جستجو در بیتفا
  • کاهش سرمایه در بازار استیبل کوین‌ها
  • چالش‌های استیبل کوین‌ها در ماه گذشته
حجم بازار استیبل کوین‌ها به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2021 رسیده است

حجم بازار استیبل کوین‌ها به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2021 رسیده است

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
۴ دقیقه
۱۱
۶۱۹
توسط :
مبین رزمخواه

طبق آخرین گزارشات منتشر شده توسط CCData، حجم بازار استیبل کوین‌ها و رمز ارزهای ملی کشورهای مختلف (CBDC) در بازار کریپتو دچار افت زیادی شده است. کاهش مارکت کپ بازار استیبل کوین‌ها در ماه ژوئن 0.57 درصد از سرمایه‌های موجود را از این بازار خارج کرد و اکنون حجم این بازار به 128 میلیارد دلار رسیده است که کمترین رقم ثبت شده از سپتامبر 2021 محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله آمار و ارقام منتشر شده در مورد بازار استیبل کوین‌ها را بررسی خواهیم کرد و دید بهتری به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازار کریپتو پیدا می‌کنیم.

 

کاهش سرمایه در بازار استیبل کوین‌ها

اگر که بخواهیم نگاه آماری به این مسئله داشته باشیم باید به این نکته اشاره کنیم که روند کاهش سرمایه در بازار استیبل کوین‌ها برای پانزدهمین هفته متوالی ادامه پیدا کرده است. در این میان، سلطه بازار استیبل کوین‌ها بر بازار کریپتو نیز در محدوده 11.8 درصد قرار دارد که با اوج 16.6 درصدی خود که در دسامبر 2022 به ثبت رسیده بود، فاصله 5 درصدی را نشان می‌دهد. البته بر اساس اطلاعات موجود در ماه می این شاخص در محدوده 11 درصد قرار داشت که از آن زمان تا کنون 0.8 درصد به مارکت کپ این بخش اضافه شده است.

با نگاهی به حجم معاملات این بازار هم متوجه خواهیم شد که در ماه گذشته (ماه می) حجم معاملات استیبل کوین‌ها 10 درصد کاهش پیدا کرد و به 414 میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین سطح به ثبت رسیده برای آن در 6 ماه گذشته بود. در ماه می ارزهای دیجیتال بزرگ بازار نوسانات رنجی داشتند و فضای ریزشی بر آن‌ها حاکم بود. حجم معاملات استیبل کوین برتر بازار کریپتو، تتر (USDT) نیز در این ماه با کاهش 29.9 درصدی به 293 میلیارد دلار رسید که کمترین حجم به ثبت رسیده برای این استیبل کوین از ژانویه 2020 به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که حجم معاملات تتر در دو ماه گذشته روند نزولی را به خود گرفته است و این مسئله نشانه خوبی برای این استیبل کوین نیست.

با این حال ارزش بازار تتر در ماه جاری (ژوئن) 0.03 درصد افزایش پیدا کرده و به 83.2 میلیارد دلار رسیده است که نزدیک به سقف تاریخی خود یعنی 83.3 میلیارد دلار قرار دارد. علاوه بر این سهم بازار تتر در همین مدت و در بخش استیبل کوین‌ها اندکی افزایش را تجربه کرد و از 64.3 درصد به 64.6 درصد رسید.

 

چالش‌های استیبل کوین‌ها در ماه گذشته

استیبل کوین‌ها در 15 ژوئن برای مدت کوتاهی دچار بی ثباتی شدند و همین مسئله باعث شد تا USDT برای لحظاتی برابری خود با دلار را از دست بدهد و تا قیمت 0.9878 دلار نیز کاهش پیدا کند. از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به بروز مشکلاتی در استخر نقدینگی Curve 3pool اشاره کرد. در اختلالی که برای این استخر ایجاد شد، سهم تتر در آن به بیش از 70 درصد رسید که تأثیراتی هم بر سایر استیبل کوین‌ها مانند USDC و DAI گذاشت. این مسئله باعث شد تا فشار فروش زیادی بر تتر وارد شود که در نتیجه ارزش این استیبل کوین برای لحظاتی از 1 دلار کمتر شد. البته پس از لحظاتی این مشکلات بر طرف شد و دوباره آرامش به بازار استیبل کوین‌ها بازگشت. در تصویر پایین آماری از حجم معاملات استیبل کوین‌ها را مشاهده می‌کنید:

StableCoin Trading Volume

در همین حین، پس از کاهش 33.9 درصدی حجم معاملات ارزهای فیات و ثبت حجم 99.7 میلیارد دلاری در این بخش، در حال حاضر سهم بازار جفت‌های معاملاتی این ارزها در ماه ژوئن به 18.8 درصد رسیده است. معاملات ارزهای فیات به دلیل بروز مشکلاتی در مبادلات شرکای بانکی کریپتویی، روند نزولی را به خود گرفتند.

بازار استیبل کوین‌ها همیشه مباحث، مشکلات و آمار و ارقام مخصوص خود را داشتند که می‌تواند پیام‌های مهمی برای فعالان در بازار کریپتو داشته باشند. کاهش حجم بازار در این بخش در صورتی که حجم کل بازار ارزهای دیجیتال یکسان باشد، نشان دهنده این است که خریداران در حال تبدیل کردن سرمایه خود به رمز ارزهای دیگر مانند بیت کوین و اتریوم و سایر توکن‌های موجود هستند. این اتفاق ممکن است نشانه‌ای برای افزایش خریداران در بازار و در نتیجه آغاز روندی صعودی باشد.

همان‌طور که مشاهده کردیم در روزهای گذشته بیت کوین رشد خوبی را تجربه کرد که یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش حجم بازار استیبل کوین‌ها و ورود سرمایه از این سمت به بازار بیت کوین باشد. به هر حال به عنوان یک فعال در صنعت کریپتو باید همیشه توجه ویژه‌ای به آمار و ارقام منتشر شده در بازار استیبل کوین‌ها داشته باشید. این رمز ارزها حجم قابل توجهی از معاملات ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهند و اتفاقاتی که برای آن رخ می‌دهد می‌تواند اثراتی هم بر سایر بخش‌های بازار داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد