جستجو در بیتفا
  • اتریوم چیست؟
  • کاربردهای اصلی اتریوم
  • قرارداد هوشمند در اتریوم
  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اتریوم
  • توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) در اتریوم
  • سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) اتریوم
  • کاربرد اتریوم در حوزه بازی
  • پیش بینی آینده اتریوم در سال ۲۰۲۴
  • پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵
  • پیش بینی قیمت اتریوم 2030
  • عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتریوم در آينده
  • تاثیر عوامل کلان اقتصادی بر آینده اتریوم
  • تاثیر وضع قوانین حکومتی بر آینده اتریوم
  • اخبار ارزهای دیجیتال
  • مسائل امنیتی
  • عرضه و تقاضا
  • آیا اتریوم می‌تواند به ۱۰۰ هزار دلار برسد؟
آینده اتریوم؛ پیش بینی قیمت اتریوم در آینده

آینده اتریوم؛ پیش بینی قیمت اتریوم در آینده

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
۱۱ دقیقه
۱
۴۲۵
توسط :
یاسمن یزدان دوست

بعد از بیت کوین، اتریوم بزرگ ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید که بسیار فراتر از تنها یک ارز دیجیتال، پیش رفته است. اتریوم خود را بزرگ ترین آلت کوین می‌نامد. کاربردهای بسیار مفید اتریوم در حوزه کریپتو باعث جذب کاربران و توسعه‌دهندگان شده است. برای مثال ساخت قرارداد هوشمند، امورمالی غیرمتمرکز (Defi)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و ... در شبکه اتریوم بسیار راحت شده است. عوامل متعددی بر آینده اتریوم تاثیر می‌گذارند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس با تیم بیتفا همراه باشید تا قیمت آینده اتریوم را در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ بررسی کنیم.

 

اتریوم چیست؟

اتریوم یک شبکه بلاکچینی غیرمتمرکز است که در دنیای کریپتو بسیار محبوب است. ارزهای دیجیتال بسیاری بر روی این شبکه اجرا می شوند. بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده است که به صورت غیرمتمرکز تراکنش‌ها در آن تایید و ثبت می شوند. اتریوم یک پلتفرم است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند طراحی شده است. قراردادهای هوشمند برنامه‌های کامپیوتری خودکاری هستند که به صورت خودکار یک قطعه کد را اجرا می‌کنند. اتریوم بیش از یک ارز دیجیتال است. شبکه اتریوم کاربردهای بسیاری دارد مانند: اجرا و ساخت قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی، دیفای و غیره. تمام این مسائل بر آینده اتریوم موثر هستند. به عبارت دیگر با پیشرفت هر یک از این حوزه‌ها، تقاضا برای خرید اتریوم بیشتر خواهد شد. به همین علت آینده اتریوم به عوامل بسیاری وابسته است که در ادامه این مقاله بیشتر به آن می‌پردازیم. شبکه اتریوم در ابتدا از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد اما در سال ۲۰۲۲ مکانیزم خود را به اثبات سهام تغییر داد. همین امر باعث شده که امنیت آن بسیار بیشتر شود و همچنین انرژی کمتری مصرف شود. علاوه بر این، اتریوم راه حل‌های موثرتری را برای حل مشکل مقیاس پذیری نسبت به مکانیزم قبلی پیدا کرده است.

شبکه اتریوم به علت کاربردها و امنیت بالایی که دارد، بسیار محبوب است و جامعه بسیار بزرگی دارد. ارز دیجیتال اتریوم (ETH) سوخت شبکه اتریوم است و برای انجام تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

آينده اتریوم

 

کاربردهای اصلی اتریوم

اتریوم طیف گسترده‌ای از کاربردها را دارد که در این بخش به بررسی چندتا از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌پردازیم. پیشرفت هر کدام از حوزه‌های زیر باعث رشد ارزش اتریوم در آینده می‌شود. پس دنبال کردن این حوزه‌ها در کریپتو بسیار حائز اهمیت است.

قرارداد هوشمند در اتریوم

قراردادهای هوشمند، قراردادی است که به صورت یک قطعه کد نوشته شده و به صورت خودکار اجرا می‌شود. اتریوم با زبان برنامه نویسی تورینگ کامل خود، پیشگام در ساخت قراردادهای هوشمند شده است. این قراردادها اجرای قوانین از پیش تعریف شده را به صورت خودکار اجرا و تضمین می‌کنند. قراردادهای هوشمند در صنایع مختلف، از امور مالی گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین، کاربرد دارند. آنها نیاز به واسطه را از بین می‌برند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و کارایی را افزایش می‌دهند. عملکرد عالی قرارداد هوشمند اتریوم، توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را راحت‌تر کرده است و اساس أمور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را بنا نهاده است.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اتریوم

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک انقلاب در تکنولوژی است که خدمات مالی سنتی را به پروتکل‌های غیرمتمرکز و بدون مجوز تبدیل می‌کند. اتریوم از طریق قراردادهای هوشمند، پلتفرم‌های DeFi را تقویت می‌کند که خدماتی مانند وام‌دهی، استقراض، صرافی‌های غیرمتمرکز و ... را ارائه می‌کنند. کاربران می‌توانند بدون تکیه بر بانک‌های سنتی یا واسطه‌ها در فعالیت های مالی مشارکت کنند. حوزه DeFi با پروژه‌هایی مانند MakerDAO، Aave و Uniswap که پیشگام هستند، به طور چشم‌گیری مورد توجه قرار گرفت. قابلیت برنامه‌نویسی اتریوم امکان ایجاد ابزارهای مالی پیچیده و خودکارسازی فرآیندهای مالی مختلف را فراهم می‌کند و به کاربران کنترل بی‌سابقه‌ای بر دارایی‌های خود می‌دهد.

کاربردهای اتریوم

 

توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) در اتریوم

توکن غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌ دیجیتال منحصر‌به‌فردی هستند که قابل تعویض نیستند. به عبارتی هر NFT توسط یک شخص خاص منتشر شده است و به هیچ عنوان کپی یا تکراری نیستند. استاندارد ERC-721 اتریوم، ایجاد NFT را آسان کرد و به هنرمندان، نوازندگان و سازندگان اجازه داد تا آثار خود را تبدیل به توکن کنند. این امر صنایع هنر و سرگرمی را متحول کرده است، جریان‌های درآمد جدیدی ایجاد کرده و به سازندگان دسترسی مستقیم به مخاطبان خود را می‌دهد. NFT می‌تواند هر چیزی را از نقاشی و موسیقی گرفته تا املاک را در دنیای مجازی به صورت غیرمتمرکز نشان دهد. اکوسیستم NFT اتریوم شاهد رشد انفجاری بوده است، با پلتفرم‌هایی مانند OpenSea که به‌عنوان بازارهایی برای خرید، فروش و تجارت این دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد عمل می‌کنند.

سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) اتریوم

سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) نهادهایی هستند که توسط یک گروه اداره می‌شوند و در بلاکچین اجرا می‌شوند و امکان تصمیم گیری غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند. اتریوم یک پلتفرم قوی برای ایجاد و اداره DAO ارائه می‌دهد. شرکت کنندگان در یک DAO برای رای دادن به پیشنهادها از توکن استفاده می‌کنند و سازمان را جهت‌دهی می‌کنند. DAO در زمینه حکمرانی، تأمین مالی و پروژه‌های مبتنی بر جامعه کاربرد دارد.عملکرد DAO اتریوم برای ابتکارات مختلف از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز تا پروژه‌های توسعه مبتنی بر جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. مفهوم DAO با اصول غیرمتمرکزسازی و تصمیم گیری مبتنی بر جامعه مطابقت دارد.

کاربرد اتریوم در حوزه بازی

اتریوم به عنوان یک بازیگر کلیدی در حوزه بازی‌های بلاکچینی ظهور پیدا کرده است و از قابلیت‌های قرارداد هوشمند خود برای ایجاد اکوسیستم‌های بازی غیرمتمرکز استفاده می‌کند. با استفاده از فناوری بلاکچین، بازیکنان می‌توانند دارایی‌های درون بازی، مانند شخصیت‌ها، آیتم‌ها و لباس‌ها را به عنوان NFT به صورت واقعی مالک شوند و معامله کنند. بازی‌های مبتنی بر شبکه اتریوم تجربه بسیار عالی را به بازیکنان ارائه می‌دهند. پروژه‌هایی مانند Decentraland و Axie Infinity پتانسیل بازی‌های بلاکچینی را در اتریوم نشان می‌دهند، جایی که بازیکنان می‌توانند پاداش‌های ارز دیجیتال کسب کنند. قابلیت برنامه‌نویسی اتریوم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا مکانیک‌های گیم‌پلی نوآورانه و مدل‌های اقتصادی را در محیط‌های بازی غیرمتمرکز ایجاد کنند.

 

پیش بینی آینده اتریوم در سال ۲۰۲۴

پیش بینی آینده اتریوم در سال ۲۰۲۴

انتظار می رود که در سال ۲۰۲۴، به دلیل بهبود مستمر عوامل اقتصادی و رویداد هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل، شاهد یک بازار صعودی ارزهای دیجیتال باشیم. زیرا رویداد هاوینگ بیت کوین که به طور تاریخی هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد، هر بار باعث ایجاد بازارهای صعودی می‌شود. قبل از این رویداد، ممکن است شاهد تأیید ETF بیت‌کوین یا حتی ETF اتریوم باشیم که هر دو تأثیرات مثبتی بر قیمت اتریوم خواهند داشت.

با این حال، همه دارایی‌ها دارای ریسک هستند و عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت آینده اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال تأثیر منفی بگذارند.

به عنوان مثال، عوامل کلان اقتصادی جهانی ممکن است بدتر شوند و امیدهای رسیدن به رکوردهای جدید برای ارزهای دیجیتال برتر را کاهش دهند. حرکت اقتصاد کلان در هر جهتی بر حرکات قیمت همه ارزهای دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که آينده اتریوم و ارزهای دیجیتال به قوانین و چارچوب‌های نظارتی کشورها نیز وابسته است.

با توجه به همه این موارد، رویداد هاوینگ بیت‌کوین در آوریل ۲۰۲۴ تنها خبر قطعی برای بازارهای ارزهای دیجیتال است. با توجه به این موضوع، انتظار می‌رود که اتریوم بتواند همراه با بیت‌کوین حرکت کند و در سال ۲۰۲۴ به رکوردهای جدید ۶۵۰۰ دلاری برسد. در نتیجه، قیمت متوسط اتریوم در سال ۲۰۲۴ را ۴۵۰۰ دلار پیش‌بینی کنیم. اگر وضعیت اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۴ رو به وخامت برود یا تأیید ETF زمان زیادی طول بکشد (یا اصلاً اتفاق نیفتد)، ممکن است شاهد ریزش اتریوم باشیم. پس پیش‌بینی می‌کنیم که پایین ترین قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۴، ۱۸۰۰ دلار باشد.

 

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۵

در صورتی که بازار صعودی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ رخ دهد، انتظار می رود اتریوم همچنان به ایجاد رکوردهای جدید (ATH) در سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. بازارهای صعودی معمولاً ۱۸ ماه طول می‌کشند، بنابراین اگر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود، احتمالاً اوج آن در سه ماهه چهارم ۲۰۲۵ خواهد بود.

به طور کلی، هر بازار صعودی برای ارزهای دیجیتال تثبیت شده، نسبت به ATH قبلی خود رشد کمتری ایجاد می‌کند. این به این دلیل است که با بالغ شدن یک دارایی، مقدار نقدینگی مورد نیاز برای افزایش قیمت آن افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، ارزهای پرنوسان‌تر معمولاً جدید و با ارزش بازار کمتر هستند.

به عنوان مثال، طبق CoinMarketCap، اتریوم در سال ۲۰۱۸ به ATH ۱,۲۷۰ دلار رسید، که نسبت به ATH سال ۲۰۱۶ خود، ۱۸.۹دلار، افزایش ۶,۶۰۰ درصدی داشت. در مقایسه، تفاوت بین ATH های آن در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ تنها ۲۸۵ درصد بود.

با این حال، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که انتقال اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) منجر به این شده است که درصد کمی از اتریوم در هر تراکنش سوزانده شود. به همین دلیل به طور چشم‌گیری آن را تبدیل به یک دارایی باارزش‌تر می‌کند. 

با توجه به این موارد و به نقل از سایت Techopedia، اتریوم می‌تواند تا ۱۲۰ درصد نسبت به ATH فعلی خود افزایش یابد و ETH را تا پایان سال ۲۰۲۵ به بالاترین حد خود یعنی ۱۰,۷۰۰ دلار برساند. پیش‌بینی میانگین ​​قیمت ارز اتریوم در سال ۲۰۲۵، ۷,۶۰۰ دلار است و کمترین قیمت آن ۴,۵۰۰ دلار پیش‌بینی شده است.

 

پیش بینی قیمت اتریوم 2030

پیش بینی قیمت اتریوم 2030

به دلیل ماهیت آشفته صنعت ارزهای دیجیتال، پیش بینی اینکه ارز اتریوم تا سال 2030 در کجا خواهد بود، دشوار است. واحتمالاً اتریوم می‌تواند شاهد پذیرش گسترده باشد، به طوری که دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد از آن برای طیف وسیعی از کاربردها، از وسیله پرداخت تا رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز استفاده کنند.

بدون شک، اتریوم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد، اما ظرفیت ارائه راه حل‌های موثر و ابزار فوق‌العاده را دارد و به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. با توجه به این موضوع، انتظار داریم که اتریوم تا سال 2030 به اوج چرخه صعودی بعدی خود برسد، که البته به لطف رویداد هاوینگ بیت کوین در سال 2028 خواهد بود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال فناوری‌های نوظهوری هستند و ریسک‌های شناخته شده و ناشناخته زیادی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت اتریوم تأثیر منفی بگذارند.

به نقل از سایت Techopedia ، میانگین قیمت اتریوم تا پایان سال 2030 حدود 9800 دلار پیش‌بینی می‌شود. با بالاترین قیمت 12200 دلار و پایین ترین قیمت 7400 دلار.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتریوم در آينده

برخلاف بیت کوین، اتریوم یک توکن کاربردی است. اگرچه قیمت آن به شدت تحت تأثیر قیمت بیت کوین و سایر عوامل کلان اقتصادی قرار دارد. اما عوامل دیگری نیز بر قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارند.

در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم:

تاثیر عوامل کلان اقتصادی بر آینده اتریوم

بازارهای ارز دیجیتال و سهام اغلب به طور همسو حرکت می‌کنند. با این حال، در سال گذشته، این دو بازار از هم جدا شده‌اند و بسیاری از سهام شرکت‌ها مانند اپل (AAPL) به بالاترین حد خود رسیده‌اند، در حالی که بازار ارزهای دیجیتال همچنان در یک بازار نزولی قرار دارد.

علاوه بر این، با کاهش تورم و توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ، شرایط کلان اقتصادی اخیراً بهبود یافته است. با این حال، بسیاری از قیمت‌های ارزهای دیجیتال، از جمله اتریوم، واکنش مثبتی به این امر نشان نداده‌اند.

تاثیر وضع قوانین حکومتی بر آینده اتریوم

یکی از نگرانی‌های بزرگ برای کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر، مقررات دولتی است که فشاری بر قیمت‌ها ایجاد می‌کند. به خصوص زمانی که SEC در تابستان امسال با شکایت‌های علنی علیه دو صرافی بزرگ ارز دیجیتال، مستقیماً آنها را هدف قرار داده است.

اخبار ارزهای دیجیتال

مسائلی مانند فروپاشی FTX، LUNA و اخیراً مسائل مربوط به راه حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم، باعث ایجاد نگرانی شده‌اند و ممکن است به پایین نگه داشتن قیمت اتریوم کمک کرده باشند.

مسائل امنیتی

یکی دیگر از مسائل مهم برای اتریوم، ریسک قرارداد هوشمند و امنیت است. اگرچه امنیت به دلیل غیرمتمرکز بودن شبکه اتریوم، یکی از ویژگی‌های برجسته آن است؛ اما قراردادهای هوشمند در اتریوم می‌توانند توسط هر کسی بدون ممیزی یا بررسی قبلی نوشته و اجرا شوند. این امر، همراه با نو بودن فناوری، منجر به هک‌های متعدد و برجسته در طول چند سال اخیر شده است. در سه ماهه سوم سال 2023، 669 میلیون دلار در 184 حادثه امنیتی به هکرها از دست رفت. این امر می‌تواند باعث شک و تردید مردم شود و در نتیجه تأثیر منفی بر قیمت نه تنها اتریوم بلکه تمام ارزهای دیجیتال داشته باشد.

عرضه و تقاضا

از سوی دیگر، عرضه و تقاضا عوامل مهمی در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم هستند. با توجه به اینکه ETH یک توکن کاربردی است، ترکیب کاهش عرضه با افزایش تقاضا می‌تواند قیمت آن را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

در حال حاضر، بیش از 380،000 آدرس ETH فعال روزانه وجود دارد. با این حال، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، گفت که تیم اتریوم در تلاش است تا در آینده نزدیک 500 میلیون کاربر را در خود جای دهد، که نشان می‌دهد انتظار افزایش شدید تقاضا برای شبکه وجود دارد. این سطح تقاضا، می‌تواند تأثیر مثبت بزرگی بر قیمت ETH داشته باشد.

قیمت اتریوم در آينده

 

آیا اتریوم می‌تواند به ۱۰۰ هزار دلار برسد؟

در مورد اینکه آیا اتریوم می‌تواند به ۱۰۰ هزار دلار برسد، مهم است به یاد داشته باشید که پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال بسیار براساس حدس و گمان است؛ زیرا بازار ذاتاً دارای نوسان است. عواملی مانند تغییرات مقررات، پیشرفت‌های فناوری، تقاضای بازار و وضعیت اقتصاد کلان همگی می‌توانند بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارند. علاوه بر این، اتریوم برای رسیدن به چنین ارزشی به سرمایه‌گذاری بازار در تریلیون‌ها دلار نیاز دارد، که افزایش قابل توجهی از سطح فعلی آن است. در حالی که غیرممکن نیست اما دستاوردی بسیار بزرگ و دور خواهد بود.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد