جستجو در بیتفا
  • قطعی 5 ساعته بلاکچین آپتوس مشکلاتی برای کاربران این شبکه ایجاد کرد
  • بلاکچین آپتوس یک ساله شد!
  • آپتوس تنها شبکه‌ای نیست که اخیراً دچار قطعی شد
برطرف شدن قطعی 5 ساعته شبکه آپتوس؛ اولین زنگ خطر در تولد یک سالگی!

برطرف شدن قطعی 5 ساعته شبکه آپتوس؛ اولین زنگ خطر در تولد یک سالگی!

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
۴ دقیقه
۰
۳۶۱
توسط :
مبین رزمخواه

بلاکچین آپتوس (Aptos) در شب گذشته حدود 5 ساعت متوقف شده بود و اکنون طبق اعلام تیم توسعه دهنده آن فعالیت‌هایش از سر گرفته شده است. این قطعی تأثیراتی منفی در اجرا و پردازش تراکنش‌های این شبکه گذاشته بود و اکنون با تلاش متخصصان مشکلات برطرف شد. نکته جالب اینجاست که درست در هفته سالگرد ایجاد این شبکه که در سال 2022 صورت گرفته بود این قطعی برایش پیش آمد. درست است که این قطعی به سرعت برطرف شد اما توکن آپتوس را نیز تحت تاثیر قرار داد و برداشت آن در صرافی‌های Bybit و OKX متوقف شد. در این مقاله خبری به بررسی مختصر قطعی بلاکچین آپتوس می‌پردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

قطعی 5 ساعته بلاکچین آپتوس مشکلاتی برای کاربران این شبکه ایجاد کرد

بر اساس اطلاعاتی که توسط ردیاب بلاکچینی شبکه آپتوس یعنی AptoScan منتشر شد، تراکنش‌های زنجیره‌ای در بلاکچین آپتوس در ساعت 11:11 دقیقه به وقت UTC در تاریخ 18 اکتبر و در بلاک 104621314 متوقف شد.

آپتوس با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) این قطعی را تأیید کرد و عنوان کرد که این قطعی بر معاملات شبکه اثرات منفی داشته و تیم توسعه دهنده آن‌ها تمامی تلاششان را برای حل مشکل این بلاکچین می‌کنند.

آپتوس

قطعی بلاکچین آپتوس باعث شد تا صرافی‌های رمز ارزی Upbit و صرافی OKX به کاربران در مورد تعمیر و حل مشکل آپتوس بیانیه‌ای صادر کنند. این قطعی فروش توکن آپتوس را افزایش داد و باعث شد تا ارزش آن تا 4.98 دلار نیز پایین بیاید. البته پس از مدت کوتاهی برداشت‌های این توکن به حالت تعلیق درآمد و عنوان شد که به دلیل مشکلات به وجود آمده این اتفاق اجتناب ناپذیر است.

 

بلاکچین آپتوس یک ساله شد!

درست قبل از قطع شدن این شبکه، Aptos Labs پیامی برای تاریخ تولد این شبکه منتشر کرد که قصد داشت به نوعی یک سالگی آن را جشن بگیرد. در این پیام آمده بود: یک سال از ورود Aptos Mainnet به صحنه می‌گذرد! هر چند تولد یک سالگی آپتوس برایشان به خوبی پیش نرفت اما در طول سال گذشته نمی‌توان گفت که عملکرد خوبی از این بلاکچین شاهد نبودیم.

پروژه آپتوس با پشتوانه سرمایه‌گذاران خطرپذیر در 17 اکتبر 2022 راه اندازی شد. از مهم‌ترین افراد این شبکه می‌توان به کارمندان سابق کمپانی متا که در حال کار بر بلاکچین Diem فیسبوک بودند اشاره کرد. پروژه بلاکچینی فیسبوک به دلیل تغییر سیاست‌های کلی متا متوقف شد و افراد فعال در آن پروژه که نمی‌خواستند زحماتشان از بین برود سعی کردند که ماجراجویی خود را آغاز کنند و شبکه آپتوس را تأسیس کردند.

آپتوس

 

آپتوس تنها شبکه‌ای نیست که اخیراً دچار قطعی شد

به نظر می‌رسد که شبکه‌های نوظهور بلاکچینی تا رسیدن به بلوغ کافی فاصله قابل توجهی دارند و هنوز باید مراحل توسعه و بهبود خود را به صورت جدی پیگیری کنند. در 19 اکتبر، تیم شبکه تتا (Theta) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌روزرسانی یک نود اعتبارسنج در این شبکه باعث شد تا بلاکچین تتا با مشکل Edge Case مواجه شود.

در پی مشکلاتی که برای تتا به وجود آمد، زنجیره اصلی برای چند ساعت از کار افتاد و تولید بلاک‌های جدید در این شبکه متوقف شد. البته در مدت زمان کوتاهی این مشکل برطرف شد و شبکه تتا دوباره توانست شرایط عادی خود را به دست بیاورد.

در ماه سپتامبر نیز پایگاه شبکه لایه دو کوین بیس، یعنی پلتفرم غیر متمرکز Base اولین قطعی بزرگ خود از رمان راه اندازی را تجربه کرد. این قطعی نیز به سرعت برطرف شد و از آن زمان تا کنون رشد خیره‌کننده‌ای در این شبکه به وجود آمد.

قطعی بلاکچین‌ها در سال‌های گذشته همواره نگرانی‌های خاصی در بین کاربران و فعالان جدی حوزه بلاکچین ایجاد کرده است. اگر که از کاربران قدیمی حوزه ارزهای دیجیتال باشید، زمانی که صحبت از قطعی شبکه می‌کنیم حتماً به یاد قطعی‌های مکرر سولانا خواهید افتاد که در سال‌های 2021 و 2022 مشکلات زیادی را برای این شبکه و کاربرانش ایجاد کرد.

به هر حال مانند هر شبکه دیگری که در فضای اینترنت فعالیت دارد، باید احتمال قطعی شبکه‌ها و پلتفرم‌های بلاکچینی را نیز هنگام فعالیت در آن‌ها در نظر گرفت. درست است که این مشکلات و چالش‌ها بعضاً ضررهای بزرگی به شبکه و کاربرانش می‌زند، اما به هر حال باید این اتفاق را بخشی از ریسک‌های ورود به دنیای بلاکچین در نظر گرفت.

در زمانی که یک شبکه با مشکلاتی مواجه می‌شود توکن بومی آن نیز دچار مشکل و ریزش قیمت خواهد شد. توصیه ما این است که اگر توکن‌هایی دارید که شبکه آن‌ها با اختلال مواجه شد، به سرعت به فروش آن دست نزنید چون در بسیاری از موارد مشکلات برطرف شده و افت قیمتی توکن نیز جبران خواهد شد. با این روش می‌توانید از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید و از دارایی‌های خود به بهترین شکل محافظت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد