جستجو در بیتفا
  • کامینو فاینانس (Kamino Finance) چیست؟
  • کامینو فاینانس: مقصد نقدینگی سولانا
  • ویژگی‌های کلیدی کامینو فاینانس
  • بهره‌وری سرمایه
  • لغزش کم
  • موقعیت یابی محدوده پویا
  • مکانیسم‌های تشویقی
  • حاکمیت غیرمتمرکز
  • K-Lend چیست؟
  • معرفی Kamino Points یا امتیازات کامینو
  • چگونه امتیاز کامینو کسب کنیم؟
  • مدیریت نقدینگی با کامینو فاینانس
کامینو فاینانس (Kamino Finance) چیست؟ یک لایه نقدینگی متمرکز در سولانا

کامینو فاینانس (Kamino Finance) چیست؟ یک لایه نقدینگی متمرکز در سولانا

حرفه ای
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
۷ دقیقه
۰
۹۷
توسط :
ساغر ارژندی

کامینو فاینانس (Kamino Finance) یک ابزار مدیریت نقدینگی متمرکز مبتنی بر شبکه سولانا (Solana) است که یک دیفای (DeFi) یکپارچه با قابلیت‌های وام‌دهی، نقدینگی بالا و اهرم محسوب می‌شود. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های مختلف را قرض بگیرند و وام دهند، نقدینگی اهرمی ارائه کنند، استراتژی‌های نقدینگی خودکار بسازند و از موقعیت‌های نقدینگی متمرکز به عنوان وثیقه استفاده کنند. در این مقاله از بیتفا قصد داریم در مورد کامینو فاینانس صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

کامینو فاینانس (Kamino Finance) چیست؟

به گزارش کوین جکو (CoinGecko) کامینو فاینانس (Kamino Finance) یک ابزار مدیریت نقدینگی متمرکز در شبکه سولانا است که کارایی سرمایه را با اجازه دادن به ارائه‌دهندگان نقدینگی برای تخصیص دارایی‌ها در محدوده قیمتی خاص افزایش می‌دهد.

این ابزار، با امکان تامین نقدینگی و ارائه اهرم، به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک پلتفرم در چندین فعالیت مالی شرکت کنند. مجموعه محصولات کامینو فاینانس شامل خزانه‌های چندگانه، خزانه‌های بلند/کوتاه مدت، خزانه‌های نقدینگی و خزانه DIY است.

کامینو فاینانس (Kamino Finance) چیست؟

کامینو فاینانس: مقصد نقدینگی سولانا

در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، حجم تجارت بیشترین نقش را در تعیین درآمد برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) ایفا می‌کند. در بازارسازهای خودکار (AMM) معمولی، توزیع یکنواخت نقدینگی در کل محدوده قیمت اغلب منجر به ناکارآمدی سرمایه می‌شود، به‌ویژه در محدوده‌های قیمتی که حجم معاملات پایین است. دلیل چنین موضوعی، قفل شدن نقدینگی در محدوده‌های قیمتی کمتر فعال است.

مدیریت متمرکز نقدینگی، همانطور که توسط کامینو فاینانس و مانند آن اجرا می‌شود، این موضوع را با اجازه دادن به ارائه‌دهندگان نقدینگی برای تخصیص دارایی‌های خود در محدوده‌های قیمتی خاصی که انتظار فعالیت تجاری بیشتری دارند، برطرف می‌کند. این رویکرد هدفمند تضمین می‌کند که نقدینگی در محدوده‌هایی با حجم معاملات بالاتر متمرکز شده و منجر به استفاده کارآمدتر از سرمایه می‌شود.

کامینو فاینانس، به ویژه، در اکوسیستم سولانا به دلیل رویکرد خود به نقدینگی متمرکز، یک ابزار کارآمد است. این ابزار، استراتژی‌های خودکار را برای کمک به LPs در بهینه‌سازی موقعیت‌های خود در استخرهای نقدینگی ارائه می‌دهد و مدیریت پیچیدگی‌های ناشی از تامین نقدینگی متمرکز را آسان‌تر می‌کند. همچنین این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را قرض بگیرند و وام دهند و همچنین نقدینگی اهرمی را برای DEXها (صرافی‌های غیر متمرکز) نقدینگی متمرکز فراهم کنند. با کامینو، کاربران می‌توانند استراتژی‌های نقدینگی خودکار خود را بسازند و از موقعیت‌های نقدینگی متمرکز به عنوان وثیقه استفاده کنند.

ویژگی‌های کلیدی کامینو فاینانس

یکی از ویژگی‌های کلیدی کامینو فاینانس، تجزیه و تحلیل شفاف، ارائه جزئیات داده‌های عملکرد و همچنین اطلاعات جامع است. در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های کلیدی کامینو فاینانس اشاره می‌کنیم.

بهره‌وری سرمایه

با فعال کردن ارائه دهندگان نقدینگی برای چرخش دارایی‌های خود در محدوده قیمتی خاص، کامینو فاینانس کارایی سرمایه را بهینه می‌کند. این روش خاص تضمین می‌کند که نقدینگی ارائه شده می‌تواند به صورت استراتژیک برای پاسخگویی به تقاضای بازار استفاده شود.

لغزش کم

لغزش زمانی افزایش پیدا می‌کند که نقدینگی بازار کم یا نوسانات زیاد باشد. با این حال، لایه‌های نقدینگی متمرکز به کاهش لغزش معامله‌گران کمک می‌کند. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا ریسک‌ها را کاهش داده و خدمات معاملاتی را با قیمت‌های مطلوب‌تری انجام دهند.

موقعیت یابی محدوده پویا

ارائه دهندگان نقدینگی می‌توانند به صورت پویا موقعیت خود را در محدوده قیمت بر اساس شرایط بازار تنظیم کنند. بنابراین، موقعیت‌یابی دامنه پویا به ارائه انعطاف‌پذیری در تغییر الگوهای معاملاتی و نوسانات کمک می‌کند.

مکانیسم‌های تشویقی

این پلتفرم مکانیسم‌های تشویقی از جمله سودآوری و توکن‌های حاکمیتی را برای جذب و حفظ ارائه‌دهندگان نقدینگی ارائه می‌دهد و به کاربران ارائه نقدینگی به کامینو پاداش داده می‌شود.

حاکمیت غیرمتمرکز

کاربران در کامینو فاینانس می‌توانند به صورت فعال در فرآیند تصمیم گیری غیرمتمرکز شرکت کنند. این ویژگی تضمین می‌کند که پروتکل به گونه‌ای تکامل می‌یابد که با منافع جامعه خود هماهنگ باشد.

ویژگی‌های کلیدی کامینو فاینانس

K-Lend چیست؟

K-Lend (مخففKamino Lend )، یک پروتکل وام دهی است که به صورت همتا به استخر عمل می‌کند و وام گیرندگان، وام دهندگان و ارائه دهندگان نقدینگی را متحد می‌سازد. یکی از ویژگی‌های K-Lend این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دارای همبستگی را با نسبت‌های وام به ارزش (LTV) کارآمدتر وام بگیرند.

به عبارت ساده‌تر، این پروتکل دارایی‌های مشابه یا دارای ارزش‌های مشابه (مانند انواع مختلف استیبل کوین) را در کنار هم قرار می‌دهد و قوانینی را برای استقراض در برابر آنها تعیین می‌کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد در مقایسه با ارزش دارایی‌هایشان پول بیشتری از آنچه که معمولاً می‌توانستند، وام بگیرند. یعنی مثل این است که با همان مقدار وثیقه، وام بیشتری دریافت کنید.

K-Lend همچنین یک منحنی نرخ بهره چند خطی را پیاده‌سازی می‌کند که در مقایسه با پلتفرم‌های سنتی وام دهی، تعدیل تدریجی‌تری در نرخ بهره ارائه می‌دهد. این رویکرد به حفظ تعادل بازار و ایجاد انعطاف‌پذیری برای وام‌گیرندگان کمک می‌کند.

معرفی Kamino Points یا امتیازات کامینو

امتیازهای کامینو یک بخش منحصر به فرد از اکوسیستم کامینو فاینانس است که به عنوان مکانیزم پاداش عمل می‌کند. هدف کامینو با ارائه جوایز و مشوق‌ها به دست آوردن کاربران جدید، پاداش وفاداری و همچنین ارائه محصولات ارزشمند به جامعه است.

Kamino Points سیستمی است که به کاربران اجازه می‌دهد در سطح پایه با استفاده از پروتکل، امتیاز کسب کنند. امتیازهای کامینو به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های وثیقه، دارایی‌های بدهی، ترکیبات وثیقه/بدهی، انبارهای نقدینگی، استراتژی‌های خودکار مانند سهام بلند/کوتاه مدت و اهرمی را پیاده سازی کنند.

این امتیازات تعیین می‌کند که چه تعداد توکن KMNO، توکن بومی کامینو فاینانس، به هر کاربر ارسال شود. بر اساس توییتی رسمی از شرکت کامینو فاینانس، توکن KMNO به عنوان دارایی حاکمیتی پروتکل عمل می‌کند، یعنی دارندگان آن در برنامه‌های تشویقی، تخصیص درآمد و عملیات مدیریت ریسک در اکوسیستم کامینو فاینانس تأثیر خواهند گذاشت. این توکن همچنین برای فعالیت‌های خارج از اکوسیستم کامینو فاینانس قابل استفاده است و در پروتکل‌های دیگر سولانا کاربرد خواهد داشت.

معرفی Kamino Points یا امتیازات کامینو

چگونه امتیاز کامینو کسب کنیم؟

کاربران می‌توانند با شرکت فعال در پلتفرم کامینو فاینانس امتیاز کسب کنند. روش‌های کسب امتیاز در کامینو فاینانس به شرح زیر هستند:

  • تامین نقدینگی در استخرهای واجد شرایط. هرچه سهم نقدینگی بیشتر باشد، پاداش‌های Kamino Point بیشتر خواهد بود.
  • درگیر شدن در فعالیت‌های معاملاتی در کامینو فاینانس که بر اساس حجم معاملات آنها انجام می‌شود. کامینو مشوق مشارکت فعال است و به نقدینگی کلی پلتفرم کمک می‌کند.
  • شرکت در برنامه‌های ییلد فارمینگ (Yield Farming). کاربران می‌توانند با قرار دادن توکن‌های LP یا امتیازات کامینو در مزارع مشخص، امتیاز بیشتر کسب کنند.
  • مشارکت فعال در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی. کاربران می‌توانند امتیاز کامینو را به عنوان پاداش برای مشارکت خود در تصمیم‌گیرهای حاکمیتی کسب کنند.

مدیریت نقدینگی با کامینو فاینانس

کامینو فاینانس یک برنامه غیر متمرکز در بلاکچین سولانا است که با هدف مدیریت نقدینگی ایجاد شد. ازآنجایی که تامین نقدینگی در دیفای به‌ویژه زمانی که بهترین استراتژی‌ها را برای به حداکثر رساندن بازده و به حداقل رساندن ریسک‌هایی مانند ضرر دائمی در نظر می‌گیریم، کمی پیچیده است، کامینو فاینانس با ارائه ابزارها و استراتژی‌های خودکار این فرآیند را ساده می‌کند.

در طول سال‌ها، دیفای تکامل یافته است تا چیزی بیش از تجارت ساده و تامین نقدینگی ارائه دهد. ادغام سیستم وام‌دهی و اهرم‌های مالی کامینو در یک پلتفرم، کاربران را با ابزارها و استراتژی‌های مالی بیشتری توانمند می‌سازد. علاوه بر این، مکانیسم‌های تشویقی مانند Kamino Points تعامل و وفاداری کاربر را افزایش می‌دهد که برای رشد و پایداری هر پلتفرم DeFi ضروری است.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد