جستجو در بیتفا
  • جذب 3.5 میلیارد سرمایه برای راه اندازی یک بستر معاملاتی غیر متمرکز
  • انتقال دارایی‌های واقعی به بلاکچین
  • معامله کردن سایر دارایی‌ها در زمان رکود بازار کریپتو
  • نزدیک شدن پلتفرم‌های دیفای به بدنه اصلی اقتصاد
اجرای قراردادهای دائمی نفت و طلا در دکس توسط Ostium Labs

اجرای قراردادهای دائمی نفت و طلا در دکس توسط Ostium Labs

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
۷ دقیقه
۰
۳۴۷
توسط :
مبین رزمخواه

آستیوم لبز (Ostium Labs) یک استارتاپ کریپتویی است که توانسته برای توسعه یک پروتکل غیر متمرکز برای مبادلات دائمی کالاهای سنتی بر بستر بلاکچین 3.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. هدف اصلی این استارتاپ جذب معامله‌گران کالاهای سنتی و تریدرهای کریپتویی است تا انجام معامله بر روی دارایی‌هایی انعطاف‌پذیرتر را در یک بستر غیر متمرکز تجربه کنند. با سازوکار ایجاد شده اکنون کاربران می‌توانند دارایی‌هایی مانند طلا، نفت و رمز ارزها را در قالب معاملات دائمی (Prepetual) در یک پلتفرم دکس خرید و فروش کنند. پیشرفت پلتفرم‌های غیر متمرکز در سال‌های گذشته بسیار قابل توجه بوده و با توجه به حجم بالای معاملاتی که در این بسترها رخ می‌دهد می‌توان گفت که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک رقیب قدرتمند برای پلتفرم‌های متمرکز و همچنین یک بستر قابل اطمینان برای تریدرها هستند. در این مقاله قصد داریم به خبر ایجاد یک پروتکل معاملاتی غیر متمرکز برای ترید طلا و نفت در Ostium بپردازیم و جزئیات آن را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

جذب 3.5 میلیارد سرمایه برای راه اندازی یک بستر معاملاتی غیر متمرکز

استارتاپ کریپتویی Ostium Labs پس از پایان جدیدترین دور جذب سرمایه خود اعلام کرد که توانسته نقدینگی لازم برای ایجاد یک بستر معاملاتی برای ترید کردن کالاهای سنتی با استفاده از ارز دیجیتال را فراهم کند. بر اساس گزارشات منتشر شده این استارتاپ با حمایت گروهی از سرمایه گذاران مانند General Catalyst، LocalGlobe و Balaji Srinivasan اکنون در حال توسعه پروتکل جدیدی برای مبادلات دائمی کالاهای دیجیتال است.

کلدورا لین و مارکو آنتونیو، بنیان گذاران آستیوم لبز در مصاحبه خود اعلام کردند که رسیدن به یک پلتفرم جامع که هم بتواند معاملات کالاهای سنتی و هم دارایی‌های دیجیتال را در یک بستر غیر متمرکز برای همه معامله گران فراهم کند مهم‌ترین هدف آن‌ها است. در اولین گام برای تحقق این هدف، پلتفرم Ostium قرار است از معاملات نفت و بیت کوین پشتیبانی کند. همچنین ترید کردن ارزهای فیات مانند دلار استرالیا، پوند، یورو و ین نیز در این بستر پشتیبانی می‌شود.

تا کنون با استفاده از دارایی‌های کریپتویی تنها بخش کوچکی از دارایی‌ها و کالاهای سنتی را می‌توان خرید و فروش و یا معامله کرد. شرکت‌های مانند تتر (Tether) و پکسوس (Paxos) خدماتی مانند معاملات طلای توکن شده را ارائه می‌دهند، اما حجم این نوع معاملات در مقایسه با استیبل کوین‌های بازار بسیار ناچیز است. ارزش بازار تتر گلد (Tether Gold) اکنون 450 میلیون دلار است که در مقایسه با حجم 83 میلیارد دلاری USDT رقم قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

طلا و نفت و بیت کوین

 

انتقال دارایی‌های واقعی به بلاکچین

اش ارورا (Ash Arora) یکی از شرکای LocalGlobe که در آستیوم لبز سرمایه‌گذاری کرده در صحبت‌هایش عنوان کرد که او در کنار سرمایه‌گذارانی است که مشتاق آوردن دارایی‌های واقعی به دنیای بلاکچین هستند. از کالاها تا املاک و مستغلات اکنون قابلیت این را دارند که روی زنجیره‌های بلاکچینی معامله شوند و این مسئله می‌تواند در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

تا کنون 1.6 میلیارد دلار از طریق 188 قرارداد مالی به استارتاپ‌هایی اختصاص داده شده که به دنبال ایجاد بستری برای معاملات ترکیبی دارایی‌های سنتی و دیجیتال هستند. همچنین در 2 سال گذشته 907 میلیون دلار نیز توسط شرکت‌های بزرگ در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است که نشان می‌دهد روند تازه‌ای در بازارهای مالی در حال شکل گیری است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، پیاده سازی پروتکل‌های معاملاتی بر پایه رمز ارزها بسیار ساده‌تر از استفاده از دارایی‌های سنتی است و به زودی تمامی بسترهای خرید و فروش در دنیا به این مسئله مهم پی خواهند برد.

کیرنان لین (Kiernan Linn) نیز اعلام کرد که مشارکت پروژه LocalGlobe با چین لینک آن را از سایر شرکت‌های متعدد که دارایی‌های واقعی را در بلاکچین خود پیاده سازی می‌کنند، متمایز خواهد کرد. در اواسط این ماه چین لینک جریان‌های جدیدی را برای ارائه داده‌ها معرفی کرد که برای تسهیل کارکرد پروژه‌های مالی غیر متمرکز طراحی شده و هزینه‌های قیمت گذاری را برای آن‌ها تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد. با استفاده از این روش معاملات کاربران با سرعت بسیار بالا و تأخیر کم اجرا خواهد شد. این توسعه مهم باعث شد تا زمان لازم برای به‌روزرسانی دیتاهای قیمتی دارایی‌های دیجیتال در زنجیره‌های مختلف کاهش پیدا کند و معامله دارایی‌های بلاکچینی را به استانداردهای معاملاتی وال استریت نزدیک‌تر کند.

طلا

از جمله قابلیت‌های جدیدی که برای تریدرها فراهم شده ایجاد فرصتی برای معامله کردن سایر دارایی‌ها در زمان رکود بازار کریپتو است. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم داد.

 

معامله کردن سایر دارایی‌ها در زمان رکود بازار کریپتو

معامله‌گرانی که به صورت تخصصی در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند حتماً متوجه شده‌اند که گاهی به دلیل شرایط بازار تعداد فرصت‌های معاملاتی کاهش پیدا می‌کند. کاربرد دیگری که قابلیت اجرای معاملات دارایی‌های سنتی بر بستر بلاکچین برای تریدرها فراهم می‌کند این است که تریدرها می‌توانند در مواقع رکود بازار کریپتو به انجام معامله در سایر بازارها و خرید و فروش دارایی‌های سنتی بپردازند.

بر اساس آمار منتشر شده، حجم ماهانه معاملات آتی بیت کوین از ماه مارس به صورت مداوم در حال کاهش بوده و از 1.5 میلیارد دلار در ماه مارس به 549 میلیون دلار در سپتامبر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این حجم معاملات پلتفرم‌های دکس نیز در ماه گذشته به کمتر از یک میلیارد دلار در روز کاهش پیدا کرده است. آمار این معاملات را در تصویر پایین مشاهده خواهید کرد:

معامله دائمی بیت کوین

البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بازار دارایی‌های سنتی تحت تأثیر اقدامات فدرال رزرو ایالات متحده برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره قرار گرفتند و توانسته‌اند شرایط خود را با ثبات نگه دارند. گفته می‌شود برنامه‌هایی برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال میلادی وجود دارد که می‌تواند به ضرر بازارهای پر ریسک مانند بازار کریپتو باشد. این اقدامات نگرانی‌های زیادی در بین معامله‌گران ایجاد کرده است؛ چراکه بسیاری معتقدند جذابیت بازارهای معاملاتی با افزایش بازدهی اوراق قرضه و سود بانکی کاهش پیدا می‌کند.

در 18 ماه گذشته معاملات دائمی رشد تصاعدی را تجربه کرده‌اند. با این حال بازار هنوز فاقد یک پلتفرم اختصاصی برای معامله گرانی است که قصد دارند بر روی طیف وسیعی از دارایی‌های سنتی و دیجیتال معامله باز کنند. اکنون Ostium Labs در تلاش است تا با ایجاد بستر اختصاصی و غیر متمرکز خود این خلاء را در بازار پر کند. از اهداف او این است که بتواند هم معامله گران سنتی و هم تریدرهای بازار کریپتو را به خود جذب کند.

 

نزدیک شدن پلتفرم‌های دیفای به بدنه اصلی اقتصاد

بازار ارزهای دیجیتال اکنون شرایط چندان مساعدی ندارد. بیت کوین مدت زمان زیادی است که در روند نزولی گرفتار شده و به دنبال آن سایر ارزهای دیجیتال نیز توانایی ایجاد تغییرات بزرگ در بازار را ندارند. در چنین شرایطی پلتفرم‌های غیر متمرکز نیز حجم معاملات کمتری را به ثبت می‌رسانند و دکس تریدرها نیز توکن‌های کمتری برای کسب سود پیدا خواهند کرد.

صنعت دیفای (DeFi) با نوآوری‌های مالی خود توانسته در سال‌های گذشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اکنون کارشناسان و فعالان این حوزه قصد دارند تا خود را هرچه بیشتر به دارایی‌های واقعی و سنتی نزدیک کنند. معامله دارایی‌هایی مانند طلا و نفت در یک بستر غیر متمرکز می‌تواند برای بسیاری از تریدرها یک دریچه تازه برای کسب سود ایجاد کند. دکس‌ها در سال‌های گذشته توانستند بخش زیادی از نیاز معامله گران را تأمین کنند و حال باید دید که در ادامه می‌توانند رقبای قدیمی خود یعنی پلتفرم‌های متمرکز را از میدان خارج کنند یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد