جستجو در بیتفا
  • کاهش تعداد کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال
  • ارتباط چرخه بازار با میزان کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال
  • ۳ هدف احتمالی برای کلاهبرداران در سال ۲۰۲۴
  • ۱- حمله به بریج‌های بین بلاکچینی
  • ۲- ایردراپ‌های دروغین
  • ۳- جلب اعتماد با استفاده از ویدیوهای دیپ فیک
  • چرا باید در سال 2024 هوشیار بمانیم؟
افزایش فعالیت کلاهبرداری‌های کریپتو در سال ۲۰۲۴؛ مراقب ارزهایتان باشید

افزایش فعالیت کلاهبرداری‌های کریپتو در سال ۲۰۲۴؛ مراقب ارزهایتان باشید

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
۳ دقیقه
۰
۳۴۹
توسط :
علی ابراهیمی

تنها در ماه ژانویه سال 2024 پروژه‌های ارز دیجیتال بیش از 127 میلیون دلار را به دلیل حملات هکری و کلاهبرداری‌ها از دست داده‌اند که 6 برابر ژانویه و 3 برابر دسامبر سال 2023 است. در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهد ضرر حاصل از این حملات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اما آیا این روند نزولی در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت یا با بازگشت رونق به بازار شاهد موج جدیدی از حملات و کلاهبرداری‌ها خواهیم بود؟

کاهش تعداد کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

بر اساس داده‌های شرکت تی‌آر‌ام لبز (TRM Labs)، از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ هکرها در مجموع ۱۶۰ حمله انجام داده و حدود ۱.۷ میلیارد دلار به سرقت بردند، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴ میلیارد دلار رسیده بود.

مقایسه میزان کلاهبرداری در سال 2023 و 2022

بر اساس گزارش دیگری از چینالیسیز (Chainalysis)، تا پایان سال ۲۰۲۳، حجم درآمد از طریق کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال ۲۹.۲٪ کاهش یافته است. علاوه بر این، این شرکت مدعی است برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، شاهد ریزش حجم معاملات غیرقانونی ارزهای دیجیتال بوده‌ایم.

اما چه عواملی در کاهش حملات هکری و کلاهبرداری‌ها در سال ۲۰۲۳ نقش داشته‌اند؟ از جمله عوامل احتمالی این روند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقدامات امنیتی پیشرفته از جمله نظارت آنی بر معاملات و توسعه سیستم‌های تشخیص کلاهبرداری
  • افزایش تلاش قانون‌گذاران برای رسیدگی به جرایم سایبری مرتبط با رمزارزها
  • بهبود هماهنگی کلی صنعت کریپتو با صرافی‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهندگان کیف پول و شبکه‌های بلاکچینی در مورد آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای مختلف

از آنجایی که در چند وقت اخیر امنیت پروتکل‌های دیفای نیز افزایش یافته، درآمد هکرها از این بخش کاهش یافته است. به عنوان مثال، میزان درآمد گروه هکری لازاروس و کیمسوکی از ۱.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است، این در حالی است که تعداد پروتکل‌هایی که توسط این گروه‌ها در سال ۲۰۲۳ مورد حمله قرار گرفتند نسبت به سال قبل‌تر بیشتر شده است.

ارتباط چرخه بازار با میزان کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

کاهش میزان کلاهبرداری‌های رمزارز از سال ۲۰۲۱ تاکنون با کاهش کلی فعالیت‌ها در این بازار نیز مرتبط است. در طول دو سال گذشته، عمدتا تلاش اصلی سرمایه‌گذاران متمرکز بر خروج از زمستان کریپتو بوده و بسیار محتاط عمل کرده‌اند. برعکس در زمان بازار صعودی و بولران‌ها، سرمایه‌گذاران به خاطر فومو بدون توجه به جزییات به سراغ کسب سود می‌روند و به راحتی به دام کلاهبرداران می‌افتند.

هاوینگ بعدی بیت کوین یک عامل مهم برای چشم‌انداز صعودی بازار در سال ۲۰۲۴ است. علاوه بر این، در حال حاضر به نظر می‌رسد وارد ایردراپ سیزن شده‌ایم و تعداد پروژه‌هایی که قصد دارند ایردراپ خود را عرضه کنند رو به افزایش است. این یعنی با بازگشت فعالیت به بازار رمزارزها ممکن است دوباره شاهد افزایش کلاهبرداری‌ها و حملات هکری باشیم.

۳ هدف احتمالی برای کلاهبرداران در سال ۲۰۲۴

اهداف هکرهای ارز دیجیتال در سال 2024

در ادامه اهداف احتمالی هکرها و کلاهبرداران در سال ۲۰۲۴ را بررسی می‌کنیم:

۱- حمله به بریج‌های بین بلاکچینی

شب سال نوی میلادی هکرها با حمله به پروژه اوربیت بریج (Orbit Bridge) بیش از ۸۰ میلیون دلار از دارایی‌های آن را به سرقت بردند. در واکنش به این حمله، اوزیس (Ozys)، شرکت توسعه‌دهنده اوربیت بریج خاطرنشان کرد احتمالا یکی از کارمندان سابق این شرکت این حمله را تسهیل کرده است.

با توجه به گذار پروژه‌ها به سمت نسخه دوم دیفای، نیاز شبکه‌های بلاکچینی برای ارتباط با یکدیگر بیش از پیش احساس می‌شود و بدون شک از بریج‌ها یا پل‌های بلاکچینی استفاده بیشتری خواهد شد. بنابراین در صورتی که آسیب‌پذیری در هرکدام از این بریج‌ها یا قراردادهای هوشمند مبدا یا مقصد وجود داشته باشد، ممکن است دارایی کاربران در یک لحظه توسط هکرها ناپدید شود. اقدامات امنیتی و آدیت‌های دقیق برای جلوگیری از این حملات مورد نیاز است.

۲- ایردراپ‌های دروغین

با گذار از زمستان کریپتو به بهار و بازگشت رونق به بازار، بسیاری از پروژه‌ها با هدف جلب توجه سرمایه‌گذاران ایردراپ خود را عرضه می‌کنند. با این حال کلاهبرداران و هکرها با راه‌اندازی پروتکل‌ها و پروژه‌های فیک و دروغین سعی خواهند کرد تا از این آب گل آلود به خوبی ماهی بگیرند.

علاوه بر ایردراپ‌های فیک، هاوینگ بیت کوین نیز نزدیک است، بنابراین، ممکن است فومو سرمایه‌گذاران باعث شود بدون دقت به جزییات در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

۳- جلب اعتماد با استفاده از ویدیوهای دیپ فیک

یکی دیگر از انواع کلاهبرداری‌هایی که به تازگی در حال گسترش است، استفاده از هوش مصنوعی و دیپ فیک برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است. این اتفاق همین اخیرا در رابطه با پروژه سولانا رخ داد و کلاهبرداران با استفاده از ویدیوهای دیپ فیک آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، بنیانگذار سولانا از سرمایه‌گذاران خواستند تا با اسکن یک QR، دو برابر ارز دیجیتال دریافت کنند. این ویدیو در نهایت به دزدیده شدن بخش زیادی از وجوه سرمایه‌گذاران منجر شد.

با توجه به پیشرفت دیپ فیک و هوش مصنوعی، احتمالا در سال جاری شاهد ویدیوهای فیک از شخصیت‌های معروفی مثل ایلان ماسک یا چانگ پنگ ژائو خواهیم بود.

چرا باید در سال 2024 هوشیار بمانیم؟

سال گذشته به دلیل افزایش امنیت پروتکل‌های دیفای و همچنین بازار نزولی، فعالیت هکرها کاهش یافت. با این حال، با رشد دوباره بازار و ظهور فناوری‌های جدید ممکن است دوباره در سال جدید شاهد افزایش کلاهبرداری‌های رمزارز باشیم؛ اتفاقی که با توجه به آمار مربوط به ماه ژانویه در حال رخ دادن است. توصیه می‌کنیم بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکرده و اخبار مرتبط با پروژه‌ها را تنها از رسانه‌های رسمی آن پروژه‌ها دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد