جستجو در بیتفا
  • شبکه SEI چیست؟
  • تیم توسعه پروژه سئی نتورک
  • اهداف پروژه SEI چیست؟
  • لانچ شدن ارز SEI و شبکه اصلی آن
  • ارز سئی و ایردراپ آن
  • بررسی مزایا شبکه سئی
  • مقیاس پذیری بالا
  • امنیت بالا
  • راه‌اندازی پروژه‌های جدید
  • سازگاری با محیط زیست
  • زیرساختی مناسب برای توسعه بیشتر
  • سرمایه گذاران پروژه SEI
  • آیا پروژه SEI ارزش سرمایه گذاری دارد؟
شبکه SEI (سئی) چیست؟ شبکه‌ای برای صرافی‌های غیر متمرکز

شبکه SEI (سئی) چیست؟ شبکه‌ای برای صرافی‌های غیر متمرکز

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
۷ دقیقه
۶
۱,۱۱۶
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

شبکه SEI network یک شبکه با سرعت بالا و مقیاس پذیر است که تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات به صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) قرار داده است. سئی در نظر دارد شبکه‌ای با امکانات شخصی‌سازی شده و بهینه برای این نوع از صرافی‌ها ایجاد کند تا بتواند تمام آن‌ها را به خود جذب کند. پروژه سئی مزایایی که صرافی‌های متمرکز (CEX) نسبت به دکس‌ها دارند را شناسایی کرده، شرایطی برای ایجاد آن مزایا در دکس‌ها فراهم کرده و زیرساخت خود را بر با اهداف پذیرش تعداد زیادی صرافی غیرمتمرکز و ارائه خدمات پیشرفته و گسترده به آن‌ها بنا کرده است. اما شبکه سئی چگونه کار می‌کند؟ ارز SEI چیست و چه کاربردی در این شبکه دارد؟ آیا SEI یک شبکه آینده دار است؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا ابتدا نگاهی به سازوکار و اهداف این پروژه داشته باشیم و سپس به مزایا آن نسبت به رقبا بپردازیم.

شبکه SEI چیست؟

تیم توسعه پروژه سئی نتورک

اهداف پروژه SEI چیست؟

لانچ شدن ارز SEI و شبکه اصلی آن

ارز سئی و ایردراپ آن

بررسی مزایا شبکه سئی

سرمایه گذاران پروژه SEI

 

شبکه SEI چیست؟

بلاکچین اتریوم یک بلاکچین لایه یک است که با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند امکان راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را فراهم کرده است. هر نوع پروژه‌ای می‌تواند بر بستر این شبکه ایجاد شود و شرایط بهینه‌ای برای یک حوزه خاص در نظر گرفته نشده است. اما شبکه سئی تمرکز خود را بر روی شخصی‌سازی شبکه با توجه به نیازهای صرافی‌های غیر متمرکز و پلتفرم‌های معاملاتی قرار داده است. این شبکه در حال ایجاد ساختاری دقیق‌تر و بهینه‌تر برای استفاده حداکثری توسط پلتفرم‌های معاملاتی است.

شبکه سئی نتورک

 شبکه SEI یک بلاکچین لایه یک با مقیاس پذیری بسیار بالاست. سئی ادعا می‌کند زمان مورد نظر برای ساخت یک بلاک در این شبکه برابر با تنها 0.5 ثانیه است و در این مدت کم می‌تواند تراکنش‌ها را نهایی کند. این شبکه می‌تواند در هر ثانیه 20 هزار Order یا همان تراکنش را پردازش و در شبکه ثبت کند. نحوه پردازش تراکنش‌ها در این شبکه به صورت موازی است. به این منظور که بر خلاف شبکه‌هایی مانند اتریوم و بیتکوین که تراکنش‌ها را به صورت سری و یک به یک پردازش می‎کنند، این شبکه تراکنش‌ها را به صورت همزمان و موازی پردازش می‌کند تا بتواند مقیاس‌پذیری را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. شبکه‌هایی که مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارند از جمله سولانا و بلاکچین آپتوس از این نوع فناوری بهره می‌برند.

 

تیم توسعه پروژه سئی نتورک

پروژه سئی نتورک توسط آقای Jeff Feng (عضو سابق بانک گلدمن ساکس) بنیان‌گذاری شده است. هم بنیانگذار این پروژه آقای Jay Jog است که به عنوان توسعه دهنده نرم افزار سابقه فعالیت در پلتفرم معاملاتی Robinhood را دارد. جی جاگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد زمانی که در پلتفرم رابین هود فعالیت می‌کردم متوجه شدم پلتفرم هیچ توجه‌ای به شفاف سازی معاملات ندارد. در ادامه به فکر ایجاد بستری شفاف و غیر متمرکز افتادیم که بتواند مقیاس پذیری بالا و خدمات آنی این پلتفرم را ارائه دهد. ما سه معیار حیاتی برای پلتفرم‌های معاملاتی در نظر گرفتیم؛ شفاف بودن معاملات، غیرمتمرکز بودن پلتفرم و استفاده بهینه از نقدینگی و بر مبنای ارائه حداکثری هر سه این موارد SEI Network را توسعه دادیم.

 

اهداف پروژه SEI چیست؟

بنیان گذار شبکه SEI بر این باور است که تمرکز زدایی و شفافیت، اصلی‌ترین نقش را در بازار رمزارزها دارند؛ این در حالی است که صرافی‌های متمرکزی که در این فضا فعالیت دارد هیچ توجه‌ای به این موضوع ندارند. به عقیده این تیم، صرافی‌های غیر متمرکز نیز در بهره‌وری از نقدینگی عملکرد ضعیفی دارند؛ از آن‌جایی که صرافی‌های غیر متمرکز از مکانیزم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کنند، کاربرد بهینه‌ای از نقدینگی ندارند.

هدف اصلی شبکه سئی حفظ محیط غیر متمرکز و شفاف بلاکچین و در کنار آن ایجاد شرایطی برای استفاده از دفتر سفارشات (OrderBook) برای صرافی‌های غیر متمرکز است. صرافی‌های متمرکز (CEX) با استفاده از دفتر سفارشات خلا کمتری در نقدینگی احساس می‌کنند. استفاده از Orderbook بر بستر بلاکچین نیازمند زیرساختی مقیاس‌پذیر و با سرعت بالا در نهایی سازی تراکنش‌ها است؛ پروژه SEI به دنبال ایجاد چنین ساختاری است.

 

لانچ شدن ارز SEI و شبکه اصلی آن

پروژه SEI هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد و قرار است 24 مرداد شبکه اصلی (Mainnet) خود را راه‌اندازی کند. شبکه آزمایشی SEI توانست کاربران زیادی به خود جذب کند؛ با توجه به داده‌های موجود بیش از 4 میلیون آدرس فعال در تست نت سئی ایجاد شده است و در مجموع بیش از 100 میلیون تراکنش در آن پردازش شده است.

ارز سئی در تاریخ 24 مرداد در Launch Pool صرافی بایننس عرضه خواهد شد؛ این رمزارز در تعدادی از صرافی‌های متمرکز لیست خواهد شد و انتظار می‌رود همزمان با لانچ پول ارز SEI شاهد ایردراپ این رمزارز باشیم.

 

ارز سئی و ایردراپ آن

ایردراپ سئی

پروژه SEI Network در توکنومیک اولیه خود یک درصد از کل عرضه را به ایردراپ اختصاص داده بود؛ همین موضوع باعث شد تعداد زیادی از کاربران با شبکه آزمایشی SEI تعامل داشته باشند تا شانس خود را برای دریافت ایردراپ افزایش دهند. البته این پروژه نسخه جدیدی برای توکنومیک خود ارائه داده است که در آن خبری از بخش اختصاصی برای ایردراپ وجود ندارد. اما با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم به احتمال زیاد دو درصد از کل عرضه به ایردراپ ارز SEI اختصاص داشته باشد که این میزان می‌تواند زیر مجموعه‌ای از بخش Foundation باشد. کل عرضه ارز سئی برابر با 10 میلیارد واحد خواهد بود و توکنیومیک آن به شرح زیر است :

 

48 درصد از کل عرضه به اکوسیستم تعلق دارد.

20 درصد از کل عرضه به سرمایه گذاران اولیه تعلق دارد.

20 درصد از کل عرضه در اختیار تیم توسعه قرار دارد.

9 درصد از کل عرضه به صندوق Foundation تعلق می‌گیرد (به احتمال زیاد قسمتی از این بخش به ایردراپ اختصاص داده شود).

3 درصد از کل عرضه در لانچ پول بایننس عرضه خواهد شد.

 

بررسی مزایا شبکه سئی

تیم پروژه شبکه سئی مدت‌هاست در حال توسعه این شبکه هستند و با توجه به تحقیقات زیادی که داشتند به دنبال ایجاد یک شبکه بلاکچینی با مزایا فراوان و با متمرکز بر روی ویژگی خاص هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از مزایا SEI network خواهیم پرداخت.

 مزایا شبکه Sei network

 

مقیاس پذیری بالا

تمرکز اصلی پروژه سئی ایجاد زیرساختی با مقیاس پذیری بالا بوده است؛ هدف سئی تبدیل شدن به شبکه‌ای با توانایی پردازش حجم زیادی از داده‌ها در کمترین زمان ممکن است. میزان پایین TTF (مدت زمان نهایی شدن تراکنش) و میزان بالای TPS (تعداد تراکنش قابل پردازش در یک ثانیه) در این شبکه نشان دهنده مقیاس پذیری بالای این شبکه است.

 

امنیت بالا

در حالی که بزرگترین چالش شبکه SEI ایجاد مقیاس پذیری بالا بود اما این پروژه توجه ویژه‌ای به بحث امنیت نیز داشته است. از ابتدای طراحی و توسعه این شبکه، امنیت در اولویت قرار داشته است و نهادهای زیادی بر روی تامین امنیت این پروژه فعالیت داشته‌اند.

 

راه‌اندازی پروژه‌های جدید

با توجه به ساختاری که SEI Network ایجاد کرده است، انتظار می‌رود پلتفرم‌های معاملاتی جدیدی بر این بستر ایجاد شوند که بتوانند با بهره‌گیری از Orderbook ها خدمات جذابی ارائه دهند. با ایجاد به راه‌اندازی چنین پلتفرم‌هایی می‌توانیم انتظار ایجاد یک اکوسیستم قدرتمند توسط SEI Network داشته باشیم.

 

سازگاری با محیط زیست

بلاکچین SEI با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) و دیگر فناوری‌ها، مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داده‌اند. این شبکه با بهینه سازی مصرف انرژی سازگاری با محیط زیست را تا حد زیادی افزایش داده است. شبکه سئی یک شبکه پویا و با مصرف پایین انرژی است که یک مزیت خوب به حساب می‌آید.

 

زیرساختی مناسب برای توسعه بیشتر

تیم پروژه SEI زیرساخت بلاکچین خود را نوعی ایجاد کرده است که امکان توسعه آن آسان باشد. ماژولار بودن این پروژه کمک می‌کند تا تطبیق پذیری بالایی با فناوری‌های جدید داشته باشد و به راحتی بتواند توسعه پیدا کند.

 

سرمایه گذاران پروژه SEI

پروژه سئی حدود 35 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است؛ در میان سرمایه گذاران این پروژه سازمان‌های مطرحی از جمله مالتی کوین کپیتال و جامپ کریپتو دیده می‌شوند. در حالی که 35 میلیون دلار مبلغ بالایی نسبت به رقبای آن نیست اما طی یک ارزش گذاری ارزش این پروژه را بیش از 800 میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

سرمایه گذاران پروژه SEI

علاوه بر جذب سرمایه، سئی همکاری‌های خیلی خوبی با پروژه‌های زیر ساختی کریپتو داشته است. از بین این همکاری‌ها می‌توان به همکاری با پروژه Layer zero، پروژه Axelar و اوراکل Band protocol اشاره کرد. البته این شبکه با بازارسازان بازار رمزارزها از جمله صرافی‌های بایننس و MEXC نیز همکاری داشته است.

 

آیا پروژه SEI ارزش سرمایه گذاری دارد؟

هنوز برای جواب به این سوال کمی زود است؛ سرمایه گذاری در این پروژه به معنای سرمایه گذاری در رمزارز SEI است و این در حالی است که این ارز حتی هنوز راه‌اندازی نیز نشده است. این پروژه بلاکچینی اهداف جذابی در پیش دارد و در شبکه آزمایشی خود عملکرد بسیار مطلوبی داشته است. اما در نظر داشته باشید که تمام این موارد هرچند خوب اما هنوز به صورت عملی راه‌اندازی نشده‌اند؛ برای داشتن دیدگاه قطعی در رابطه با یک پروژه باید عملکرد ان در شبکه اصلی را مورد بررسی قرار دهیم. با راه‌اندازی شبکه اصلی و بررسی عملکرد آن می‌توانیم دیدگاه خود در رابطه با ارزش پروژه را ایجاد کنیم. پس در نتیجه در قدم اول باید منتظر راه‌اندازی شبکه اصلی آن بمانیم و ببینیم این رمزارز با چه قیمتی عرضه می‌شود و ارزش بازار آن چقدر خواهد بود، آیا از میزانی که در ذهن داریم بالاتر است یا خیر؟ اگر بالاتر باشد در نتیجه ارزش سرمایه گذاری نخواهد داشت اما اگر ارزش بازار آن پس از راه‌اندازی پایین‌تر از میزانی که در ذهن داریم باشد پس در نتیجه می‌تواند ارزش سرمایه گذاری داشته باشد.

با توجه به تحلیلی که در رابطه با این پروژه داشتیم ارزش بازار 500 - 400 میلیونی می‌تواند میزان قابل پیشبینی برای این رمزارز باشد و با توجه به آن قیمت هر واحد ارز SEI می‌تواند حدود 0.3 - 0.22 دلار باشد. اما از آنجایی که ارز سئی در لانچ پول بایننس عرضه می‌شود و به احتمال زیاد پشتوانه بازارساز را خواهد داشت، در نتیجه ممکن است قیمت عرضه بالاتر از این میزان نیز باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد