جستجو در بیتفا
  • کاهش شدید گس فی باعث افزایش عرضه اتریوم در بازار شده است
  • دلایل کاهش گس فی اتریوم
  • بررسی آینده گس فی اتریوم
با کاهش شدید گس فی، عرضه اتریوم دوباره افزایش یافته است

با کاهش شدید گس فی، عرضه اتریوم دوباره افزایش یافته است

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
۵ دقیقه
۰
۲۵۰
توسط :
مبین رزمخواه

رمز ارز اتریوم توانسته در بازه‌های زمانی کوتاه مدت خاصیت تورم‌زدایی خود را حفظ کند، اما در دراز مدت تورم‌زا است و به نظر می‌رسد هنوز راه حلی برای آن وجود ندارد. همچنین گفته می‌شود که کاهش شدید گس فی (هزینه کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم) باعث شده تا عرضه این ارز دیجیتال دوباره افزایش پیدا کند. عرضه بالا همیشه یک نشانه نزولی برای یک دارایی است. در این مقاله سعی می‌کنیم افزایش عرضه اتریوم را مورد بررسی قرار دهیم و تحلیلی از آینده گس فی آن داشته باشیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

کاهش شدید گس فی باعث افزایش عرضه اتریوم در بازار شده است


در بحبوحه افت شدیدی که امسال در حوزه امور مالی غیر متمرکز (دیفای DeFi) مشاهده کردیم، کاهش فروش توکن‌های NFT و از رونق افتادن بازار میم کوین‌ها، اتریوم اکنون با مشکل افزایش عرضه مواجه شده و خاصیت ضد تورمی آن تا حدودی زیر سؤال رفته است. 


بر اساس مشاهدات صورت گرفته، بسته به بازه زمانی که به این ارز دیجیتال نگاه می‌کنید، اتریوم می‌تواند تورمی یا ضد تورم باشد. به عنوان مثال در یک بازه هفت روزه، اتریوم کمیاب‌تر می‌شود و عرضه آن کاهشی است، در حالی که در چارچوب سالانه، بیشتر از آن که سوزانده می‌شود در بازار منتشر می‌شود.

مسئله این است که افزایش عرضه در شبکه اتریوم چه تأثیراتی دارد، چرا کارمزد تراکنش‌ها کاهش می‌یابد، و چگونه این عوامل در آینده اتریوم تأثیرگذار است؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

اتریوم

در آگوست ۲۰۲۱، اتریوم استاندارد EIP-1559 را پیاده‌سازی کرد و به دنبال آن یک مکانیزم سوزاندن گس فی معرفی شد. از آن زمان تا کنون، میزان عرضه این ارز ارتباط مستقیمی با قیمت گس فی داشته است. هرچه گس فی بالاتر باشد یعنی اتریوم‌های بیشتری سوزانده می‌شوند و بالعکس.

این اتفاق به نوعی رویداد ادغام سال گذشته را تسهیل و طراحی کرد. انتقال از اثبات کار به اثبات سهام منجر به کاهش ۹۰ درصدی انتشار اتریوم‌های جدید شد و بسیاری ادعا کردند که این شبکه اکنون "پول اولتراسوند" (یعنی ارزی که خاصیت ضد تورمی بسیار زیادی دارد) است.

اما این عنوان در زمان کاهش قیمت گس فی و حجم معاملات کمتر مورد آزمایش قرار گرفت و در شرایط کنونی می‌تواند پیام‌های مهمی برای توسعه دهندگان و طرف‌داران اتریوم داشته باشد.
کارمزد تراکنش‌های اتریوم اکنون حدود ۰.۲۸ دلار برای ارسال ارز از طریق پروتکل است. طبق داده‌های Etherscan، معامله در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap) در حال حاضر تنها ۲.۷۶ دلار هزینه دارد که بسیار پایین‌تر از قیمت ۴.۱۷ دلاری آن در اوایل سپتامبر است. این بازه برای گس فی اتریوم از زمان سقوط FTX در اواخر سال ۲۰۲۲ مشاهده نشده است!

دلایل مختلفی برای کاهش گس فی اتریوم وجود دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به ۳ مورد از آن‌ها اشاره کنیم.

 

دلایل کاهش گس فی اتریوم

اولین مورد این است که تمرکز بنیاد اتریوم بر افزایش مقیاس‌پذیری باعث شد تا نحوه فعالیت اتریوم ۲.۰ (اتریوم بعد از رویداد ادغام اتریوم ۲.۰ نامیده می‌شود) مزایای بسیار زیادی برای شبکه داشته باشد و آن را ارزان‌تر و امن‌تر در اختیار کاربران قرار داده است. علاوه بر این رشد راه حل‌های لایه ۲ باعث شده تا بار تعداد زیادی از تراکنش‌ها از زنجیره اصلی برداشته شود. 

مورد آخر نیز که لازم است به آن اشاره کنیم، فقدان روایت و تعریف‌های درست از کاربردها است. این مسئله به عقیده بسیاری از افراد باعث شده تا بازار گسترده ارزهای دیجیتال نتواند پتانسیل‌های خود را بروز دهد و به جایگاه واقعی خود برسد. در شرایط کنونی کاربران کریپتو و افرادی که از دور این بازار را رصد می‌کنند منتظر وقوع یک رخداد بزرگ هستند که شرایط را تغییر دهد، اما این امید ممکن است حالا حالاها با ما فاصله داشته باشد. 

اتریوم

البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند که وضعیت فعلی پیش آمده در کارمزد تراکنش‌ها موقتی است. این نکته نیز تا اندازه‌ای می‌تواند درست باشد چراکه با افزایش حجم معاملات، رقابت بیشتری ایجاد می‌شود و به احتمال زیاد دوباره شاهد افزایش گس فی خواهیم بود. توجه داشته باشید که کاهش گس فی برای کاربران یک مسئله بسیار جذاب است، اما اعتبارسنج‌های شبکه را با مشکل ایجاد خواهد کرد. چراکه بخش مهمی از درآمدهای آن‌ها از همین کارمزدها تأمین می‌شود و برای سلامت شبکه لازم است که این اعتبارسنج‌ها در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشند. 

با این وجود آینده اتریوم چگونه پیش بینی می‌شود؟ آیا کارمزدها همچنان کاهش پیدا می‌کنند یا دوباره شاهد افزایش آن هستیم؟

 

بررسی آینده گس فی اتریوم

مسئله‌ای که وجود دارد این است که پیش‌بینی آینده گس فی اتریوم با پذیرش تدریجی استاندارد ERC-4337 کار پیچیده‌ای است. این آپدیت که به عنوان ارتقایی برای ساده‌سازی حساب‌های کریپتویی نیز شناخته می‌شود، مهم‌ترین هدفش این است که استفاده از کیف پول‌های رمز ارز را مانند ایمیل آسان کند.

مشخص نیست این فرایند ساده‌سازی حساب‌ها و پذیرش بیشتر راه حل‌های لایه ۲ چه تأثیری بر قیمت گس فی و به دنبال آن بر عرضه اتریوم خواهد داشت. به نظر می‌رسد که هزینه‌های کارمزد کمتر می‌تواند باعث افزایش کاربران و فعالیت‌های آن‌ها در زنجیره شود، اما افزایش کاربران در نهایت منجر به ازدحام بیشتر می‌شود و مشخص نیست که شبکه آمادگی لازم برای این تغییر را دارا هست یا خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد