جستجو در بیتفا
  • Lido DAO چیست؟
  • تاریخچه لیدو
  • تیم توسعه دهنده LDO
  • چگونه Lido کار می کند؟
  • اتریوم استیک شده (stETH) چیست؟
  • پشتیبانی شده توسط اپراتورهای گره
  • چه چیزی لیدو را منحصر به فرد می‌کند؟
  • ارز دیجیتال LDO چیست؟
  • توزیع ارز دیجیتال LDO
  • نقشه راه Lido
  • نحوه استیک کردن در Lido Finance
  • پاداش استیکینگ Lido چیست؟
ارز دیجیتال LDO چیست؟ معرفی پروژه لیدو فایننس

ارز دیجیتال LDO چیست؟ معرفی پروژه لیدو فایننس

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
۱۰ دقیقه
۰
۲۷۱
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در شبکه‌های اثبات سهام (PoS)، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را از طریق استیک کردن برای مشارکت در فرآیند اجماع و ادامه افزودن بلاک‌ها به بلاکچین قفل کنند. اگر کاربران رفتاری مخرب داشته باشند، ممکن است با برداشتن بخشی از وجوه قفل شده خود مجازات شوند. این طراحی به طور موثر مقادیر زیادی ارز دیجیتال را از بازار نقدی خارج می‌کند و ممکن است باعث افزایش نوسانات دارایی و جلوگیری از مشارکت سهامداران در برنامه‌های Web3 (مانند بازی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و NFTها) با سرمایه استیک شده خود شود. در ازای قفل کردن وجوه خود و حفظ بلاکچین، سهامداران پاداش از شبکه دریافت می‌کنند. اما اگر توکن‌های استیک شده به طور کامل "قفل" نباشند و بتوان از آنها در برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) استفاده کرد چه می‌شود؟ لیدو راه‌حلی برای این موضوع است. پس در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا بیشتر با چگونگی کارکرد پلتفرم LDO و پروژه آن آشنا شویم.

 

Lido DAO چیست؟

Lido DAO چیست؟

این اساس لیدو، یک راه حل لیکویید استیکینگ است که در بلاکچین‌های PoS قرارداد هوشمند مانند Ethereum، Polygon، Solana و Polkadot عمل می‌کند. هنگامی که کاربر ETH خود را از طریق لیدو (نه مستقیماً از طریق بلاکچین اتریوم) استیک می‌کند، در ازای آن توکن‌های stETH (ETH استیک شده) دریافت می‌کند که قفل نشده و آزادانه قابل انتقال هستند. این stETH سپس می‌تواند برای ایجاد پاداش در پروتکل‌های DeFi مانند Curve و Aave یا برای معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap استفاده شود. در عین حال، پاداش ثابتی را مانند استیک کردن مستقیماً در بلاک چین اتریوم تولید می‌کند. به عبارت دیگر: لیدو به کاربران امکان می‌دهد از استیکینگ بهره‌مند شوند و پاداش کسب کنند (با کسر کارمزد) در حالی که از برخی از محدودیت‌های استیکینگ سنتی اجتناب می‌کنند. در طول سال 2022 و تا 2023، تقریباً 30 درصد از تمام ETH از طریق لیدو استیک شده‌اند. 

Lido DAO یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز نوآورانه است که یک راه حل لیکویید استیکینگ را بر روی بلاکچین Ethereum 2.0 و سایر پلتفرم‌های اثبات سهام (PoS) ارائه می‌دهد. به عبارتی لیدو توسط یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) مدیریت می‌شود، که متشکل از دارندگان توکن حاکمیت خود: LDO است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر چگونگی کارکرد این پلتفرم خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه لیدو

از زمان تأسیس لیدو در دسامبر 2020، اندکی پس از انتشار ETH 2.0، این پلتفرم توسط Lido DAO نظارت می‌شود، با چندین عضو کلیدی از جمله P2P Capital، KR1 و Semantic Ventures. از آن زمان، Lido DAO به دلیل توانایی‌های لیکویید استیکینگ خود شهرت قابل توجهی کسب کرده است و اکنون بیش از 13 میلیارد دلار دارایی استیک شده را به خود اختصاص داده است. تمرکز اصلی آن بر روی Ethereum است، اما چشم‌انداز آن در حال گسترش به سایر شبکه‌های بلاکچینی مانند Terra و Solana است که هر دو در سال 2021 قابلیت‌های استیکینگ را راه‌اندازی کردند، و همچنین چندین بلاکچین PoS لایه 1 دیگر است.

 

تیم توسعه دهنده LDO

Lido توسط Konstantin Lomashuk، Vasiliy Shapovalov و Jordan Fish در اکتبر 2020 معرفی شد. Lomashuk بنیانگذار و مدیر عامل P2P Validator، یک سرویس استیکینگ بدون سپرده است که در سال 2018 راه اندازی شد و تا سال 2020 بیش از 4 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کرد. Shapovalov در کنار Lomashuk به عنوان مدیر عامل P2P Validator فعالیت می‌کند. P2P Validator همچنان یک validator اصلی، توسعه دهنده و اپراتور Lido است. Jordan Fish، که در جامعه کریپتو با نام “CryptoCobain” یا به طور معمول با نام “Cobie” شناخته می‌شود، یک پادکست دیجیتال محبوب را اجرا می‌کند و یک سرمایه گذار در فضای ارزهای دیجیتال است. او مقدمه اصلی Lido Finance را در Medium منتشر کرد و قبل از ترک پروژه در حدود سال 2021 در توسعه آن مشارکت داشت. Lido از زمان تأسیس خود بیش از 150 میلیون دلار جمع آوری کرده است، از جمله 70 میلیون دلار در مارس 2022 از غول سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال Andreessen Horowitz.

 

چگونه Lido کار می کند؟

چگونه Lido کار می کند؟

Lido یک پلتفرم است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هر مقدار ارز دیجیتالی را که می‌خواهند، بدون توجه به آستانه حداقل مورد نیاز بلاکچین، استیک کنند. به عنوان مثال، ولیدیتورهای اتریوم باید یک گره ایجاد کنند که به 32 اتریوم و همچنین سخت افزار فنی و دانش لازم نیاز دارد. تامین این نیازمندی‌ها برای یک کاربر متوسط بسیار سخت است، اما راه حل لیکویید استیکینگ Lido، این موانع و مشکلات را کاهش داده است.

با قفل کردن اولیه دارایی‌ها، Lido DAO به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را لیکویید کنند و آنها را برای سایر پروتکل‌ها استفاده کنند - آنچه ما آن را "لیکویید استیکینگ" می‌نامیم. از طریق این فرآیند تولید توکن، کاربران می‌توانند هنگام واریز توکن‌های دیجیتال خود به شبکه، یک نسخه توکنیزه شده از توکن‌های استیک شده خود را به صورت یک به یک دریافت کنند که سپس می‌توانند برای شرکت در سایر فعالیت‌های on-chain DeFi برای کسب پاداش بیشتر استفاده شود. با استفاده از این توکن‌های استیک شده شما می‌توانید در برنامه‌های غیرمتمرکز از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز به راحتی فعالیت کنید و معامله کنید.

 

اتریوم استیک شده (stETH) چیست؟

اگرچه Lido سایر بلاکچین‌ها را نیز پشتیبانی می‌کند، پیشنهاد اصلی آن لیکویید استیکینگ در Ethereum است. هنگامی که یک کاربر ارز اتریوم را با استفاده از Lido استیک می‌کند، در عوض stETH (ارز اتریوم استیک شده) دریافت می‌کند. این توکن ERC-20 می‌تواند مانند هر توکن دیگری در بلاکچین اتریوم استفاده شود. به عنوان مثال، هر کسی می‌تواند stETH خود را برای ارائه نقدینگی در استخر ETH/stETH در Curve استفاده کند یا از توکن به عنوان وثیقه برای برداشتن وام در Aave استفاده کند.

هنگامی که می‌خواهید اتریوم خود را از Lido پس بگیرید، کاربران می‌توانند stETH را بسوزانند و ETH پایه را در هر نقطه از زمان بازخرید کنند. در حالی که انتظار می‌رود قیمت‌های ETH و stETH به هم نزدیک باشند، اما این دو توکن به طور رسمی یکسان نیستند. این امر به ویژه در جریان سقوط Terra و FTX در سال 2022 مشهود بود، جایی که قیمت stETH از ETH پایین‌تر رفت. با این حال، در شرایط بازار عادی، معامله‌گران آربیتراژ تفاوت‌های کوچکی در قیمت بین stETH و ETH پیدا کرده و بین آنها معامله می‌کنند. این امر سودی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند در حالی که قیمت‌های دو دارایی را نسبتاً پایدار نگه می‌دارد.

پشتیبانی شده توسط اپراتورهای گره

برای استیک دارایی‌های جمع‌آوری‌شده، Lido از یک گروه اصلی از اپراتورهای گره استفاده می‌کند. در مورد Ethereum، این بدان معناست که Lido توکن‌های کاربران را در دسته‌های 32-ETH بین همه ولیدیتورهای گره توزیع می‌کند. در ماه مه 2023، 30تا ولیدیتور وجود داشت. سپرده‌ها و برداشت‌های وجوه کاربران توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند.

DAO Lido مسئول تأیید گره‌هایی است که لیدو را قدرت می‌بخشند، بنابراین این گره‌ها به طور کلی باید نهادهای مورد اعتمادی باشند که سابقه رفتارهای خوبی به عنوان یک اعتبارسنج داشته باشند. این امر خطر لغو ولیدیتور (داشتن وجوه استیک شده به عنوان جریمه) را کاهش می‌دهد، اگرچه این خطر برای کاربران Lido باقی می‌ماند. لیدو 10٪ کارمزد از پاداش‌های استیکینگ دریافت می‌کند و این هزینه‌ها بین اپراتورهای گره و خزانه DAO Lido تقسیم می‌شوند.

 

چه چیزی لیدو را منحصر به فرد می‌کند؟

چه چیزی لیدو را منحصر به فرد می‌کند؟

Lido ساده‌سازی استیکینگ است. هر کسی می‌تواند دارایی‌های دیجیتالی خود را در Lido استیک کند تا پاداش دریافت کند.

دارایی‌های استیک شده لیکویید و قابل دسترسی هستند. برخلاف استیکینگ اصلی، Lido به کاربران اجازه استیک کردن دارایی‌های خود را بدون قفل کردن توکن‌ها می‌دهد، زیرا کاربران در عوض stTokens دریافت می‌کنند که می‌توانند در هر زمان معامله، تجارت و انتقال داده شوند. علاوه بر این، stTokens Lido توسط طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز DeFi در هر دو بلاکچین لایه 1 و لایه 2 در اکوسیستم چند زنجیره‌ای ادغام شده‌اند.

Lido از خروج سریع برای استیکینگ پشتیبانی می‌کند. استیکینگ در پروتکل‌های PoS معمولاً به یک دوره طولانی انتظار نیاز دارد که ممکن است نامشخص باشد و همچنین بعد از Unstake کردن نیز مدت زمانی طول می‌کشد تا ارز شما قابل دسترس شود. اما دارندگان Lido مجاز هستند stTokens خود را از طریق بازارهای ثانویه به هر دارایی دیگری تبدیل کنند تا یک خروج سریع را انجام دهند. همین ویژگی باعث محبوبیت لیدو شده است.

 

ارز دیجیتال LDO چیست؟

LDO توکن حاکمیت DAO Lido است، نهاد غیرمتمرکزی است که تصمیمات حاکمیتی جامعه Lido را اجرا می‌کند. LDO یک توکن ERC-20 است که به دارندگان حقوق حاکمیت و توانایی رأی دادن در مورد پیشنهادات بهبود، ارتقاء و پارامترهای شبکه را می‌دهد. هرچه مقدار LDO که در قرارداد رأی گیری کاربر قفل شده باشد بیشتر باشد، قدرت تصمیم گیری رأی دهنده بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، DAO تعیین می‌کند که کدام کاربران/نهادها می‌توانند ولیدیتور Lido شوند، تصمیم می‌گیرد که Lido چه هزینه‌هایی را برای فعالیت خود دریافت می‌کند، صندوق‌های بیمه و توسعه را مدیریت می‌کند، نحوه تخصیص بودجه خزانه DAO را تعیین می‌کند و غیره. DAO Lido همچنین صندوق‌های بیمه و توسعه DAO Lido را مدیریت می‌کند و همچنین برداشت‌های برنامه ریزی شده‌ای را که با ارتقاء Shappella اتریوم همراه است، مدیریت می‌کند.

 

توزیع ارز دیجیتال LDO

توزیع ارز دیجیتال LDO

LDO در ژانویه 2021 راه اندازی شد و اعلام شد که عرضه کل 1 میلیارد توکن LDO وجود دارد. در آن زمان، 36.3% از کل LDO باز بود و برای استفاده در خزانه DAO در دسترس بود. سرمایه‌گذاران 22.۲% از کل LDO را دریافت کردند، 20% به توسعه دهندگان اولیه Lido داده شد، 15% به بنیانگذاران و کارمندان آینده، و 6.5% به ولیدیتورها و دارندگان امضای الکترونیکی اختصاص یافت.

 

نقشه راه Lido

تیم توسعه و جامعه Lido در حال حاضر روی Lido V2، جاه‌طلبانه‌ترین ارتقاء شبکه تاکنون، متمرکز هستند. Lido V2 سازگاری با ارتقا Shapella اتریوم را اضافه می‌کند که برای اولین بار امکان برداشت ETH استیک‌شده را فراهم می‌کند، و همچنین پشتیبانی «Staking Router» را اضافه می‌کند. این ارتقاء پروتکل Lido در اتریوم به دارندگان stETH این امکان را می‌دهد تا از Lido با نسبت 1:1 برای unstake مستقیم با Lido برداشت کنند. این در حدود ماه مه فعال خواهد شد. به لطف طراحی معماری جدید ماژولار، هر کسی می‌تواند راه‌های ورودی برای جدیدترین اپراتورهای گره، از جمله stakers انفرادی، DAOها و فناوری ولیدیتورهای توزیع‌شده (DVT) را توسعه دهد. آنها با هم اکوسیستم ولیدیتور متنوع‌تری خواهند ساخت.

 

نحوه استیک کردن در Lido Finance

نحوه استیک کردن در Lido Finance

استیک کردن در Lido Finance یک فرایند ساده است که برای کاربران با هر سطح تجربه طراحی شده است. در اینجا مراحل استیک کردن توکن‌های خود با استفاده از پلتفرم Lido آورده شده است:

  1. وارد لیدو شوید: به lido.fi بروید و کیف پول متامسک، Coinbase یا کیف پول Web 3 جایگزین خود را متصل کنید.
  2. دارایی موردنظرتان را انتخاب کنید: ارز اتریوم یا ارز میتیک یا ... را به عنوان دارایی دیجیتالی که می‌خواهید از طریق Lido استیک کنید، انتخاب کنید.
  3. مقدار را مشخص کنید: مقداری که می‌خواهید استیک کنید را وارد کنید تا stTokensهای (توکن‌های استیک شده) متناظری که دریافت خواهید کرد را مشاهده کنید.
  4. تراکنش را تأیید کنید: تراکنش استیک کردن را در کیف پول خود تأیید کنید و هزینه‌های شبکه لازم را در نظر بگیرید.
  5. stTokens را دریافت کنید: stTokens را دریافت کنید که نماینده سهام شما هستند و به مرور زمان پاداش خواهند گرفت.
  6. پاداش‌ها را کنترل کنید: افزایش ارزش stTokens خود را به ​​عنوان پاداش‌ها اضافه می‌شوند، در کیف پول خود یا در پلتفرم Lidoمشاهده می‌کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که فقط توکن‌هایی را استیک کنید که می‌توانید برای مدت زمان استیک کردن قفل کنید و مطمئن شوید که با سطح ریسک درگیر در استیک کردن ارزهای دیجیتال راحت هستید.

 

پاداش استیکینگ Lido چیست؟

Lido پاداش‌های استیکینگ را بین کاربرانی که ارزهای دیجیتال خود را استیک کردند، توزیع می‌کند. پاداش‌های استیکینگ از دو جزء تشکیل شده است:

  • نرخ استیکینگاین سود حاصل از استیک کردن توکن‌های بومی در بلاکچین است. به عنوان مثال، زمانی که شما اتریوم (ETH) را از طریق Lido استیک می‌کنید، stETH دریافت می‌کنید که به مرور زمان بر اساس نرخ استیکینگ شبکه اتریوم پاداش دریافت می‌کند.
  • انتشار توکن‌های Lidoعلاوه بر نرخ استیکینگ، Lido ممکن است همچنین پاداش‌ها را از طریق توکن حاکمیت بومی خود، LDO، توزیع کند. توزیع توکن‌های LDO توسط تصمیمات حاکمیتی DAO Lido تعیین می‌شود.

نرخ بهره سالانه (APR) واقعی این پاداش‌ها می‌تواند براساس شرایط شبکه، مقدار کل ارزهای استیک شده و سایر عوامل، متفاوت باشد. بر اساس آخرین داده‌ها، لیدو نرخ APR حدود 4.3٪ ارائه می‌دهد، اگرچه این نرخ ممکن است تغییر کند.

 

برچسب ها : ارز دیجیتال LDO

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد