات و داده‌های مربوط به قرار دادهای باز داشته باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد