جستجو در بیتفا
  • صرافی Mt.Gox یک طعمه جذاب برای هکرها!
  • ترس از پیدا شدن بیت کوین‌های سرقت شده!
  • جمع بندی
بررسی هک صرافی MT.Gox و تأثیرات آزاد شدن احتمالی بیت کوین‌های هک شده آن

بررسی هک صرافی MT.Gox و تأثیرات آزاد شدن احتمالی بیت کوین‌های هک شده آن

متوسط
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
۴ دقیقه دقیقه
۱
۷۵۰
توسط :
مبین رزمخواه

ماجرای هک صرافی MT.Gox که همه جا با تیتر "بزرگ‌ترین هک تاریخ بیت کوین" از آن نام برده می‌شود؛ مدت زمان نسبتاً زیادی است که حاشیه‌هایش در شرایط مختلف نزولی و در میان خبرهای منفی بازار کریپتو، منتشر می‌شود. به تازگی هم اعلام شد که بیت کوین‌های هک شده آن قرار است بین قربانیان این هک توزیع شود. در ادامه این مقاله به تاریخچه این اتفاق تاریخی می‌پردازیم و صحت شایعات منتشر شده در این مورد را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

 

Mt.Gox

 

صرافی Mt.Gox یک طعمه جذاب برای هکرها!

صرافی رمز ارزی Mt.Gox در سال 2010 شروع به کار کرد و در آن سال‌ها یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های زمان خودش به حساب می‌آمد. یک سال پس از راه اندازی این پلتفرم، در سال 2011 یک هکر به Mt.Gox حمله کرد و توانست تا 2609 بیت کوین را از این صرافی سرقت کند. ارزش بیت کوین در آن سال حدود 10,000 درصد رشد را تجربه کرده بود و توانسته بود تا از 0.3 دلار به 30 دلار در همین صرافی برسد! این اتفاق باعث شد تا صرافی Mt.Gox به مدت چند روز فعالیت‌های خود را تعطیل کند، اما مشکل بحرانی برایش ایجاد نشد و توانست دوباره به فعالیتش در بازار رمز ارزها ادامه دهد.

 

Mt.Gox

 

حمله بعدی به این صرافی در سال 2014 رخ داد، در آن زمان Mt.Gox حدود 70 درصد از بیت کوین‌های دنیا را مدیریت می‌کرد. اما این بار حمله هکرها به گونه‌ای بود که این صرافی را به صورت کامل ورشکست کرد! این صرافی پس از گذشت چند روز از این هک، به صورت کلی کسب و کار خود را تعطیل کرد و از بازار ارزهای دیجیتال خارج شد. در آن زمان اعلام شد که بیش از 850 هزار بیت کوین از این صرافی گم شده است! از این میزان بیت کوین حدود 750 هزار عدد آن متعلق به کاربران این صرافی بود.

 

ترس از پیدا شدن بیت کوین‌های سرقت شده!

در سال 2021 برای اولین بار خبری منتشر شد مبنی بر اینکه Mt.Gox قرار است تا بخشی از بیت کوین‌های کاربران را به آن‌ها بازگرداند. تعداد بیت کوین‌هایی که اعلام شد قرار است تا به کاربران بازگردانده شود 137 هزار عدد بود. در آن زمان بیت کوین حدود 34 هزار دلار قیمت داشت و این خبر ترس نسبتاً زیادی در مارکت ایجاد کرد؛ چراکه آزادسازی این حجم می‌توانست شوک فروش زیادی در بازار ایجاد کند. اکنون در سال 2022 می‌دانیم که در آن زمان هیچ بیت کوینی برای کاربران Mt.Gox واریز نشد و تنها کاربرد اخبار مربوط به این هک، ایجاد ترس در بین کاربران کریپتو بود. اکنون نکته جالب اینجاست که چند روز قبل، دقیقاً خبری با همان تیتر قبلی منتشر شد و دوباره ادعا شد که Mt.Gox قرار است تا بیت کوین‌های گم شده را بین کاربران این صرافی ورشکست شده توزیع کند!

Mt.Gox

در زمان انتشار خبر بازگرداندن بیت کوین‌های به سرقت رفته صرافی MT.Gox در هفته گذشته، باز هم قیمت بیت کوین با ریزش مواجه شد و تعداد اخبار منتشر شده در فضای کریپتو مرتبط با Mt.Gox به طرز فزاینده‌ای زیاد شد! البته باز هم طبق انتظار، هیچ بیت کوینی به هیچ یک از کاربران این صرافی که دارایی‌هایشان را از دست دادند واریز نشد تا اخبار منتشر شده در حد شایعات باقی بمانند!

ابن نوع اخبار همیشه در بازار رمز ارزها وجود داشته است و تصمیم‌گیری‌های هیجانی پس از این اخبار همیشه باعث متضرر شدن فعالین هیجانی این بازار شده است!

 

جمع بندی

با اینکه 8 سال پس از زمان هک Mt.Gox می‌گذرد، به علت اینکه بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوظهور است و حافظه اکثر کاربران فعال به سال‌های دور باز نمی‌گردد، هنوز هم از این خبر با عنوان "پیدا شدن بیت کوین‌های بزرگ‌ترین هک بیت کوین" استفاده می‌شود تا به موج ترس کاربران کریپتویی در مواقع حساس بازار اضافه شود. در شرایط فعلی، بازار ارزهای دیجیتال پس از سقوط شبکه ترا، ورشکستگی کمپانی‌های بزرگی مثل Voyager Digital، Celsius و شرکت‌های بزرگ و کوچک دیگری که نتوانستند در زمستان ارزهای دیجیتال دوام بیاورند، در موجی از ترس و نا امیدی فرو رفته است. خبرهای منفی زیادی با عناوین مختلف هک، سرقت، پروژه‌های کلاه‌برداری، اخراج کارکنان صرافی‌ها و پلتفرم‌های بزرگ و کوچک در طول ماه‌های گذشته در این بازار منتشر شده است و به همین دلیل در شرایط فعلی پذیرش اخبار منفی برای کاربران کریپتویی راحت‌تر از باور کردن اخبار مثبت است. در آخر توصیه ما به شما همراهان گرامی این است که پس از شنیدن اخبار منفی، تصمیمات هیجانی اتخاذ نکنید و سعی کنید تصمیمات خود را بر مبنای تحلیل‌های اصولی قرار دهید تا بتوانید سرمایه خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد