جستجو در بیتفا
  • معرفی نوترون (NTRN)
  • بررسی تیم Neutron
  • مزایای Neutron
  • Cosmos SDK
  • امنیت میان زنجیره‌ای (Interchain Security)
  • درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (Interchain Queries)
  • تراکنش‌های بین زنجیره‌ای
  • CosmWasm
  • پروژه Neutron چگونه کار می‌کند؟
  • حساب‌های میان زنجیره‌ای (ICA)
  • درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (ICQ)
  • سرمایه گذاری ‌Binance Labs در پروژه Neutron
  • Neutron DAO چیست؟
  • Tokenomics شبکه Neutron
  • توزیع 1 میلیارد توکن NTRN
  • کاربردهای ارز NTRN
  • از کجا ارز NTRN را بخریم؟
پروژه Neutron چیست؟ معرفی ارز NTRN

پروژه Neutron چیست؟ معرفی ارز NTRN

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
۹ دقیقه
۰
۳۳۰
توسط :
یاسمن یزدان دوست

در اوایل نوامبر 2023، توکن NTRN شاهد افزایش قابل توجهی بود و قیمت آن تا 97 درصد افزایش یافت. NTRN به عنوان توکن پلتفرم تعیین شده برای Neutron، یک بلاکچین مبتنی بر Cosmos SDK و مکانیزم اجماع Tendermint BFT عمل می‌کند. آنچه نوترون را متمایز می‌کند قابلیت منحصر به فرد آن در برقراری ارتباط بین اکوسیستم Cosmos و شبکه‌های خارجی است. به عبارتی مسیری را برای تعاملات میان زنجیره‌ای فراهم می‌کند. در ادامه این مقاله با تیم بیتفا همراه باشید تا به بررسی کنیم که NTRN چیست؟

 

معرفی نوترون (NTRN)

معرفی نوترون (NTRN)

Neutron یک پلتفرم بلاکچین هوشمند برای توسعه برنامه‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) میان زنجیره‌ای است که توسط Cosmos Hub پشتیبانی می‌شود. Neutron یک شبکه بلاکچینی است که از طریق CosmWasm قراردادهای هوشمند را وارد اکوسیستم Cosmos می‌‌کند. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان امکان راه‌اندازی برنامه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند را می‌دهد که از طریق IBC به کل اکوسیستم Interchain متصل می‌شوند. نوترون به چالش‌های اصلی پیش روی مراکز پروتکل‌های چند زنجیره‌ای، از جمله امنیت داشتن، قابل اعتماد بودن، اتصال اکوسیستم و محدودیت‌های زیرساختی میان زنجیره‌ای پاسخ می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این پلتفرم این است که می‌تواند بدون نیاز به تغییر مجدد کد، معاملات را در مناطق مختلف (بلاکچین‌) Cosmos اجرا کند. این امر آن را برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) در اکوسیستم Cosmos مفید می‌کند.

برنامه‌های میان زنجیره‌ای به Interchain Query برای دریافت داده‌ها از بلاکچین‌های مختلف نیاز دارند. Neutron این فناوری را توسعه داده است تا به برنامه‌های DeFi طیف وسیعی از خدمات را ارائه دهد. این پلتفرم بر توسعه حساب‌های میان زنجیره‌ای (ICA) و درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (ICQ) تمرکز دارد. Neutron در اوایل سال 2023 توسط تیمی متشکل از مدیر سابق جامعه Lido DAO(LDO) ، Avril Duthiel ایجاد شد. Lido DAO یک سازمان غیرمتمرکز است که هدف آن ساخت زیرساخت سهام‌گذاری در شبکه اتریوم است.

 

بررسی تیم Neutron

پلتفرم نوترون توسط Avril Duthiel در اوایل سال 2023 و پس از همکاری با Lido DAO تأسیس شد. این پروژه به سرعت با حمایت مالی چشمگیر از سرمایه گذاران برجسته مانند Binance Labs، CoinFund، Delphi Ventures و دیگران به موفقیت رسید و 10 میلیون دلار بودجه جمع آوری کرد. این حمایت گسترده نشان دهنده اعتماد به توانایی نوترون در پیشرفت اکوسیستم Cosmos است.

 

مزایای Neutron

مزایای Neutron

در ادامه به چندین مزایای برتر این پلتفرم خواهیم پرداخت.

Cosmos SDK

Neutron از فریمورک Cosmos SDK استفاده می‌کند، یک فریمورک چند منظوره که فرایند ساخت برنامه‌های بلاکچینی امن بر روی Tendermint BFT را ساده می‌کند. Cosmos SDK بر اساس دو اصل اساسی: ماژولار بودن و امنیت ساخته شده است.

امنیت میان زنجیره‌ای (Interchain Security)

امنیت میان زنجیره‌ای (Interchain Security)  فناوری‌ای است که به Neutron این امکان را می‌دهد خود را با استفاده از مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌ها Cosmos Hub ایمن کند. Neutron از ویژگی Interchain Security استفاده می‌کند، که با ۱۷۵ اعتبارسنج و استیکینگ حدود ۱۸۶ میلیون ATOM هماهنگ شده است. این مکانیزم به پروتکل‌های امنیتی زنجیره تأمین کننده اجازه می‌دهد بلوک‌هایی برای زنجیره‌های مصرف‌کننده تولید کنند.

درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (Interchain Queries)

Neutron از فناوری Interchain Queries استفاده می‌کند که می‌تواند توسط توسعه‌دهندگان قرارداد هوشمند سفارشی شود. Interchain Queries یک نوع درخواست است که از سمت یک بلاکچین به بلاکچین دیگر جهت دسترسی به داده‌ها ارسال می‌شود. ICQ یک بلوک سازنده اساسی هستند که به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی ایمن به داده‌ها از مناطق دور را می‌دهد. به عبارتی شما می‌توانید به داده‌ها دیگر بلاکچین‌ها به صورت کاملا ایمن دسترسی داشته باشید.

تراکنش‌های بین زنجیره‌ای

Neutron در حال معرفی حساب‌های میان زنجیره‌ای (ICA) در قراردادهای هوشمند CosmWasm است. حساب‌های میان زنجیره‌ای یک حساب مجازی است که در چندین بلاکچین قابل استفاده است. ICA به ماژول‌ها و قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد با تراکنش‌ها در قلمروهای خارجی تعامل داشته و آنها را ردیابی کنند بدون اینکه کد سفارشی اضافی را مستقر کنند. ICQ ابزاری حیاتی است که قدرت میان زنجیره‌ای را تقویت می‌کند. Neutron بدون مجوز عمل می‌کند، به این معنی که برای هر کسی امکان راه‌اندازی کد و مشارکت در اقتصاد میان زنجیره‌ای وجود دارد.

CosmWasm

CosmWasm یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که به طور خاص برای اکوسیستم Cosmos ساخته شده است. ادغام CosmWasm در Neutron باعث می‌شود عملیات در شبکه انعطاف‌پذیرتر و یکپارچه‌تر شود.

 

پروژه Neutron چگونه کار می‌کند؟

Neutron یک پروژه بلاکچین است که از مفاهیم ICA و ICQ برای امکان اجرای تراکنش‌ها در مناطق دوردست و مدیریت حساب‌ها در بلاکچین‌های مختلف استفاده می‌کند. این پروژه برای بهبود قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای در اکوسیستم بلاکچین هدف گذاری شده است. در ادامه به توضیح مفصل هر بخش خواهیم پرداخت تا با نحوه کارکرد این پلتفرم بیشتر آشنا شویم.

پروژه Neutron چگونه کار می‌کند؟



حساب‌های میان زنجیره‌ای (ICA)

حساب‌های میان زنجیره‌ای (ICA) به ماژول‌ها و قراردادهای هوشمند، امکان اجرا و ردیابی تراکنش‌ها در مناطق میان زنجیره‌ای را بدون نیاز به استقرار کد اضافی فراهم می‌کنند. با این ویژگی، نوترون می‌تواند راه‌حل‌هایی برای اجرای تراکنش در اکوسیستم میان زنجیره‌ای ارائه دهد و مدیریت حساب‌ها (کیف پول‌ها) را بدون دردسر در چندین بلاکچین انجام دهد.

ICA ایجاد و کنترل حساب را از طریق ارتباط میان زنجیره‌ای (IBC) بدون استفاده از کلیدهای خصوصی محلی امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم برای عملکردهای مختلف به عنوان یک زنجیره میزبان و کنترل‌کننده عمل می‌کند. زنجیره میزبان حساب‌های میان زنجیره‌ای را از مناطق دیگر ذخیره می‌کند و دستورالعمل‌های IBC را اجرا می‌کند. کنترل‌کننده از ماژول مجوز برای ایجاد و مدیریت حساب‌های میان زنجیره‌ای در زنجیره میزبان استفاده می‌کند.

روند اجرای تراکنش در نوترون به شرح زیر است:

در Neutron، قراردادهای هوشمند تراکنش‌های ICA ارسال می‌کنند. ماژول ICT آن را به ماژول ICA ارسال می‌کند که یک بسته IBC ایجاد می‌کند. یک واسطه بسته را برداشته و آن را به ماژول ICA در زنجیره میزبان می‌برد. بسته بازگشایی شده و در زنجیره میزبان به عنوان یک تراکنش محلی اجرا می‌شود. واسطه نتایج اجرا (تایید شده، ناموفق یا زمان تمام شده) را دریافت می‌کند و آنها را از طریق ماژول‌های ICA و ICT در نودرون به قرارداد هوشمند اصلی ارسال می‌کند. به این ترتیب، ICA امکان اجرای تراکنش‌ها در منطقه دیگر و دریافت داده‌های وضعیت را فراهم می‌کند.

 

درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (ICQ)

نوترون درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای (ICQ) قابل سفارشی‌سازی را برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد.درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای یک بلاک ساختمان مهم هستند که به توسعه‌دهندگان امکان بازیابی داده‌ها از زنجیره‌های بلاک دیگر را به‌طور ایمن می‌دهند.

درخواست‌ها راهی برای دستیابی به داده‌ها از بلاکچین‌های مختلف هستند. به دلایل مختلف توسعه‌دهندگان تمایل دارند از درخواست‌های پیچیده‌تر استفاده کنند. چنین درخواست‌هایی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا «سوالات» دقیق‌تری بپرسند، به عنوان مثال، «موجودی توکن X در کیف پول Y چیست؟»

درخواست‌ها برای پروتکل DeFi ضروری هستند. dApps می‌توانند داده‌ها را برای محاسبه نرخ ارزهای دارایی، تعیین نسبت وام‌ها و موارد دیگر دریافت کنند. اما مشکل این است که درخواست‌ها فقط در همان بلاکچین کار می‌کنند. برای بازیابی داده‌ها از بلاکچین‌های دیگر، باید یک سیستم تخصصی بر روی IBC ساخته شود: درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای.

Neutron درخواست‌های داده میان زنجیره‌ای را به شرح زیر انجام می‌دهد:

ماژول ICQ درخواست‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آنها را برای انتقال دهنده‌ها در دسترس قرار می‌دهد. انتقال دهنده‌ها به بلاکچین مورد نظر می‌روند، برای هر «کلید» یک «مقدار» پیدا می‌کنند و آنها را رمزنگاری می‌کنند. انتقال دهنده‌ها نتیجه رمزنگاری شده را دوباره به ماژول ICQ برمی‌گردانند که آن را تأیید می‌کند. قراردادهای هوشمند خاص نتایج تأیید شده را از آن ماژول دریافت می‌کنند و نتایج خام را به ساختار داده مناسب برای نویسنده درخواست پردازش می‌کنند. این پلتفرم امکان استفاده از قراردادهای هوشمند به جای ماژول‌های ICQبرای پردازش نتایج را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند.

 

سرمایه گذاری ‌Binance Labs در پروژه Neutron

پروژه نوترون، پلتفرم میان‌زنجیره‌ای، اخیراً از طریق یک سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری تأمین مالی شد. این سرمایه‌گذاری توسط Binance Labs، رهبری شد. سایر شرکت‌کنندگان در این سرمایه‌گذاری شامل CoinFund، Delphi Ventures، LongHash Ventures، Semantic Ventures و Nomad Capital بودند. این سرمایه‌گذاری در تاریخ 21 ژوئن 2023 اعلام شد. سپس در کمتر از چهار ماه، بایننس Neutron را در پلتفرم خود لیست کرد. این سرمایه‌گذاری و لیست کردن نشان‌دهنده حمایت بایننس از Neutron و پتانسیل این پلتفرم برای آینده است.

 

Neutron DAO چیست؟

Neutron DAO چیست؟

Neutron DAO یک سیستم حاکمیتی نوآورانه برای شبکه Neutron است که از قراردادهای هوشمند DAO استفاده می‌کند. Neutron DAO یک سیستم حاکمیتی نوآورانه است که پتانسیل بهبود حاکمیت شبکه‌های بلاکچین را دارد. این سیستم از یک DAO مرکزی و چندین subDAO تشکیل می‌شود که هر کدام نقشی در حاکمیت شبکه دارند.

  • DAO مرکزیمسئول تصمیم گیری‌های کلیدی در مورد شبکه است، مانند تعیین بودجه و تعیین مسیر توسعه.
  • subDAOها مسئول تصمیم گیری در مورد مسائل خاص هستند، مانند مدیریت زیرساخت شبکه یا توسعه محصولات جدید.

Neutron DAO انعطاف پذیر است زیرا از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این بدان معناست که می‌توان آن را به راحتی برای نیازهای شبکه تغییر داد. همچنین مشارکت را ساده می‌کند زیرا از چندین روش مختلف برای مشارکت در حاکمیت استفاده می‌کند. اعضای شبکه می‌توانند با ارسال پیشنهادات، رأی دادن به پیشنهادات و شرکت در بحث‌ها مشارکت کنند. از طرف دیگر اعضای شبکه می‌توانند اطمینان داشته باشند که حاکمیت شبکه به طور شفاف و عادلانه انجام می‌شود.

 

Tokenomics شبکه Neutron

توکنومیک Neutron بر اساس توکن بومی آن، $NTRN ساخته شده است که عرضه کل آن به 1 میلیارد توکن محدود می‌شود. این عرضه محدود، ارزش و کاربرد توکن را در اکوسیستم برجسته می‌کند. درآمد این شبکه عمدتاً از کارمزدهای تراکنش حاصل می‌شود که بخشی از آن امنیت شبکه را تأمین م‌ کند، در حالی که مابقی آنها سوزانده یا ذخیره می‌شوند و یک مدل اقتصادی پایدار را ترویج می‌کنند.

توزیع 1 میلیارد توکن NTRN

با این استراتژی توزیع، عرضه در گردش اولیه NTRN در حدود 66٪ است که بین جامعه و تیم تقسیم شده است. 

  • بنیان‌گذاران:این توکن‌ها به مدت یک سال قفل می‌شوند و سپس به طور خطی در عرض سه سال آزاد می‌شوند. مهمتر از همه، آنها در طول دوره قفل هیچ قدرت رأی گیری ندارند.
  • حامیان اولیه:مشابه توکن‌های بنیان‌گذاران، این توکن‌ها به مدت یک سال قفل می‌شوند و سپس به طور خطی در عرض سه سال آزاد می‌شوند، با این تفاوت که حتی در طول دوره قفل دارای قدرت رأی گیری هستند.
  • جامعه:این توکن‌ها از طریق airdrop‌ها و رویدادهای راه اندازی اختصاص داده می‌شوند، این توکن‌ها دارای دوره باز شدن 3 ماهه و اختیاری قفل هستند و همراه با قدرت رأی گیری هستند.
  • Neutron DAO:این توکن‌ها که در Reserve و Treasury DAO نگهداری می‌شوند، عمدتاً نقد هستند اما برای استفاده یا انتقال نیاز به تأیید اکثریت رای دهندگان دارند.

با این استراتژی توزیع، عرضه در گردش اولیه NTRN در حدود 66٪ است که بین جامعه و تیم تقسیم شده است. 

 

کاربردهای ارز NTRN

NTRN ارز بومی شبکه Neutron است. کاربرد توکن شامل حاکمیت، تسهیل تراکنش و به عنوان یک دارایی اصلی در فعالیت‌های DeFi در شبکه Neutron است، که بازتابی از نقش جامع آن و علاقه جامعه به موفقیت و حاکمیت آن است. برخی از کاربردهای NTRN به شرح زیر است:

  • NTRN یک ابزار پرداخت برای راه‌اندازی dApps در شبکه Neutron است.
  • شرکت در حاکمیت از طریق صندوق‌های رای با استفاده این ارز امکان‌پذیر می‌شود.
  • NTRN اساساً دارایی DeFi خواهد بود که برای جفت شدن با توکن‌ها در استخرهای نقدینگی و صندوق‌های درآمد استفاده می‌شود.
  • NTRN همچنین می‌تواند به عنوان وثیقه برای بازارهای مالی و به عنوان ابزار پرداخت برای DAOs استفاده شود.

 

از کجا ارز NTRN را بخریم؟

ارز دیجیتال NTRN را می‌توانید از صرافی‌های متمرکز معتبر خریداری کنید. صرافی‌های متمرکزی که این ارز را لیست کردند عبارتند از: بایننس، کوکوین و بینگ ایکس که بیشترین حجم معاملات آن متعلق به صرافی بایننس است. بینگ ایکس بهترین صرافی مناسب ایرانیان است زیرا نیاز به احراز هویت ندارد، اگر هنوز در این صرافی ثبت نام نکردید، مقاله ثبت نام در صرافی بینگ ایکس را مطالعه فرمایید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد