متاورس و صنعت خودرو؛ تاثیرات متاورس بر این صنعت بزرگ چه خواهد بود؟

انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ۱۶:۱۶
آخرین بروزرسانی : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۵:۵۸
اخبار معرفی و بررسی اخبار متاورس گزارش ها متاورس و NFT خبری
5 متوسط زمان مطالعه : 7 دقیقه
نویسنده این مطلب
کسری جان‌زاده

همانطور که در مقاله متاورس، دنیای دیجیتال! گفته شد؛ متاورس مفهومی است از یک جهان ماندگار، آنلاین و سه بعدی، که چندین فضای مجازی مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کند. دنیای متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد که در این فضاهای سه بعدی با یکدیگر کار کنند، ملاقات داشته باشند، بازی کنند و در کل معاشرت داشته باشند. با وجود ریزش‌های اخیر بازار همچنان حوزه متاورس بر سر زبان‌ها پابرجاست و روزانه به علاقه‌مندان آن افزوده می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که تاکنون علاقه زیادی به متاورس نشان داده است، حوزه خودروسازی می‌باشد و هماکنون متاورس توسط چندین کارخونه خودروسازی در حال بررسی قرار گرفته است. با ما در بررسی متاورس و صنعت خودرو همراه باشید.

 

ورود صنعت خودرو به متاورس

شیشه‌های جلوی هولوگرافیک و فروشگاه‌های مجازی سه بعدی که تا به حال دیده‌اید تنها شروع کار بوده‌اند. اکنون علاوه بر بازیگران و ورزشکاران، خودروسازان نیز به حوزه متاورس علاقه‌مند شده‌اند و فعالیت در آن‌ را آغاز کرده‌اند. در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از این فعالیت‌ها می‌پردازیم تا ببینیم متاورس و صنعت خودرو در حال حاضر تا چه حدی با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

 

معرفی خودرو Nissan Sakura در متاورس

ماه می‌ بود که نیسان در رویدادی قابل توجه خودروی برقی Nissan Sakura را پس از معرفی فیزیکی در متاورس نیز رونمایی کرد!

به گفته نیسان این رویداد به این منظور برگزار شده بود که مشتریان حتی از راه دور نیز بتوانند فضای داخل و خارج خودرو را ببینند و با معاشرت در متاورس با آواتار‌های خود این خودرو را مورد بررسی قرار دهند. به همین منظور نیسان جزیره‌ای در متاورس به نام Nissan Sakura Driving Island به وجود آورده بود که کاربران حتی می‌توانستند در این جزیره با نیسان ساکورا دور بزنند! همچنین نیسان تقریباً یک سال قبل از این اتفاق نیز نسخه متاورس گالری Nissan Crossing خود را افتتاح کرده بود.

 

فضای کار مجازی تویوتا

تویوتا اخیراً محبوبیت زیادی در میان علاقه‌مندان به متاورس بدست آورده است و این محبوبیت از فعالیت‌های این شرکت در حوزه متاورس نشأت می‌گیرد.

فضای کار مجازی تویوتا

تویوتا چندین فضای کار مجازی دارد که کارکنان آن می‌توانند در این فضا جلسه‌های کاری برگزار کنند یا در تایم استراحت خود در راهرو‌های این دفاتر مجازی قدم بزنند. همچنین این فضا‌های کار مجازی باعث شده است تا حتی کسانی که در نیسان به شکل دورکار مشغول هستند یا در کشور‌های مختلف در شرکت نیسان کار می‌کنند بتوانند تجربه همکاری از نزدیک را بدست آورند.

 

پروژه‌های فِراری در متاورس

در دوره‌ای که اکثر شرکت‌های خودروسازی جهان به گونه‌ای در حال ورود به متاورس هستند، غول خودروسازی ایتالیا نیز با پروژه‌های بسیاری به سمت متاورس آمده است. فراری اعلام کرده است که در شرکت خود بخش جدیدی راه اندازی کرده است که بر دنیای مجازی و موقعیت‌های آن تمرکز دارد. این بخش در حوزه‌های واقعیت مجازی، بازی‌ها، NFT و بلاکچین تمرکز دارد و به فراری در فعالیت در این حوزه‌ها کمک می‌کند.

پروژه‌های فراری در متاورس

سال گذشته نیز فراری با شرکت فناوری Velas Network AG قراردادی چند ساله امضا کرد که این شرکت از بزرگترین نام‌های فعال در حوزه بلاکچین و NFT است. به نقل از منابع مختلف، Velas قرار است محتوای دیجیتال اختصاصی و منحصر به فردی را برای طرفداران فراری طراحی کند. همچنین به گزارش CoinYuppie در سال 2021 فراری قراردادی را با شرکت بازی سازی Epic Games امضا کرده است تا خودروی Ferari 296 GTB را به بازی Fortnite بیاورد. برای دانلود بازی Fortnite می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

 

مرسدس بنز در دنیای مجازی

این برند لوکس خودروسازی به عنوان یکی از موسسان، عضو کنسرسیوم بلاکچین Aura شده است. این پلتفرم توسط برخی از بزرگترین برندهای لوکس جهان ساخته شده و مرسدس اولین خودروسازی است که به این پلتفرم ملحق شده است.

مرسدس بنز در دنیای مجازی

همچنین پیش از این مرسدس بنز با همکاری گروه بین المللی هنرمندان، Art2People که در حوزه رمز ارزها فعالیت می‌کنند NFTهایی را بر پایه G-Class عرضه کرده بود. در سال 2021 نیز تیم مسابقات AMG Petronas F1 با صرافی FTX شریک شد تا نام تجاری FTX را روی لباس رانندگان و ماشین آن‌ها به نمایش بگذارد. همچنین طبق این شراکت مقرر شده بود که: «لوگو FTX روی کامیون‌های مرسدس بنز و در کنار پیست مسابقه نمایش داده خواهد شد.»

 

پورشه در دنیای مجازی

بهار گذشته بود که پورشه از خودروی Porsche Vision Gran Turismo رونمایی کرد، یک اتومبیل تمام الکتریک که صرفاً برای بازی Gran Turismo 7 طراحی شده بود! این خودرو توسط پورشه و با همکاری استودیو بازی سازی Polyphony Digital Studios طراحی شده بود.

رهایی از محدودیت‌های موجود برای ایجاد یک خودروی تولیدی موجب شده بود تا طراحان پورشه آزادی بیشتری برای خلاقانه عمل کردن و کشف ایده‌ها و مفاهیم جدید داشته باشند و همین مسئله باعث شد این خودرو با ظاهر معمول خودرو‌های پورشه تفاوت قابل توجهی داشته باشد! مایکل مائر (Michael Mauer)، معاون رئیس سبک پورشه توضیح داد که: «خودرویی که صرفاً برای دنیای مجازی طراحی شده باشد، فرصت‌های هیجان انگیزی را برای ما به وجود می‌آورد و باعث استفاده از ایده‌های جدیدی در طراحی می‌شود که در طراحی یک خودروی تولیدی معمولاً سرکوب می‌شوند و از این رو پروژه‌هایی مانند این برای ما بسیار ارزشمند هستند.» همچنین پیتر وارگا (Peter Varga)، مدیر طراحی خارجی پورشه عنوان کرد: «هدف در این طراحی تنها زیبایی ظاهری نبوده است و راننده و تجربه رانندگی لذت بخش برای او بخش عظیمی از هدف‌های طراحی ما بوده‌اند.» همچنین او افزود: «قصد ما نشان دادن این بود که یک خودروی اسپرت تمام الکتریک در 10 تا 15 سال آینده چه ظاهری خواهد داشت و چه حسی منتقل خواهد کرد.»

 

پروژه NFT لامبورگینی

به عنوان آخرین مثال، می‌توان به پروژه Space Time Memory اشاره کرد که لامبورگینی، سازنده خودرو‌های لوکس ایتالیایی اجرایی کرده است.

پروژه NFT لامبورگینی

در این پروژه پنج عکس NFT از یک Lamborghini Ultimae به حراج گذاشته شد که به سمت ستاره‌ها می‌رفت. این پروژه با همکاری هنرمند سوئیسی فابیان اوفنر (Fabian Oefner) عملی شده بود و به گفته سازندگان، کاوش انسان در فضا را جشن می‌گیرد! طبق گفته Lambocars این پروژه برای 75 ساعت به حراج گذاشته شد که در این زمان تمام NFTها به مجموع قیمت 659 هزار دلار به فروش رفتند.

 

تاثیر متاورس بر صنعت خودرو

امکاناتی که با ترکیب این دو حوزه با یکدیگر می‌تواند وجود داشته باشد بی نهایت است. تا اینجا با چند نمونه از فعالیت‌های شرکت‌های خودروسازی در حوزه متاورس آشنا شدیم اما این ترکیب متاورس با صنعت خودرو چه تاثیراتی بر این صنعت خواهد گذاشت؟

تاثیر متاورس بر صنعت خودرو

یکی از اولین تاثیراتی که ممکن است از ترکیب متاورس و صنعت خودرو حاصل شود این است که با ورود به دنیای مجازی که محدودیت زمانی و مکانی ندارد شرکت‌های خودروسازی می‌توانند به بازار گسترده‌تری دسترسی داشته باشند و با این کار به درآمد بیشتری نیز دست یابند. از تاثیرات دیگر می‌توان به انتقال تجربه کار حضوری به افراد دورکار اشاره کرد و یا فراهم شدن امکان همکاری از نزدیک برای کسانی که در کشور‌های مختلف در یک شرکت کار می‌کنند که قطعاً امکان به وجود آمدن ایده‌های جدید و بازدهی را در این صنعت بالاتر خواهد برد. همچنین نبودن محدودیت در طراحی خودرو در متاورس می‌تواند باعث شود میزان پذیرش طراحی‌های جدید توسط خودروسازان مورد سنجش قرار بگیرد که ممکن است این طراحی‌ها بعداً به دنیای واقعی نیز راه یابد. اما یکی از بزرگترین کمک‌هایی که این دو صنعت می‌توانند به یکدیگر داشته باشند امکان رانندگی در متاورس است!

 

رانندگی در متاورس

با وجود اینکه چند سالی است که بازار خودرو‌های خودران گرم شده است اما این تکنولوژی همچنان جذابیت خود را در جامعه حفظ کرده است. اما برخی مشکلات باعث شده است تا عرضه یک خودرو خودران به بازار بسیار سخت شود.

رانندگی در متاورس

از مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد هزینه زیاد تهیه سخت افزار لازم برای این خودرو‌ها و نبود اطلاعات کافی از جاده‌ها برای آموزش این خودرو‌ها می‌باشد. اما متاورس به کمک این صنعت آمده است و برخی شرکت‌ها برای تست خودرو‌های خود به جاده‌های متاورسی روی آورده‌اند. از دیگر راهکارهایی که توسط متاورس ممکن می‌شود می‌توان به رانندگی در متاورس اشاره کرد، به این معنا که با نصب شدن دوربین‌هایی در اطراف ماشین و قرار دادن امکانات رانندگی مانند گاز، ترمز و فرمان در مکان مورد نظر به یک واقعیت مجازی دست یابیم و با وجود اینکه شخصی پشت فرمان ماشین نیست، خودرو از راه دور توسط یک راننده کنترل شود. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند بسیاری از مشکلات این خودرو‌ها را حل کند و دیگر نیازی به جمع آوری اطلاعات از جاده‌ها و هزینه‌های هنگفت نباشد. همانطور که برعکس این سناریو هم اکنون می‌توانید در خودرو‌های تسلا در زمان توقف و در صورتی که ماشین در حالت پارک باشد با فرمان و گاز و ترمز خود روی سیستم عامل تسلا بازی‌های کامپیوتری انجام دهید. 

 

جمع بندی

به دلیل عدم وجود حد و مرزها و قوانین دنیای واقعی در متاورس ورود به این حوزه توسط هر صنعتی که اتفاق بیافتد می‌تواند باعث رشد آن صنعت شود و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نزدیک خودرو‌های خود را از طریق متاورس برانیم و با طراحی‌های جدیدی که اتفاق می‌افتد شاهد انقلابی در صنعت خودرو باشیم.

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، نظرات خود را درباره ورود خودروسازان به حوزه متاورس در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

به اشتراک بگذارید

کپی شد!

کامنت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


 

بیتفا در شبکه های اجتماعی

بیتفا با حضور در شبکه های اجتماعی سعی دارد تا جدیدترین اخبار را در سریع ترین حالت ممکن به شما ارائه دهد. ما را در اینستاگرام ، تلگرام ، یوتیوب و آپارات دنبال کنید .