جستجو در بیتفا
  • استیبل کوین FDUSD چیست؟
  • چرا FDUSD معرفی شد؟
  • کاربردهای استیبل کوین First Digital USD
  • حواله یا ارسال پول و پرداخت‌های بین‌المللی
  • محافظت از سرمایه در برابر نوسانات قیمت
  • استفاده در بخش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)
  • پشت صحنه شرکت مادر  FDUSD
  • تاییدیه‌های نظارتی
  • اعتبار FD121
  • استیبل کوین FDUSD کدام تاییدیه‌ها را دریافت کرده است؟
  • چرا بایننس در حال حذف BUSD از بازار است؟
  • آیا FDUSD جانشین BUSD می‌شود؟
  • خطرات مرتبط با FDUSD چیست؟
  • آینده ارز دیجیتال FDUSD
  • استیبل کوین FDUSD توکنی جدید یا جایگزینی برای BUSD؟
استیبل کوین FDUSD چیست؟ آشنایی با First digital USD

استیبل کوین FDUSD چیست؟ آشنایی با First digital USD

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
۹ دقیقه
۰
۳۴۴
توسط :
ساغر ارژندی

استیبل کوین FDUSD، یکی از جدیدترین توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است که در ژوئن سال ۲۰۲۳ منتشر شد. این ارز دیجیتال، که توسط شرکت مالی فرست دیجیتال لیمیتد (First Digital Limited) در هنگ کنگ پشتیبانی می‌شود، بر پایه مفهوم استیبل کوین ساخته شده و دارای پشتوانه‌ای قوی به شکل دلار آمریکا است. اگر می‌خواهید در مورد استیبل کوین First Digital USD بیشتر بدانید، در این مقاله با بیتفا با ما همراه باشید.

استیبل کوین FDUSD چیست؟

استیبل کوین FDUSD، یکی از ارزهای دیجیتال جدید است که توسط شرکت FD121 Limited، یک شرکت تابعه از شرکت مالی First Digital Limited، معرفی و صادر شد. این استیبل کوین که اولین بار در ژوئن ۲۰۲۳ معرفی شد، با پشتوانه یک دلار آمریکا یا دارایی معادل آن، که توسط شرکت فرست دیجیتال تراست لیمیتد نگهداری می‌شود، پشتیبانی خواهد شد.

فرست دیجیتال تراست لیمیتد یک شرکت ثبت شده و مستقر در هنگ کنگ است و وظیفه حفظ تمام ذخایر FDUSD در حساب‌های جداگانه را دارد. این شرکت اطمینان می‌دهد که هیچگونه اشتراکی بین ذخایر این استیبل کوین و سایر دارایی‌های شرکت وجود نخواهد داشت. همچنین، این شرکت ملزم به نگهداری ذخایر FDUSD به شکل نقدی یا دارایی‌هایی با نقدینگی بالا است، که این اقدام به حفظ ارزش یک به یک استیبل کوین FDUSD با دلار آمریکا کمک می‌کند.

ناشر FDUSD نیز متعهد به انتشار گزارشی توسط حسابرسان مستقل است تا اطمینان حاصل شود که همه‌ی استیبل کوین‌های در گردش FDUSD به‌طور کامل با ارزش معادل وجه نقد یا معادل‌های نقدی نگهداری شده پشتیبانی می‌شود.

FDUSD در ابتدا در شبکه‌های اتریوم و بایننس چین (BNB Chain) منتشر شد، اما برنامه‌هایی برای انتشار آن در دیگر بلاکچین‌ها نیز وجود دارد. این استیبل کوین با توجه به هدف تنوع‌بخشی و ارائه کاربردهای متنوع برای استفاده‌کنندگان، در راستای بهبود بازار استیبل کوین‌ها فعالیت می‌کند.

استیبل کوین FDUSD چیست؟

چرا FDUSD معرفی شد؟

در زمانی که بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان، تصمیم به متوقف کردن پشتیبانی از استیبل کوین خود به نام BUSD را اعلام کرد، FDUSD به عنوان گزینه‌ای جایگزین، مورد توجه قرار گرفت. این اقدام نه تنها باعث شد FDUSD به عنوان یک جایگزین شناخته شود، بلکه بیانگر تاثیرگذاری و جایگاه مهمی است که این ارز دیجیتال در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

تیم توسعه‌دهنده استیبل کوین First Digital USD همچنین ادعا می‌کند که این استیبل کوین دیجیتالی پیشرفته نه تنها قادر به متحول کردن امور مالی جهانی است، بلکه با ارائه امکاناتی همچون امنیت، سرعت و نوآوری، به کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان فرصتی بی‌نظیر برای بهره‌مندی از فضای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

کاربردهای استیبل کوین First Digital USD

ارز دیجیتال First Digital USD (FDUSD) با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، امکانات و کاربردهای زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به برخی از کاربردهای مهم این استیبل کوین اشاره خواهیم کرد.

حواله یا ارسال پول و پرداخت‌های بین‌المللی

FDUSD می‌تواند برای انجام تراکنش‌های برون‌مرزی سریع و با کارمزد کمتر نسبت به روش‌های سنتی مورد استفاده قرار گیرد. این ارز دیجیتال انتخاب مناسبی برای ارسال و دریافت پول بین افراد و کسب‌وکارها است.

FDUSD به عنوان یک راه‌حل پرداخت موثر با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر برای تراکنش‌های بین‌المللی، به ویژه برای کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال پول نقد در حجم زیاد و در سطح بین‌المللی با کارمزدهای بالایی همراه است و ممکن است چند روز طول بکشد. به کمک استیبل کوین FDUSD می‌توان چنین تراکنش‌هایی را در کمترین زمان و با کمترین کارمزد انجام داد.

محافظت از سرمایه در برابر نوسانات قیمت

استفاده از FDUSD به عنوان یک استیبل کوین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در مقابل نوسانات شدید بازار کریپتو از سرمایه خود محافظت کنند. درواقع استیبل‌کوین‌ها به دلیل اینکه نرخ ثابتی دارند، در مقابل نوسانات بازار کریپتو محفوظ هستند و سرمایه گذاران می‌توانند برای حفظ ارزش دارایی خود، از استیبل کوین‌ها استفاده کنند.

استفاده در بخش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)

FDUSD می‌تواند به عنوان ابزاری برای فعالیت‌های مختلف در دنیای دیفای مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر هستند:

  • ییلد فارمینگ (Yield Farming)
  • وام‌دهی (Crypto Lending)
  • استیکینگ (Staking)

استفاده از استیبل کوین FDUSD نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی تراکنش‌های خود را انجام دهند، بلکه باعث حفاظت از سرمایه در مقابل نوسانات بازار می‌شود و سرمایه گذاران می‌توانند به راحتی با پشتوانه این استیبل کوین در بخش دیفای فعالیت کنند.

کاربردهای استیبل کوین First Digital USD

پشت صحنه شرکت مادر  FDUSD

در پشت صحنه شرکت مادر FDUSD، یعنی شرکت FD121 Limited، جزئیات جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد این شرکت در یک محیط مبهم فعالیت می‌کند. در ادامه به برخی از موارد جالب در مورد شرکت مادر FDUSD اشاره می‌کنیم.

تاییدیه‌های نظارتی

با ادعای بایننس و وایت پیپر FDUSD، پلتفرم FD121 و First Digital Labs از نهادهای ناظر هنگ کنگ تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند. اما داده‌های Crunchbase معتقدند این ادعا درست نبوده و این اطلاعات مورد تأیید نیستند.

اعتبار FD121

FD121 زیر مجموعه ثبت شده از First Digital Labs است. این شرکت در ۳ مرحله جذب سرمایه خود بیش از ۲۵ میلیون دلار جذب کرد، اما عمدتاً توسط مؤسسات سرمایه‌گذاری هنگ کنگی حمایت شد. مدیرعامل این شرکت Vincent Chok است که سابقه طولانی در زمینه مدیریت پلتفرم‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد.

وجود مواردی مانند عدم مدارک ثبتی برای FD121 و روابط غیرعلنی بین بایننس و فرست دیجیتال، می‌تواند به افزایش ابهامات اعتبار FDUSD کمک کند. اما رفع این موارد به بهبود وضعیت این رمزارز کمک خواهد کرد.

استیبل کوین FDUSD کدام تاییدیه‌ها را دریافت کرده است؟

FDUSD تاییدیه‌های مالی مهمی دریافت کرده است که نشان از اعتبار و قابلیت اطمینان آن دارد. تاییدیه‌هایی که استیبل کوین First Digital USD دریافت کرده است به شرح زیر هستند :

  • گواهی از سازمان مالی هنگ کنگ (HKMA): FDUSD به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات مالی (MSO) فعالیت می‌کند. این گواهی نشان می‌دهد که FDUSD ملزومات قانونی مالی هنگ کنگ را دارد که شامل گواهی ضدپولشویی (AML) و احراز هویت (KYC) هستند.
  • پشتیبانی از صرافی بایننس: صرافی بایننس، به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان، از FDUSD پشتیبانی می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که FDUSD توانسته اعتبار و اطمینان بایننس را جلب کند و به عنوان یکی از ارزهای معتبر در این صرافی معرفی شود.

با توجه به این تاییدیه‌ها و پشتیبانی از بایننس، FDUSD به عنوان یک استیبل کوین قابل اعتماد و قابل استفاده در معاملات و تراکنش‌های مالی در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

استیبل کوین FDUSD کدام تاییدیه‌ها را دریافت کرده است؟

چرا بایننس در حال حذف BUSD از بازار است؟

بایننس، بزرگ‌ترین بازار معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال جهان، تصمیم به حذف تدریجی رمزارز BUSD از بازار گرفته است. این تصمیم از زمان فوریه سال ۲۰۲۳ اعلام شد و پیش‌بینی می‌شود که پشتیبانی از BUSD تا فوریه سال ۲۰۲۴ به طور کلی متوقف شود.

دلیل اصلی این تصمیم به گفته‌ برخی تحلیل‌گران، به درگیری بایننس با سامانه‌های نظارتی آمریکایی مانند SEC برمی‌گردد. استیبل کوین BUSD با همکاری دو کمپانی پکسوس (Paxos) و بایننس لبز (Binance Labs) به بازار معرفی شده بود و در این همکاری، پکسوس مسئولیت‌هایی مانند ساخت، ضرب و ممیزی توکن‌ها را برعهده داشت و بایننس مسئولیت‌های دیگر مانند پشتیبانی و تأمین پشتوانه را برعهده گرفت.

اما پس از درگیری بایننس با SEC، پکسوس اعلام کرد که به‌صورت یک طرفه از این قرارداد خارج خواهد شد به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکل برای خود و محصولاتش. این تصمیم باعث شد که بایننس که بدون پکسوس توانایی اداره و مدیریت BUSD را نداشت، مجبور به حذف این رمزارز شود، چرا که علاوه بر این که از منابع و تکنولوژی پکسوس برای اداره BUSD استفاده می‌کرد، نیاز به تأییدات و نظارت‌های مجدد برای ادامه فعالیت BUSD نیز وجود داشت.

آیا FDUSD جانشین BUSD می‌شود؟

استیبل کوین FDUSD یا First Digital USD، به‌عنوان یک جانشین برای رمزارز BUSD معرفی شده است. پشتیبانی از FDUSD توسط یک شرکت چینی انجام می‌شود که این امر می‌تواند به دیدگاه‌های جغرافیایی و نقشه‌های سیاسی مرتبط باشد. همچنین،FDUSD  به‌عنوان یک رمزارز پایدار متصل به ارزش دلار آمریکا عرضه شده است و توسط صندوق First Digital Trust پشتیبانی می‌شود. این صندوق توسط مؤسسه First Digital و تمام زیرشاخه‌های آن، که مجوز رسمی از دولت هنگ کنگ دریافت کرده‌اند، نظارت می‌شود. همچنین، FDUSD در ابتدا در بلاکچین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌شد، اما در آینده قصد دارد تا به سایر بلاکچین‌ها هم منتقل شود.

اگرچه تا زمانی که کمپانی مادر بتواند فرایند بازخرید و تأمین پشتوانه را به درستی و طبق اصول قانونی انجام دهد،FDUSD  از خطر دی‌پگ شدن در امان خواهد بود، اما همچنان خطر دی‌پگینگ (یعنی یک استیبل کوین از پگ یا وابستگی قیمتی مشخص خود منحرف شود) برای هر استیبل کوینی وجود دارد و تضمینی برای تثبیت دائمی قیمت آن‌ها وجود نخواهد داشت.

آیا FDUSD جانشین BUSD می‌شود؟

خطرات مرتبط با FDUSD چیست؟

FDUSD، همانطور که یک رمزارز پایدار است، با برخی خطرات و ریسک‌های مرتبط همراه خواهد که کاربران باید به آنها توجه کنند:

  1. خطر دی‌پگینگ (Depegging): وابستگی قیمت FDUSD به ذخایری که پشتیبانی می‌کنند، این رمزارز را در معرض خطر دی‌پگینگ قرار می‌دهد. اگر ناشر نتواند تعهدات خود را به تبادل FDUSD با دارایی‌های معادل به موقع اجرا کند، قیمت FDUSD از ارزش دلار آمریکا ممکن است منحرف شود.
  2. ریسک‌های عملیاتی: استفاده از خدمات شخص ثالث برای ذخیره و تبادل FDUSD، این رمزارز را در معرض ریسک‌های عملیاتی مانند تقلب و حملات سایبری قرار می‌دهد. عدم وجود راه‌حل‌های موثر برای جلوگیری از سرقت دارایی‌ها می‌تواند این خطرات را افزایش دهد.
  3. خطرات مقرراتی: قوانین و مقررات مرتبط با رمزارزها در حال تغییر و تحول است، که می‌تواند بر عملکرد FDUSD تأثیر بگذارد. همچنین عدم قطعیت در قوانین می‌تواند بر معاملات و استفاده از FDUSD تأثیر گذار باشد.
  4. خطرات طرف قرارداد: عملکرد FDUSD از طریق واسطه‌های مالی شخص ثالث انجام می‌شود که ممکن است باعث تأخیر یا افزایش هزینه‌ها شود. وابستگی به این واسطه‌ها می‌تواند کاربران را در معرض خطرات مربوط به طرف قرارداد قرار دهد.

آینده ارز دیجیتال FDUSD

با توجه به پیش‌بینی محققان در حوزه بازار استیبل کوین، انتظار می‌رود که ارزش این بازار در پنج سال آینده به صدها میلیارد دلار برسد. در این محیط رو به رشد، توکن FDUSD به عنوان یکی از استیبل‌کوین‌های جدید، پیشرفت زیادی را تجربه خواهد کرد.

با گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال، هم موسسات مالی سنتی و هم شرکت‌های کریپتو در تولید استیبل کوین‌های خود فعالیت می‌کنند. فعالیت آن‌ها نشان می‌دهد که در انتخاب استیبل کوین مناسب، کاربران دارای گزینه‌های متعددی هستند و باید با توجه به نیازهای خود انتخاب کنند.

با این وجود، هرچند استیبل کوین‌ها دارای مزایای زیادی هستند، اما بدون ریسک نیستند. بهتر است کاربران قبل از استفاده از هر استیبل کوینی، تحقیق کنند. همیشه توجه به بررسی وایت پیپر، گزارش‌های ذخیره، حسابرسی و هرگونه سلب مسئولیت قانونی که معمولاً در وب سایت رسمی استیبل کوین موجود است قبل از استفاده از آن اهمیت زیادی دارد.

آینده ارز دیجیتال FDUSD

استیبل کوین FDUSD توکنی جدید یا جایگزینی برای BUSD؟

استیبل کوین FDUSD قرار است به‌طور غیررسمی جایگزین BUSD در بازار شود؛ اما بایننس کنترل مستقیمی بر این رمزارز ندارد. با این وجود، حجم معاملات قابل توجه، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده آن داشته باشد. در حال حاضر، تعداد جفت ارزهای مبتنی بر FDUSD در بایننس در حال افزایش است، اما عدم پذیرش آن در صرافی‌های دیگر می‌تواند یک امتیاز منفی‌ برای آن به حساب آید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد