جستجو در بیتفا
  • افزایش فعالیت ماینرهای بیت کوین و بالا رفتن هش ریت
  • نگاهی به درآمد ماینرها؛ آیا اوضاعشان پایدار است؟
  • فروش بیت کوین توسط ماینرها
فعالیت جدی ماینرها پس از هاوینگ؛ ثبت رکورد جدید برای هش ریت بیت کوین

فعالیت جدی ماینرها پس از هاوینگ؛ ثبت رکورد جدید برای هش ریت بیت کوین

متوسط
انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
بروزرسانی : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
۴ دقیقه
۰
۱۶۲
توسط :
مبین رزمخواه

پس از برگزار شدن رویداد هاوینگ بیت کوین، پاداش ماینرهای شبکه تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. تصور می‌شد این اتفاق باعث کم شدن فعالیت کمپانی‌های استخراج بیت کوین شود اما پس از هاوینگ نیز ماینرها تلاش می‌کنند تا پاداش ۳.۱۲۵ بیت کوینی خود را دریافت کنند! این مسئله باعث شد تا سقف جدید هش ریت بیت کوین دوباره جابه‌جا شود. این هش ریت نشان دهنده سختی استخراج بیت کوین و فعالیت‌هایی است که در این حوزه انجام می‌شود. در این مقاله از سری اخبار بیت کوین به بررسی فعالیت ماینرهای بیت کوین و اثرات آن بر قیمت می‌پردازیم و جزئیات آن را مرور می‌کنیم؛ تا انتهای این متن با بیتفا همراه باشید.

 

افزایش فعالیت ماینرهای بیت کوین و بالا رفتن هش ریت

چهارمین رویداد هاوینگ بیت کوین تکمیل شد و بسیاری منتظر واکنش ماینرها به این اتفاق بودند. مهم‌ترین شاخص برای بررسی فعالیت ماینرهای بیت کوین شاخص هش ریت و یا میزان سختی شبکه است. این شاخص نشان دهنده این است که تا چه میزان تلاش برای استخراج بیت کوین وجود دارد و ماینرها چه میزان برای این کار انرژی صرف می‌کنند.

هاوینگ یک رویداد دوره‌ای برای بیت کوین است که در آن پاداش‌های بلاک آن - یعنی پاداش‌هایی که استخراج‌کنندگان برای حل معمای بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند - تا دوره بعدی به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد تقریباً هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و آخرین هاوینگ به تازگی تکمیل شده است. این چهارمین هاوینگ این ارز دیجیتال بود و پاداش بلاک آن اکنون از ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

بر اساس اطلاعاتی که در نمودار هش ریت بیت کوین قابل مشاهده است، میانگین هش ریت بیت کوین در ۷ روز گذشته سقف تاریخی جدیدی را به  ثبت رسانده است. هش ریت بیت کوین اکنون در محدوده ۶۵۰ EH/s قرار دارد. بالا رفتن هش ریت بیت کوین می‌تواند به این معنی باشد که ماینرها نگران هاوینگ و نصف شدن پاداششان نیستند، یا ممکن است آخرین تلاش آن‌ها را برای دریافت جوایز بالاتر بلاک‌های باقی مانده که هنوز استخراج آن‌ها کامل نشده است باشد.

هش ریت بیت کوین

شاخص هش ریت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ با کمی کاهش مواجه شد. این مسئله نشان دهنده این است که برخی از ماینرها از شبکه حذف شده‌اند. با این حال، این اندیکاتور هنوز در محدوده ۶۲۹ EH/s در نوسان است، که نشان می‌دهد کاهش هش ریت چندان قابل توجه نیست و هش ریت همچنان در بالاترین سطوح تاریخی خود قرار دارد.

بنابراین، می‌توان گفت تنها چند ماینر تا کنون فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند. با این حال، هنوز لزوماً نمی‌توان  در مورد شرایط پایدار ماینرها با قطعیت اظهار نظر کرد. نکته جالب توجه اینجاست که بر اساس گزارشات منتشر شده، درآمد ماینرها از بالا رفتن کارمزدهای شبکه در زمان هاوینگ بسیار خارق العاده بوده است. 


نگاهی به درآمد ماینرها؛ آیا اوضاعشان پایدار است؟

اولین پرسشی که در این قسمت لازم است به آن اشاره کنیم این است که آیا روند درآمد پایدار ماینرها همچنان ادامه پیدا می‌کند؟ در ادامه نمودار میانگین هش ریت استخراج بیت کوین در تایم فریم ۷ روزه در سال گذشته را مشاهده می‌کنید که سایت Blockchain.com آن را منتشر کرده است.

هش ریت و قیمت بیت کوین
جهش در کارمزد تراکنش‌ها به دلیل ورود پروتکل Runes در شبکه بیت کوین است. این پروتکل جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های قابل تعویض (NFT) را با مکانیزمی جدید در شبکه بیت‌کوین ایجاد کنند. البته اکنون هیاهو و هیجانات در مورد آن کمی کاهش یافته است، و در حال حاضر کارمزدها تا اندازه زیادی کمتر شده‌اند. به طور معمول کارمزدهای شبکه بیت کوین حدود ۳۰ درصد از درآمد ماینرها را به خود اختصاص می‌دهد. اما در زمان هاوینگ و چند ساعت پس از آن درصد درآمد ماینرها از کارمزدهای شبکه بیت کوین به بالای ۷۵ درصد رسیده بود. این درآمد بالا یکی از دلایلی است که ماینرها همچنان توانسته‌اند به فعالیت خود با قدرت ادامه دهند.

درصد درآمد ماینرها پس از هاوینگ

قیمت بیت کوین در حال حاضر واکنش خاصی به این اتفاقات نشان نداده است و در محدوده ۶۶۵۰۰ دلار معامله می‌شود. بیت کوین نسبت به هفته گذشته بیش از ۳ درصد رشد را تجربه کرده است. در تصویر پایین می‌توانید نمودار قیمت بیت کوین را در تایم فریم یک ساعته مشاهده کنید:

قیمت بیت کوین

با این حال اخباری مبنی بر فروش بیت کوین توسط ماینرها دقایقی قبل منتشر شد که می‌تواند اوضاع را برای بیت کوین تغییر دهد.

 

فروش بیت کوین توسط ماینرها

در روزهای پس از  هاوینگ، ماینرها اقدامات چندان قابل توجهی نداشتند و به ذخایر خود دست نزدند. امروز اما چند ماینر بزرگ تصمیم به فروش گرفتند که می‌تواند روی قیمت این ارز دیجیتال اثرگذار باشد.

به عقیده برخی از سایت‌های تحلیلی، فروش ماینرها چند روزی است که آغاز شده و علت اصلی این مسئله که شاهد ریزش گسترده در نمودار بیت کوین نیستیم، صندوق‌های ETF و مقابله آن‌ها با فروش‌های گسترده است. هرچند آمار مشخصی در این مورد منتشر نشده است اما گمان می‌رود ETFهای بیت کوین باعث متعادل‌تر شدن و تثبیت بازار کریپتو شده باشند. 

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ماینرها تا چند روز پیش درآمدی دوبرابری داشتند. اگر کمی منطقی به قضیه نگاه کنیم با کاهش درآمد، ماینرها باید سعی کنند ذخایر دارایی‌های خود را برای آینده تقویت کنند. در چنین شرایطی فروش گسترده توسط ماینرها به نظر دور از ذهن است.

البته این مسئله تا اندازه زیادی به خوش‌بینی ماینرها و بازیگران بزرگ بازار به آینده بیت کوین بستگی دارد. اگر احساسات بازار در مورد شرایط بیت کوین تقویت شود، می‌توان امیدوار بود که ماینرها نسبت به ذخیره بیت کوین برای گرفتن سود بیشتر روی بیاورند. از طرفی اگر اخبار و حوادث بیت کوین سمت و سوی نزولی به خود بگیرد، ماینرها با فروش بیت کوین‌هایشان اثرات قابل توجهی بر ارزش اولین رمز ارز بازار خواهند داشت. 


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد