جستجو در بیتفا
  • آشنایی با دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)
  • بررسی مزایا توکن‌های RWA
  • برررسی  معایب توکن‌های RWA
  • توکن‌های RWA چه کمکی به حوزه DeFi میکنند
  • معرفی پروژه های برتر در حوزه دارایی‌‌‌‌‌‌های دنیای واقعی
  • معرفی پروژه Maple
  • معرفی پروژه Pendle
  • معرفی شبکه HiFi
  • اهداف آینده توکن‌های RWA
توکن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) چیست؟سهام و املاک در بازار رمزارزها

توکن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) چیست؟سهام و املاک در بازار رمزارزها

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
۷ دقیقه
۱۲
۵,۱۹۹
توسط :
کامیار جعفریان

باگسترده‌تر شدن صنعت ارزهای‌دیجیتال، فعالیت‌های کلاهبرداری‌ در این‌ زمینه بیشتر شده است و طبیعی است که این مسئله میتواند باعث بیشتر شدن بی ا‌عتمادی دراین حوزه شود. توکن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) میتواند اعتمادسازی را دوباره به جامعه ارزدیجیتال بازگردانده، و باعث گسترده تر شدن صنعت رمز ارزها شود. اما توکن دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) چیست؟  توکن‌های دارایی دنیای واقعی چگونه میتوانند به این صنعت کمک کنند؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم و این حوزه جذاب و آینده دار را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

آشنایی با دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)

تولید توکن‌های دارایی واقعی (RWA) فرایندی است که باعث تبدیل دارایی های واقعی (برای مثال سهام یا املاک) به توکن یا به اصطلاح توکنیزه شدن آن ها میشود. درواقع این اتفاق میتواند باعث ورود یکسری اسناد و دارایی‌های فیزیکی، به صنعت ارزهای دیجیتال شود.

به‌کمک قرارداد‌های هوشمند و توکنیزه شدن دارایی‌های فیزیکی، میتوان بدون دخالت شخص سوم، دارایی هایی مانند اوراق بهادر و ... را خرید و فروش کرد. ناگفته نماند با پیشرفت توکن دارایی‌های واقعی،  تمامی صنایع مالی که به شکل سنتی فعالیت میکنند را هیجان زده کرده است.

تصور کنید که شما میخواهید یک اتوموبیل را معامله کنید؛ شما معمولا برای خرید اتومبیل باید به نمایندگی یا نمایشگاه ماشین رفته، و با یک شخص سوم که نمایشگاه دار است معامله مورد نظر خود را انجام دهید. اما با توکنیزه و تبدیل شدن سند اتومبیل مورد نظر به توکن‌های دارایی دنیای واقعی ، شما میتوانید بدون پرداخت کمیسیون به یک یا چند شخص سوم،مالکیت اتومبیل خود را همانند یک ارز دیجیتال به راحتی انتقال دهید و به خرید و فروش آن بپردازید.

البته تا قبل از ترند شدن توکن‌های دارایی واقعی (RWA)، صنعت توکن‌های غیرمثلثی (NFT) نیز در توکنیزه و بلاکچینی شدن دارایی‌های سنتی هنری ، کمک بسزایی کرده بود. حال نیز با تبدیل شدن دارایی هایی مثل طلا، اسناد خانه، اتومبیل و ... به توکن دارایی‌های دنیای واقعی، میتوانیم شاهد پیشرفت چندبرابری صنعت ارزهای دیجیتال باشیم.

 به طور مثال غول صندوق سرمایه گذاری، فرانکلین تمپلتون در سال 2021 صندوق پول دولت ایالات متحده را در استلار راه اندازی کرد و در سال 2023 آن را به شبکه Polygon گسترش داد. این صندوق اولین صندوق سرمایه گذاری مشترک ثبت شده در ایالات متحده است که از یک بلاکچین عمومی برای پردازش معاملات و ثبت مالکیت سهام استفاده می کند.

توکن دارایی واقعی

 

بررسی مزایا توکن‌های RWA

با پیشرفت حوزه توکن‌های RWA شاهد از بین رفتن واسطه‌ها و دلال‌ها، برخی کارگزاری‌ها و صدالبته شخص سوم‌ها در اکثر صنایع مالی خواهیم بود. این مسئله می‌تواند باعث کارآمدتر شدن افراد در کلیه صنایع شود و بسیاری از مشاغل در دنیا از بین بروند.

البته که توکن‌های RWA علاوه بر شفاف‌سازی بیشتر در صنعت ارزهای دیجیتال، میتوانند باعث افزایش چند برابری ورود نقدینگی به دنیای ارزهای دیجیتال شوند. توکن‌های RWA میتوانند باعث بیشتر شدن سرعت انجام هرگونه معامله در دنیا نیز بشوند. باب راس که یکی از بنیانگذاران صرافی Sologenicاست ، از توکن‌های RWA استقبال کرده و میگوید:

توکن دارایی‌های دنیای واقعی(RWA) میتوانند مالکیت‌ها را گسترده تر کرده و باعث سریع‌تر شدن نقل وانتقالات شوند.

به نقل از وبسایت خبری CoinDesk، استیبل‌کوین ها نیز میتوانند تمثیلی از توکن‌های RWA باشند زیرا به نوبه خود باعث تبدیل شدن دلار و سایر پول‌های کاغذی دولت ها، به یک دارایی دیجیتال و درقالب بلاکچین شده اند. هر استیبل کوین بر پایه دلار مانند Tether یا USDC دلارهای توکنیزه شده هستند و نشان دهنده یک دلار واقعی میباشند که اجازه می دهند مبادلات سریع تر و مستقیم بین طرفین انجام شود.

 

برررسی  معایب توکن‌های RWA

علاوه بر داشتن مزایا، معایبی نیز در زمینه توکن‌های RWA وجود دارد به طور مثال شاید در یک کشور برای خرید و فروش دسته ای از دارایی‌ها، قوانینی مخصوص به خود وجود داشته باشد و با توکنیزه شدن دارایی ها، برای اشخاص حقیقی مشکلات قانونی به وجود بیاید.

به طور مثال، برای رسمی یا غیررسمی بودن سند یک زمین در دنیای واقعی، ممکن است اختلاف نظراتی در دادگاه وجود داشته باشد و درصورتی که قبل از حل اختلاف برای رسمی شدن یا نشدن اسناد موردنظر، دارایی توکنیزه شود، امکان زیاد‌شدن دوباره پروژه‌های Scam بالاتر برود و صدالبته معایب توکن‌های RWA میتواند باعث قوی تر شدن بهانه‌های مخالفان حال حاضر جامعه ارزدیجیتال مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا (SEC) شود.

 

توکن‌های RWA چه کمکی به حوزه DeFi میکنند

توکن‌های RWA میتوانند وارد پلتفرم‌های DeFi شده و به کمک معاملات جفت‌ارزی امکان انجام مبادلات هدف را فراهم سازند. پلتفرم‌های دیفای برای ایجاد انقلاب در صنعت ارزهای‌دیجیتال ایجاد شده اند.

ورود توکن های RWA  به حوزه DeFi به طور رسمی باعث قدرتمندتر شدن این حوزه میشود؛ زمانی که شما بتوانید به صورت غیرمتمرکز  یک دارایی فیزیکی را معامله کنید، هم باعث پیشرفت صنعت مالی غیرمتمرکز شده‌اید و هم باعث ورود بیشتر سرمایه به این حوزه می شوبد.

 خدماتی از قبیل وام‌گیری غیرمتمرکز، امکان تبدیل شدن به تامین‌ کننده نقدینگی (Liquidity Provider) امکان انجام عملیات swap و Bridge انقلاب بزرگی در حوزه DeFi  به وجود آوردند. توکن های RWA میتوانند عامل بعدی موفقیت دراین زمینه باشند.

 البته به طور کلی بحث توکن دارایی‌های دنیای واقعی تا به امروز صرفا درحد یک ایده بوده و به تازگی به فکر توسعه جدی و قدرتمند درآن شده اند.

 

معرفی پروژه های برتر در حوزه دارایی‌‌‌‌‌‌های دنیای واقعی

ارزهای‌ دیجیتال Pendle، Maple و HiFi سه نمونه از توکن‌های فعال در حوزه دارایی‌های دنیای واقعی هستند که ممکن است درآینده نزدیک ترند مارکت کریپتو شوند.

 ناگفته نماند که باید حتما از ساختار بنیادی قوی برخوردار باشند تا بتوانیم شاهد رشد آن‌ها باشیم. در ادامه باید به شما بگوییم که هر توکن که در یک حوزه ترند در صنعت ارزهای دیجیتال قرار دارد به منزله داشتن شرایط کافی برای اطمینان جهت سرمایه گذاری دریک پروژه نیست و باید تمامی عوامل Tokenomics و TokenEconomy و البته شرایط فاندامنتال پروژه بررسی شود.

 

معرفی پروژه Maple

پروژه مپل (Maple) از معروف ترین پروژه های حال‌حاضر حوزه RWA  است که درصنعت DeFi فعالیت میکند و به کاربران این امکان را میدهد تا با وثیقه گذاشتن اسناد رسمی و فیزیکی خود در پلتفرم موردنظر، سود ماهیانه و سالیانه دریافت کنند.

  Maple شبکه

 

معرفی پروژه Pendle

هدف Pendle ارائه پلتفرم معاملاتی مخصوص به خود است که درآن میتوانید توکن های پاداشی خود را که قبلا از Stake کردن اتریوم به دست آورده بودید را قرار داده و سود مضاعف دریافت کنید. درواقع با اینکار توکن‌های خود را به دو دسته تقسیم میکنید که این کار توسط Pendle انجام میشود و این دسته‌ها را با عنوان سود و توکن اصلی میشناسیم.

به طور مثال فرض کنید که شما در پلتفرم های لیکویید اسیکینگ از جمله پلتفرم Lido یا کیف‌پول متامسک اتریوم‌های خود را Stake کردید، توکنی معادل اتریوم های خود (توکن های LST) را دریافت کرده اید و حال میخواهید از این توکن‌ها سود مضاعف دریافت کنید ، با انتقال این توکن‌ها به پلتفرم Pendle این اقدامات برای شما فراهم میشود و در واقع افراد میتوانند توکن های پاداش شما را با یکدیگر معامله کنند.

 Pendle شبکه

 

معرفی شبکه HiFi

HiFi یک پروتکل وام دهی غیر متمرکز است که وام های نرخ بهره ثابت را در بلاک چین اتریوم ارائه می دهد. وام گیرندگان می توانند از Hifi برای دسترسی به ارزش دارایی‌های کریپتویی خود بدون نیاز به فروش انها استفاده کنند. با نرخ بهره ثابت، وام گیرندگان دقیقا می دانند که قبل از تصمیم گیری برای قرض گرفتن چه مبلغی پرداخت می کنند.

وام دهندگان می توانند از Hifi برای به دست اوردن بازده قابل پیش بینی استفاده کنند، زیرا نرخ بهره ثابت درک روشنی از انچه که قبل از وام دادن کسب می کنند، ارائه می دهد. ارائه دهندگان نقدینگی می توانند درامد کسب کنند.

 Hifi شبکه

 

اهداف آینده توکن‌های RWA

توکن‌های RWA اهداف بزرگی در سر دارند و ایده‌هایی مانند توکنیزه کردن دارایی‌های فیزیکی میتواند باعث رشد روزافزون طرفداران جامعه ارزدیجیتال و درعین حال پذیرش بیشتر این صنعت به عنوان پول غیرمتمرکز شود.

 فاجعه‌هایی که از طرف ارزدیجیتال لونا و صرافی FTX برای صنعت ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد، باعث بی‌اعتمادی شدید شده و درعین حال دلیلی بزرگ برای افت ارزش کل بازار کریپتو شد. این اتفاقات درسال 2022 رخ داد و باعث شد ارزش بازارکریپتو تا میلیون ها دلار افت را تجربه کند.

اما برخلاف این دو اتفاق بد، اتفاقی مثل توسعه توکن‌های RWA میتواند ارزش کل بازار را تا تریلیون‌ها دلار (دربلندمدت) رشد دهد؛ به شکلی که عده‌ای از تحلیلگران در آخرین مصاحبه خود این مطلب را عنوان کردند که ارزش بازار کریپتو به کمک توکن‌های RWA میتواند به 16تریلیون دلار برسد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد