جستجو در بیتفا
  • میم کوین چیست؟
  • معرفی ۱۲ میم کوین برتر از نظر محبوبیت
  • دوج کوین - محبوب‌ترین میم کوین
  • کاربرد دوج کوین
  • ایلان ماسک و دوج‌کوین
  • شیبا اینو - محبوب‌ترین میم کوین کاربردی
  • کاربردهای شیبا اینو
  • ارز پپه (PEPE) 
  • میم کوین فلوکی اینو (Floki Inu) 
  • کاربردهای فلوکی اینو 
  • میم کوین BONK
  • هدف BONK
  • میم کوین WIF 
  • میم کوین بیبی دوج (BabyDoge) 
  • ویژگی‌های بیبی دوج
  • ارز دیجیتال MEME
  • بررسی ویژگی‌های MEME
  • میم کوین MAGA (TRUMP)
  • میم کوین MOG
  • میم کوین WEN
  • میم کوین Coq Inu
معرفی بهترین میم کوین‌ها - ۱۲ میم کوین برتر از نظر محبوبیت

معرفی بهترین میم کوین‌ها - ۱۲ میم کوین برتر از نظر محبوبیت

مبتدی
انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
۱۳ دقیقه
۰
۷۳۲
توسط :
یاسمن یزدان دوست

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از یک طنز یا یک شخصیت کارتونی در فضای مجازی الهام گرفته می‌شوند. این ارزهای دیجیتال معمولا به دلیل جامعه طرفداران خود شناخته می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. زیرا این دسته از ارزهای دیجیتال اکثرا کاربرد یا پلتفرم خاصی را ارائه نمی‌دهند. اما به دلیل محبوبیت خود در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران گاهی قیمت آن‌ها ده‌ها برابر می‌شود. البته نباید از این نکته غافل شد که میم کوین‌ها بسیار پرنوسان و پر ریسک هستند و حتما باید مدیریت سرمایه را در معاملات آن‌ها رعایت کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین میم کوین‌ها را معرفی کنیم. پس با تیم بیتفا همراه باشید تا بیشتر با ارزهای محبوب این حوزه آشنا شوید. 

میم کوین چیست؟

میم کوین اصطلاحی است که برای اشاره به ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود که نام آنها برگرفته از شخصیت‌ها، افراد، حیوانات، آثار هنری یا هر چیز دیگری است که قابل تقلید باشد. اکثر آنها توسط معامله‌گران و دنبال‌کنندگان فضای مجازی پشتیبانی می‌شوند و عموماً ماهیت سرگرم‌کننده و سبکی دارند. در حالی که برخی میم کوین‌ها ممکن است سرگرم‌کننده باشند، آنها همچنین سرمایه‌گذاری‌های بسیار پر ریسکی هستند و ممکن است ارزش ذاتی کمی داشته باشند.

دوج‌کوین، شیبا اینو و سایر ارزهایی که بیشتر جنبه طنز و سرگرمی دارند تا کاربردی و مفید، در این دسته قرار می‌گیرند. هنگام خرید یا فروش میم کوین‌ها، درک ریسک‌ها برای جلوگیری از نوسانات غیرمنتظره و ضرر مالی بسیار مهم است.

در حالی که این ارزها اکثرا کاربرد خاصی ندارند، اما همچنان ارزش بازار آن‌ها میلیارد دلاری است. کاربرد، چیزی است که میم کوین‌ها اغلب فاقد آن هستند. برای مثال، از ارز اتریوم برای پرداخت به اعتبارسنج‌ها جهت تایید تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود. اما میم کوین‌ها اغلب از بلاک‌چین‌های دیگری استفاده می‌کنند. برای مثال یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌ها، شیبا اینو، یک توکن ERC-20 است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. 

معرفی ۱۲ میم کوین برتر از نظر محبوبیت

حال که با مفهوم میم کوین آشنا شدید در ادامه این مقاله قصد داریم ۱۲ تا از بهترین میم کوین‌ها از لحاظ محبوبیت را معرفی کنیم. درباره هر کدام توضیحی مختصر ارائه می‌دهیم و کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای خرید هر کدام از این میم کوین‌ها تنها کافیست در صرافی بینگ ایکس ثبت نام کنید. این صرافی بهترین صرافی برای کاربران ایرانی است، زیرا نیاز به احراز هویت ندارد. جهت ثبت نام در صرافی بینگ ایکس به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید. 

دوج کوین - محبوب‌ترین میم کوین

دوج کوین - محبوب‌ترین میم کوین

محبوب‌ترین میم کوین در دنیای ارزهای دیجیتال، دوج کوین (DOGE) است. دوج کوین دارای بالاترین مارکت کپ در بین تمام میم کوین‌ها است. ارزش کل بازار دوج کوین، بیش از ۲۳ میلیارد دلار است!

دوج کوین (DOGE) بر اساس میم اینترنتی محبوب "doge" ساخته شده و تصویر یک سگ از نژاد شیبا اینو را به عنوان لوگوی خود دارد. این ارز دیجیتال در دسامبر ۲۰۱۳ توسط بیلی مارکوس از پورتلند، اورگان و جکسون پالمر از سیدنی، استرالیا ساخته شد. دوج کوین از لایت کوین الهام گرفته شده است.

هدف سازندگان دوج‌کوین این بود که یک ارز دیجیتال سرگرم‌کننده و سبک و به دور از جدیت باشد که بتواند افراد بیشتری را نسبت به بیت‌کوین به خود جذب کند؛ زیرا این ارز تنها بر اساس یک طنز ساخته شده است. همچنین ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با توییت‌های متعدد اعلام کرده که دوج‌کوین ارز دیجیتال مورد علاقه اوست.

کاربرد دوج کوین

دوج‌کوین در درجه اول به عنوان یک سیستم پاداش در شبکه‌های اجتماعی Reddit و توییتر برای قدردانی از تولید یا به اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت استفاده می‌شود. شما می‌توانید با مشارکت در جامعه‌ای که از این ارز دیجیتال استفاده می‌کند، دوج‌کوین دریافت کنید. همچنین می‌توانید دوج‌کوین را استخراج کنید. شما می‌توانید دوج‌کوین را به صورت انفرادی یا با پیوستن به استخرهای ماین، استخراج کنید. یک استخراج‌کننده دوج‌کوین می‌تواند این ارز دیجیتال را با استفاده از سیستم‌عامل ویندوز، مک یا لینوکس و همچنین کارت گرافیک (GPU) استخراج کند. از سال ۲۰۱۴، با ادغام فرآیندها، امکان استخراج لایت کوین همزمان با استخراج دوج کوین نیز وجود دارد.

ایلان ماسک و دوج‌کوین

موفقیت دوج‌کوین وابستگی زیادی به توجه ایلان ماسک به این ارز دیجیتال در فضای مجازی دارد. در اوایل سال ۲۰۲۱، ماسک با به اشتراک گذاشتن یک میم از «شیر شاه» با تصویر دوج‌کوین، توییت‌هایی در مورد آن منتشر کرد. این کار باعث افزایش شدید قیمت دوج‌کوین شد. البته با فراز و نشیب‌هایی که با حضور ماسک در برنامه‌ی «Saturday Night Live» به اوج خود رسید. در نتیجه ایلان ماسک و توییت‌های او بر قیمت دوج کوین تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند.

شیبا اینو - محبوب‌ترین میم کوین کاربردی

شیبا اینو - محبوب‌ترین میم کوین کاربردی

بعد از دوج کوین، شیبا اینو محبوب‌ترین میم کوین در دنیای کریپتو است که برخلاف ماهیت میم بودن آن، کاربردهایی نیز دارد. مارکت کپ این ارز دیجیتال بیش از ۲۰ میلیارد دلار است!

شیبا اینو (SHIB) یک میم کوین مبتنی بر جامعه است که از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون در بین میلیون‌ها نفر در سراسر جهان طرفدار پیدا کرده است. این توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است. در حال حاضر شیبا به صورت مستقیم یا از طریق واسطه‌های شخص ثالث، در صدها مکان به عنوان روش پرداخت پذیرفته می‌شود.

ارز دیجیتال شیبا اینو در آگوست ۲۰۲۰ توسط فردی ناشناس با نام مستعار «ریوشی» ساخته شد. ریوشی درباره خودش می‌گوید که فرد مهمی نیست و تلاش‌ها برای کشف هویت او، حتی در صورت موفقیت، ناامیدکننده خواهد بود.

این میم کوین به سرعت با جلب توجه جامعه سرمایه‌گذاران، محبوبیت و ارزش پیدا کرد. جذابیت ظاهری این سکه به همراه توییت‌ها و صحبت‌های افراد مشهور مانند ایلان ماسک و ویتالیک بوترین، باعث افزایش شهرت آن شد.

از زمان عرضه، شیبا اینو اکنون بر روی صرافی غیرمتمرکز (DEX) اختصاصی خود به نام شیبا سواپ (ShibaSwap) معامله می‌شود.

کاربردهای شیبا اینو

شیبا اینو در حال حاضر کاربردهای متنوعی دارد، اما هنوز در مراحل اولیه توسعه است. کاربردهای فعلی آن شامل پرداخت‌های دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز، توکن‌های خاص و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌شود. با این حال، پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان روش پرداخت محدود است و کاربردهای آن در حال حاضر به اکوسیستم شیبا اینو محدود می‌شود. آینده و موفقیت این ارز دیجیتال به عوامل مختلفی مانند توسعه اکوسیستم، پذیرش توسط کسب‌وکارها و جامعه و مقررات دولتی بستگی دارد.

ارز پپه (PEPE) 

ارز پپه (PEPE) 

ارز pepe یک میم کوین بر بستر بلاکچین اتریوم است که از آن با عنوان «میم‌کوین ضدتورمی» یاد می‌شود. این ارز دیجیتال به نوعی ادای احترام به مجموعه اینترنتی «قورباغه پپه» به شمار می‌رود. این شخصیت توسط «مت فیوری» خلق شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به شهرت زیادی در فضای مجازی دست یافت. هدف اصلی پروژه پپه، استفاده از محبوبیت میم‌کوین‌هایی مانند شیبا اینو و دوج کوین است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا خود را به عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر «میم» در بازار ارزهای دیجیتال تثبیت کنند. 

در اواخر آوریل تا می ۲۰۲۳، ارزش پپه به طور ناگهانی افزایش یافت و در یک برهه‌ی زمانی، ارزش کل بازار آن به ۱.۶ میلیارد دلار رسید. این جهش باعث شد تا افرادی که در ابتدای عرضه اقدام به خرید پپه کرده بودند ثروت زیادی به دست آورند. همچنین در فضای مجازی تعداد زیادی طرفدار پیدا کرد. این اتفاق دوره‌ای را رقم زد که برخی آن را «فصل میم‌کوین‌ها» می‌نامند. در این دوره، دیگر میم‌کوین‌ها نیز شاهد افزایش و کاهش‌های قیمتی چشمگیری بودند؛ حتی برخی از این ارزها تنها چند ساعت بعد از راه‌اندازی پپه وارد بازار شده بودند.

ویژگی ارز Pepe

پپه (PEPE) با تکیه بر میراث قورباغه پپه، شخصیتی با تاریخی طولانی و بحث‌برانگیز، پیشنهاد منحصربه‌فردی در بازار میم‌کوین‌ها ارائه می‌کند. تعهد پروژه به احترام گذاشتن به این شخصیت، آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند و جذابیت آن را در جامعه ارزهای دیجیتال تقویت می‌کند.

وجه تمایز pepe با دیگر ارزهای دیجیتال، نداشتن کارمزد تراکنش (مالیات) و روراستی آن‌ها در مورد کاربرد محدود این ارز دیجیتال است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا پپه ماهیت ساده و سرگرم‌کننده‌اش را به عنوان یک میم‌کوین حفظ کند.

میم کوین فلوکی اینو (Floki Inu) 

میم کوین فلوکی اینو (Floki Inu) 

فلوکی اینو (Floki Inu) یک میم کوین و یک توکن کاربردی اکوسیستم فلوکی است. این ارز دیجیتال توسط طرفداران و اعضای جامعه شیبا اینو (SHIB) و با الهام گرفتن از سگ شیبا اینو متعلق به ایلان ماسک (و نامگذاری به اسم آن) طراحی شده است. 

جامعه طرفداران خود را به افتخار فلوکی (سگ ایلان ماسک) که به اسم یک شخصیت وایکینگ نامگذاری شده، «وایکینگ‌های فلوکی» می‌نامند. فلوکی متعهد است تا تلاش‌های جامعه خود را جدی بگیرد و چندین بار در لیست ۱۰ تای برتر جدول رهبران تعامل اجتماعی LunarCrush قرار گرفته است. 

کاربردهای فلوکی اینو 

فلوکی قصد دارد با ترکیب ویژگی «میم‌کوین» بودن با کاربردهای واقعی، خود را از سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر میم متمایز کند. چشم‌انداز بلندمدت تیم فلوکی، ایجاد یک اکوسیستم خودمختار و غیرمتمرکز است. این اکوسیستم شامل مشارکت‌های استراتژیک، ایجاد کاربردهای واقعی برای خود توکن و توسعه کاربردها برای برند فلوکی از طریق NFTها، بازی‌ها و ویژگی‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

فلوکی اینو روی چهار پروژه اصلی کاربردی کار می‌کند:

  • والهالا (Valhalla): یک دنیای متاورس بازی با NFT
  • فلوکی‌فای (FlokiFi): مجموعه‌ای از محصولات امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
  • فلوکی‌پِلِیس (Floki Places): یک بازارگاه برای NFT و کالا
  • دانشگاه فلوکی: یک پلتفرم محتوا و آموزش

فلوکی همچنین با پروژه‌های پیشرو ارز دیجیتال از جمله چین لینک، Trader Joe و ApeSwap برای پروتکل قفل دارایی دیجیتال FlokiFi Locker خود همکاری کرده است.

میم کوین BONK

میم کوین BONK

میم کوین BONK اولین میم کوین در بلاکچین سولانا است که با شعار «برای مردم، توسط مردم» راه‌اندازی شده است. ۵۰ درصد از کل موجودی این ارز دیجیتال به صورت ایر‌دراپ در اختیار جامعه سولانا قرار گرفته است. Bonk شبیه به سایر میم‌کوین‌ها مانند شیبا اینو (SHIB) و دوج‌کوین (DOGE) است. این ارز دیجیتال در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲ عرضه اولیه شد و منجر به افزایش ۳۴ درصدی قیمت سولانا در ۴۸ ساعت گردید. معاملات Bonk در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و توجه جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد.

هدف BONK

هدف اصلی تیم سازنده Bonk، بازگرداندن نقدینگی به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر سولانا است. ایده‌ی توسعه‌دهندگان این بود که یک ارز دیجیتال کاملاً اجتماعی بسازند که در تمامی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) ساخته شده روی سولانا قابل‌استفاده باشد. همچنین هر کاربر فرصت داشته باشد تا بخشی از این اکوسیستم شود، «جایی که همه یک فرصت عادلانه دارند».

میم کوین WIF 

میم کوین WIF 

ارز دیجیتال WIF که با نام Dogwifhat هم شناخته می‌شود، به سرعت در میان میم‌کوین‌ها به شهرت رسید و توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را به خود جلب کرد. عملکرد خیره‌کننده‌ی اخیر WIF در مقایسه با رقبای شناخته‌شده‌ای آن، نشان‌دهنده محبوبیت آن است.. در حال حاضر، هم سرمایه‌گذاران و هم معامله‌گران با استقبال از WIF، به موفقیت آن در بازار کمک می‌کنند.

Dogwifhat با کار بر روی بلاکچین سریع و کارآمد Solana، علیرغم نداشتن یک کاربرد مفید، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود شناخته می‌شود. Dogwifhat مالکیت را به طور کامل کنار گذاشته و هیچ نهاد واحدی آن را کنترل نمی‌کند.

کل موجودی توکن WIF، که به عنوان دارایی بومی شبکه عمل می‌کند، روی ۹۹۸,۹۲۰,۱۷۳ واحد تنظیم شده است. به همین ترتیب، کل موجودی در گردش آن، معادل با ۱۰۰% کل موجودی است که به ۹۹۸,۹۲۰,۱۷۳ واحد می‌رسد.

میم کوین بیبی دوج (BabyDoge) 

میم کوین بیبی دوج (BabyDoge) 

بیبی دوج، همانطور که از اسمش پیداست، فرزند میم‌ پدرش، دوج کوین است. این ارز دیجیتال توسط طرفداران جامعه آنلاین میم دوج خلق شده است. بیبی دوج با به رخ کشیدن سرعت تراکنش بهبود یافته و بامزگی‌اش، قصد تحت تاثیر قرار دادن پدرش را دارد. بیبی دوج در ابتدا به عنوان یک شوخی و با هدف کمک به گسترش آگاهی در مورد پذیرش حیوانات خانگی ایجاد شد. به عبارتی هدف اصلی بیبی دوج، ساختن یک جامعه سرگرم‌کننده مبتنی بر میم برای افزایش آگاهی در مورد رفاه حیوانات و پذیرش حیوانات خانگی بود. 

ویژگی‌های بیبی دوج

توکن بیبی دوج یک توکن ضد تورمی است که به مرور زمان کمیاب‌تر می‌شود. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال مبتنی بر میم، بیبی دوج کاربرد واقعی در دنیای حقیقی هم دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از بیبی دوج توکن‌های خود را به صورت NFT مینت کنند. بیبی دوج صرافی اختصاصی خود به نام BabyDogeSwap.com را دارد که شامل بازارگردان خودکار (AMM)، فارم‌های اصلی، سرویس کشت توکن، قفل‌کننده رایگان توکن، درگاه سوزاندن توکن، کارت اعتباری، مولد تصویر هوش مصنوعی، NFT و موارد دیگر است!

ارز دیجیتال MEME

ارز دیجیتال MEME

Memecoin با یک توییت ساده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ با عبارت «یک $meme برای فرمانروایی بر همه» خود را به جهانیان معرفی کرد. میم‌کوین توکن بومی اکوسیستم سرزمین میم (Memeland)، یک استودیوی کارآفرینی وب۳ است.

توکن میم‌کوین با نماد $MEME یک توکن ERC-20 است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. بر اساس وب‌سایت و وایت‌پیپر بسیار کوتاه آن، این ارز دیجیتال هیچ کاربرد، نقشه راه و یا وعده‌ای ندارد و «به معنای واقعی کلمه یک میم کوین است».

بررسی ویژگی‌های MEME

عرضه اولیه MEME از طریق روش‌های مختلفی انجام شد که شامل یک ایر‌دراپ دائمی است. در این ایر‌دراپ، ۲۵ درصد از توکن‌ها میان دارندگان مجموعه‌های مختلف NFT سرزمین میم که از ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شده‌اند، توزیع می‌شود. همچنین یک فروش خصوصی، یک پیش‌فروش جامعه و مشارکت در لانچ‌پول بایننس نیز وجود داشت. با وجود فقدان وعده و کاربرد واضح، عرضه اولیه میم‌کوین با موفقیت انجام شد.

کاربران همچنین می‌توانند با تکمیل کوئست‌ها برای دریافت «میم‌پوینت» (Memepoint) و سپس برداشت آن‌ها، به استخراج میم‌کوین در وب‌سایت این ارز دیجیتال بپردازند.

میم کوین MAGA (TRUMP)

میم کوین MAGA (TRUMP)

همانطور که مشاهده کردید، میم‌کوین‌ها با میم‌های سگ یا دیگر نمادهای بی‌خطر فرهنگ عامه مرتبط هستند. با این حال، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، جامعه ارزهای دیجیتال به دنبال ترکیب میم‌ها، ارز دیجیتال و سیاست در یک کلاس دارایی جدید هستند که برخی آن را «پولی‌فای» (PoliFi) می‌نامند.

ارز دیجیتال مگا کوین (با نماد TRUMP) یکی از پیشگامان جنبش پولی‌فای است. این توکن که در ماه آگوست ایجاد شد، به نسبت جدید است و امیدوار است با کارهای خیریه، توجه‌ها را جلب کند، سرمایه‌گذار جذب کند و تأثیری بگذارد.

میم کوین MOG

میم کوین MOG

ارز MOG بر ساختن مضحک‌ترین و گیج کننده‌ترین میم‌ها و محتوای وایرال تمرکز دارد. آن‌ها علاقه زیاد خود به میم‌ها را بیان می‌کنند و خود را پیشرو در این زمینه می‌دانند. MOG یک جامعه قدرتمند دارد، گروهی صمیمی از علاقه‌مندان به میم که به طور فعالانه میم می‌سازند و به اشتراک می‌گذارند. همچنین، MOG اهداف بلندپروازانه‌ای دارد و می‌خواهد با میم‌هایش بر اینترنت تسلط پیدا کند و خود را به عنوان یک نیروی اصلی در دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کند.

میم کوین WEN

میم کوین WEN

ون (Wen) یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین سولانا است که با هدف ترویج دیدگاه مثبت در دنیای کریپتو و حمایت از بلاکچین سولانا و صرافی ژوپیتر (JUP) طراحی شده است. این کوین بر اساس ایده توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ساخته شده و هر کسی که ون (Wen) داشته باشد، در عین حال مالکیت بخشی از یک شعر ویروسی به نام «نامه عاشقانه به برادران ون» را نیز در اختیار دارد.

هدف این پروژه، قدردانی از هیجان و اشتیاق کسانی است که دائماً به دنبال پروژه‌های جدید در دنیای کریپتو هستند. همچنین جلب توجه‌ها به بلاکچین سولانا و آزمایش سیستم جدید راه‌اندازی توکن جوپیتر است. بنیاد ون با ایجاد یک استاندارد NFT متن‌باز، ابزاری جدید و کاربردی را در اختیار توسعه‌دهندگان دیگر سولانا قرار می‌دهد.

میم کوین Coq Inu

میم کوین Coq Inu

ارز Coq Inu (COQ)، یک میم کوین است که روی بلاکچین Avalanche فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال به تازگی جهش قابل توجهی را تجربه کرده و در یک روز بیش از 115 درصد افزایش یافته است. همین موضوع باعث جلب توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران شده است. 

ارز Coq Inu (COQ) با مدل خاصی از توزیع توکن بر روی بلاکچین Avalanche فعالیت می‌کند. این ارز توسط اعضای شناخته‌شده‌ی یک جامعه‌ی اینترنتی بنیان‌گذاری شده است، اعضای این جامعه هیچ توزیعی برای خود در نظر نگرفتند. کل عرضه اولیه‌ی این کوین همراه با 150 واحد Avalanche (AVAX) برای تامین نقدینگی اولیه به بازار تزریق شد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد