جستجو در بیتفا
  • هشدار پاول در مورد بدهی‌ دولت آمریکا
  • نرخ بهره چه زمانی کاهش می‌یابد؟
هشدار جروم پاول در مورد بدهی دولت : اقتصاد آمریکا در مسیر ناپایدار قرار دارد

هشدار جروم پاول در مورد بدهی دولت : اقتصاد آمریکا در مسیر ناپایدار قرار دارد

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
۲ دقیقه
۰
۲۸۵
توسط :
علی ابراهیمی

جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین گفتگوی خود با اشاره به پیشی گرفتن بدهی دولت آمریکا از رشد اقتصادی، هشدار داد اقتصاد این کشور در یک «مسیر مالی ناپایدار» قرار گرفته است.

هشدار پاول در مورد بدهی‌ دولت آمریکا

به نقل از کوین تلگراف، پاول روز گذشته در گفتگویی خاطرنشان کرد اکنون زمان آن فرا رسیده تا مسئولان آمریکایی بالغانه در رابطه با کاهش سطح بدهی اقداماتی انجام دهند.

وی در این رابطه گفت:

در درازمدت، آمریکا در یک مسیر مالی ناپایدار قرار دارد. دولت فدرال آمریکا در مسیر مالی ناپایداری است و این فقط به این معنی است که بدهی سریع‌تر از اقتصاد رشد می‌کند.

بدهی دولت آمریکا چند وقت پیش برای اولین بار در تاریخ از ۳۴ تریلیون دلار عبور کرد. افزایش افسارگسیخته میزان بدهی دولت تاکنون نگرانی‌های زیادی را برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است. به عنوان مثال، نسیم تالب (Nassim Taleb)، نویسنده کتاب بلک سوان (Black Swan) نیز که بحران مالی سال ۲۰۰۸ را به درستی پیش‌بینی رده بود نیز معتقد است با توجه به بدهی فعلی، اقتصاد آمریکا در مسیر بحران قرار گرفته است.

قیمت بیت کوین اواخر هفته گذشته پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال و ثابت ماندن نرخ بهره در ۵.۲۵-۵.۵۰٪، کاهش یافت. دلیل اصلی کاهش قیمت بیت کوین، صحبت‌های هاوکیش پاول و فدرال رزرو پس از این جلسه بود. پاول در کنفرانس مطبوعاتی پس نشست FOMC خاطرنشان کرد تا زمانی که فدرال رزرو نسبت به کاهش پایدار تورم به هدف ۲ درصدی مطمئن نشود، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. پیش از این سرمایه‌گذاران انتظار داشتند نرخ بهره در ماه مارچ کاهش یابد.

پاول در این گفتگو نیز بار دیگر بر صحبت‌های پیشین خود تاکید کرد و گفت فدرال رزرو همچنان منتظر شواهدی از بهبود قدرت اقتصادی است تا بتواند نرخ بهره را کاهش دهد.

وی با اشاره به این که تقریبا تمام اعضای کمیته بازار آزاد فدرال با کاهش نرخ بهره در سال جاری موافقند گفت:

بعید است کمیته در زمان نشست ماه مارچ که هفت هفته دیگر برگزار می‌شود به آن سطح اطمینان برسد ... ما می‌خواهیم قبل از برداشتن آن گام بسیار مهم برای کاهش نرخ بهره، اطمینان بیشتری به دست بیاوریم.

کاهش نرخ بهره اتفاقی صعودی برای دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌های فناوری از جمله اپل، مایکروسافت و ... است. زمانی که نرخ بهره کاهش یابد، هزینه استقراض دارایی کمتر می‌شود که به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و ریسک‌پذیری در کل اقتصاد منجر می‌شود.

نرخ بهره چه زمانی کاهش می‌یابد؟

فدرال رزرو آمریکا از ماه جولای سال 2023 تاکنون  نرخ بهره را بین ۵.۲۵٪-۵.۵۰٪ ثابت نگه داشته است و به دنبال آن است تا از رکود اقتصادی جلوگیری کرده و به سمت فرود نرم (Soft landing) حرکت کند. در حال حاضر نرخ بهره در اوج 23 سال اخیر خود در اقتصاد آمریکا قرار دارد اما انتظار می‌رود روند کاهشی از ماه می آغاز شود.

احتمال کاهش نرخ بهره در ماه می

پاول معتقد است تورم در نیمه اول سال جاری همچنان به کاهش خود ادامه خواهد داد و بانک مرکزی نیز استراتژی خود را در نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال در ماه مارچ بازبینی خواهد کرد.

وی افزود :

اگر شاهد ضعف در بازار کار یا کاهش قانع‌کننده تورم باشیم، ممکن است زودتر به این سمت حرکت کنیم.

رییس فدرال رزرو همچنین در پاسخ به سوال میزبان گفتگو مبنی بر آغاز کاهش نرخ بهره پس از رسیدن به تورم ۲٪ گفت:

نه نه، این چیزی نیست که ما می‌گوییم. ما متعهدیم به مرور تورم را تا ۲٪ کاهش دهیم. من گفتم برای کاهش نرخ بهره منتظر نمی‌مانیم تا تورم به ۲٪ برسد. در حقیقت ما همین الان نیز در حال بررسی کاهش نرخ بهره و تورم ۱۲ ماهه هستیم. در حال حاضر تورم به هدف ۲٪ نرسیده و بین ۲-۳٪ است. با این حال رو به کاهش است که به ما آرامش خاطر می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد