کریپتو و فوتبال اگرچه تاکنون ارتباط چندانی با یکدیگر نداشتند اما در سال گذشته این روند کاملاً تغییر کرده است و با افزایش نفوذ ارزهای دیجیتال در فوتبال، بازیکنان و تیمها یکی پس از دیگری در حال ورود به بلاکچین و رمز ارزها هستند.
این تغییر از جایی آغاز شد که برای اولین بار در تاریخ فوتبال خرید بازیکنان جدید با بیت کوین انجام شد!
تقریباً 7 سال پیش بود که برای اولین بار این اتفاق افتاد و باشگاه فوتبال ترکیهای Harunusta Spor خرید یک بازیکن را با بیت کوین انجام داد! نام این بازیکن اُمَر فَرُخ (Ömer Faruk) بود که در آن زمان با دریافت 0.0524 بیت کوین به این باشگاه فوتبال پیوست.
پس از اینکه از او پرسیده شد قصد او از انجام این کار چه بوده است اُمَر گفت: «اینکه من اولین نفری هستم که با بیت کوین وارد یک تیم میشوم برایم باعث افتخار است و همانطور که رئیس باشگاه گفت این اتفاق بسیار جدید است و امیدوارم که بعد از این بیشتر استفاده شود، زیرا آینده متعلق به بیت کوین است!»
این امیدواری برای اُمَر تقریباً 7 سال طول کشید اما حالا فوتبال و کریپتو در حال تبدیل به جفت جدایی ناپذیری هستند! پس از اُمَر مهاجم سابق رئال مادرید هم با بیت کوین خریداری شد و این ترکیب بین فوتبال و ارزهای دیجیتال روز به روز بیشتر شد.
اکنون به جایی رسیدهایم که ماهانه حداقل 1 خبر میشنویم که باشگاه جدیدی وارد حوزه رمز ارزها شده است یا بازیکنان این تیمها NFTهای خود را برای فروش گذاشتهاند و در ادامه این مقاله میخواهیم به چند قرارداد مربوط به این جفت دوست داشتنی اشاره کنیم:
جدید ترین خبری که در زمان نگارش این مقاله از جفت فوتبال و رمز ارزها به گوش میرسد همین خبر است که در میان آشفتگی بازار باشگاه فوتبال منچستر سیتی از قرارداد جدید خود با صرافی OKEX خبر داد! صرافی کریپتو OKX اعلام کرده است که با قهرمان لیگ برتر انگلیس (EPL)، منچستر سیتی، قرارداد بسته است تا اسپانسر کیت تمرینی این تیم برای فصل 2022 تا 2023 شود.
همچنین طرفداران منچسترسیتی همچنین از طریق اسکن QR کدهایی که در قالب نقاشیهای خیابانی توسط OKEX سفارش داده شدهاند، فرصتی برای برنده شدن بلیتهای فصلی باشگاه منچستر سیتی در OKX Hospitality Box خواهند داشت.
به عنوان بخشی از این قرارداد، لوگوی OKX تا اواسط سال 2023 روی لباسهای تمرینی مردانه و زنانه خواهد بود و پیشنمایشهای فعلی نام OKX را در قسمت جلوی پیراهنهای تمرینی در ناحیه پایین سینه نشان میدهند. آنها همچنین اعلام کردهاند که تجارب بیشتری در تعامل با طرفداران متمرکز بر Web3 ارائه خواهد شد.
همچنین پیش از این منچستر سیتی خبر داده بود که در حال ساخت ورزشگاه اتحاد در متاورس است! این تیم مشهور فوتبال اعلام کرده بود که مراحل اولیه ساخت استادیوم خانگی نمادین خود را در متاورس آغاز کرده است تا هواداران بتوانند بخشی از مسابقات زنده و ضبط شده در سراسر جهان را در این استادیوم باشند.
ساخت این استادیوم با همکاری بین سونی و منچستر سیتی صورت خواهد گرفت و این استادیوم مرکز اصلی این تیم در متاورس خواهد بود.
خبر بزرگی که پیش از این توجه بسیاری را جلب کرده بود قرارداد باشگاه فوتبال Manchester United با Tezos بود. جالب است که این قرارداد هم اسپانسر شدن تزوس برای کیت تمرینی منچستر یونایتد را اعلام میکرد و به موجب آن با پرداخت سالی تقریباً 27 میلیون دلار نام Tezos بر روی لباسهای منچستر یونایتد ثبت میشد.
با این قرارداد تزوس تبدیل به بلاکچین اصلی تیم منچستر یونایتد شد و از آن به بعد تمامی مسائل مربوط به بلاکچین تیم Manchester United روی بلاکچین تزوس انجام خواهد شد. همچنین Tezos اعلام کرد که قرار است برای هواداران فوتبال و رمز ارزها سورپرایزهایی داشته باشد که ممکن است اشاره غیر مستقیمی به NFTهای فوتبالی باشد!
تزوس سال گذشته هم با بخش مسابقات خودرو مک لارن شریک شده بود تا با هم یک پلتفرم NFT بسازند و توکنهایی را فهرست کرد که تاریخ و میراث این تیم را نشان میداد.
بازیکنان فوتبال نیز از این عرصه عقب نماندند و دو بازیکن افسانهای فوتبال کریستیانو رونالدو و Pele هر دو اعلام کردند که NFTهای خود را عرضه خواهند کرد. عرضه این NFTها برای رونالدو با همکاری بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال، خواهد بود و این توکنهای غیر مثلی (NFT) به صورت انحصاری روی پلتفرم رسمی NFT بایننس راه اندازی خواهند شد.
نفوذ ارزهای دیجیتال در فوتبال حتی تا جایی پیش رفته است که Pele اسطوره فوتبال هم حتی در آن وارد شده است و پلتفرم Ethernity Chain اعلام کرده است که توکن غیر مثلی پله منتشر شده است! ساخت این NFT به کمک کینگزلتر(Kingsletter) و ویژوال لب(Visual Lab) ممکن شده است که یک کلکسیون NFT به سبک کارهای بازی فوتبال قدیم منتشر کردهاند که کارت اسطوره فوتبال Pele هم در این کارتها وجود دارد و توسط خود او در توییتر تایید شده است!
اما یکی از بزرگترین اخباری که درباره جفت فوتبال و ارز دیجیتال منتشر شد خبر اسپانسر شدن وب سایت Crypto.com برای مسابقات جام جهانی 2022 قطر بود! هیچ کس حتی تصور آن را هم نمیکرد که فعالان حوزه رمز ارزها آنقدر رشد کنند و مقبولیت آنها در جامعه به قدری زیاد شود که روزی یکی از همین فعالان تبدیل به حامی رسمی مسابقات جام جهانی شود!
Crypto.com که در سال 2016 تأسیس شد، امروزه به بیش از 10 میلیون مشتری خدمات رسانی میکند و بیش از 4000 کارمند در سراسر دفاتر خود در قاره آمریکا، اروپا و آسیا دارد. این شرکت که بر اساس امنیت، حریم خصوصی و انطباق ساخته شده است، برای تسریع پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال از طریق ارائه خدمات خود طراحی شده است و حمایت رسمی خود از جام جهانی 2022 قطر را از طرق مختلف ارائه خواهد کرد، از جمله با فراهم کردن فرصتهایی برای کاربران جدید و فعلی برای حضور در مسابقات یا برنده شدن در کالاهای انحصاری تیمها و جام جهانی.
Crypto.com پیش از این نیز به دنیای فوتبال وارد شده بود و برای افزایش مقبولیت رمز ارزها حامی لیگ برتر فوتبال ایتالیا شده بود و اعلام کرده بود که این لیگ همچنین با Crypto.com همکاری خواهد کرد تا مجموعههای جدید NFT را راهاندازی کند و سایر ابتکارات تجاری و بازاریابی را برای رشد پایگاه کاربران خود بررسی کند.
تیم محبوب چلسی اما از این موجها جا نماند و حمایت مالی 20 میلیون پوندی در سال WhaleFin را تایید کرد! این حمایت مالی با همکاری چلسی و Amber Group صورت خواهد گرفت و شرایط مالی به طور رسمی فاش نشد، اما اسکای نیوز اولین بار گزارش داد که ارزش این قرارداد سالانه 20 میلیون پوند (24.4 میلیون دلار آمریکا) است.
بر اساس این قرارداد لوگوی این پلتفرمهای ارز دیجیتال از فصل 2022/23 روی پیراهنهای باشگاههای لیگ برتر نمایش داده میشود.
اما این درهم تنیدگی فوتبال و دنیای کریپتو حتی در اینجا هم به پایان نرسید و کار به جایی کشیده شد که تیمها برای هواداران خود توکنهای هواداری و رمز ارزهای مخصوص خود را راه اندازی کردند. در توضیح این توکنهای هواداری آمده است که این توکنها به شما این قدرت را میدهد که بر تصمیمات رسمی تیمهای مورد علاقه خود تأثیر بگذارید و همچنین پاداشهای اختصاصی دریافت کنید، به تبلیغات انحصاری دسترسی پیدا میکنید، بازی میکنید و جزو طرفداران فوقالعاده به رسمیت شناخته میشوید.
در ابتدا تنها چند تیم توکن هواداری خود را منتشر کردند اما پس از مدتی بسیاری از تیمهای فوتبال از این ایده حمایت کردند تا جایی که تمامی تیمهایی که در عکس زیر میبینید اکنون توکن هواداری خود را منتشر کردهاند و میتوانید آنها را از طریق Socios.com تهیه کنید!
ظاهراً برای تیمها حتی توکنهای هواداری هم کافی نبود زیرا اخیراً شاهد ورود بسیاری از این تیمها به دنیای NFTها هستیم! این هفته، قهرمان لیگ فرانسه، پاریسن ژرمن (PSG) هم یک حرکت مرتبط با کریپتو انجام داد و اعلام کرد که بلیطهای این تیم برای تور ژاپن پیش رو را به NFT تبدیل کرده است.
برای بزرگداشت اولین سفر PSG به ژاپن از سال 1995، این تیم سه بلیت برتر NFT ارائه میکند که به خریداران امکان دسترسی VIP به بازیها، ملاقات و احوالپرسی با بازیکنان، امضای بازیکنان و مهمانیهای خصوصی با گروه منتخبی از بازیکنان را میدهد که متاسفانه هنوز این بازیکنان مشخص نشدهاند.
NFTها تا روز چهارشنبه (13 ژوئیه) در معرض فروش هستند و برای به دست آوردن تمام مزایای گفته شده، خریدار باید 180.36 ETH به ارزش حدود 207000 دلار با قیمتهای فعلی بپردازد.
با اینکه فوتبال در حال حاضر پیش قدم شده است و در حال ایجاد رابطه تنگاتنگی با دنیای کریپتو میباشد، این نفوذ رمز ارزها در ورزشهای دیگر هم در حال رخ دادن است، به طوری که UFC ماه پیش از قرارداد 100 میلیون دلاری خود با Vechain خبر داد و اعلام کرد این قرارداد چند ساله باعث میشود که برند VeChain در چندین دارایی بازاریابی UFC گنجانده شود و در دید حدود 900 میلیون خانوار که این رویدادها را در سراسر جهان تماشا میکنند قرار بگیرند و اکنون Vechain اولین شریک UFC در بلاک چین لایه 1 است.
UFC بزرگترین مروج و برگزار کننده رویداد برای هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) است و داراییها و برند بازاریابی VeChain در سراسر UFC در رویدادهای زنده درون عرصه، رسانههای اجتماعی و سایر زمینهها نمایش داده خواهد شد.
در آخر بعضی این در هم تنیدگیها را بد و مضر و برخی آنها را خوب میبینند. اما نظر شما چیست؟ در کامنتها برامون بنویسید.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.
آیا مطلب مفید بود ؟
از حمایت شما سپاسگزاریم. خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده است
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد
شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *