جستجو در بیتفا
  • استیبل کوین USDT
  • نحوه کار USDT
  • چه چیزی پشتوانه ارزش تتر است؟
  • دلیل جنجال‌های تتر چیست؟
  • استیبل کوین BUSD
  • نحوه کار BUSD
  • استیبل کوین USDC
  • نحوه کار USDC
  • مقایسه سه استیبل کوین برتر
  • جمع‌بندی
معرفی سه استیبل کوین برتر

معرفی سه استیبل کوین برتر

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
۹ دقیقه
۱
۳۸۸
توسط :
مینا بشیری

اگر فعال در بازار رمز ارزها باشید با نوسانات این بازار مالی به خوبی آشنایی دارید. همانطور که می‌دانید ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، این رمز ارز را با هدف یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز ایجاد کرد اما به دلیل نوسانات عجیب و غریب این هدف تاکنون محقق نشده است. در نتیجه این نوسانات معامله‌گران نیاز به یک رمز ارز با ارزش ثابت را احساس کردند تا در زمان نوسانات شدید بتوانند دارایی‌های خود را به اصطلاح سریعاً نقد کرده و امنیت دارایی‌های خود را حفظ کنند. به این صورت نوعی ارز‌های رمزنگاری شده به نام استیبل کوین ایجاد شدند. در ادامه این مقاله به معرفی سه استیبل کوین (stablecoin) برتر دنیای رمزارزها خواهیم پرداخت. به نظر شما بهترین استیبل کوین کدام است؟

 

استیبل کوین USDT

USDT

تاریخچه تتر برمی‌گردد به سال 2014، زمانی که اولین رمز ارز با پشتوانه ارز فیات دلار به نام realcoin با هدف انتقال ارز فیات در بلاکچین در شبکه بیت کوین ایجاد شد. بعدها در همان سال realcoin به tether تغییر نام داد. (Tether کمپانی ضرب کننده است در حالی که tether یا USDT به توکن اشاره دارد.)

از آن تاریخ به بعد تتر بر بستر بلاکچین‌های متعدد دیگری راه‌اندزی شد و به محبوبیت بالایی دست یافت تا اینکه در اواخر سال 2022، ارزش تمام توکن‌های تتر معادل 73 میلیارد دلار بود و USDT را به سومین رمزارز بر اساس حجم بازار تبدیل کرد.

نحوه کار USDT

تتر یک رمز ارز است که در دسته خاصی از دارایی‌های دیجیتال به نام استیبل کوین قرار دارد. به این معنی که قیمت آن به یک دارایی با نوسان کمتر میخکوب شده است. استیبل کوین‌ها به عنوان پلی بین دنیای واقعی و کریپتوکارنسی‌ها عمل می‌کنند. از آنجایی که ارزش آنها به یک ارز فیات مانند دلار آمریکا میخکوب شده است به عنوان یک محافظ در برابر نوسان بازار برای معامله‌گران عمل می‌کند و گزینه مناسبی برای انجام تراکنش‌ها و معاملات بین بلاکچین‌های مختلف می‌باشند.

کمپانی تتر چند استیبل کوین با پشتوانه ارزهای فیات و با پشتوانه طلا را ضرب کرده است که معروف‌ترین آنها تتر با پشتوانه دلار آمریکا است. در ادامه لیست استیبل کوین‌های مختلف تتر را مشاهده می‌کنید:

  • AUXT: تتر با پشتوانه قیمت طلا
  • EURT: تتر با پشتوانه یورو
  • MXNT: تتر با پشتوانه پسو (PESO) مکزیک
  • CNHT: تتر با پشتوانه ین چین

به علاوه تتر دارای بلاکچین اختصاصی خود نیست و کاربران می‌توانند تراکنش‌های تتر را بر روی بلاکچین‌های مختلفی نظیر اتریوم، ترون، الگورند، سولانا، اوالنچ و پالیگان انجام دهند.

USDT قابل استخراج و غیرمتمرکز نیست و به طور متمرکز توسط کمپانی تتر اداره می‌شود. این کمپانی به منظور کنترل عرضه نسبت به تقاضا، مسئولیت ضرب و یا سوزاندن توکن‌های تتر را به عهده دارد.

چه چیزی پشتوانه ارزش تتر است؟

تتر ادعا می‌کند که ارزش استیبل کوین‌هایش همیشه به طور 100 درصد توسط دارایی‌های ذخیره‌اش پشتیبانی می‌شود تا از نسبت مبادله یک به یک به ارز یا دارایی که قیمت آنها به آن متصل است اطمینان حاصل کند. بدین ترتیب اگر همه افراد بخواهند دارایی‌های تتر خود را به ارز فیات تبدیل کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

دلیل جنجال‌های تتر چیست؟

شفافیت و اصالت ذخایر تتر هر از چند گاهی در دنیای کریپتو زیر سوال رفته است. تتر تنها در اوایل سال 2021، شروع به انتشار گذارش‌های دارایی‌های خود کرد اما هنوز مشخص نکرده است که دقیقا چه دارایی‌هایی در اختیار دارد. بیشترین بررسی روی دارایی‌های غیرنقدی بوده است، از جمله اینکه چه چیزی هستند، چگونه ارزش گذاری می‌شوند و اگر دارندگان استیبل کوین بخواهند سرمایه ‌گذاری اولیه خود را به یکباره بازخرید کنند، تتر چگونه می‌تواند آنها را به پول نقد تبدیل کند.

در سال 2019، دفتر دادستان کل نیویورک (NYAG) تحقیقاتی در مورد سرمایه‌ای به میزان 850 میلیون دلار بود شروع کرد. تتر و صرافی بیتفینکس بعد از دو سال با پرداخت 18.5 میلیون دلار با دفتر دادستان کل نیویورک به توافق رسیدند و و صرافی بیتفینکس ملزم به ارائه گذارش ‌هایی سه ماهی به مدت دو سال شد.

برای آشنایی بیشتر با تتر می‌توانید مقاله تتر چیست را مطالعه کنید.

 

استیبل کوین BUSD

BUSD

BUSD یک استیبل کوین است که توسط بایننس و Paxos ایجاد شد. Paxos از فناوری بلاکچین برای ارائه محصول استیبل کوین خود به عنوان خدمات به شرکت‌های خارجی استفاده می‌کند. آنها همچنین یک استیبل کوین با پشتوانه طلا نیز به نام PAX Gold (PAXG) ایجاد کرده‌اند. وزارت خدمات ایالت نیویورک توکن‌های BUSD و PAXG را تنظیم می‌کند.

از نظر فنی، BUSD یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات است که ارزش آن با دلار آمریکا برابر است. به این صورت که معادل با کل عرضه BUSD، دلار آمریکا به عنوان پشتوانه در بانک‌های ایالت متحده تحت بیمه FDIC یا با حمایت خزیانه داری ایالت متحده ذخیره می‌شود. بدین ترتیب همراه با نوسانات قیمت دلار قیمت BUSD نیز نوسان دارد.

BUSD سه ویژگی کلیدی برای تراکنش‌ها ارائه می‌دهد: دسترسی، انعطاف پذیری و سرعت. این توکن به راحتی از طریق بایننس و یا PAXOS در دسترس است. شما می‌توانید این استیبل کوین را از صرافی بایننس خریداری کنید و یا با ارسال دلار به PAXOS، توکن‌های BUSD را دریافت کنید.

BUSD همچنین با ارائه انعطاف پذیری به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به سرعت دارایی‌های رمز ارزی خود را به استیبل کوین تبدیل تبدیل کنند بدون اینکه از بلاکچین خارج شوند. همچنین کاربر می‌تواند به سرعت پول را با کمترین هزینه به سراسر جهان ارسال کند.

BUSD بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. به علاوه بایننس، توکن Peg BUSD را روی زنجیره BNB ارائه داده است. بایننس با قفل کردن BUSD روی بلاکچین اتریوم، BUSD (BEP-20) را ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود از BUSD (ERC-20) و BUSD (BEP-20) استفاده کنند.

(Binanca-Peg BUSD محصول بایننس است که نه توسط Paxos و نه وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک کنترل نمی‌شود.)

نحوه کار BUSD

نحوه کار BUSD بسیار ساده است. هر واحد BUSD برابر با یک دلار است برای مثال اگر BUSD های خود را برای PAXOS ارسال کنید، آنها تمام توکن‌ها را سوزانده و معادل آن دلار برای شما ارسال می‌کنند. این مکانیزم عرضه و ذخایر را در نسبت یک به یک ثابت نگه می‌دارد.

زمانی که قیمت هر واحد BUSD کمتر از یک دلار شود معامله گران آربیتراژ مقدار زیادی از آن را خریداری می‌کنند. حتی اگر قیمت هر واحد به 0.98 دلار برسد باز هم سود بسیاری برای این معامله گران فراهم می‌کند. پس از خریداری BUSD معامله گران آربیتراژ می‌توانند معادل آن از PAXOS، دلار دریافت کنند. در نتیجه افزایش تقاضا برای BUSD، ارزش آن دوباره بالا رفته و به یک دلار خواهد رسید.

 

استیبل کوین USDC

USDC

USD Coin یا USDC یک دارایی دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا است. دارایی‌های USDC در حساب‌های مجزا در موسسات مالی تحت نظارت ایالات متحده نگهداری می‌شود. شرکت حسابداری Grant Thornton بر این حساب‌های تفکیک شده نظارت می‌کند و گذارش‌های تایید ماهانه را ارائه می‌دهد. مشابه با سایر استیبل کوین‌ها، USDC هم پیوند یک به یک با دلار ایالت متحده دارد. به این صورت که اگر معامله برای خرید یک واحد USDC آغاز کنید، آن ارز فیات به عنوان یک دلار آمریکا سپرده و ذخیره می‌شود و USDC جدید ضرب می‌شود. اگر بخواهید یک واحد USDC بفروشید، پس از بازگرداندن پول فیات به حساب بانکی شما، USDC سوزانده می‌شود.

USDC توسط Centre یک کنسرسیوم که توسط صرافی کوین بیس ایجاد شد و Circle، یک شرکت فناوری مالی مدیریت می‌شود. کمپانی سنتر با اتصال همه افراد، بازرگانان، سرویس‌های مالی و ارزها به دنبال تغییر چشم انداز مالی جهانی است.

اخیرا تقاضا برای استفاده از استیبل کوین USDC توسط کاربران و حتی نهنگ‌ها افزایش یافته است که اتفاق مثبتی برای این استیبل کوین است. یکی از دلایل این افزایش تقاضا این  است که USDC از دارایی‌های پشتوانه شفاف‌تری بهره می‌برد. 

 

نحوه کار USDC

USDC به منظور استفاده و مبادله دلار در دنیای کریپتو ایجاد شد. از آنجایی ک ارزش این استیبل کوین برابر با دلار است برخلاف سایر رمز ارزها درگیر نوسانات شدید نمی‌شود. کاربران می‌توانند به راحتی دلار خود را به USDC و برعکس تبدیل کنند. سرمایه گذاران و کسب و کارهای معتبر می‌توانند USDC را مستقیما از Circle با ثبت نام برای ایجاد حساب دریافت کنند.

برخلاف سایر استیبل کوین‌ها، تیم پشتیبان UDSC متعهد به ارائه گذارش شفاف است. صرافی‌ها و شرکای USDC موظفند دارایی‌های دلار آمریکای خود را به طور مرتب گذارش دهند.

 

مقایسه سه استیبل کوین برتر

همانطور که پیش‌تر متوجه شدید برخلاف ماهیت کریپتو کارنسی که ذات غیرمتمرکزی دارد، استیبل کوین‌ها به صورت متمرکز و توسط شرکت‌های ایجاد کننده خود مدیریت و کنترل می‌شوند.

حالا و پس از معرفی سه استیبل کوین برتر ممکن است با این سوال مواجه شوید که کدامیک بهتر است و برای انجام معاملات از کدام استیبل کوین استفاده کنم؟ در این قسمت از مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

پاسخ به این سوال بستگی به این موضوع دارد که شما با چه هدفی وارد بازار کریپتو کارنسی‌ها شده باشید.به طور کلی معامله‌گرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت انجام می‌دهند و افرادی که معاملات روزانه انجام می‌دهند.

همانطور که متوجه شدید استیبل کوین‌ها ارزش خود را از دارایی‌های پشتوانه خود می‌گیرند و برای ضرب هر واحد، یک دلار ذخیره می‌شود. (با فرض اینکه آن استیبل کوین با پشتوانه دلار باشد) حال اگر آن استیبل کوین دارای پشتوانه کافی نباشد این موضوع امنیت دارایی‌های کاربران را به خطر می‌اندازد. برای مثال استیبل کوین تتر اخیرا با جنجال‌هایی مواجه شده است مبنی بر اینکه استیبل کوین‌های عرضه شده دارای پشتوانه کافی نمی‌باشند و کمپانی تتر با سواستفاده از موقعیت خود استیبل کوین‌های بدون پشتوانه عرضه کرده است. به این معنی که اگر تمام دارندگان تتر بخواهند دارایی خود را به دلار نقد کنند شرکت تتر با چالش مواجه خواهد شد. در نتیجه اگر قصد نگهداری تتر برای بلند مدت را دارید بهتر است استیبل کوین دیگری را انتخاب کنید که پشتوانه آن شفاف باشد.

از طرفی دیگر حجم معاملات روزانه تتر بسیار بالا است که این موضوع برای تریدرهای روزانه بیسار خوشایند است. در زمان نگارش این مقاله حجم معاملات روزانه USDT معادل 47 میلیارد دلار، USDC برابر 7 میلیارد دلار و BUSD نیز 5 میلیارد دلار است.

در نتیجه اگر قصد انجام معاملات روزانه دارید به دلیل حجم بالای معاملات روزانه تتر علی رغم عدم شفافیت فعالیت‌ها، بهترین گزینه استفاده از استیبل کوین تتر است. تتر دارای بالاترین میزان پذیرش است و این موضوع کار برای کاربران تتر را بشدت راحت‌تر کرده است. اما اگر قصد ذخیره و یا هولد استیبل کوین را دارید بهتر است از USDC یا BUSD استفاده کنید زیرا فعالیت‌های این دو استیبل کوین و پشتوانه آنها تا حد بسیاری شفاف است. با این حال هنوز هم استیبل کوین‌ها ریسک‌های خود را دارند و بهتر است سرمایه خود را بین آنها تقسیم کنید بدین ترتیب اگر هر یک با مشکلی مواجه شود تمام دارایی‌های خود را از دست نخواهید داد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی و مقایسه استیبل کوین ها در بازار رمز ارزها پرداختیم. استیبل کوین‌ها با هدف متصل کردن بازار سنتی و بازار رمزارزها و همچنین حفظ ارزش دارایی‌‌های کاربران وجود آمدند. استیبل کوین‌ها در انواع و پشتوانه‌های مختلف وجود دارند که معروف‌ترین آنها علی رغم جنجال‌ها و عدم شفافیت، بالاترین حجم معاملات در روز، معلق به تتر است. با این حال بسته به هدف خود استیبل کوین مناسب خود را انتخاب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد