جستجو در بیتفا
  • شرایط بحرانی اتریوم، بررسی آینده دومین ارز دیجیتال
  • ادغام اتریوم؛ تغییر مکانیزم شبکه به اثبات سهام
  • عملکرد بهتر بیت کوین قبل از رویداد هاوینگ در مقایسه با اتریوم
بحرانی شدن شرایط اتریوم، رویداد مرج نتوانست انتظارات را برآورده کند

بحرانی شدن شرایط اتریوم، رویداد مرج نتوانست انتظارات را برآورده کند

متوسط
انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
بروزرسانی : ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
۶ دقیقه
۰
۲۵۰
توسط :
مبین رزمخواه

بر اساس اطلاعاتی که اخیراً در مورد بلاکچین و رمز ارز اتریوم منتشر شد، رویداد مرج یا همان ادغام اتریوم تا کنون نتایج غیر قابل دفاعی برای عملکرد قیمتی دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار داشته است. اتریوم از زمان اجرای ارتقای مرج در اولین پلتفرم قرارداد هوشمند از نظر قیمت و حجم معاملات همیشه از بیت کوین ضعیف‌تر عمل کرده است. توسعه دهندگان اتریوم معتقد بودند که می‌توان با اجرای این آپدیت، عرضه آن را ضد تورمی کرد و این اتفاق به بهبود قیمت آن کمک خواهد کرد. قبل از اجرای آپدیت مرج، خوش‌بینی‌های زیادی در بین کاربران کریپتو در مورد اتریوم وجود داشت و برخی حتی بر این باور بودند که این ارز دیجیتال به زودی به قیمت 5000 دلار خواهد رسید! به هر حال اکنون پس از گذشت یک سال از این به‌روزرسانی اتریوم شرایط چندان مساعدی از نظر قیمتی ندارد. استیکینگ اتریوم با اینکه روند عرضه آن را تا 90 درصد کاهش داد اما به نظر می‌رسد که قدرت کافی برای حفظ ارزش و افزایش قیمت اتریوم را نداشته است. در این مقاله سعی می‌کنیم به شرایط بحرانی اتریوم بپردازیم، اخبار و آمار آن را بررسی کنیم و تحلیلی از آینده آن ارائه کنیم؛ با بیتفا همراه باشید.

 

شرایط بحرانی اتریوم، بررسی آینده دومین ارز دیجیتال

با نگاهی به آمار و گزارشات منتشر شده متوجه می‌شویم که قیمت و حجم معاملات اتریوم در مقایسه با قیمت و حجم معاملات بیت کوین روندی غیر همسو را طی کرده است. این یعنی ارزش اتریوم در برابر بیت کوین در حال کم شدن است و در شرایط فعلی خریداران نیز تمایلی برای ورود به بازار اتریوم ندارند.

اتریوم

پس از هر اصلاح قیمتی در بیت کوین ما شاهد ریزش در نمودار اتریوم هستیم اما زمانی که بیت کوین خود را احیا می‌کند حرکت قدرتمندی در نمودار اتریوم مشاهده نمی‌شود. آپدیت مرج مهم‌ترین به‌روزرسانی تاریخ اتریوم محسوب می‌شود که توانست مکانیزم اجماع اثبات کار را از این شبکه حفظ کند. خوش بینی‌های زیاد کاربران و توسعه دهندگان اکنون کم‌رنگ‌تر از همیشه شده است و بسیاری معتقدند رویداد مرج اتریوم دستاوردهای قمیتی آن را از بین برده است. در ادامه نگاهی به این آپدیت خواهیم داشت.

 

ادغام اتریوم؛ تغییر مکانیزم شبکه به اثبات سهام

بلاکچین اتریوم در گذشته  دارای مکانیزم اجماع اثبات کار بود که برای تأیید تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه به ماینرها وابسته بود. در اهداف بلند مدت توسعه دهندگان اتریوم آمده بود که پس از مدتی باید مکانیزم اجماع اثبات کار در این شبکه تغییر کند و سیستم اثبات سهام در آن پیاده سازی شود. در 15 سپتامبر 2022 توسعه دهندگان توانستند فرایند اجرای آپدیت مرج را تکمیل کنند و به نوعی اتریوم 2.0 را راه اندازی کنند. از آن زمان تا کنون اعتبارسنج‌ها در شبکه وظیفه تأیید تراکنش‌ها و تأمین امنیت بلاکچین را بر عهده گرفتند.

ملاحظات زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی باعث شده بود تا تغییر مکانیزم اتریوم به اثبات سهام یک مسئله غیر قابل اجتناب باشد. با حذف ماینرها و کمک اعتبارسنج‌ها یا نودهای شبکه اکنون این شبکه توانسته درصد بسیار بالایی در مصرف انرژی صرفه جویی کند و حتی تولید کربن آن نیز تقریباً به صفر رسیده است. علاوه بر این گفته می‌شود که توسعه دهندگان قصد دارند بهبودهای بیشتری در این شبکه با آپدیت‌های آتی ایجاد کنند. آپدیت‌هایی که در نقشه راه اتریوم وجود دارد عبارت‌اند از: Surge، Verge، Purge و Splurge که زمان انتشار آن‌ها هنوز مشخص نیست.

اتریوم

اما نکته مهم این است که آپدیت مرج نتوانسته تأثیرات مثبتی روی قیمت اتریوم داشته باشد. این ارز دیجیتال مدت‌هاست که در یک روند نزولی گرفتار شده و حتی در اصلاح‌های صعودی بازار نیز از سایر رقبای خود جا می‌ماند. در ادامه با مقایسه عملکرد بیت‌کوین و اتریوم اطلاعات بیشتری در مورد شرایط بحرانی اتریوم به دست می‌آوریم.

 

عملکرد بهتر بیت کوین قبل از رویداد هاوینگ در مقایسه با اتریوم

در حالی که توسعه دهندگان اتریوم به بلندپروازی‌ها و خوش‌بینی‌های خود ادامه می‌دهند، این ارز دیجیتال از نظر قیمتی نتوانسته در برابر بیت کوین حرفی برای گفتن داشته باشد و مدام در حال از دست دادن  خود است. اگر که نوسانات بازار را دنبال کرده باشید حتماٌ متوجه شده‌اید که اتریوم همگام با سایر ارزهای دیجیتال مطرح و به خصوص بیت کوین حرکت نمی‌کند. نسبت قیمت اتریوم در برابر بیت کوین اکنون به پایین‌ترین سطح خود در 12 ماه گذشته رسیده و به نظر می‌رسد سقوط آن همچنان ادامه داشته باشد.

در نگاه لحظه‌ای به نمودار قیمتی اتریوم/بیت کوین شاید این‌گونه به نظر برسد که بیت کوین در یک حالت صعودی قرار گرفته و توسط خریداران بیشتر ارزش گذاری شده است. از طرفی اما با نگاه به حجم معاملات اتریوم و کاهش یافتن مداوم آن متوجه می‌شویم که کاربران در شرایط کنونی بیت کوین را به اتریوم ترجیح می‌دهند. این کاهش علاقه ممکن است به عوامل متعدد بیرونی و درونی اتریوم بستگی داشته باشد. در تصویر پایین نمودار مقایسه قیمت اتریوم و بیت کوین را مشاهده می‌کنید:

اتریوم در برابر بیت کوین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به تازگی چندین صندوق قابل معامله در معاملات آتی اتریوم را تأیید کرد. با این کار این امکان برای سرمایه گذاران نهادی فراهم می‌شود تا بتوانند اتریوم را در کنار سبدهای سرمایه خود قرار دهند و نقدینگی قابل توجهی با این روش وارد بازار اتریوم خواهد شد.

نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بیتکوین، یکی از جدی‌ترین دلایل ترجیح بیت کوین به اتریوم توسط کاربران محسوب می‌شود. هاوینگ منجر به نصف شدن پاداش ماینرها و به نوعی نصف شدن عرضه معمول بیت کوین خواهد شد که باعث می‌شود این ارز دیجیتال در بازار کمیاب‌تر شود. علاوه بر این اخبار موجود پیرامون تصویب اولین صندوق ETF بیت کوین در آمریکا باعث افزایش تقاضا برای بیت کوین شده که خود در حفظ ارزش آن مؤثر بوده است.

در نهایت می‌توان گفت که شرایط اتریوم به نحوی نیست که انتظار تغییر روند نزولی را از آن داشته باشیم. بیت کوین با پیش رو داشتن رویداد هاوینگ و اخبار مثبت صندوق‌های ETF توانسته جایگاه خود را در بازار حفظ کند اما اتریوم فاقد چنین فاکتورهایی است و باید دید در ادامه باز هم شاهد ریزش بیشتر آن خواهیم بود یا اینکه روند نزولی آن به زودی پایان می‌یابد.


دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد