جستجو در بیتفا
  • استیبل کوین BUSD بی یو اس دی چیست؟
  • تاریخچه استیبل کوین BUSD
  • نحوه عملکرد استیبل کوین BUSD
  • کاربردهای استیبل کوین BUSD
  • کاربرد های بی یو اس دی
  • تجارت بین‌المللی
  • انتقال پول با BUSD
  • پیشبرد معاملات در بازار کریپتو
  • روش‌های خرید استیبل کوین BUSD
  • کدام کیف پول‌ها برای ذخیره‌ ارز دیجیتال BUSD مناسب هستند؟
  • استفاده از BUSD در سبک معاملاتی دکس تریدینگ
  • ماجرای متوقف شدن فرایند ضرب BUSD چیست؟
  • پاسخ به سوالات پر تکرار
  • آیا امکان دارد BUSD ارزش خود را از دست بدهد؟
  • انتقال BUSD بر بستر BSC چقدر کارمزد دارد؟
  • آیا استیبل کوین BUSD می‌تواند جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا باشد؟
  • آیا استیبل کوین BUSD تا به حال از قیمت ثابت 1 دلاری خارج شده است؟
اشتراک گذاری
BUSD چیست و چه کاربردهایی دارد؟

BUSD چیست و چه کاربردهایی دارد؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
۹ دقیقه
۳
۸۲۲
توسط :
تیم بیتفا

شما می توانید برای مطالعه سر فصل دلخواه خود با کلیک بر روی هر بخش به سر فصل مد نظر مراجعه کنید:

استیبل کوین BUSD، وارد عرصه شد تا سرمایه افراد فعال در بازار رمز ارز ها را از نوسانات بالای این بازار نجات دهد. معامله‌گران بازار در کنار کسب سود، در مواقعی به دنبال راه‌ حلی برای حفظ ارزش پول خود در مقابل نوسانات بازار به خصوص در زمان ریزش بازار و همچنین به فکر افزایش امنیت دارایی های خود هستند. در این راستا، استیبل کوین‌ها به عنوان یک راه‌ حل پایدار و امن و به منظور حفظ ارزش پول مطرح شده‌ و به وجود آمده اند. استیبل کوین BUSD (دلار بایننس) یکی از استیبل کوین‌هایی است که به تازگی مورد توجه افراد قرار گرفته است. اما پشتوانه توکن BUSD چیست که قیمت آن را ثابت نگه می‌دارد؟ آیا این استیبل کوین قابل اعتماد است؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به بررسی استیبل کوین BUSD پرداخته و به سوالات ذکر شده پاسخ دهیم.

 

 

استیبل کوین BUSD بی یو اس دی چیست؟

BUSD یا Binance USD، یک استیبل کوین است که با حمایت صرافی Binance، یکی از بزرگترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی شده است. این استیبل کوین با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، بهره‌مندی از پشتوانه دلاری و همکاری با شرکت‌های مالی معتبر به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی ارزش پول خود را در مقابل نوسانات شدید بازار حفظ کنند و ارزش سرمایه‌ خود را ثابت نگه دارند.

BUSD به عنوان یک استیبل کوین پایدار، ارزش ثابتی دارد و همواره قیمت آن معادل یک دلار آمریکا است. این استیبل کوین کاربرد گسترده‌ای در اکوسیستم BSC (زنجیره هوشمند بایننس) بخصوص برای معامله گران صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ دارد.

ارز دیجیتال busd

 

تاریخچه استیبل کوین BUSD

در سپتامبر 2019، چانگ پنگ ژائو (CZ)، بنیانگذار و مالک صرافی بایننس که قبل از آن نیز بایننس کوین (BNB) را ایجاد کرده بود، اعلام کرد که این شرکت در حال راه‌ اندازی یک استیبل کوین جدید است. این توکن با مشارکت صرافی بایننس و شرکت مالی Paxos، توسعه یافت. چانگ پنگ ژائو اظهار داشت که توکن جدیدی که عرضه می‌کند، به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی خواهد شد و اعتبار بالایی خواهد داشت.

شرکت Paxos نیز در سال 2012 به عنوان یک شرکت فعال در زمینه تکنولوژی مالی شروع به کار کرده بود؛ این شرکت در واقع یک موسسه مالی صادر‌کننده دارایی‌های دیجیتالی است. محل استقرار آن در آمریکا-نیویورک است و توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک نظارت و کنترل می‌شود. این شرکت از فناوری بلاکچین برای ارائه محصولات Stablecoin-as-a-Service به شرکت‌های خارجی نیز استفاده می‌کند. شایان ذکر است که شرکت Paxos در ایجاد استیبل کوین‌هایی مانند PAX Gold یا PAXG با پشتوانه طلا موفق بوده است و سابقه‌ خوبی دارد. همچنین این شرکت در سال 2018، استیبل کوین PAX را راه‌اندازی کرده بود که با پشتوانه دلاری قیمت ثابت و معادل 1 دلار را داشت و تنها یک سال بعد از آن نیز، استیبل کوین BUSD را با مشارکت بایننس راه‌ اندازی کرد.

busd(بی یو اس دی)

استیبل کوین BUSD یا همان دلار بایننس در ابتدا برای استفاده در صرافی Binance طراحی شده بود، اما به دلیل پایداری، امنیت و دیگر مزایای آن، به سرعت در بازار جای خود را پیدا کرد و همگانی شد. امروزه، BUSD به عنوان یک استیبل کوین پایدار، در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و بین کاربران کریپتویی و همچنین در بسیاری از پلتفرم‌های غیر متمرکز از جمله صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ نیز  مورد استفاده قرار می‌گیرد، و معامله گران سبک دکس تریدینگ از این استیبل کوین در بسیاری از اوقات استفاده می‌کنند.

 

نحوه عملکرد استیبل کوین BUSD

استیبل کوین BUSD (دلار بایننس) یک توکن است که به صورت مستقیم به دلار آمریکا وابسته است؛ برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، قیمت BUSD همواره ثابت و برابر 1 دلار است. عملکرد BUSD بسیار ساده است، شما می‌توانید یک دلار به عنوان پشتوانه قرار دهید (در ذخایر مشخص شده قفل کنید) و در مقابل یک واحد BUSD ضرب کنید. از طرفی دیگر می‌توانید با سوزاندن یک واحد BUSD یک واحد دلار آمریکا دریافت کنید که این ساز و کار و ارتباط دو طرفه باعث می‌شود قیمت BUSD همواره معادل یک دلار ثابت باقی بماند.

استیبل کوین BUSD بر بستر بلاکچین ضرب می‌شود و همین موضوع باعث امنیت بالای آن شده است و از طرفی دیگر کاربران می‌توانند به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن دارایی‌های خود را به هر نقطه‌ای از کره زمین با کمترین محدودیت و کمترین کارمزد ارسال کنند. این توکن بر بستر بلاکچین‌های زیادی از جمله زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم و پالیگان راه‌اندازی شده است اما عمده کاربرد آن بر بستر زنجیره هوشمند بایننس و در اکوسیستم BSC است.

 

کاربردهای استیبل کوین BUSD

پیش‌تر به پایداری، امنیت و ساز و کار استیبل کوین BUSD اشاره کردیم، اما شاید بهتر باشد کمی مختصر و جزئی‌تر با مزایا و کاربردهای این استیبل کوین آشنا شویم؛ در ادامه به تعدادی از کاربردهای آن به صورت دقیق‌تر خواهیم پرداخت.

کاربرد های استیبل کوین BUSD

 

کاربرد های بی یو اس دی

استفاده از BUSD برای حفظ ارزش پول، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن است. با توجه به اینکه ارزش BUSD همواره ثابت و معادل با یک دلار آمریکا است، شما می‌توانید با خریداری BUSD، ارزش پول خود را در مقابل نوسانات بازار حفظ کنید و به اصطلاح در زمان ترید در صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ به سیو سود بپردازید. یکی دیگر از فعالیت هایی که فعالان بازار رمز ارز ها به آن می‌پردازند آربیتراژ می‌باشد که گاهی اوقات زمانیکه ارزش دلاری BUSD مقداری نوسان پیدا می‌کند از این فرصت استفاده می‌کنند و کسب سود می‌کنند.

 

تجارت بین‌المللی

BUSD به عنوان یک استیبل کوین پایدار، برای تجارت بین‌المللی نیز کاربرد دارد. با استفاده از BUSD، شما می‌توانید به راحتی و با اطمینان بیشتر، تجارت خود را با کشورهای دیگر انجام دهید و نگران سرمایه خود نباشید. به این منظور که شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این توکن به خرید و فروش بپردازید بدون آن که نگران نوسان قیمتی آن باشید چون ارزش این استیبل کوین همیشه تقریبا برابر با یک دلار می‌باشد.

 

انتقال پول با BUSD

BUSD به عنوان یک رمزارز، برای انتقال پول نیز کاربرد دارد. با استفاده از BUSD، شما می‌توانید به راحتی و با هزینه بسیار کمتر، دارایی خود را به دیگران در هر نقطه از جهان انتقال دهید و نیازی به استفاده از روش‌های سنتی ارسال پول توسط سیستم‌های بانکی نداشته باشید، همچنین هزینه کارمزد بر روی این شبکه بسیار ناچیز است.

 

پیشبرد معاملات در بازار کریپتو

BUSD به عنوان یک استیبل کوین پایدار، برای معاملات بازار سرمایه نیز کاربرد دارد. از آنجایی که این استیبل کوین مقبولیت گسترده‌ای دارد، در نتیجه با استفاده از BUSD می‌توانید به راحتی جفت ارزهای زیادی را معامله کنید و اهداف معاملاتی خود را پیش ببرید.

 

روش‌های خرید استیبل کوین BUSD

آموزش خرید استیبل کوین BUSD

ممکن است شما نیز علاقه مند شده باشید که دلار بایننس یا همان BUSD را خریداری کنید و از مزایا آن استفاده کنید؛ بایننس به شما اجازه می‌دهد به راحتی این رمزارز را با دلار آمریکا خریداری کنید. البته متاسفانه از آنجایی که این امکانات برای کاربران ایرانی فراهم نیست، ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم این توکن را از صرافی بایننس خریداری کنیم.

این استیبل کوین در اکثر صرافی‌های ایرانی قابل معامله است و شما با باز کردن یک حساب کاربری در هر کدام از این صرافی‌های می‌توانید به راحتی این توکن را خریداری کنید. علاوه بر آن شما می‌توانید این ارز را با جفت ارز BNB از صرافی غیر متمرکز Pancake swap یا با جفت ارز تتر در اکثر صرافی‌های متمرکز خریداری کنید. این توکن با استانداردهای مختلفی بر بستر شبکه‌های مختلف ایجاد شده است اما پرکاربردترین آن با استاندارد BEP-20 و بر بستر زنجیره هوشمند بایننس است.

 

کدام کیف پول‌ها برای ذخیره‌ ارز دیجیتال BUSD مناسب هستند؟

همانطور که بالاتر اشاره شد ارز دیجیتال BUSD بر بستر بلاکچین‌های زیادی راه‌اندازی شده است اما رایج‌ترین کاربرد آن بر بستر بلاکچین BSC است. شما می‌توانید توکن BUSD را با استاندارد BEP-20 در تمام کیف پول‌هایی که از شبکه BSC پشتیبانی می‌کنند ذخیره کنید. از کیف پول‌های پشتیبانی کننده از این شبکه می‌توان به کیف پول‌های تراست ولت، متامسک و سیف پل اشاره کرد.

 

استفاده از BUSD در سبک معاملاتی دکس تریدینگ

توکن BUSD 1(دلار بایننس) پر کاربردترین استیبل کوین در اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس است و در سبک دکس تریدینگ نیز کاربرد بسیار گسترده‌ای برای معامله توکن‌های BEP-20 در صرافی پنکیک سواپ دارد. اکوسیستم BSC به دلیل هزینه پایین کارمزدها، یکی از جذابترین اکوسیستم‌ها برای دکس تریدرهاست و در نتیجه BUSD نیز کاربرد گسترده‌ای برای آن‌ها دارد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سبک معاملاتی DEX-Trading پیشنهاد می‌کنم "دوره رایگان دکس تریدینگ" را از سایت بیتفا آموزش ببینید.

 

ماجرای متوقف شدن فرایند ضرب BUSD چیست؟

در بهمن سال 1401 سازمان SEC ارز BUSD را به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده معرفی کرده و اخطاری برای شرکت Paxos ارسال کرد و بعد از آن سازمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) دستور متوقف شدن ضرب این توکن را برای سازمان پکسوس صادر کرد. در ادامه این موضوع پکسوس ضرب این توکن را متوقف کرده و اعلام کرد به مدت یک سال (تا بهمن 1402) از ذخایر این رمزارز پشتیبانی خواهد کرد؛ در واقع امکان سوزاندن و تبدیل آن به دلار آمریکا هنوز فعال است. آقای CZ مدیرعامل صرافی بایننس نیز اعلام کرد امنیت این توکن (BUSD) همچنان به قوای قبل باقیست اما به تدریج ممکن است کاربرد خود را از دست بدهد.

در نتیجه این توکن تا بهمن 1402 هیچ مشکلی ندارد و می‌توانید به راحتی از این توکن استفاده کنید.

وضعیت کلی توکن BUSD

در حال حاضر حدود 4,269,030,000 واحد BUSD در گردش می‌باشد. همچنین حجم کل بازار این استیبل کوین تقریبا برابر با 4,271,320,000.00 دلار است. و حجم معاملات روزانه آن 4,271,320,000.00 می‌باشد. استیبل کوین بی یو اس دی (دلار بایننس) در زمان نگارش این مقاله در جدول کل ارز های دیجیتال نیز در رتبه 20 قرار دارد. 

یکی از مزایای کلیدی BUSD شفافیت و انطباق با مقررات آن است. Paxos، شرکت پشتیبان BUSD، یک موسسه مالی مقرراتی است که ذخایر دلاری را برای حمایت از BUSD در گردش نگه می‌دارد. نظارت های منظم انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار BUSD در گردش با مقدار دلار ایالات متحده ذخیره شده مطابقت دارد.

 

پاسخ به سوالات پر تکرار

در این مقاله توکن BUSD را کامل بررسی کردیم؛ اگر سوالی در رابطه با این توکن دارید خوشحال می‌شویم در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. در ادامه به پاسخ تعدادی از سوالات پر تکرار خواهیم پرداخت.

پشتوانه دلاری بی یو اس دی

 

آیا امکان دارد BUSD ارزش خود را از دست بدهد؟

ارزش استیبل کوین BUSD بر مبنای پشتوانه آن تعیین می‌شود؛ در نتیجه تا زمانی که مشکلی برای ذخایر این رمزارز ایجاد نشود و پشتوانه‌ای برابر با عرضه خود داشته باشد قیمت آن یک دلار باقی خواهد ماند و خطری آن را تهدید نمی‌کند.

 

انتقال BUSD بر بستر BSC چقدر کارمزد دارد؟

کارمزد انتقال در شبکه‌های بلاکچینی کاملاً وابسته به میزان ترافیک و شلوغی شبکه است؛ اما در حالت کلی انجام یک تراکنش ساده در شبکه BSC (انتقال ارز BUSD به آدرسی دیگر) از 0.05 دلار تا 0.15 دلار متغیر است و هزینه بالایی در پی ندارد به همین دلیل استفاده از موقعیت های معاملاتی که بر بستر این بلاکچین می‌باشند پیشنهاد می‌شود.

 

آیا استیبل کوین BUSD می‌تواند جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا باشد؟

استیبل کوین‌ها کاربرد و کارکرد بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تری نسبت به ارزهای فیات دارند و خرید و فروش آن‌ها بسیار آسان و سریع‎‌تر است. اما در کنار مزایایی که دارند، ریسک‌هایی از جمله De-Peg شدن و هک شدن نیز دارند. در حالت کلی پیشنهاد می‌کنیم اگه قصد فعالیت در بازارهای مالی و یا تجارت بین المللی با استیبل کوین‌ها را دارید از این توکن استفاده کنید و بخشی از سرمایه را به آن اختصاص دهید. در غیر این صورت با مدیریت ریسک تنها بخشی از سرمایه را به استیبل کوین BUSD اختصاص دهید و با مدیریت سرمایه، دارایی خود را میان چند استیبل کوین مختلف (مانند تتر و USDC) و حتی دلار فیات پخش کنید.

 

آیا استیبل کوین BUSD تا به حال از قیمت ثابت 1 دلاری خارج شده است؟

قیمت استیبل کوین بی یو اس دی در ابتدای مسیر خود شاهد نوساناتی بود و کمترین قیمتی که تا به حال به خود دیده است 0.97 دلار بوده است. اما در نظر داشته باشید این میزان نوسان در مقایسه با دیگر استیبل کوین‌ها تقریباً پایین‌ترین میزان بوده است. در دوسال گذشته نوسانات این استیبل کوین حداقل میزان بوده و عملکرد مناسبی داشته است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد

۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۳۴
مظفری
عالی بود
پاسخ