جستجو در بیتفا
  • ماینر بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • دستگاه بیت کوین چگونه محاسبات را انجام می‌دهد؟
  • استخراج بیت کوین چقدر درآمدزایی دارد؟
  • سختی استخراج بیت کوین و قدرت استخراج دستگاه بیت کوین
  • مصرف برق ماین بیت کوین
  • قیمت بیت کوین
  • استخراج بیت کوین بدون دستگاه ماینر هم ممکن است؟
  • ماینرها به جز بیتکوین دیگر چه ارزهایی استخراج می‌کنند؟
ماینر بیت کوین چیست؟ آیا استخراج بیت کوین درآمدزاست؟

ماینر بیت کوین چیست؟ آیا استخراج بیت کوین درآمدزاست؟

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
۶ دقیقه
۲
۶۸۷
توسط :
کامیار جعفریان

امروزه با محبوبیت بیت کوین و سایر پول‌های مجازی در دنیا، استخراج ارز دیجیتال محبوب‌تر از همیشه شده است. ماین بیت کوین (استخراج بیت کوین) یکی از پرتقاضاترین بخش‌ها در این صنعت است. جامعه کریپتو علاقه زیادی به مباحث استخراج بیت کوین و ماینرهای آن دارند تا بتوانند در این حوزه فعالیت کرده و به درآمد برسند. اما سوال اصلی این است که برای استخراج چه ابزاری لازم است؟ دستگاه ماینر بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا ماین بیت کوین واقعا می‌تواند شما را به درآمد مناسب برساند؟ در ادامه مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم.

 

ماینر بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

ماینر بیت کوین یا به اصطلاح دستگاه بیت کوین درست نقش یک کارمند بانک را برای بلاکچین بیت کوین ایفا می‌کند!

زمانی که شما پول خود را داخل بانک سپرده گذاری کرده یا هر فعالیت دیگری در بانک انجام می‌دهید، کارمندان و سیستم‌های بانکی وظیفه ثبت و تایید کلیه تراکنش‌های انجام شده را دارند. به طور مثال زمانی که شما به حساب خود پول واریز می‌کنید، باید در سیستم بانکی و حساب کاربری شما ثبت شود. زمانی که از حساب خود برداشت می‌کنید نیز باید فعالیت انجام شده در سیستم بانکی ثبت شود. بررسی، ثبت و تایید کلیه این امور باید توسط کارمندان و سیستم‌های بانک انجام شود. کارمندان بانک نیز در ازای این کار حقوق و پاداش ماهیانه دریافت می‌کنند.

بیت کوین در برابر بانک

از آنجا که بیت کوین یک دارایی غیربانکی و غیرمتمرکز (بدون دخالت شخص سوم) در دنیا محسوب می‌شود، به جای کارمند بانک، ماینر بیتکوین وظیفه انجام کلیه کارهای گفته شده را دارد. به زبان ساده‌تر اگر کسی بیت کوین انتقال دهد، ماینرها موظف هستند که این انتقال را در شبکه ثبت و تایید کنند. اگر کسی بیت کوین‌های خود را بفروشد نیز ماینر بیت کوین موظف است این فروش در شبکه را ثبت و تایید کند. ماینرهای بیت کوین مانند کارمندان بانک در ازای انجام کلیه این کارها پاداش دریافت می‌کنند. به این کار ماین بیت کوین می‌گویند. در ادامه مقاله به چگونگی انجام این کار توسط مانیر بیت کوین پرداخته‌ایم.

 

دستگاه بیت کوین چگونه محاسبات را انجام می‌دهد؟

وظیفه ماینر بیت کوین حل مسائل پیچیده ریاضی است. در واقع وقتی یک معامله جدید در شبکه بیت کوین اتفاق می‌افتد، ماینر‌ها برای ثبت آن در شبکه باید مسائل ریاضیاتی پیچیده را حل کنند. ماینر‌ها برای حل این مسائل ریاضی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. اولین ماینری که بتواند مسئله را حل کند، توانایی افزودن یک بلاک جدید در زنجیره بلاک‌های بیت کوین را پیدا می‌کند و به عنوان پاداش، ارز بیت کوین (با نماد توکن ساتوشی) دریافت می‌کند. به این فرایند استخراج یا ماین بیت کوین می‌گویند. به قوانین و مقرارتی که این ساز و کار را تعریف می‌کند مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) گفته می‌شود.

اگر درباره بلاکچین آشنایی ابتدایی داشته باشید، این را می‌دانید که کلیه اطلاعات و تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد شد. خروجی نهایی غیر‌قابل دستکاری در بلاکچین تقریباً غیر قابل دستکاری است. هنگامی که یک ماینر ورودی (تراکنش) را دریافت می‌کند و ثبت آن را انجام می‌دهد یک سند یا خروجی مشخص برای هر تراکنش تایید شده تولید می‌کند. به این خروجی هش (Hash)  گفته می‌شود. Hashها به صورت تصادفی ایجاد می‌شوند و حتی با یک تغییر کوچک در ورودی، مقدار Hash به طور کامل تغییر پیدا خواهد کرد. دلیل این ویژگی بالاتر بردن امنیت شبکه بیت کوین است. در فرایند ماین بیت کوین مهم‌ترین پارامترها برای یک Hash و Nonce در شبکه هستند.

برای آشنایی بیشتر با ساز و کار ماینرهای بیت کوین پیشنهاد می‌کنم مقاله "نحوه کارکرد فناوری بلاکچین" را مطالعه کنید!

 در بلاکچین بیت کوین hash

Nonce در شبکه، از مهم‌ترین پارامترهای فعالیت یک دستگاه بیت کوین است. در واقع Nonce عددی یکبار مصرف است که ماینرها برای پیدا کردن آن در فرایند استخراج باهم رقابت می‌کنند. این عدد مانند یک Capcha یا رمز یکبار مصرف، تنها یکبار قابل استفاده است. بعد از پیداکردن Nonce ماینرها موظف هستند عدد را تبدیل به یک Hash کرده و دوباره به اطلاعات یک تراکنش در بلاک اضافه کنند.در سایت BlockCypher می‌توانید کلیه اطلاعات تراکنش‌های ثبت شده در شبکه بیت کوین را مشاهده کنید.

برای اطلاع از قیمت دستگاه بیت کوین پیشنهاد می‌کنم "قیمت ماینر بیت کوین" را مطالعه کنید!

 

استخراج بیت کوین چقدر درآمدزایی دارد؟

ماین بیت کوین به طور کلی درآمدزایی دارد اما سود دریافتی شما به صورت متغیر بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. تقریبا تمامی استخرهای بزرک ماینینگ از این قضیه مطلع هستند و با استراتژی اقتصادی اقدام به نگهداری یا فروش بیت کوین یا پاداش خود خواهند کرد. در ادامه مقاله به بررسی کلیه عوامل تاثیر گذار پرداخته‌ایم.

 

سختی استخراج بیت کوین و قدرت استخراج دستگاه بیت کوین

شاید اگر در سال 2009 تنها با یک ماینر بیت کوین ساده اقدام به استخراج بیت کوین می‌کردید، امروز شما یک فرد بسیار ثروتمند شده بودید. حال که در سال 2023 زندگی میکنیم سختی استخراج بیت کوین بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است. میزان عرضه بیت کوین ثابت بوده و تقاضا برای استخراج، روز به روز در حال افزایش شدید است. در واقع این اتفاقات نشان می‌دهد رقابت بین ماینر‌ها شدیدتر شده، تعداد آنها افزایش یافته و در نتیجه پاداش حاصل از استخراج در بین آنها کم و کمتر می‌شود. امروزه با داشتن یک ماینر بیتکوین خانگی ساده نمیتوان با مزرعه‌های استخراج بیت کوین رقابت چندانی داشت و هش ریت و سختی شبکه در حال افزایش شدید هشتند.

 

مصرف برق ماین بیت کوین

از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌ها برای محاسبه درآمد ماهیانه بیت کوین مصرف برق ماهیانه است. هزینه برق بالای استخراج باعث شده تا دیگر استخراج برای بسیاری از ماینرهای خانگی صرفه اقتصادی نداشته و موجب ضرر رسانی به آن‌ها شود. البته امروزه بسیاری از افراد به فکر تامین برق مورد نیاز استخراج بیت کوین از طریق  منابع تجدید‌پذیر مانند منبابع خورشیدی، بادی و ... دارند. طرفداران محیط زیست نیز بعد از این اتفاق به صنعت استخراج علاقه‌مند شده و دیگر مانع آن نیستند.در کشورهایی که هزینه کمتری برای دریافت برق و انرژی پرداخت می‌کنند استخراج بیت کوین بیشترین صرفه اقتصادی را دارد.

البته عوامل مهم دیگری از قبیل قانونی بودن یا نبودن، کلاه‌برداری سوجویان با استفاده از برق‌های صنعتی، کشاورزی و ... مطرح است. به طور کلی استخرهایی که اقدام به ماین بیت کوین در کشور مناسب کرده و به جای استفاده از یکی یا چند ماینر بیت کوین از چندین دستگاه بروزرسانی شده استفاده می‌کنند، بیشترین سود حاصل را از صنعت استخراج به دست می‌آورند. ناگفته نماند که تنها ماین بیت کوین برای ماینرها درآمد زا نیست و ماین ارز کاسپا و ارزهای معتبر دیگر نیز برای این دسته سودساز خواهد بود.

مصف برق در ماینر بیت کوین

 

قیمت بیت کوین

بیت کوین و ارزهای دیجیتال در دنیا به عنوان دارایی‌های پرریسک شناخته می‌شوند. دارایی‌های پر ریسک از نوسانات قیمتی بالایی برخوردارند و در نتیجه درآمد ماهیانه و سالیانه دستگاه بیت کوین با قیمت بیت کوین ارتباط مستقیم دارند. ناگفته نماند که اکثر استخرهای بزرگ ماینینگ در ریزش‌ها و کف‌های قیمتی اقدام به هولد و سرمایه گذاری سود حاصل خود کرده و بیت کوین‌های خود را نمی‌فروشند. در بازار صعودی بیت کوین نیز معمولا اقدام به فروش به صورت پله‌ای می‌کنند.

 

استخراج بیت کوین بدون دستگاه ماینر هم ممکن است؟

ماینر بیت کوین به نحوی طراحی شده است که بهینه‌ترین توان پردازشی را ارائه دهد. دستگاه‌های بیت کوین مخصوص این کار توسعه یافتند و رقابت با آن‌ها با سیستم‌های دیگر مانند لپ تاپ و موبایل صرفه اقتصاده دارد.

امروزه بسیاری از سودجویان از جملاتی مثل استخراج بیت کوین بدون دستگاه بیت کوین، استخراج بیت کوین با گوشی و ... استفاده می‌کنند. این موارد اکثراً موجب کلاهبرداری و در عین حال ضرر رسانی به دستگاه شما خواهند شد. توجه داشته باشید استخراج بیت کوین بدون دستگاه ماینر کاری تقریبا غیرممکن است؛ زیرا پردازنده‌های قدرتمند دستگاه‌های ماینر قدرت بسیار بالاتری از کامپیوترهای خانگش و گوشی‌ها دارند. استخراج بیت کوین با کامپیوتر نیز از عواملی است که بر روی کاغذ ممکن اما در واقعیت تقذیباً غیر ممکن است و برای شما سود چندانی نخواهد داشت.

 

ماینرها به جز بیتکوین دیگر چه ارزهایی استخراج می‌کنند؟

در این مقاله متوجه آن شدیم که ماین بیت کوین در چه صورت‌هایی می‌تواند برای مخاطب واقعاً درآمدزایی داشته باشد. متوجه آن شدیم که یک ماینر بیت کوین دقیقا چیست و چه کار‌‌هایی انجام می‌دهد. حال باید حتما به این نکات توجه داشته باشیم که ماینرها تنها در شبکه‌هایی فعالیت دارند که از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) پیروی می‌کنند.

به طور مثال چیزی تحت عنوان استخراج ترون وجود ندارد زیرا ترون از مکانیزم اجماع اثبات (POS) پیروی می‌کند. مثالی دیگر به استخراج ارز تتر نیز می‌توان اشاره کرد که امروزه به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است. استخراج تتر و کلیه استیبل‌کوین‌ها نیز امری کاملا ناشدنی است.

ارزهایی که بلاکچین آن‌ها مبتنی بر اثبات کار است قابل استخراج هستند. برای مثال تمام فورک‌های بیت کوین از جمله بیت کوین کش و لایت کوین قابل استخراج هستند. استخراج ارز کاسپا نیز از دیگر فعالیت‌های استخراجی است که امروزه به‌شدت مورد توجه قرار دارد. توجه داشته باشید که حتما برای استخراج هر ارز دیجیتالی که مد نظر دارید باید از یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر استفاده کنید تا آن را به استخر مربوطه متصل کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد