جستجو در بیتفا
  • 1) عرضه محدود و تورم منفی در اتریوم
  • عرضه اتریوم چگونه ایجاد می‌شود؟
  • توکن سوزی در اتریوم
  • استیک اتریوم
  • 2) کاربرد و تقاضا بالا برای ارز ETH
  • ارز ETH ارز بومی شبکه اتریوم
  • راه‌اندازی Node در شبکه اتریوم
  • اتریوم یک دارایی پر تقاضا برای سرمایه گذاری
  • 3) شبکه اتریوم، پرچمدار حوزه دیفای
  • علاقه پروژه‌های بلاکچینی به شبکه اتریوم
  • تعداد کاربران و پروتکل‌های فعال در شبکه اتریوم
  • لیکویید استیکینگ در اتریوم
  • 4) نمودار قیمتی اتریوم
  • 5) روند توسعه پایدار توسط تیم اتریوم
بررسی 5 دلیل که نشان می‌دهد رمزارز اتریوم با ارزش است

بررسی 5 دلیل که نشان می‌دهد رمزارز اتریوم با ارزش است

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
۸ دقیقه
۵
۸۰۸
توسط :
پاتریک شاه‌نظری

رمزارز اتریوم یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است و نام آن تقریباً برای تمام فعالین بازار کریپتو آشناست. حدوداً 7 سالی است که اتریوم جایگاه دوم (بعد از بین کوین) در میان ارزهای برتر بازار کریپتو (از نظر ارزش بازار) را حفظ کرده است و خیلی از تحلیل‌گران احتمال می‌دهند در چرخه صعودی پیشرو بازار کریپتو، اتریوم بالاخره بتواند رتبه اول را از چنگ بیت کوین در بیاورد. اما چرا برخی از تحلیل‌گران چنین نظری دارند؟ دلایل ارزشمند بودن اتریوم چیست؟ چرا اتریوم یک دارایی با ارزش به حساب می‌آید؟

در ادامه این مقاله با بیتفا همراه باشید تا به بررسی 5 دلیل بپردازیم که اتریوم را به یک دارایی ارزشمند تبدیل می‌کنند.

 

1) عرضه محدود و تورم منفی در اتریوم

در تمام بازارها ارزش گذاری بر پایه عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. در نتیجه در پاسخ به سوال چرا اتریوم با ارزش است، ابتدا باید نگاهی به میزان عرضه و تورم آن داشته باشیم، سپس آن را با میزان تقاضایی که برای این رمزارز وجود دارد مقایسه کنیم. در این بخش ابتدا نگاهی به عرضه اتریوم خواهیم داشت.

 

عرضه اتریوم چگونه ایجاد می‌شود؟

در فناوری بلاکچین تعدادی ماینر (Node) با مصرف برق در حال ایجاد بلاک هستند تا داده‌ها و تراکنش‌ها در این بلاک‌ها ذخیره شوند. ماینرهای شبکخه اتریوم با ایجاد هر بلاک مقداری ارز اتریوم (ETH) به عنوان پاداش دریافت می‌کنند؛ اتریومی که ماینرها دریافت می‌کنند به موجودی در گردش این رمزارز اضافه می‌شود. در نتیجه این میزان به عنوان عرضه اتریوم به حساب می‌آید.

 

توکن سوزی در اتریوم

دریافتی ماینرها به موجود در گردش اضافه می‌شود و عرضه اتریوم را افزایش می‌دهد. اما از طرفی دیگر مکانیزم توکن سوزی اتریوم (EIP-1559) باعث کنترل و کاهش عرضه می‌شود. به این صورت که با هر تراکنشی که کاربران در این شبکه ثبت می‌کنند، بخشی از کارمزد آن تراکنش سوزانده می‌شود و از گردش خارج می‌شود. در نتیجه با هر تراکنشی که در شبکه اتریوم ثبت می‌شود تعداد ارزهای در گردش و البته عرضه اتریوم کاهش پیدا می‌کند. هرچه تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم بالاتر باشد توکنسوزی بالاتر رفته و عرضه آن محدودتر می‌شود.

توکن سوزی اتریوم

با توجه به داده‌های Ultrasound تقریباً از اوایل سال 2023 تعداد اتریوم سوزانده شده نسبت به تعداد اتریوم ایجاد شده افزایش یافته است و در نتیجه شاهد تورم منفی در رمزارز اتریوم بودیم. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل با ارزش بودن اتریوم به حساب بیاید.

 

استیک اتریوم

بعد از آپدیت Merge و فعال شدن امکان استیک کردن اتریوم، کاربران حجم زیادی از اتریوم‌های خود را استیک کرده‌اند. در زمان نگارش این مقاله حدود 18 درصد از موجودی در گردش اتریوم استیک شده است و البته این میزان همچنان رو به رشد است. افزایش تعداد اتریوم استیک شده باعث محدودتر شدن عرضه آن می‌شود.

با توجه به توضیحات ذکر شده می‌توانیم نتیجه بگیریم اتریوم عرضه بسیار محدود و تورم (Inflatiom) منفی دارد و یک امتیاز با ارزش برای این دارایی به حساب می‌آید.

 

2) کاربرد و تقاضا بالا برای ارز ETH

می‌توان گفت مهمترین شاخصی که باعث با ارزش شدن یک دارایی می‌شود میزان تقاضا موجود برای آن است. در نتیجه نکته دومی که باید به آن بپردازیم میزان تقاضا موجود برای اتریوم است. در نظر داشته باشید تقاضا برای اتریوم با توجه به میزان کاربرد آن محاسبه می‌شود؛ در نتیجه در ادامه به کاربردهای اتریوم خواهیم پرداخت.

 

ارز ETH ارز بومی شبکه اتریوم

برای پردازش و ذخیره‌سازی هر داده‌ای در شبکه‌های بلاکچینی باید مقداری کارمزد پرداخت کنیم و کارمزدهای شبکه اتریوم با ارز ETH پرداخت می‌شود. در نتیجه هر چقدر تعداد تراکنش‌های بلاکچین اتریوم و میزان استفاده کاربران از این شبکه افزایش بیابد، کاربرد ارز اتریوم نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت. بلاکچین اتریوم بیش از 850 پروتکل فعال بر بستر خود دارد، روزانه حدود 1 میلیون تراکنش را پردازش می‌کند و یکی از پرکاربردترین شبکه‌های بلاکچینی به حساب می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت ارز ETH کاربرد بسیار گسترده‌ای در بلاکچین و اکوسیستم اتریوم دارد.

 

راه‌اندازی Node در شبکه اتریوم

برای راه‌اندازی یک گره (Node) در شبکه اتریوم و پردازش تراکنش‌ها باید 32 واحد رمزارز ETH استیک کنید. تقاضا برای راه‎‌اندازی گره در شبکه اتریوم بسیار بالاست؛ این موضوع باعث افزایش کاربرد و در نتیجه تقاضا برای رمزارز ETH می‌شود.

 

اتریوم یک دارایی پر تقاضا برای سرمایه گذاری

اتریوم در سال 2014 معرفی شد و از آن سال تا به امروز یکی از بهترین عملکردهای قیمتی را تجربه کرده است. اتریوم با رشد قیمتی بالایی خود، نظر خیلی از سرمایه‌گذاران را جلب کرد؛ در نتیجه امروزه این رمزارز به یکی از دارایی پر تقاضا برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. افزایش سرمایه گذاری در این رمزارز می‌تواند تقاضا را افزایش دهد و یکی مهمترین عوامل رشد قیمتی اتریوم باشد.

تقاضا بالا برای رمزارز ETH و عرضه محدود آن، از اصلی‌ترین دلایل برای ارزشمند بودن اتریوم به حساب می‌آیند.

 

3) شبکه اتریوم، پرچمدار حوزه دیفای

اتریوم عملکرد بسیار خوبیدر حوزه دیفای دارد و سهم بالایی از این حوزه را به خود اختصاص داده است. در ادامه به تعدادی از شاخصه‌های مهم خواهیم پرداخت که می‌توانند به اتریوم ارزش بالایی به عنوان یک پروژه بلاکچینی بدهند.

اتریوم در حوزه دیفای

 

علاقه پروژه‌های بلاکچینی به شبکه اتریوم

علی‌رغم مقیاس‌پذیری پایین شبکه اتریوم، پروژه‌های بلاکچینی علاقه بالایی به این شبکه دارند؛ از دلایل اصلی آن می‌توان به امنیت بالای شبکه اتریوم و البته توجه ویژه کاربران به این شبکه اشاره کرد. در زمان نگارش این مطلب 58 درصد از دارایی‌های قفل شده در حوزه دیفای به شبکه اتریوم اختصاص دارد و از میان 10 پروژه برتر (از نظر میزان TVL) حوزه دیفای، فعالیت اصلی 9 تا از پروژه‌ها بر بستر اتریوم است. این آمار نشان می‌دهد اتریوم تشکیل دهنده هسته اصلی دیفای است.

همچنین بخش اعظمی از دکس تریدینگ بروی شبکه اتریوم انجام می شود

 

تعداد کاربران و پروتکل‌های فعال در شبکه اتریوم

با توجه به داده‌های Tokenterminal شبکه اتریوم روزانه میانگین 320 هزار کاربر فعال دارد که البته از این نظر بعد از شبکه‌های BSC، ترون، بیتکوین و پالیگان در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. اما با نگاه به حوزه دیفای متوجه می‌شویم بخش زیادی از معاملات دیفای مخصوصاً معاملات در صرافی‌های غیر متمرکز، بر بستر اتریوم انجام می‌شود. این بلاکچین بیش از 850 پروتکل فعال دارد که از این نظر با اختلاف در رتبه اول قرار می‌گیرد.

شبکه اتریوم در کنار کاربرد بالا، درآمد بسیار بالایی نیز دارد (بیش از 140 میلیون دلار در ماه گذشته) و پر درآمدترین پروژه بلاکچینی به حساب می‌آید. این آمار در کنار تورم منفی موجود در شبکه اتریوم، می‌تواند یکی از مهمترین دلایل با ارزش بودن اتریوم باشد.

 

لیکویید استیکینگ در اتریوم

لیکویید استیکینگ یکی از حوزه‌های جدید و جذاب در بازار کریپتو به حساب می‌آید که می‌تواند یک جهش در حوزه دیفای ایجاد کند. در حال حاضر اکثر پروژه‌‌هایی که در حوزه Liquid staking فعالیت دارند (مانند لیدو فایننس) تمرکز اصلی خود را بر روی شبکه اتریوم قرار داده‌اند و همین موضوع می‌تواند باعث رشد هرچه بیشتر اتریوم در حوزه دیفای شود.  

 

4) نمودار قیمتی اتریوم

تعداد زیادی از تحلیل‌گران برای بررسی این که آیا یک دارایی ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر نمودار قیمتی آن را تحلیل می‌کنند. در ادامه به تحلیل تکنیکال اتریوم در تایم فریم هفتگی (بلندمدت) خواهیم پرداخت.

تحلیل تکنیکال اتریوم

رمزارز اتریوم در تایم فریم هفتگی ساختاری صعودی دارد و با توجه به این موضوع می‌توان استراتژی مختلف برای این رمزارز داشته باشیم. استراتژی اول این است که اگر قیمت کانال رسم شده را به سمت بالا شکست، با استفاده از استاپ اوردر ها وارد معاملات خرید شویم تا بتوانیم ادامه روند صعودی را شکار کنیم. اما در استراتژی دوم باید صبر کنیم تا قیمت به نواحی حمایتی رسم شده (1462 دلار و 1154 دلار) برسد تا خرید خود را انجام دهیم. نواحی رسم شده به اصطلاح محدوده‌های ارزان فروشی و مناسب برای خرید به حساب می‌آیند و بهینه‌ترین نقطه برای ورود خریدارانی با دیدگاه بلندمدت است. البته در نظر داشته باشید با توجه به ساختار صعودی موجود، احتمال ریزش قیمت تا محدوده‌های ذکر شده به نسبت پایین است.

لازم به ذکر است حتماً معاملات را با استراتژی خودتان مدیریت کنید، تیم بیتفا صرفا محتمل‌ترین سناریوهای موجود را بررسی می‌کند.

 

5) روند توسعه پایدار توسط تیم اتریوم

تیم توسعه اتریوم یکی از فعال‌ترین تیم‌های فعال در حوزه بلاکچین است و در سال گذشته آپدیت‌های متعددی در جهت افزایش کارایی و بخصوص مقیاس‌پذیری این شبکه اجرا کرده است. البته روند توسعه شبکه اتریوم به آپدیت‌های درون زنجیره‌ای محدود نمی‌شود و در دو سال گذشته شاهد روند توسعه پویا در پروژه‌های لایه دوم اتریوم نیز بودیم.

در یک سال گذشته لایه دوم‌های اتریوم بخصوص شبکه‌های آربیتروم و آپتیمیزم فعالیت بسیار گسترده و خوبی داشتند و امروزه درصد چشمگیری از کل حوزه دیفای را به خود اختصاص داده‌اند. در کنار آن شبکه‌های لایه دوم مبتنی بر فناوری رول آپ‌های دانش صفر نیز رشد بسیار خوبی در ماه‌های گذشته ثبت کردند. این دسته از شبکه‌ها از جمله زد کی سینک و استارک نت در بسیار از شاخصه‌ها از جمله میزان TVL و تعداد کاربران فعال یکی از بیشترین رشد‌ها را داشتند و تمامی این موارد نشان دهنده رشد و گسترش هرچه بیشتر اکوسیستم اتریوم است.

روند توسعه پویا و فعالی که شبکه اتریوم و پروژه‌های وابسته به آن دارند، می‌تواند دلیلی دیگر برای با ارزش بودن ارز ETH باشد.

 

در این مقاله سعی کردیم به دلایل با ارزش بودن اتریوم بپردازیم؛ در صورتی که علاقه‌مند به چنین مقاله‌هایی برای دیگر رمزارزها هستید رمزارز پیشنهادی خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد