جستجو در بیتفا
  • پروژه Stride چیست؟
  • آشنایی با توسعه دهندگان اصلی شبکه Stride
  • مهم‌ترین سرمایه‌گذاران پروژه Stride
  • آشنایی با ارز دیجیتال STRD
  • نحوه فعالیت شبکه Stride
  • بررسی آینده پروژه Stride
  • آیا پروژه Stride ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟
ارز دیجیتال STRD چیست؟ آشنایی با پروژه Stride

ارز دیجیتال STRD چیست؟ آشنایی با پروژه Stride

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
۸ دقیقه
۰
۲۹۵
توسط :
مبین رزمخواه

حوزه اقتصاد غیر متمرکز (دیفای) در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا بسیاری از مکانیزم‌هایی که در اقتصاد سنتی وجود دارد را با شیوه‌ای نوین و بهبود یافته در خود ایجاد کند. استیکینگ در حال حاضر یکی از این حوزه‌ها است که توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. کاربران برای کسب سود در سیستم استیکینگ باید بخشی از دارایی‌های خود را در پلتفرم‌های مختلف قفل کنند. اما اکنون پروژه Stride آمده است تا راه حلی نوین برای سیستم لیکویید استیکینگ ایجاد کند. این پروژه تلاش می‌کند با ارائه راه حل‌های مختلف سود کاربران از فعالیت در حوزه دیفای را افزایش دهد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به پروژه Stride و ارز دیجیتال STRD داشته باشیم، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را بررسی کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

پروژه Stride چیست؟

پروژه Stride یک شبکه است که در اکوسیستم کازماس (Cosmos) راه‌اندازی شده است. اکوسیستم کازماس یک شبکه غیر متمرکز از بلاکچین‌های موازی و مستقل است که می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. بلاکچین Stride با قرار گرفتن در این اکوسیستم امکان تعامل با سایر بلاکچین‌های این حوزه را برای خود فراهم کرده است. این شبکه با اتصال به بلاکچین‌های موجود در کازماس می‌تواند برای انجام تراکنش و سایر فعالیت‌های دیگر از پروتکل ارتباطی این اکوسیستم به نام IBCv3 استفاده می‌کند.

پروژه Stride

از نظر ماهیتی بلاکچین Stride یک اینترچین ماژولار محسوب می‌شود که از ترکیب دو ماژول به وجود آمده است. ماژول اینترچین Account و اینترچین Queries اجزای تشکیل دهنده اصلی بلاکچین Stride هستند. در این سازوکار، اینترچین Account وظیفه ترکیب تراکنش‌های میان زنجیره‌ای را انجام می‌دهد و اینترچین Queries موجب بهینه شدن درخواست‌های میان زنجیره‌ای می‌شود. ترکیب این ماژول‌ها با یکدیگر قابلیتی را برای پروژه Stride فراهم کرده است تا زنجیره‌های مختلف بتوانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند.

در ادامه با توسعه دهندگان اصلی این پروژه آشنا می‌شویم.

 

آشنایی با توسعه دهندگان اصلی شبکه Stride

شرکت اصلی پشتیبان بلاکچین Stride، شرکتی با نام Stride Labs است. این شرکت به عنوان یک ارائه دهنده سرویس‌های مرتبط با استخرهای نقدینگی در سال 2022 توسط رایلی ادموندز (Riley Edmunds)، آیدان سلزمن (Aidan Salzman) و ویشال تلاسانی (Vishal Talasani) تأسیس شد. دفتر اصلی این پروژه در نیویورک قرار دارد و تا کنون توانسته سرمایه‌های قابل توجهی را برای پیشرفت اهدافش جذب کند.

جذب سرمایه برای شرکت‌های نوپا یک اتفاق بسیار حیاتی است. پروژه‌های خوب اگر نتوانند سرمایه‌گذاران مناسب خود را در آغاز راه و در زمان درست پیدا کنند آینده آن‌ها با تهدید مواجه خواهد شد. همچنین برای بررسی یک پروژه بلاکچینی یکی از بهترین راه‌ها این است که ببینیم چه سرمایه‌گذارانی را به خود جلب کرده است.

در ادامه سعی می‌کنیم نگاهی به سرمایه‌گذاران مهم پروژه Stride داشته باشیم.

 

مهم‌ترین سرمایه‌گذاران پروژه Stride

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است، شرکت Stride Labs تا کنون توانسته است با برگزاری دور نخست تأمین اعتبار خود حدود 6.7 میلیون دلار سرمایه جذب کند. دور نخست تأمین اعتبار بلاکچین Stride در سال گذشته با مشارکت 12 سرمایه‌گذار بزرگ برگزار شد.

از مهم‌ترین شرکت‌هایی که در این تأمین اعتبار شرکت کردند می‌توان به Everstake، 1confirmation و Cosmostation اشاره کرد. تا اینجای کار پروژه Stride توانسته عملکرد خوبی را به ثبت برساند. در تصویر پایین اطلاعات مربوط به این پروژه در سایت TokenTerminal را مشاهده می‌کنید.

اطلاعات Stride در tokenterminal

حجم بازار شبکه Stride اکنون به حدود 320 میلیون دلار رسیده است. توکن بومی این پروژه نیز ارزشی معادل 3.6 دلار دارد. در ادامه با توکن اصلی این شبکه یعنی ارز دیجیتال STRD بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آشنایی با ارز دیجیتال STRD

شبکه Stride دارای یک توکن بومی با نماد STRD است. این ارز دیجیتال از توکنومیک پیشرفته‌ای بهره می‌برد. بر اساس اطلاعاتی که در سایت رسمی Stride در مورد این توکن حاکمیتی شبکه Stride منتشر شده، تعداد کل ارز دیجیتال STRD 100 میلیون عدد تعیین شده است. توسعه دهندگان شبکه Stride در نظر دارند تا تمام این توکن‌ها در فاصله زمانی نسبتاً کوتاهی به بازار عرضه کنند.

طبق برنامه زمانی اعلام شده، 18 ماه پس از راه‌اندازی اولیه (که در تاریخ 4 سپتامبر 2023 رخ داد) 50 درصد از توکن‌ها و تا 36 ماه بعد از آن 95 درصد از ارز دیجیتال STRD به بازار منتشر شود. با این اوصاف عرضه این ارز دیجیتال تا حدود بیش از یک سال دیگر رخ نخواهد داد و این مسئله می‌تواند روی ارزش آن در این مدت اثرگذار باشد.

ارز دیجیتال STRD کاربردهای زیادی برای فعالان در شبکه Stride دارد. دارندگان این توکن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم مانند توزیع توکن‌های استیک شده میان نودهای اعتبارسنج، انتخاب اعتبارسنج‌ها و سایر نظرسنجی‌هایی که برای ارتقای برنامه‌های شبکه Stride برگزار می‌شود مشارکت کنند. علاوه بر این از ارز دیجیتال STRD برای حفظ امنیت شبکه نیز استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال STRD اکنون در صرافی متمرکز کوینکس و صرافی‌های غیر متمرکز Osmosis، Kujira Fin و Helix لیست شده است و برای تهیه آن می‌توانید به این پلتفرم‌ها مراجعه کنید.

از دیگر اهدافی که این توکن دنبال می‌کند می‌توان به توزیع سریع و کارآمد قدرت حاکمیتی در میان جامعه‌های کاربری که از خدمات شبکه Stride استفاده می‌کنند، کمک به افزایش مشارکت کاربران برای تبلیغ و ترویج سیستم سهام‌گذاری Stride و افزایش ارزش توکن‌های تولید شده در استخرها (stTokn) اشاره کرد. تولید این توکن‌ها نوآوری خاصی است که در بلاکچین Stride مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد نحوه فعالیت این شبکه ارائه می‌دهیم.

 

نحوه فعالیت شبکه Stride

شبکه Stride دارای سه بخش اصلی است و مکانیزم‌های مختلفی توسط آن‌ها انجام می‌شوند. استیک یا سهام گذاری، مینت و کسب درآمد قسمت‌های اصلی این شبکه را تشکیل می‌دهند. در ادامه هر کدام از این قسمت‌ها را به اختصار مرور می‌کنیم:

  • استیک یا سهام‌گذاری: برای آغاز فعالیت، کاربران باید دارایی‌هایی که متعلق به زنجیره‌های کازماس هست را در استخرهای نقدینگی Stride سهام گذاری کنند. برای این کار هیچ محدودیت حداقلی تعیین نشده است و با هر میزانی می‌توان در آن استیکینگ را آغاز کرد.
  • مینت: مینت یا ایجاد کردن در سیستم Stride زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران با توجه به میزان دارایی سهام گذاری شده، توکن‌هایی را با نام stTokn دریافت می‌کنند. این توکن نوعی استیبل کوین است که توسط دارایی‌های وثیقه گذاری شده پشتیبانی می‌شود. کاربران می‌توانند این توکن‌ها را در زمان دلخواه در بازار دیفای مخصوص به فروش برسانند. شبکه Stride این توکن‌ها را از کاربران خریداری می‌کند و توکن‌های اصلی کاربران را به آن‌ها پس می‌دهد.
  • کسب درآمد: در نهایت با این مکانیزم طراحی شده، شبکه Stride امکانی را برای کاربران فراهم می‌کند که علاوه بر دریافت پاداش سهام گذاری، به نقدینگی که از طریق دارایی‌های استیک شده ایجاد می‌شوند دسترسی داشته باشند. قابلیت نوین بلاکچین Stride این است که کاربران می‌توانند از stToknهایی که به دست می‌آورند در بخش‌های مختلفی مانند قرض دهی و تأمین نقدینگی استفاده کنند و مجدداً به کسب سود بپردازند.

در حال حاضر سیستم استیک نقدینگی شبکه Stride از توکن‌های کازماس هاب (stATOM) و همچنین Osmosis (stOSMO)، Injective (stINJ)،  Stargaze (stSTARS)، Evmos (stEVMOS)، ترا 2 (stLUNA)، Umee (stUMEE)، Juno (stJUNO)،  Comdex (stCMDX)و  Sommelier (stSOMM) پشتیبانی می‌کند.

استیک کردن در Stride

گفته می‌شود که در ادامه پشتیبانی از تمام توکن‌های سازگار با نسخه سوم پروتکل ارتباط بین بلاکچینی پشتیبانی خواهد کرد.

 

بررسی آینده پروژه Stride

تا اینجای کار با پروژه Stride، شبکه بلاکچین آن و همچنین ارز دیجیتال STRD آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم نگاهی به نقشه راه این پروژه داشته باشیم و ببینیم که برنامه‎ توسعه دهندگان آن برای آینده چیست.

پروژه Stride برای اولین بار در سال 2022 فعالیت خود را به عنوان ارائه دهنده سرویس سهام گذاری نقدینگی در بلاکچین کازماس آغاز کرد. تا قبل از معرفی این پروژه، کاربران برای اینکه امکان ارتباط بین بلاکچین‌های کازماس را پیدا کنند مجبور بودن از پل‌های میان زنجیره‌ای (Bridge) استفاده کنند. این پل‌ها مشکلات امنیتی متعددی را برای هر دو سمت ایجاد می‌کردند. در سال‌های گذشته سوء استفاده‌های زیادی نیز از آن‌ها توسط هکرها صورت گرفت.

آینده پروژه Stride

اکنون اما با استفاده از سیستم پیشرفته Stride نیازی به این پل‌ها وجود ندارد. سیستم طراحی شده و تولید stToknها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا از دارایی‌های خود بهترین استفاده ممکن را ببرند.

پس با توجه به فعالیت‌های قابل توجه و نوینی که Stride در زمینه افزایش کاربردهای بلاکچین ایجاد کرده به نظر می‌رسد در آینده بیشتر از پروژه Stride و همچنین ارز دیجیتال STRD خواهیم شنید.

تا اینجای مقاله سعی کردیم نگاهی کامل به شبکه Stride، پروژه بلاکچینی آن، نحوه عملکرد و همچنین ارز دیجیتال STRD داشته باشیم. با توجه به ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد، به نظر شما آیا پروژه Stride ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ در بخش پایانی این مقاله سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

 

آیا پروژه Stride ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

پروژه Stride و سرمایه گذاری

فضای بلاکچین و دیفای در سال‌های گذشته نوآوری‌های زیادی را به خود دیده است. مسئله امنیت دارایی‌های کاربران در امور اقتصادی غیر متمرکز همیشه دغدغه بسیار بزرگی بود و اکنون پروژه Stride توانسته تا اندازه زیادی این نگرانی‌ها را پوشش دهد. اگر بلاکچین Stride بتواند به رشد و توسعه خود ادامه دهد می‌تواند در آینده به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای تبدیل شود.

توجه داشته باشید که تا اینجای کار هم عملکرد قابل قبولی را از این پروژه شاهد بودیم و انتظار می‌رود مسیر راه این پروژه بدون مشکل خاصی طی شود.

همچنین ورود کمپانی‌های بزرگ برای تأمین اعتبار پروژه Stride نشان دهنده ارزش بالای این شبکه برای سرمایه‌گذاری است. بلاکچین Stride در حال حاضر تنها مشکلی که دارد فعالیت کم در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی بهتر آن است. امکانات بسیار خوبی در این شبکه برای کاربران حوزه ارز دیجیتال قرار داده شده است که بسیاری از آن بی خبر هستند. اگر توسعه دهندگان Stride بتوانند توجه ویژه‌ای به بخش مارکتینگ و سوشال مدیای خود داشته باشند، می‌توانند کاربران زیادی را به خود جلب کنند.

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوظهور همیشه ریسک خاص خودش را دارد. اگر به آینده دنیای بلاکچین و اقتصاد غیرمتمرکز ایمان دارید و فکر می‌کنید که آینده در دست این پروژه‌ها است، شبکه Stride می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

اگر هم که می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید بهتر است مدت زمان بیشتری پروژه Stride را زیر نظر داشته باشید و با بررسی عملکرد آن تصمیم گیری بهتری داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد